Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som kund är du arbetsgivare till hantverkarna om de är egenföretagare. Är de anställda är det företaget som har det yttersta ansvaret. I det ingår en dräglig arbetsmiljö där tillgång till toalett är en självklarhet. Busschaufförer har länge påpekat problematiken med att inte få tillgång till toalett under arbetstiden. Facket har även varit inblandat.

Om osanitära toaletter är ett sånt stor problem, hur gör man när man själv behöver gå på en jobb/offentlig toalett? Där kan det lukta en del ibland. Struntar man och håller sig hela dagen tills man kommer hem? Som tidigare skrivits i tråden. Det är något som osar lite unket (inte eventuell lukt i badrummet) om man förbjuder hantverkare att gå på toaletten.

Vad gäller djur så har jag en mycket större förståelse. Jag låser alltid in Megara med mat och låda och stränga instruktioner att inte öppna dörren. I värsta fall faktiskt när det handlade om hela lägenheten (har en öppen planlösning) så blev det garderoben. Inte nöjd katt efteråt men eftersom hon låg och sov när jag öppnade dörren och hon både ätit, druckit och gått på lådan kände jag inte alltför dåligt samvete.
 
Jag är imponerad över folk som kommer ihåg exakt hur en dörr stod eller ett lock var och att de alltid är extremt medvetna om sina handlingar och aldrig någonsin går på autopilot.

Det är hopplöst att försöka komma ihåg att lämna en toadörr öppen tex, :) eftersom det är en automatisk handling att stänga den. Får gå tillbaka och öppna och en lapp och en skrikande katt hjälper jättemycket.
Så det är bristande minne när det blir så?

Jag minns alltid exakt hur det såg ut när jag kom till en plats.
Så det är plättlätt att ställa tillbaka allt som det stod när jag kom.
 
Och jag har sett någon annan testa det. Stryka ut på agar i petriskål och hela alltet både när toalocket varit stängt och när det varit öppet. Stor skillnad i det testet. Har för mig att det var ett svenskt test jag såg på tv.

Jag vill inte att det ska lukta toadoftspray i hela hemmet heller.

Jag har inte testat det själv. Jag menar bara att man inte behöver överdriva i sina reaktioner.

Jag har aldrig varit med om att doften sprider sig sådär väldigt mycket. Definitivt inte utanför badrummet och dess absoluta närhet, typ dörröppningen.
 
Jag har inte testat det själv. Jag menar bara att man inte behöver överdriva i sina reaktioner.

Jag har aldrig varit med om att doften sprider sig sådär väldigt mycket. Definitivt inte utanför badrummet och dess absoluta närhet, typ dörröppningen.

Det är ingen som använder doftsprej på offentliga och jobbtoaletter och ändå klarar den absoluta majoriteten att gå på den.
 
Du tänker alltså att ingen som är hos dig kan bli nödig eller törstig? Två av människans mest basala behov går upp i rök när man kör in på gårdsplanen?
Jag tänker att sådant får man ordna före jobb.
När jag körde buss så fanns varken vatten eller toaletter under passen.
Det får man planera för när man jobbar.
 
Jag förstår inte riktigt vad skillnaden mellan gäster och hantverkare är. Vi pratar inte om Jehovs vittnen. Båda har blivit inbjudna till ditt hem, en för socialt umgänge, en för att utföra ett arbete. Att båda som en del av sitt umgänge, betalt eller inte, har tillgång till toalett är väl helt självklart? Håller sig människor när de är hembjudna socialt eftersom de uttryckligen måste be om att få använda toa?
 
Så då behöver väl ingen arbetsplats toalett? Man är ju där för att jobba.
Det handlar ju om hur lång tid man är strandad.
På bussen finns ingen toalett.
Det är normalt för vuxna människor att klara av sina pass ändå.
I pauslokalerna finns naturligtvis toaletter.
Om man som hantverkare inte har en tidtabell att följa så kan man ju välja att åka iväg för att äta lunch eller fråga efter fikarum och toalett om man inte vill åka iväg utan äta matlåda.
Då får man fråga efter det i samband med beställningen av jobbet.
Annars så är det antagligen låst. Utom dasset till campingen då som alltid fungerar.
 
Alltså, lyssna på podden att bygga åt idioter. Antingen ljuger samtliga hantverkare där eller så finns det ett gryn av sanning i det. De berättar historier om djur då och då där, och i vissa fall är det ganska så bedrövligt att höra om hur de raljerar kring djur. Hoppsan kattfan rymde och jag fick springa efter och fånga den eller att de ska åka till djuraffären och köpa en likadan fågel att sätta in i buren osv...
Jag är hellre säker på att katten har det bra än går hemma med detta i bakhuvudet och har panik hela dagen.

Jag har varit med om (när jag var liten) att min katt blivit instängd och att den rymt ut när hantverkare fått vimsa runt själva. Det är inte jättekul att komma hem och direkt leta efter katt. Ja, de hade fått instruktioner om att det fanns en katt och att de inte fick släppa ut den.
Ändå tyckte de att det var en god idé att öppna port och dörr för att de "ju ändå skulle gå in och ut några gånger".
Inget ont egentligen om hantverkarna. Det finns folk som inte gillar djur eller som inte bryr sig om djur eller kanske inte förstår hur djur funkar. Men då får man ju som ägare se till att vara hemma och se till att djuren har det bra.
Det finns säker någon enstaka gång när man försökt ersätta djuret . Det kan kanske fungera med en kanariefågel eller undulat, men varför i hela fridens namn skulle dessa lyckas smita. De sitter så gott som alltid säkert i en bur när hantverkare kommer. Likaså kaniner, marsvin och hamstrar. Det finns säkert ett uns av sanning i att det förmodligen skett vid något sällsynt tillfälle,

Om någon påstår att de köpt en katt eller hund i djuraffären är det bara nonsens, de säljs inte på det viset och går inte att ersätta snabbt ens om man går enbart på utseende.
 
Det handlar ju om hur lång tid man är strandad.
På bussen finns ingen toalett.
Det är normalt för vuxna människor att klara av sina pass ändå.
I pauslokalerna finns naturligtvis toaletter.
Om man som hantverkare inte har en tidtabell att följa så kan man ju välja att åka iväg för att äta lunch eller fråga efter fikarum och toalett om man inte vill åka iväg utan äta matlåda.
Då får man fråga efter det i samband med beställningen av jobbet.
Annars så är det antagligen låst. Utom dasset till campingen då som alltid fungerar.
Jag vill minnas att det av och till varit ett enormt missnöje med att inte kunna gå på toaletten bland busschaufförer och då har busschaufförer det lättare, det är lättare att hålla sig om man sitter still än om man rör sig. De har också schamalagda pauser med tillgång till toalett vilket inte hantverkare har alltid.
 
Jag förstår inte riktigt vad skillnaden mellan gäster och hantverkare är.
Vänner het jag hur de fungerar och när de går att lämna ensamma i mitt hem utan att det blir dumt på något sätt.
Hantverkare känner jag ju inte så de skall inte stöka runt utan att det är överenskommet.
De är (oftast) främlingar.

Nu så är det ju olika om man äger eller hyr sin bostad. När man äger så anlitar man ju själv hantverkare och om man hyr så är det hyresvärden som är uppdragsgivare. (Bostadsrätt är mitt emellan på något vis.)
Som hyresgäst behöver man inte ens släppa in hantverkare på en dag som inte passar. Det blir hyresvärdens huvudvärk.
Som ägare har man i stället möjligheten att planera besöken på ett annat sätt.

Om hantverkaren vill kunna komma som den tycker så får den räkna med att bostäderna är låsta om inget annat har avtalats. Och då finns ingen tillgång till toalett.
Hittills så verkar ingen ha varit bekymrad över det.
 
Ger upp detta, känner jag. Nog för att jag absolut kan erkänna att jag inte är världens bästa medmänniska många gånger men hear ye hear ye - är någon av er på besök i mitt hem av en eller annan orsak så är man välkommen att använda toaletten. :laugh::rofl:
 
Jag vill minnas att det av och till varit ett enormt missnöje med att inte kunna gå på toaletten bland busschaufförer och då har busschaufförer det lättare, det är lättare att hålla sig om man sitter still än om man rör sig. De har också schamalagda pauser med tillgång till toalett vilket inte hantverkare har alltid.
Problemet med att köra buss är att arbetet inte på något vis går att avbryta.
Och det är inte alls säkert att det går att sitta stilla.
Förarna skall ibland hjälpa passagerarna att komma ombord.
Typ lyfta in en tung rullstol.
 
Ger upp detta, känner jag. Nog för att jag absolut kan erkänna att jag inte är världens bästa medmänniska många gånger men hear ye hear ye - är någon av er på besök i mitt hem av en eller annan orsak så är man välkommen att använda toaletten. :laugh::rofl:
Helt utan att behöva fråga då?
Och du skyltar alltid om den skulle vara trasig?
Eller har "Toaletten nere är trasig" som hälsningsfras?
 
Du påstod att det var fel på själva toan om det stank.
Men det är nog mest magen som har problem då.
Det ska mycket till om det börjar stinka på toaletten pga magproblem hos en hantverkare.

Med stinka menar jag som typ på ett välanvänt utedass mitt i sommaren. Luktar det så på en vattentoa är det definitivt problem med den, och inget som beror på en stackars hantverkares besök. Åtminstone inte om personen är rumsren och inte håller på med rena avarter.
 
Men nu upprepar du ju bara samma saker vi redan gått igenom? Tar du inte in något av diskussionen?
Det verkar som att det finns bussförare och så andra människor.
Bussförare kan planera sina toalettbesök samt komma ihåg att ta med en vattenflaska.

Resten har tydligen ingen som helat kontroll på när de behöver gå på toaletten och kan varken hålla reda på en vattenflaska eller fråga efter vad de behöver i förväg.

Okej, ungefär så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 872
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp