Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
:confused: Det är inte vad diskussionen handlar om, men okej. Jag för gärna diskussion men det blir inte lätt när du slänger med en offerkofta till höger och vänster om något som inte har med den ursprungliga diskussionen att göra.
Det är du som skriver att det "bara" är att säga så och så så är problemet löst, det måste jag få kommentera med att det inte alls "bara" är att göra. Du verkar inte förstå på något sätt problematiken eller kunna sätta dig in i hur svårt vissa har det. Hade det varit så enkelt för mig så hade jag självklart sagt det.
 
Det är du som skriver att det "bara" är att säga så och så, det måste jag få kommentera med att det inte alls "bara" är att göra. Du verkar inte förstå på något sätt problematiken. Hade det varit så enkelt för mig så hade jag självklart sagt det.

Nej, det är uppenbart så att vi inte förstår varandra, så då kan vi ju bara skippa att svara på varandras inlägg. :)
 
Okej, så allt handlar egentligen om att de måste fråga? Jag tycker att du lägger ett extremt stort fokus på just frågan, det känns ju inte som att lånet i sig är en särskilt big deal?
Jag har inte skrivit någonstans alls att jag inte vill låna ut min toalett om behovet finns, ingenstans har jag skrivit det. Jag har skrivit hela tiden att jag tycker man ska fråga först innan man lånar någons toalett.
 
Varför är orden "är det okej att låna toaletten" så enormt svårt att säga? Nej, jag betalar inte extra för att folk inte har lärt sig att fråga om det är okej först.

99 av 100 vuxna människor frågar om det finns någon att fråga.

Diskussionen inleddes med att ingen var hemma = fanns ingen att fråga och för vissa leder tydligen ofrågat toabesök när de själva är borta till en smärre härdsmälta.

Sen har det i sedvanlig bukeanda spårat till att handla om något helt annat.........
 
Jag tänker att en hantverkare förmodligen också gärna hade sluppit gå på en kunds toalett om hen kunnat. Men har nöden ingen lag så bryr hen sig nog inte om hur välstädat det är i badrummet, så länge det inte är rent av äckligt.

Jag ser inget problem öht i att låna ut sin toalett. Skulle inte bry mig om locket är uppfällt eller nerfällt efter heller.
 
Förstår inte alls. Varför skulle man inte upplysa om att toalett och dricksvatten är ur funktion om man har andra människor i sitt hem?

Om elektrikern har fått i uppgift att få igång vattenanläggningen så fattar väl hen det själv.

Jag upprepar - jag är gift med en hantverkare. Elektriker, till och med. Givetvis planerar de sina dagar, men ska vi hem till någons villa och jobba i 6 timmar är det väl ändå god jäkla ton om du som villaägare upplyser om att toaletten är ur funktion om så är fallet. Låter ju fullständigt vettlöst att strunta i att informera om det.
Det har inte med jobbet att göra.
De får ta lunchen och sköta sina behov då om de inte klarar av att fråga i förväg.
Jag vill anvisa rätt toalett om det blir behov av det.

En annan vettig lösning är ju att i förväg ta reda på var det är lämpligt att äta lunch och gå på toaletten.
Hur svårt kan det vara?
Antagligen är inte alla 3 avloppen igensatta samtidigt.

Skall kunden upplysa om utedass och handpump på gården också om det är en sommarstuga?


Alltså jag har haft massor av hantverkare på min gård och det där har jag alltid fått frågan om innan när det har varit aktuellt.
Och aldrig råkat ut för oplanerat.
När jag är där så frågar de om vattnet går att dricka, vilket är klokt.
Eller efter toaletten i förekommande fall.
Närmaste hus till ekonomibyggnaden är inte vårt, så där är det ju dumt att stövla in.
Dessutom har det mulltoa som det är trist att tömma.
 
99 av 100 vuxna människor frågar om det finns någon att fråga.

Diskussionen inleddes med att ingen var hemma = fanns ingen att fråga och för vissa leder tydligen ofrågat toabesök när de själva är borta till en smärre härdsmälta.

Sen har det i sedvanlig bukeanda spårat till att handla om något helt annat.........
Och jag är inte alls bekväm med att folk gör vad dom vill hemma hos mig utan att ha frågat först. Jag gör vad jag kan för att inte sätta mig i situationen att jag inte är hemma när någon kommer hit men det är inte alltid det fungerar och jag vill inte vara orolig över vad som görs och inte görs i mitt hem.

Det är som om när jag kört budbil och suttit och kört i över 40 mil utan tillgång till toalett när jag kört uppe i norr där det är långt mellan toaletterna skulle utan att fråga bara klampa in på någons utedass och använda det utan att fråga först. Det är inte okej. Det är inte okej ens om dom inte är hemma när jag levererar. Är det enorm kris och jag ser att dom har ett utedass då ringer jag och frågar och svarar dom så gör dom, svarar dom inte så är det bara att åka vidare.

Det är liksom så det är i vissa yrken, ingenting är en självklarhet när det gäller andras hem.
 
Intressant diskussion. Under alla de år jag hade hemtjänst var den ingen som bara använde toaletten utan att säga något och det trots att jag när någon ny kom sa att det är okej att använda toaletten då jag vet att många är emot att hemtjänsten använder deras toalett. Alla utan undantag sa, kan jag få låna toaletten? när det behövdes och det ser jag inget konstigt med alls. Det är så jag själv säger om jag är i någon annans hem och jag verkligen måste gå.

Av de hantverkare vi har haft hemma hela dagar har det erbjudits både mat och fika och visning var toaletten finns men ingen av dem har använt toaletten och de flesta har tackat nej till mat och värmt sin egen låda istället.

Med tanke på hur många timmar om året jag hade hemtjänst då var det försvinnande få gånger som toaletten användes av dem. Det var inte ens en handfull gånger per år och då var minimitiden 3 timmar/gång.

Det här med att använda toalett borta är verkligen en dealbreaker. Endel gör det inte alls om de på något sätt kan undvika det medans det för andra är självklart att det bara är att gå dit när de vet var den är.

Själv är jag någonstans mitt emellan. Måste jag så måste jag och då frågar jag om jag kan låna toaletten om det inte är hemma hos någon jag känner mycket väl och räknar som familj. För mig är det ett lite trevligare sätt att fråga var toaletten är helt enkelt. Att toaletten lämnas som den var, möjligen i bättre skick då, är så självklart men faktum är att jag har haft bekanta jag har sagt nej till gång två de har frågat. Grisa kan de göra på sin egen toalett. (Läs, de blir inte hitbjudna mer och kommer de oanmälda pratas det ute.)
 
Det har inte med jobbet att göra.
De får ta lunchen och sköta sina behov då om de inte klarar av att fråga i förväg.
Jag vill anvisa rätt toalett om det blir behov av det.

En annan vettig lösning är ju att i förväg ta reda på var det är lämpligt att äta lunch och gå på toaletten.
Hur svårt kan det vara?
Antagligen är inte alla 3 avloppen igensatta samtidigt.

Skall kunden upplysa om utedass och handpump på gården också om det är en sommarstuga?


Alltså jag har haft massor av hantverkare på min gård och det där har jag alltid fått frågan om innan när det har varit aktuellt.
Och aldrig råkat ut för oplanerat.
När jag är där så frågar de om vattnet går att dricka, vilket är klokt.
Eller efter toaletten i förekommande fall.
Närmaste hus till ekonomibyggnaden är inte vårt, så där är det ju dumt att stövla in.
Dessutom har det mulltoa som det är trist att tömma.

Märkligt. Jag äger också gård och bor med en hantverkare, men ändå verkar du och jag leva i helt olika världar. Men nice att leva så pass att du kan planera in varje toalettbesök, eller alltid komma ihåg vattenflaskan. :laugh: Grattis!

Men on a serious note; om jag har toaletter eller vatten ur bruk, så ser jag det som min uppgift som husägare att upplysa om sådant, för tvärtemot vad du verkar tro så kan ju saker ändå ske. Har jag inte informerat i förväg och någon lite hastigt råkar ta fel toalett, ja då är det faktiskt bara mig själv jag kan lasta för det.

Förstår inte alls ditt "det har inte med jobbet att göra". Är du ens helt seriös? Människor i ditt hem har inte att göra med vilken toalett som fungerar eller om vattnet är drickbart? Herregud. Absurt.
 
Men nice att leva så pass att du kan planera in varje toalettbesök, eller alltid komma ihåg vattenflaskan. :laugh: Grattis!
Jag har kört buss.
Då kommer man ihåg att planera sina toalettbesök och hålla reda på sin vattenflaska.
Det finns nämligen inga alternativ.
Och jag anser att vuxna människor skall klara av det

En planering är ju just att inse att 6 timmar i en villa utan att gå på toa är litet länge och fråga om det i förväg.
Typ "Var finns toalett och var kan vi äta vår lunch?"

Jag har helt ärligt aldrig råkat ut för en hantverkare som inte har klarat av att fråga på något sätt.
Om jag inte är tillgänglig ens på telefon så berättar jag ju det innan så att de vet att de är helt på egen hand.
Om de inte kommer in i bostadshuset så gör de ju inte det.
 
Jag känner faktiskt sju hantverkare - ingen av dem är särskilt äcklig och alla går att ha i möblerade rum. Och jag skulle absolut inte tveka att låta någon av dem använda min toalett. En av dem går dock ogärna på främmande toaletter eftersom han tycker det är äckligt.

Släktings hemtjänst fick också låna toa.
 
Kanske har det med mitt kontrollbehov att göra, eller även det faktum att jag tycker att det är jobbigt med okända människor i mitt hem, men har vi hantverkare över informerar jag direkt när de kommer var toalett och micro finns, och att kaffet står på bänken. Jag jobbar dessutom hemma mycket, så ju mindre jag blir störd desto bättre. Jobbigt om jag sitter i Teams-möte och någon behöver knacka på för att fråga om toaletten. Det skulle även skava något enormt i mig om någon vankade runt på min undervåning, nervös över att behöva fråga om hen får låna toaletten eller ej. Precis lika obekvämt.

Sist när vi gjorde produktionsrum var jag med direkt och visade vattenslang och förlängningskabel till betongblandare och annat de kan tänkas behöva. Öppnade verkstaden ifall de behövde låna något. Åker jag hemifrån och de jobbar i annan byggnad så låser jag inte huset, så att de kan gå ut och in efter behov.
 
Jag har kört buss.
Då kommer man ihåg att planera sina toalettbesök och hålla reda på sin vattenflaska.
Det finns nämligen inga alternativ.
Och jag anser att vuxna människor skall klara av det

En planering är ju just att inse att 6 timmar i en villa utan att gå på toa är litet länge och fråga om det i förväg.
Typ "Var finns toalett och var kan vi äta vår lunch?"

Jag har helt ärligt aldrig råkat ut för en hantverkare som inte har klarat av att fråga på något sätt.
Om jag inte är tillgänglig ens på telefon så berättar jag ju det innan så att de vet att de är helt på egen hand.
Om de inte kommer in i bostadshuset så gör de ju inte det.

Men läs TS. Ingen var hemma att fråga. Förstår inte din svårighet med att informera heller, om du nu inte tycker det är så svårt att fråga. Det går ju åt båda håll, det ena är liksom inte svårare än det andra.

Antar att du aldrig haft problem med magen, då. :) Får säga grattis till det med!
 
Jag känner faktiskt sju hantverkare - ingen av dem är särskilt äcklig och alla går att ha i möblerade rum. Och jag skulle absolut inte tveka att låta någon av dem använda min toalett. En av dem går dock ogärna på främmande toaletter eftersom han tycker det är äckligt.

Släktings hemtjänst fick också låna toa.
Vem har påstått att hantverkare är äckliga och inte kan gå att ha i möblerade rum? Står det någonstans i tråden att dom är det? Det handlar väl om att dom bör respektera andras hem dom är i, vilket inte bör vara så svårt och är inte så svårt.
 
Varför lär du inte hundar och katter att låta bli toaletten? Hade blivit tokig om jag var tvungen att hålla koll på om någon råkat lämna toasitsen uppe.
Tror du inte att jag har försökt?
De glömmer liksom bort.
Schäfern var lätt, katterna fungerar när de blir litet äldre men i ena huset flyttar det in nya unga katter efter hand, så där kvarstår problemet.
Och så är det småhundarna.
De glömmer bort när de vill hoppa upp och titta ut genom fönstret.
Eller jaga flugan.
Eller något annat spännande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 745
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp