Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag tycker det är fruktansvärt osympatiskt att ta för givet att alla alltid är i psykiskt skick att ha det såpass städat och fint att man är okej med att visa upp hela sitt hem utöver dom utrymmena som ska fixas. Därför är det respektfullt att fråga någon innan man klampar på i någons privata hem.

Folk gör så gott dom kan, grattis till alla som orkar hålla allt i skick nog att visa upp men så är inte läget för alla. Om jag inte orkat med att fixa allt och någon frågar kan jag få en chans iallafall att ursäkta att det inte är på topp och att dom får vara beredda på det. Då är inte risken heller särskilt stor att dom dömmer en efter hur skicket är.

Jag mår inte heller alltid bra. Och skäms väldigt ofta för hur jag har det här hemma (även om det i stort sett bara händer 1ggr/år att jag har besök.

Men helt ärligt är det inte mitt problem om de tycker att det är ostädat/stökigt. Det är deras.

Och vem skulle hantverkaren fråga om lov? Jag var inte hemma ( i så fall hade toadörren + toalocket inte varit ett problem och jag kan inte svara i telefon på jobbet.
 
Folk gör så gott dom kan, grattis till alla som orkar hålla allt i skick nog att visa upp men så är inte läget för alla. Om jag inte orkat med att fixa iordning allt och någon frågar kan jag få en chans iallafall att ursäkta att det inte är på topp och att dom får vara beredda på det isåfall.

Fast nu vrider du ju diskussionen till något annat. Jag lovar att hantverkare har sett det mesta, men som sagt, det blir ju inte mer städat bara för att de frågar innan. Vårt hem ser ofta ut som ett bombnedslag, det skämtar jag bort när människor kommer innanför dörren om jag inte hunnit röja.
 
Skulle vatten eller avlopp vara ur funktion hade jag givetvis meddelat det innan hantverkaren kommer över så att de kan planera utefter det? O_o

Inte vill jag väl att någon stackare ska behöva upptäcka det själv?
Till en elektriker?
Den har väl inte med det att göra.
Eller upplysa om att vattnet är sjövatten?
Det har den väl inte heller med att göra.

Som hantverkare skall man ta för givet att allt är trasigt tills annat är meddelandet.
Knepigt om det är en elektriker som skall få igång en trasig vattenanläggning.
Då så finns inget vatten innan det är klart, typ.
Dessutom är många jobb hos mig (oss) ute där ingen toalett finns.

De får göra som bussförare, planera sina toabesök.
Toaletter finns liksom inte överallt där människor arbetar.
Bönder på åkern, busschaufförer, vägarbetare, lastbilschaufförer, poliser, brandmän o.s.v.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men nu ger du ju helt dubbla signaler? Det blir ju inte mer eller mindre städat för att de frågar först, eller hur menar du? Du skrev ju i tidigare inlägget att det är okej, men att du just vill ha frågan.

Du behöver inte överdriva, jag har inte skrivit att man ska städa och visa upp "hela sitt hem". Jag hänvisade specifikt till badrummet, som man ju ändå får ta för givet är ett rum som kan komma att användas om man har besök i sitt hem.
Nu bor inte alla så stort. Jag mer eller mindre måste ha det städat överallt om jag har hem folk för jag bor såpass litet att det är svårt att dölja någonting. För att komma till badrummet så ser man mer eller mindre hela mitt hem.

Jag har inte skrivit någonstans att det inte är okej att låna toaletten, jag har skrivit hela tiden att jag tycker att man måste fråga innan om det är okej.
Fast nu vrider du ju diskussionen till något annat. Jag lovar att hantverkare har sett det mesta, men som sagt, det blir ju inte mer städat bara för att de frågar innan. Vårt hem ser ofta ut som ett bombnedslag, det skämtar jag bort när människor kommer innanför dörren om jag inte hunnit röja.
Och nej jag vrider inte på någonting alls. Jag skäms fruktansvärt för när jag inte orkat med att städa och det är något av det värsta jag vet att visa upp ostädade ofräscha badrum i mitt hem. Det är ingenting jag tar lätt på.
 
Och jag tycker det är fruktansvärt osympatiskt att ta för givet att alla alltid är i psykiskt skick att ha det såpass städat och fint att man är okej med att visa upp hela sitt hem utöver dom utrymmena som ska fixas. Därför är det respektfullt att fråga någon innan man klampar på i någons privata hem.

Folk gör så gott dom kan, grattis till alla som orkar hålla allt i skick nog att visa upp men så är inte läget för alla. Om jag inte orkat med att fixa iordning allt och någon frågar kan jag få en chans iallafall att ursäkta att det inte är på topp och att dom får vara beredda på det.

Jag tror du överskattar hur mycket andra orkar döma. Det är inte alls kul att släppa in folk när man inte mår bra själv, men det är rätt sällan folk som är vana vid att jobba hos andra lägger någon värdering i hur det ser ut. Bättre att gå på en stökig toalett än att inte ha någon toalett alls.

Jag brukar alltid fråga om jag är hos någon jag inte känner, men jag ser det ju egentligen inte som en fråga (förrän jag läste den här tråden), utan som ett sätt för folk att kunna svara med hur de vill ha det. Tex "visst, gästtoan är i hallen" om man inte vill ha främmande i alla badrum, eller "den är där, stäng dörren ordentligt efter dig sen" om man som jag har katter som inte ska vara därinne.
 
Jag mår inte heller alltid bra. Och skäms väldigt ofta för hur jag har det här hemma (även om det i stort sett bara händer 1ggr/år att jag har besök.

Men helt ärligt är det inte mitt problem om de tycker att det är ostädat/stökigt. Det är deras.

Och vem skulle hantverkaren fråga om lov? Jag var inte hemma ( i så fall hade toadörren + toalocket inte varit ett problem och jag kan inte svara i telefon på jobbet.
Varför är det så svårt att respektera att vissa faktiskt tar det otroligt hårt och tycker det är otroligt ångestladdat att visa upp ett ostädat hem? Nej, det kanske inte är mitt problem att det inte är städat men jag skäms över det, jag mår dåligt av det och vill inte ha det så.

Varför är det okej för folk att strunta i hur människor mår och har det? Att vara respektlös nog att inte ge någon en chans ens få kommentera och ursäkta hur det ser ut? Är det så otroligt svårt att göra den otroligt enkla lilla grejen för att göra att någon inte mår sämre än vad den ändå gör?
 
Jag tror du överskattar hur mycket andra orkar döma. Det är inte alls kul att släppa in folk när man inte mår bra själv, men det är rätt sällan folk som är vana vid att jobba hos andra lägger någon värdering i hur det ser ut. Bättre att gå på en stökig toalett än att inte ha någon toalett alls.

Jag brukar alltid fråga om jag är hos någon jag inte känner, men jag ser det ju egentligen inte som en fråga (förrän jag läste den här tråden), utan som ett sätt för folk att kunna svara med hur de vill ha det. Tex "visst, gästtoan är i hallen" om man inte vill ha främmande i alla badrum, eller "den är där, stäng dörren ordentligt efter dig sen" om man som jag har katter som inte ska vara därinne.
Det spelar ingen som helst roll, tror du verkligen att jag tror att det är en rationell normal tanke jag har? Tror du att det är lätt med någon med psykisk ohälsa att se rationellt på saker och ting och bara sluta vara påverkad av sådana normala saker som ett ostädat hem eller en för tillfället sunkig toalett? Nyheter kanske för dig men så enkelt är det inte.

Och jag har som sagt inte skrivit någonstans i tråden att det för mig inte är okej att låna toaletten om nu det krisar, men jag vill ha frågan så jag kan förklara.
 
Men om man har stopp i avloppet eller sjövatten i kranen är det väl något man måste berätta för alla ev besökare? Det
är väl ändå inte något man normalt sett kan förvänta sig?
Det tycker inte jag alls är självklart om jag anlitar en elektriker eller service på min värmepump.
Det är faktiskt ingen självklarhet alls att det finns varken vatten eller avlopp.

Och hur tycker du att en rörmokare skall göra om det är just vattnet eller avloppet som är problemet?

Det är faktiskt inte rimligt att vi när vi beställer en luftvärmepump till sommarhuset med sjövatten i kranarna skall se till att installatören vet om det.
Arbetet och pumpen beställs på nätet utan någon ruta för dricksvatten eller toalett.
Förra veckan installerades en luftvärmepump i ett utrymme för elektronik i en av ekonomibyggnaderna.
Där finns varken vatten eller avlopp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Eller, så gör man upp det innan dom kommer, inte så otroligt svårt. Men vissa verkar ha otroligt svårt med att fråga innan saker och ting används i andras hem.
Nu hade personen i fråga använt toaletten när TS inte var hemma. De flesta frågar nog var toaletten är eller meddelar sitt trängande behov och önskemål om toalettbesök som var och varannan normalbegåvad kan förstå utan att det uppfattas som oartig, men en fördel för det är ju att personen som äger toan är hemma, om inte tycker jag det är rätt mycket begärt att förvänta sig att en hantverkare inte kan låna toan.
 
De kan låna toan på nån restaurang eller använda offentliga toaletter. Som alla andra som inte är hemma eller gäst nånstans.
Och vem betalar den extra resan? Kunden givetvis.
Försökte planera men det hände magen sa ifrån, har fått sätta mig och skita i någons rododendronbuske vid nåt tillfälle när det vart panik.
Var trädgårdsjobb och hade sällan tillgång att gå in.
Efter den retliga manövern fanns hink med lock med i bilen, men där var inte plats i bilen att sitta på den.
Visst det vore fantastiskt att ha med sig rastkojja efter bilen vart man ska, eller åka husbil och ha kärra till verktygen. Undrar hur förmånsbeskattningen ser ut på ett sådant ekepage. Och går det att ta ut ett par hundralappar mer plus moms i timmen för det för det?
 
Och jag tycker det är fruktansvärt osympatiskt att ta för givet att alla alltid är i psykiskt skick att ha det såpass städat och fint att man är okej med att visa upp hela sitt hem utöver dom utrymmena som ska fixas. Därför är det respektfullt att fråga någon innan man klampar på i någons privata hem.

Folk gör så gott dom kan, grattis till alla som orkar hålla allt i skick nog att visa upp men så är inte läget för alla. Om jag inte orkat med att fixa iordning allt och någon frågar kan jag få en chans iallafall att ursäkta att det inte är på topp och att dom får vara beredda på det.
visa upp? här visas inget upp, de får ta det helt enkelt. Självklart ska de kunna gå på toa.
 
Den här tråden har ändå inspirerat mig!

Nästa gång jag ska ha hem hantverkare ska jag lägga ut en stig med rosblad från ytterdörren till badrummet samt hyra in en butler som bistår med varma handdukar och handkräm efter eventuella toabesök.
Den här tråden får mej mållös hur otroligt respektlösa många här är när det gäller folk som inte mår bra nog att ha det såpass okej hemma och mår dåligt och skäms över sin bristande förmåga att hålla det såpass okej att det går att visa för folk.

Det handlar om en enda liten fråga, ett par ord. Men inte ens det verkar många här inte kunna vara kapabla att vilja eller kunna göra för att göra livet lite lättare för någon.
 
Jag tror du överskattar hur mycket andra orkar döma. Det är inte alls kul att släppa in folk när man inte mår bra själv, men det är rätt sällan folk som är vana vid att jobba hos andra lägger någon värdering i hur det ser ut. Bättre att gå på en stökig toalett än att inte ha någon toalett alls.

Jag brukar alltid fråga om jag är hos någon jag inte känner, men jag ser det ju egentligen inte som en fråga (förrän jag läste den här tråden), utan som ett sätt för folk att kunna svara med hur de vill ha det. Tex "visst, gästtoan är i hallen" om man inte vill ha främmande i alla badrum, eller "den är där, stäng dörren ordentligt efter dig sen" om man som jag har katter som inte ska vara därinne.
Det är det som man ju ofta hamnar när man har mår dåligt, man tror att alla tänker och dömer en. När sanningen är att de möjligen tänkt en tanke om en i ett par sekunder. Så bara dumma tankar!
 
Den här tråden får mej mållös hur otroligt respektlösa många här är när det gäller folk som inte mår bra nog att ha det såpass okej hemma och mår dåligt och skäms över sin bristande förmåga att hålla det såpass okej att det går att visa för folk.
Men släpp inte in folk då? Ingen bryr sig om hur du eller jag har det. Det är hjärnan som försöker lura en att folk faktiskt bryr sig om det. Spec hantverkare som kanske ser 5-10 hushåll om dagen.
 
Den här tråden får mej mållös hur otroligt respektlösa många här är när det gäller folk som inte mår bra nog att ha det såpass okej hemma och mår dåligt och skäms över sin bristande förmåga att hålla det såpass okej att det går att visa för folk.
Helt upp till dig om du vill ha hantverkare hemma hos dig, ingen som tvingar dig så länge du inte bor i hyres eller bostadsförening.
 
Har bekanta i hantverkarsvängen som har tillgång till toalett samt utrymme att äta medavd mat som standardformulering i kontrakten - är väl rätt vettigt.
Då så får man fråga efter det redan vid beställningen av jobbet.
Så kan jag hänvisa till utedassen vid campingen samt vattenkran med dricksvatten.
Eller ge nogranna instruktioner om att inte spola ner bindor eller tamponger i toaletten samt stänga dasslocket.
Och ställa fram en pedalhink för sådant som inte skall ner i toan.
Utedass är immuna mot dumheter som slängs i dem.
 
Jag tror du överskattar hur mycket andra orkar döma. Det är inte alls kul att släppa in folk när man inte mår bra själv, men det är rätt sällan folk som är vana vid att jobba hos andra lägger någon värdering i hur det ser ut. Bättre att gå på en stökig toalett än att inte ha någon toalett alls.

Jag brukar alltid fråga om jag är hos någon jag inte känner, men jag ser det ju egentligen inte som en fråga (förrän jag läste den här tråden), utan som ett sätt för folk att kunna svara med hur de vill ha det. Tex "visst, gästtoan är i hallen" om man inte vill ha främmande i alla badrum, eller "den är där, stäng dörren ordentligt efter dig sen" om man som jag har katter som inte ska vara därinne.
Och jag har insett hur oförskämd jag måste vara när jag är på besök hos folk då jag både lånar toaletten på frågan "var är toan?" och stänger dörren efter mig hos kattägare samt ovanpå allt utan att be om lov sätter mig ner i soffan och på stolar hos folk.... Hädanefter ska jag stå innanför dörren med benen i kors och blicken i golvet så jag inte råkar se något i personernas hem i väntan på att bli hänvisad till var jag kan få sätta mig försiktigt utan att så mycket som titta upp från golvet ens för en stund.....
 
Till en elektriker?
Den har väl inte med det att göra.
Eller upplysa om att vattnet är sjövatten?
Det har den väl inte heller med att göra.

Som hantverkare skall man ta för givet att allt är trasigt tills annat är meddelandet.
Knepigt om det är en elektriker som skall få igång en trasig vattenanläggning.
Då så finns inget vatten innan det är klart, typ.
Dessutom är många jobb hos mig (oss) ute där ingen toalett finns.

De får göra som bussförare, planera sina toabesök.
Toaletter finns liksom inte överallt där människor arbetar.
Bönder på åkern, busschaufförer, vägarbetare, lastbilschaufförer, poliser, brandmän o.s.v.

Förstår inte alls. Varför skulle man inte upplysa om att toalett och dricksvatten är ur funktion om man har andra människor i sitt hem?

Om elektrikern har fått i uppgift att få igång vattenanläggningen så fattar väl hen det själv.

Jag upprepar - jag är gift med en hantverkare. Elektriker, till och med. Givetvis planerar de sina dagar, men ska vi hem till någons villa och jobba i 6 timmar är det väl ändå god jäkla ton om du som villaägare upplyser om att toaletten är ur funktion om så är fallet. Låter ju fullständigt vettlöst att strunta i att informera om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp