Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt utan att behöva fråga då?
Och du skyltar alltid om den skulle vara trasig?
Eller har "Toaletten nere är trasig" som hälsningsfras?

Ja, utan att behöva fråga. Vad är det som du inte förstår? Jag har redan skrivit att jag anser det upp till värden att informera om sådant om man har besök i sitt hem. Skulle toaletten vara trasig skulle jag alltså informera om det.
 
Det verkar som att det finns bussförare och så andra människor.
Bussförare kan planera sina toalettbesök samt komma ihåg att ta med en vattenflaska.

Resten har tydligen ingen som helat kontroll på när de behöver gå på toaletten och kan varken hålla reda på en vattenflaska eller fråga efter vad de behöver i förväg.

Okej, ungefär så.

tumblr_mj9b2lFN0Y1qmvy8zo1_500.gif
 
Det ska mycket till om det börjar stinka på toaletten pga magproblem hos en hantverkare.

Med stinka menar jag som typ på ett välanvänt utedass mitt i sommaren. Luktar det så på en vattentoa är det definitivt problem med den, och inget som beror på en stackars hantverkares besök. Åtminstone inte om personen är rumsren och inte håller på med rena avarter.

Om det bara luktar efter en specifik person så är det inte toaletten som är problemet.
Den behöver ju inte vara just hantverkare.
Men jag har upplevt sådant.
En kollega som man undvek att komma efter t.ex. oavsett vilken toalett.
 
Det finns säker någon enstaka gång när man försökt ersätta djuret . Det kan kanske fungera med en kanariefågel eller undulat, men varför i hela fridens namn skulle dessa lyckas smita. De sitter så gott som alltid säkert i en bur när hantverkare kommer. Likaså kaniner, marsvin och hamstrar. Det finns säkert ett uns av sanning i att det förmodligen skett vid något sällsynt tillfälle,

Om någon påstår att de köpt en katt eller hund i djuraffären är det bara nonsens, de säljs inte på det viset och går inte att ersätta snabbt ens om man går enbart på utseende.
Nej det handlar om smådjur. Inte katt eller hund. Jag vet väl ändå att katt och hund inte säljs på djuraffär, så pass korkad är jag inte.
 
Det testades i Mythbusters. Om jag inte minns alldeles tokigt så var det inget problem.
Jag spolar med locket stängt men jag är inte bekymrad för om andra gör på annat vis.

Har du ingen doftspray på din toalett? Det brukar lösa det mesta med oönskad lukt.

Vad jag minns, så visade deras test att det bl.a kom avföringsbakterier på tandborste osv. Efter det programmet blev jag ännu nogrannare med att atänga vid spolning.
 
Jag vill minnas att det av och till varit ett enormt missnöje med att inte kunna gå på toaletten bland busschaufförer och då har busschaufförer det lättare, det är lättare att hålla sig om man sitter still än om man rör sig. De har också schamalagda pauser med tillgång till toalett vilket inte hantverkare har alltid.

Vi har schemalagda pauser med 2,5 h mellanrum om vi kör trafik som inte kräver färdskrivare och 4,5 h om vi kör med färdskrivare. Oftare än så behöver arbetsgivaren inte planera in toapauser. Min nya arbetsgivare har med det i bakhuvudet tagit bort flertalet toaletter längs våra linjer. Och nej, jag håller definitivt inte med om att det är lätt att hålla sig när man kör på en hålig grusväg. Absolut inte. Vi är många som fått stanna bussen på en hållplats med folk i bussen och rusa ut i skogen.
 
Den här tråden har ändå inspirerat mig!

Nästa gång jag ska ha hem hantverkare ska jag lägga ut en stig med rosblad från ytterdörren till badrummet samt hyra in en butler som bistår med varma handdukar och handkräm efter eventuella toabesök.

Ger upp detta, känner jag. Nog för att jag absolut kan erkänna att jag inte är världens bästa medmänniska många gånger men hear ye hear ye - är någon av er på besök i mitt hem av en eller annan orsak så är man välkommen att använda toaletten. :laugh::rofl:
Efter den här bisarra tråden måste jag lägga till en punkt på min lista: Jag ska anställa en inkastare med arbetserfarenhet från typ Ibiza som kan stå utanför min badrumsdörr och se till så att alla verkligen känner sig välkomna in - och det utan att de ens behöver fråga om lov!
 
Vad jag minns, så visade deras test att det bl.a kom avföringsbakterier på tandborste osv. Efter det programmet blev jag ännu nogrannare med att atänga vid spolning.

Alltså jag tänker att om vi nu pratar om risk för avföringsbakterier i munnen så borde inte risken vara högre bara av att sitta på toaletten och använda toaletten, jämfört med att spola och bakterierna flyger iväg till tandborsten som sedan används?

Missförstå mig rätt det är inte som att jag argumenterar emot att stänga locket när man spolar. Men känns lite som sensationsjournalistik det där. Plus att om man "oroar" sig för att folk inte ska stänga locket vid spolning kan man ju förvara tandborsten någon annanstans :)
 
Efter den här bisarra tråden måste jag lägga till en punkt på min lista: Jag ska anställa en inkastare med arbetserfarenhet från typ Ibiza som kan stå utanför min badrumsdörr och se till så att alla verkligen känner sig välkomna in - och det utan att de ens behöver fråga om lov!

Och jag funderar på att skriva en instruktionslista på hur man använder min toalett.
Alltså jag tänker att om vi nu pratar om risk för avföringsbakterier i munnen så borde inte risken vara högre bara av att sitta på toaletten och använda toaletten, jämfört med att spola och bakterierna flyger iväg till tandborsten som sedan används?

Missförstå mig rätt det är inte som att jag argumenterar emot att stänga locket när man spolar. Men känns lite som sensationsjournalistik det där. Plus att om man "oroar" sig för att folk inte ska stänga locket vid spolning kan man ju förvara tandborsten någon annanstans :)

Jo, det är just spolningen som får bakterierna att sprida sig. Finns studier på det. Så sensationsjournalistik skulle jag inte säga, snarare fakta. Sen hur var och en känner för det är en annan sak, men det är ju upp till var och en att bestämma. Anser jag.
 
Det verkar som att det finns bussförare och så andra människor.
Bussförare kan planera sina toalettbesök samt komma ihåg att ta med en vattenflaska.

Resten har tydligen ingen som helat kontroll på när de behöver gå på toaletten och kan varken hålla reda på en vattenflaska eller fråga efter vad de behöver i förväg.

Okej, ungefär så.
Varför klagar bussförare på att det inte alltid finns tillgång till toaletter om de nu har så fantastiska blåsor? Och kontroll på mens och ändtarmar? Och jag minns när de strejkade för att få rätt till paus, överenskommelsen var visst 10 minuters paus efter ett arbetspass på 2.5 timmar.

Hantverkare kanske ska börja kräva det samma, ingen toalett och toapaus= utebliven hanteverkshjälp?
 
Det handlar ju om hur lång tid man är strandad.
På bussen finns ingen toalett.
Det är normalt för vuxna människor att klara av sina pass ändå.
I pauslokalerna finns naturligtvis toaletter.
Om man som hantverkare inte har en tidtabell att följa så kan man ju välja att åka iväg för att äta lunch eller fråga efter fikarum och toalett om man inte vill åka iväg utan äta matlåda.
Då får man fråga efter det i samband med beställningen av jobbet.
Annars så är det antagligen låst. Utom dasset till campingen då som alltid fungerar.
Från idag som är andra dagen på mensen. Mellan kl 6 och 9 har jag behövt besöka toalett 4 gånger för att byta mensskydd. Hur konkret tycker du att det går att lösa om inte tillgång till toalett finns?
Sätta mig ute på tomten hos kunden?
 
Efter den här bisarra tråden måste jag lägga till en punkt på min lista: Jag ska anställa en inkastare med arbetserfarenhet från typ Ibiza som kan stå utanför min badrumsdörr och se till så att alla verkligen känner sig välkomna in - och det utan att de ens behöver fråga om lov!

Hey, du där; här har du husets bästa toalett! Ja, förmodligen den bästa toalett du sett. Jag öppnar åt dig, kolla! :cool::rofl:

(Jag har tandborstarna i badrumsskåpet. Känns precis lika ofräscht om någon skulle nysa på dem, eller, mer troligt, katterna tugga på dem...)
 
Det handlar ju om hur lång tid man är strandad.
På bussen finns ingen toalett.
Det är normalt för vuxna människor att klara av sina pass ändå.
I pauslokalerna finns naturligtvis toaletter.
Om man som hantverkare inte har en tidtabell att följa så kan man ju välja att åka iväg för att äta lunch eller fråga efter fikarum och toalett om man inte vill åka iväg utan äta matlåda.
Då får man fråga efter det i samband med beställningen av jobbet.
Annars så är det antagligen låst. Utom dasset till campingen då som alltid fungerar.

Och ändå är just busschaufförers toalettmöjligheter något som ofta lyfts som ett problem. Märkligt.
 
Om det bara luktar efter en specifik person så är det inte toaletten som är problemet.
Den behöver ju inte vara just hantverkare.
Men jag har upplevt sådant.
En kollega som man undvek att komma efter t.ex. oavsett vilken toalett.
Jag tror det den dagen jag stöter på någon vattentoa som luktar som ett utedass på sommaren efter en normal användning.
 
Jag har inte testat det själv. Jag menar bara att man inte behöver överdriva i sina reaktioner.

Jag har aldrig varit med om att doften sprider sig sådär väldigt mycket. Definitivt inte utanför badrummet och dess absoluta närhet, typ dörröppningen.
Jag har bott med min dementa pappa i flera år. Han både glömde att spola och fälla ner toalocket ibland. Ja, det luktade då lite inne på toaletten men inget utanför (dörren alltid helt öppen pga katter) om han kom ihåg att spola var det till 99% med öppet toalock.

Både jag och katter lever än. Dock inte pappa. Är dock 100% säker han inte dog pga av att det eventuellt hade flugit runt några bajsbakterier.

Förresten så stinker ibland katternas bajs betydligt mer.

💩 det här är nog den roligaste och märkligaste tråd jag läst på länge 🤪
 
Från idag som är andra dagen på mensen. Mellan kl 6 och 9 har jag behövt besöka toalett 4 gånger för att byta mensskydd. Hur konkret tycker du att det går att lösa om inte tillgång till toalett finns?
Sätta mig ute på tomten hos kunden?
Hur skulle du göra om du körde buss?
Eller jobbade som telefonist eller flygledare?
Hos mig så skulle jag vilja få frågan i förväg så att jag kan ställa fram en pedalhink och berätta att avloppet definitivt inte klarar vare sig bindor eller tamponger.
Jag använde menskopp på den tiden sådant var aktuellt.
Den klarade nästan en hel dag så tömning var 4de timma fungerande utmärkt.

(Om du vore min vän så skulle jag råda dig att söka läkare. Det där är inte normalt oavsett tillgänglighet på toalett.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 872
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp