Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det handlar om smådjur. Inte katt eller hund. Jag vet väl ändå att katt och hund inte säljs på djuraffär, så pass korkad är jag inte.
Och då kan man fråga sig varför en massa smådjur som sitter i bur rymmer när hantverkare är på besök. Som jag skrev det kan säkert ha hänt, men risken att djuren ens rymmer är minimal och sen at det inträffar när dörren är öppen och på det att någon skulle ge sig ut hitta en ersättare.

Det lär mest vara vandingssägner och skrönor. Som att ta upp golvet i vardagsrummet och odla potatis eller att stoppa råttor i pizzorna. Ja det kan ha hänt någon gång någonstans, men inte något som sker med någon frekvens att tala om.
 
Vi har schemalagda pauser med 2,5 h mellanrum om vi kör trafik som inte kräver färdskrivare och 4,5 h om vi kör med färdskrivare. Oftare än så behöver arbetsgivaren inte planera in toapauser. Min nya arbetsgivare har med det i bakhuvudet tagit bort flertalet toaletter längs våra linjer. Och nej, jag håller definitivt inte med om att det är lätt att hålla sig när man kör på en hålig grusväg. Absolut inte. Vi är många som fått stanna bussen på en hållplats med folk i bussen och rusa ut i skogen.
Jag fick en gång en buss där kollegan före (manlig) hade kissat på sig i stolen.
Jag hann sätta mig innan jag märkte det.
De fick ge mig en ny buss och jag fick sitta på pappershanddukar och en tidning med mina blöta byxor.

Vissa saker är faktiskt helt galna.
 
Däremot har jag en katt som gärna vill testa hur folks axlar är att sitta på, vilket har varit lite jobbigt när jag inte varit hemma. Hörde inget klagomål om henne dock 🫣

Känner igen det där. När vi hade hantverkare här i höstas var jag vid första besöket(som kom lite oförberett) upptagen med att stoppa hundens glada kängurusprång. Så jag kunde bara varna det utsedda offret: "Du kommer ha en katt på axeln snart!"

När de började arbeta lugnade hundens hälsningsceremonier ner sig till rimliga nivåer och hon hölls borta från deras arbetsplats för att inte lägga nosen i blöt. Det var svårare med katten, jag frågade om hon var i vägen, men de sa att det var ok. Och jag såg minsann hur de garvade åt den chockade minen hos en nytillkommen kollega som fick agera katt-trampolin...

(För allmän info: De använde toaletten. Jag har inte ens reflekterat över det förrän nu.)
 
Så det är bristande minne när det blir så?

Jag minns alltid exakt hur det såg ut när jag kom till en plats.
Så det är plättlätt att ställa tillbaka allt som det stod när jag kom.
Jag tror det är väldigt olika från människa till människa om man lägger märke till exakt hur någonting såg ut. Jag tittar helt enkelt inte efter och anstränger mig inte alls för att komma ihåg det heller eftersom jag helt enkelt inte tycker det är särskilt viktigt.

Jag har ganska ofta autopiloten på och tänker på någonting annat.
 
Hur skulle du göra om du körde buss?
Eller jobbade som telefonist eller flygledare?
Hos mig så skulle jag vilja få frågan i förväg så att jag kan ställa fram en pedalhink och berätta att avloppet definitivt inte klarar vare sig bindor eller tamponger.
Jag använde menskopp på den tiden sådant var aktuellt.
Den klarade nästan en hel dag så tömning var 4de timma fungerande utmärkt.

(Om du vore min vän så skulle jag råda dig att söka läkare. Det där är inte normalt oavsett tillgänglighet på toalett.)
Det här är fånigt, bara för att busschaufförer inte kan gå på toaletten exakt när de vill utan kan få vänta upp till 2,5 timmar (om de redan är nödiga när de kliver på) så ska hantverkare inte förväntas låna toaletten där de finns? Eller vad är poängen?

Och du, alla har inte samma blödningsmängd som du, en del har mer, andra mindre. De som har mycket mer har stora problem om de inte har tillgång till toalett.
 
Hur skulle du göra om du körde buss?
Eller jobbade som telefonist eller flygledare?
Hos mig så skulle jag vilja få frågan i förväg så att jag kan ställa fram en pedalhink och berätta att avloppet definitivt inte klarar vare sig bindor eller tamponger.
Jag använde menskopp på den tiden sådant var aktuellt.
Den klarade nästan en hel dag så tömning var 4de timma fungerande utmärkt.

(Om du vore min vän så skulle jag råda dig att söka läkare. Det där är inte normalt oavsett tillgänglighet på toalett.)
Hur löser bussförare det? Det påtalas ju att brist på toalett är ett problem för bussförare så tydligen ett stort problem.

Undersöktes första gången som 14 åring för kraftigt mens utan fel har hittats verken då eller nu. Även mamma kunde blöda igenom med dubbla mensskydd och så även mina syskon utan fel har hittats på någon av oss.
 
Och jag funderar på att skriva en instruktionslista på hur man använder min toalett.
Jag kommer hädanefter att anvisa rätt toalett till varje hantverkare som anlitas
Oavsett vad saken gäller.
Och vara noga med att informera om sjövatten i kranarna i det huset.

Jag återkommer med hur det kommer att tas emot.
 
De måste ju ändå ta paus, så det blir i sådana fall bara restiden.
15 min per gång tor.
Och så kan de köpa snus på samma gång.

Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter.

Utöver rast ska du ha möjlighet att göra kortare uppehåll som räknas in i arbetstiden. I lagtexten kallas detta för paus, och utgörs till exempel av kaffepaus och toalettbesök. Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara, men din arbetsgivare är skyldig att ordna arbetet så att du kan ta de pauser som behövs.
 
Hur ofta går en normal toalett i en bostad egentligen sönder? Jag har aldrig haft en trasig toalett och om de kommer för att laga en trasig vet de ju det.
Går sönder så att det inte går att utföra sina behov eller spola med vattenhink typ aldrig. Då får man ge sig på och misshandla toaletten med något tillhygge så skålen går sönder. Det kan bli stopp i avloppet dock, hur ofta beror på ledningarna och vad man slänger för skräp, men det kan hända.
 
Går sönder så att det inte går att utföra sina behov eller spola med vattenhink typ aldrig. Då får man ge sig på och misshandla toaletten med något tillhygge så skålen går sönder. Det kan bli stopp i avloppet dock, hur ofta beror på ledningarna och vad man slänger för skräp, men det kan hända.
Ja stopp kan hända men det kan man ju i de flesta fall fixa själv. Och om inte vet ju den hantverkare som kommer att den är trasig och den kan inte användas förrän den är fixad.
Men det låter ju som de ofta är trasiga hos en del här i tråden så jag började fundera om jag bara haft tur 😄
 
Hur löser bussförare det? Det påtalas ju att brist på toalett är ett problem för bussförare så tydligen ett stort problem.

Undersöktes första gången som 14 åring för kraftigt mens utan fel har hittats verken då eller nu. Även mamma kunde blöda igenom med dubbla mensskydd och så även mina syskon utan fel har hittats på någon av oss.

Jag fick börja med minipiller när jag började köra buss. Hade ordentlig mensvärk och det enda som funkade var Treo. Vilket ju gav ordentliga blödningar istället. Så jag fick välja mellan att vara hemma några dagar varje månad eller testa alternativ.
 
Det här är fånigt, bara för att busschaufförer inte kan gå på toaletten exakt när de vill utan kan få vänta upp till 2,5 timmar (om de redan är nödiga när de kliver på) så ska hantverkare inte förväntas låna toaletten där de finns? Eller vad är poängen?
Man kliver aldrig på nödig.
Det är en gyllene regel.

Poängen är att vuxna människor förväntas kunna planera sina toalettbesök så att de i förväg kan förvissa sig om att det finns toaletter där de behöver dem.
Typ för det här jobbet behöver jag en skarvsladd med 230V , någonstans att sitta och äta samt tillgång till toalett.

Hur svårt kan det vara?
 
Helt utan att behöva fråga då?
Och du skyltar alltid om den skulle vara trasig?
Eller har "Toaletten nere är trasig" som hälsningsfras?
Alltså ja? Om jag skulle få besök/gäster så hade jag ganska tidigt informerat om att toan är trasig.
För några år sedan när vi skulle hem till någon på fest så blev vi hälsade med "välkomna, tyvärr är det stopp i toan så det är naturen, eller grannens toa som gäller ikväll", vilket ju var bra så kunde man reglera sitt dryckesintag enligt hur ofta man ville hälsa på i naturen.
 
Blöder igenom det.

Tycker bussförare är ett dåligt exempel då det är ett problem bland bussförare med bristen på tillgång till toalett så tydligen klarar inte dom flesta vuxna att planera besöken till rasterna.
Okej.
Men om vi tar 2,5 h pass utan toalett.
Vilket i princip är nödvändigt om det skall finnas en vettig busstrafik.
Är inte det något som kan förväntas av vuxna människor?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Undersöktes första gången som 14 åring för kraftigt mens utan fel har hittats verken då eller nu. Även mamma kunde blöda igenom med dubbla mensskydd och så även mina syskon utan fel har hittats på någon av oss.
Men då så är det ju något som är speciellt för just dig.

Är det då helt omöjligt att i förväg meddela kund att det behöver finnas tillgång till toalett vid besöket?
Det måste ju vara bättre än en skylt med "tyvärr trasig" när du väl kommer dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 737
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 870
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp