Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kliver aldrig på nödig.
Det är en gyllene regel.

Poängen är att vuxna människor förväntas kunna planera sina toalettbesök så att de i förväg kan förvissa sig om att det finns toaletter där de behöver dem.
Typ för det här jobbet behöver jag en skarvsladd med 230V , någonstans att sitta och äta samt tillgång till toalett.

Hur svårt kan det vara?
Och min poäng är att även vuxna människor kan missa i planeringen och framförallt så kan planeringen spricka.


Det är då rent ut sagt elakt att säga att visst har jag en toa men den får du inte använda för du har inte planerat tillräckligt väl.

Det är också stor skillnad på att planera för 2,5 timmar och halva (4 h) eller hela (8,5-9 h beroende på lunch) dagar om det inte finns en toa i närheten eller det finns men man inte får använda den. Det hade aldrig busschaufförer accepterat.
 
Okej.
Men om vi tar 2,5 h pass utan toalett.
Vilket i princip är nödvändigt om det skall finnas en vettig busstrafik.
Är inte det något som kan förväntas av vuxna människor?

Det tycker jag inte. Folk kan ha problem med magen. Jag vet t.ex. inte exakt vad det är som triggar min mage. Jag vet vissa saker som gör det men inte allt. Vissa saker funkar ibland men inte alltid. Osv.
 
Hur ofta går en normal toalett i en bostad egentligen sönder? Jag har aldrig haft en trasig toalett och om de kommer för att laga en trasig vet de ju det.
Ett av mina hus har ett oerhört känsligt avlopp så det blir lätt stopp där.
Och huset med sjövatten har inte alltid vattnet påslaget.
Då går det inte att spola.

Själva toastolen är sällan så trasig att den inte går att använda om så med en hink för spolning utan det är vattnet och avloppet som brukar sätta stopp.
 
Okej.
Men om vi tar 2,5 h pass utan toalett.
Vilket i princip är nödvändigt om det skall finnas en vettig busstrafik.
Är inte det något som kan förväntas av vuxna människor?
Njae, många klarar det och betydligt mer om det verkligen behövs, dock inte alla. Och man är inte en sämre sort om man inte klarar det. De är inte alla förunnat att ha koll på tarm och blåsa.

Det spelar dock mindre roll för hantverkare, de har inget 2,5 h pass med schemalagd paus med en väntande toalett. De rör sig också normalt mycket mer i jobbet och det påverkar möjligheten att knipa om det skulle behövas.
 
Men då så är det ju något som är speciellt för just dig.

Är det då helt omöjligt att i förväg meddela kund att det behöver finnas tillgång till toalett vid besöket?
Det måste ju vara bättre än en skylt med "tyvärr trasig" när du väl kommer dit.
Nej inget så ovanligt som du vill få det till. Ca 10% av kvinnor i fertil ålder har rikliga blödningar.
 
Det är då rent ut sagt elakt att säga att visst har jag en toa men den får du inte använda för du har inte planerat tillräckligt väl.
Det skulle jag ju aldrig göra.
Men jag villl bli tillfrågad om det är okej och i förekommande fall när det finns problem kunna anvisa till en annan toalett.

Det är det där med att smita in på en toalett som kanske inte är fungerande eller verkligen inte klarar av nedspolning av tamponger som jag inte vill ha.

Är det så himla besvärligt att fråga först?
 
Det skulle jag ju aldrig göra.
Men jag villl bli tillfrågad om det är okej och i förekommande fall när det finns problem kunna anvisa till en annan toalett.

Det är det där med att smita in på en toalett som kanske inte är fungerande eller verkligen inte klarar av nedspolning av tamponger som jag inte vill ha.

Är det så himla besvärligt att fråga först?
Och där har du valet att informera när de kommer eller alltid hålla dig i närheten så de kan fråga. Är det så himla besvärligt?

Informerar man inte eller inte är tillgänglig, då får man finna sig i att folk uträttar sina behov. Vad är problemet egentligen, det känns som om det är konstruerat.
 
Den här tråden är en feberdröm :confused: Herregud, människosynen! En hel del i den här tråden borde ha jävligt svårt att anlita hantverkare, vilka mardrömskunder.
Det finns ett ord för dem i hantverkarkrersar.
”Kundfasoner” som en släng tillbaka för att de får dras med ordet ”hantverkarfasoner”
Enligt en anhörig brukar det vara samma folk som klockar när de kommer och går, övervakar, nekar att fylla på vattenflaskor och sen klagar på fakturan och debiterad tid pga att det fått åka runt en massa onödiga turer.
 
Jag kommer hädanefter att anvisa rätt toalett till varje hantverkare som anlitas
Oavsett vad saken gäller.
Och vara noga med att informera om sjövatten i kranarna i det huset.

Jag återkommer med hur det kommer att tas emot.
Det låter ju bra :) väntar nyfiket på leverans av utfall om de tycker det är super eller dåligt att få veta.
 
Ok då ljuger de då om du säger det. I så fall är ju hela podden meningslös :p
Men att hantverkare ens kan ljuga/skoja om något sådant är väl ändå en röd flagga?

Nå jag är hellre hemma och har koll än riskerar att behöva leta efter katt i en hel vecka för att hantverkare släppt ut katten.
Röd flagga för vad?
 
Det finns 2 245 615 kvinnor i fertil ålder.
10 % av dessa blöder mycket.
Det är 224 561 stycken.
Den gruppen är betydligt mindre än antal människor med astma som är 800 000.

I tråden ansågs at en artikel vara specialfall.
Då borde rimligtvis en mindre grupp också vara specialfall.
 
Och där har du valet att informera när de kommer eller alltid hålla dig i närheten så de kan fråga. Är det så himla besvärligt?

Informerar man inte eller inte är tillgänglig, då får man finna sig i att folk uträttar sina behov. Vad är problemet egentligen, det känns som om det är konstruerat.
Det är inte min sak att hålla reda på andra, vuxna människors behov.
De får se till att planera sina arbetsdagar så att det fungerar för dem.

Typ definiera i förväg vad de behöver.
Det finns ju inget som säger att där över huvud taget finns någon toalett i t.ex. en villa under total renovering.
Hantverkare måste ju ta höjd för sådant.
 
Inte under passen.
Det finns ingen möjlighet alls.
Tor Stockholm City i bilkö.
Då gäller det att vara förberedd.
Och du skulle inte vara tacksam för att använda en om det fanns?

IBS-mage eller annat som är OMÖJLIGT att planera eller ”hålla ut”.

Betalar du utan tjafs för mertiden som går åt när hantverkaren måste åka iväg?

Har du samma princip för alla yrken i hemmet?
 
Det finns 2 245 615 kvinnor i fertil ålder.
10 % av dessa blöder mycket.
Det är 224 561 stycken.
Den gruppen är betydligt mindre än antal människor med astma som är 800 000.

I tråden ansågs at en artikel vara specialfall.
Då borde rimligtvis en mindre grupp också vara specialfall.
Så för att en anser att en ska är specialfall så är det fakta eller? Men det är inte tänktbart att det är fakta om flera andra säger något annat? Konstigt resonemang. Det känns mer som vad som är fakta handlar om vad som passar dina argument bäst.
 
Så du går inte på toaletten öht under arbetstid?
Nä gäller bara lata hantverkare som det måste hållas ögonen på så dom inte hittar på saker som gå på toaletten, dricka vatten eller gud förbjuda tar en mikro paus. Hantverkare får lön för att JOBBA.
Sedan att andra inom andra yrkeskategorier tar paus för att hämta kaffe, prata med kollegor och uppmanas att ta mikro pauser då och då är en helt annan sak, det är ju en helt annan typ av människor.

Lite ironi och lite allvar.
 
Det låter ju bra :) väntar nyfiket på leverans av utfall om de tycker det är super eller dåligt att få veta.
När jag pekade på utedasset till solcellsmontörerna så tittade de frågande på mig och svarade att de åkte och åt lunch.
Så mycket för det.

Noll och intet intresse.

Jag återkommer med ytterligare rapporter.

Killen som monterade värmepumpen var inte kommunikativ på det viset alls.
Han ville mest ha en elkabel.
Men han var ju inte här ens 3 h.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 737
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 870
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp