Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som att det mest slåss mot väderkvarnar nu? Det ena påståendet och scenariot märkligare än det andra.

Men jag ska absolut passa mig för att använda toaletten i andras hem, hädanefter. Mänskligheten alltså, inget förvånar en längre. :laugh: Allra minst att man sitter och deltar i en diskussion om andras toalettanvändning är tillåten eller ej i sisådär 12 sidor.
 
Känns som att det mest slåss mot väderkvarnar nu? Det ena påståendet och scenariot märkligare än det andra.

Men jag ska absolut passa mig för att använda toaletten i andras hem, hädanefter. Mänskligheten alltså, inget förvånar en längre. :laugh: Allra minst att man sitter och deltar i en diskussion om andras toalettanvändning är tillåten eller ej i sisådär 12 sidor.
Om du har problem med att vara artig och vettig nog att fråga först så ja, då bör du nog passa dig för att använda främmande folks toaletter.
 
Inte alls.
Det ingår inte i kravet för att installera värmepumpen.
Vill man ha tillgång till toalett så måste det kommuniceras.

Massor av platser där hantverkare arbetar saknar toaletter.
Elektriker på ledningsjobb.
Grävmaskinister.
Snöröjare.
Nja är det ett större ledningsjobb så kör man ut arbetskupor, samma sak med grävmaskinister, det är nog bara på småjobb de inte har sin egen kupa. Snöröjare däremot kan få problem, men har ofta byggt upp ett kontaktnät där de kan få låna toalett.

Avsaknad av toalett är i majoriteten hos små privata kunder, vilka får allt svårare att få tag på hantverkare. Vilket jag börjar förstå allt mer.

Men å andra sidan bjöd jag busschaufförerna på kaffe och visade var det fanns toaletter när vi hade bokat ett gäng bussar till jobbet. Mycket glada och tacksamma chaufförer.
 
Men det är ingen som pratar om skyldigheter, utan om rimligheter. Skaplig skillnad.

"Kunden har inte alltid rätt" osv. :angel:
Det är inte rimligt heller, alla vill och kan helt enkelt inte. Och det får man oavsett vad respektera och räkna med när man arbetar hemma hos folk. Sen får man tycka vad man vill om det och anledningarna till att kunden inte kan erbjuda toalett men det är så det är.
 
Agree to disagree, kan vi konstatera. :)
Hade du där jag jobbar utan lov gått in och använt toaletten hade du förmodligen inte ens fått jobba kvar, för det är inte okej att gå in någonstans utan lov. Har man arbete hos någons privata hem så frågar man om lov innan man går runt och letar runt efter toaletter att använda.
 
"Hålla reda på"? Hur svårt kan det vara? :laugh:
Ja vi har många hus så.
Att det skulle vara viktigt för någon som gör ett jobb som inte är relaterat till vatten och avlopp på sommarhuset är inte det minsta självklart och där sätter vi på och stänger av vattnet litet som det blir.
Det är dessutom sjövatten.

Att ta för givet att det finns en fungerande toalett överallt där man jobbar eller dricksvatten i kranen tycker jag däremot är att förutsätta för mycket.
Det är väl inte så svårt att fråga?

Eller är det en så extrem avvikelse att det alltid måste informeras om för alla de sommarstugor som inte fungerar som en bostad med kommunalt V/A?

Hur som helst så har det aldrig varit något problem.
Någon kanske har råkat dricka sjövatten, men det är inte farligt.
Och så var det bindorna som gjorde stopp i avloppet.

Dessutom så är det inte lämpligt att använda mina hyresgästers toaletter utan de bör då uppsöka stora huset.
 
Jag måste säga att jag blir lite paff över att vissa tycker att det är helt i sin ordning att folk ska knalla in på offentliga toaletter som restauranger. Restauranger tillhandahåller verkligen inte offentligta toaletter. Det är gästtoaletter.
Det finns bensinmackar. Det finns massor av ställen som tillgodoser toaletter utan problem.
 
Varför skulle jag gå in på ditt jobb och låna toaletten? Nu är vi ju där igen med högst osannolika scenarion. Underhållande, men främst märkligt.
Du skriver att det är självklart att kunden bör erbjuda toaletter, det är inte självklart. Dom flesta jobb godkänner säkerligen inte ens att gå runt i andras privata hem för att leta upp toaletter utan att fråga.

Det är inte så stor skillnad på mitt jobb och hantverkare i den bemärkelsen. När jag kört i x antal timmar utan tillgång till toalett så är det inte en självklarhet för mig att jag får låna deras toalett när jag kommer fram. Det är definitivt inte tillåtet att runt på gårdarna och leta själv utan lov. Då får jag åka vidare helt enkelt.
 
Min man var odiagnosticerad glutenallergiker i 10 år, som notis. Det är inte alltid man vet att man ska bli dålig i magen, kan jag lova.
Det är ju besvärligt.
Men inget som gör att jag skall behöva informera alla andra hantverkare som jag anlitar att vattnet är sjövatten eller att det stopp i avloppet.
Om man har en krånglig mage så får man ju kolla av var toa finns i förväg.

Jag har haft sådana hantverkare också.
Då planerar man efter det.
Det är inga problem för mig bara jag vet om det i förväg.
 
Ja vi har många hus så.
Att det skulle vara viktigt för någon som gör ett jobb som inte är relaterat till vatten och avlopp på sommarhuset är inte det minsta självklart och där sätter vi på och stänger av vattnet litet som det blir.
Det är dessutom sjövatten.

Att ta för givet att det finns en fungerande toalett överallt där man jobbar eller dricksvatten i kranen tycker jag däremot är att förutsätta för mycket.
Det är väl inte så svårt att fråga?

Eller är det en så extrem avvikelse att det alltid måste informeras om för alla de sommarstugor som inte fungerar som en bostad med kommunalt V/A?

Hur som helst så har det aldrig varit något problem.
Någon kanske har råkat dricka sjövatten, men det är inte farligt.
Och så var det bindorna som gjorde stopp i avloppet.

Dessutom så är det inte lämpligt att använda mina hyresgästers toaletter utan de bör då uppsöka stora huset.

Ingen har skrivit att man ska ta för givet. Är det sommarhus är hantverkare givetvis medvetna om att där troligtvis varken finns vatten eller toalett.

Men nu var det någons hem som det handlade om i TS. Har lite svårt att förstå varför du alltid har svårigheter med att hålla dig till ursprungsfrågan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 875
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp