Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle jag ha en hantverkare/städerska/övrig servicepersonal i mitt hem förutsätter jag att de törs låna toaletten. Så länge de lämnar den i samma skick som innan. 😊 för mig är det självklart. Jag har dock haft servicepersonal som har gått på nyslipade trägolv med smutsiga skor, det gör mig galen. Det viktigaste om man är i någon annans hem är HÄNSYN. Och det mesta går nog att lösa om man kommunicerar. Jag skulle självklart låna ut en plats i kylskåpet/micro/vattenkokare, bara jag fick frågan först.
 
Jag undrar verkligen över "planera sina toalettbesök"? Hurdå? Genom att boka in kunder som man vet att man kan få låna toalett hos? Eller bara jobba om man kan hålla sig 10 h om dagen? :confused: (Då är det många yrken som jag inte kan ha...)

Här finns inga offentliga toaletter, om man inte har tur och det är någon av de dagar i veckan som biblioteket har bemannat öppet. De små hämtmatställen som finns har ingen kundtoalett, och närmsta bensinstation med personal och toalett finns en halvtimme bort. Gräva i buskarna mellan bostadshusen? Ha ett påslag på alla priser så att man hinner lägga en timme dödtid på att köra till en toalett?
 
Nu börjar hantverkarna som är hemma hos oss kännas som gamla bekanta, snickaren tar till och med ut hunden för att kissa honom. 😂 Men för mig känns det helt rimligt att hantverkare använder toa, likväl som de dricker vatten och använder Micron.

Men vi bor långt ifrån närmsta offentliga toalett och använder oss så långt det går av lokala hantverkare så vi har minst en tre gemensamma bekanta om vi inte själva är bekanta. Några av hantverkarna har jobbat åt oss i flera veckor i taget när vi gjorde i ordning huset. :)
Sådär är det för föräldrarna mina också, det är ofta stora arbeten och ofta samma gäng som utför flera olika typer av jobb. :) Pappa är ofta där och hjälper till, de känner varandra, den ena är någons fasters kusin och gudbevars, men fortarande har de ju någonstans kommit everens om att micron är fri, de kan använda kaffemaskinen, att kylen i gäststugan är tom och gästtoan smidigast att använda. De har inte bara från första stund klivit in och börjat använda saker och ting.
 
Vad har detta med att jag tycker att man bör fråga om det är okej att låna toaletten att göra? Jag tycker inte man klampar in och använder toaletter eller någonting i någon annans hem övht utan att fråga om det är okej.

Måste man som sagt så måste man men det är ingenting man ska ta för givet och man bör planera sin vardag utefter att just ingenting är självklart. Och för övrigt så hade jag inte velat ha hem någon som tycker det är okej att bloda ner mitt hem, som om det skulle vara alternativet ifall inte toaletten var tillgänglig liksom. Det är ju sjukt. Och tro det eller ej men det kan faktiskt vara så att toaletten faktiskt inte är tillgänglig för stunden av olika anledningar.
Skulle jag planera min jobbdag efter att inte ha tillgång till toa så är det sjukskriven 4dagar i månaden minst. Eller att arbetsgivaren får se till att det finns bajamaja på plats, vilket hamnar på kundens räkning i slutändan.
 
Sådär är det för föräldrarna mina också, det är ofta stora arbeten och ofta samma gäng som utför flera olika typer av jobb. :) Pappa är ofta där och hjälper till, de känner varandra, den ena är någons fasters kusin och gudbevars, men fortarande har de ju någonstans kommit everens om att micron är fri, de kan använda kaffemaskinen, att kylen i gäststugan är tom och gästtoan smidigast att använda. De har inte bara från första stund klivit in och börjat använda saker och ting.
I och för sig så är det nog det första jag säger när det kommer någon ny hantverkare, men jag skulle skämmas om någon kände att de var tvungna att fråga, då har inte jag varit tydlig nog. Sen har vi haft en hel del hantverkare som har varit här när ingen av oss är hemma, maken eller jag har släppt in, sen har vi åkt och jobbat igen. :)
 
Skulle jag planera min jobbdag efter att inte ha tillgång till toa så är det sjukskriven 4dagar i månaden minst. Eller att arbetsgivaren får se till att det finns bajamaja på plats, vilket hamnar på kundens räkning i slutändan.
Det är inte kundens ansvar att jämt ha en tillgänglig toalett. Och har man så otroligt svårt att fråga om det är okej att låna toaletten plus tycker det är okej att bloda ner någons hem så nej, då kanske man inte ska ha jobb där det ingår att man är beroende av folks toaletter.

Orden är inte så svåra att säga liksom "är det okej att jag lånar toaletten?". Ganska enkel mening. Och det för att visa att man faktiskt respekterar någons hem, inte att det inte är självklart att det är okej att låna toaletten. Och som sagt, det finns faktiskt toaletter som för tillfället är ur funktion av olika anledningar, inte så dumt att veta om det innan.
 
Senast ändrad:
Det är inte kundens ansvar att jämt ha en tillgänglig toalett. Och har man så otroligt svårt att fråga om det är okej att låna toaletten plus tycker det är okej att bloda ner någons hem så nej, då kanske man inte ska ha jobb där det ingår att man är beroende av folks toaletter.
Eller att vi är så olika, för mig är det så självklart att är någon hemma hos mig så behöver det inte frågas utan är så självklart att behöver någon fråga så skäms jag så mycket för att jag inte visat var toalett finns.

Är inte självklart att den man jobbar hos är hemma eller jobbar hemifrån och ser det som påträngande att ringa eller störa i jobbet för att fråga om att låna toaletten.

Blodbad är ett faktum och inte något som jag tycker är okej eller inte om inte tillgång till toalett.
 
Då får man helt enkelt strunta i att ha hantverkare hemma och fixa allt själv. Alt vara hemma hela tiden och hålla ett hököga på att ingen inkräktar på toaletten.

Och för att vara sjysst, meddela företaget man anlitar att hantverkarna inte kommer få använda toaletten.
 
Då får man helt enkelt strunta i att ha hantverkare hemma och fixa allt själv. Alt vara hemma hela tiden och hålla ett hököga på att ingen inkräktar på toaletten.

Och för att vara sjysst, meddela företaget man anlitar att hantverkarna inte kommer få använda toaletten.
Eller, så gör man upp det innan dom kommer, inte så otroligt svårt. Men vissa verkar ha otroligt svårt med att fråga innan saker och ting används i andras hem.
 
Många av er är väldigt övertygande om att avloppet alltid fungerar och att vattnet i kranen går att dricka.
Det är ju lämpligt att fråga innan man försöker spola i ett avlopp med stopp i eller dricka sjövatten.
Vi har sjövatten till ett av våra hus, bättre att fråga och bli hänvisad till kran med dricksvatten kan jag då tycka.

Men jag fattar samtidigt inte att det det skall vara så svårt att lämna som det det var när man kom dit.
Öppet lock lämnas öppet och stängt stänger man.
Likadant med dörren.
 
Ingenting i mitt hem är att ta för givet för någon, ibland orkar jag inte hålla så extremt särskilt rent att jag vill ha in vem som helst i mitt hem. Har ingenting med min människosyn att göra.

Man frågar om lov att få låna någons toalett helt enkelt, även ifall svaret mer eller mindre alltid är att det är okej så frågar man.

För mig framstår det som otroligt osympatiskt. Du menar att det bara är en fråga, jag menar att det går djupare än så. Och som jag påpekade för en annan, man vet ju att en hantverkare är på väg och då är det väl inte svårare än att man plockar iordning i t ex badrummet. Vi pratar ju inte om "vem som helst", vi pratar om redan kontaktade hantverkare som vi anlitat för arbete.
 
Många av er är väldigt övertygande om att avloppet alltid fungerar och att vattnet i kranen går att dricka.
Det är ju lämpligt att fråga innan man försöker spola i ett avlopp med stopp i eller dricka sjövatten.
Vi har sjövatten till ett av våra hus, bättre att fråga och bli hänvisad till kran med dricksvatten kan jag då tycka.

Men jag fattar samtidigt inte att det det skall vara så svårt att lämna som det det var när man kom dit.
Öppet lock lämnas öppet och stängt stänger man.
Likadant med dörren.

Skulle vatten eller avlopp vara ur funktion hade jag givetvis meddelat det innan hantverkaren kommer över så att de kan planera utefter det? O_o

Inte vill jag väl att någon stackare ska behöva upptäcka det själv?
 
Skulle jag planera min jobbdag efter att inte ha tillgång till toa så är det sjukskriven 4dagar i månaden minst. Eller att arbetsgivaren får se till att det finns bajamaja på plats, vilket hamnar på kundens räkning i slutändan.
Jag har fått bindor nedspolat på min toalett med stopp i avloppet som följd.
Så nej tack till det.
Kostnaden för att rensa avloppet kom på mig.
Det är ju omöjligt att bevisa hur bindorna hamnade där.
Det blev ett dyrt veterinärbesök för mig, det var en av kandidaterna.
 
Många av er är väldigt övertygande om att avloppet alltid fungerar och att vattnet i kranen går att dricka.
Det är ju lämpligt att fråga innan man försöker spola i ett avlopp med stopp i eller dricka sjövatten.
Vi har sjövatten till ett av våra hus, bättre att fråga och bli hänvisad till kran med dricksvatten kan jag då tycka.

Men jag fattar samtidigt inte att det det skall vara så svårt att lämna som det det var när man kom dit.
Öppet lock lämnas öppet och stängt stänger man.
Likadant med dörren.
Men om man har stopp i avloppet eller sjövatten i kranen är det väl något man måste berätta för alla ev besökare? Det
är väl ändå inte något man normalt sett kan förvänta sig?
 
För mig framstår det som otroligt osympatiskt. Du menar att det bara är en fråga, jag menar att det går djupare än så. Och som jag påpekade för en annan, man vet ju att en hantverkare är på väg och då är det väl inte svårare än att man plockar iordning i t ex badrummet. Vi pratar ju inte om "vem som helst", vi pratar om redan kontaktade hantverkare som vi anlitat för arbete.
Och jag tycker det är fruktansvärt osympatiskt att ta för givet att alla alltid är i psykiskt skick att ha det såpass städat och fint att man är okej med att visa upp hela sitt hem utöver dom utrymmena som ska fixas. Därför är det respektfullt att fråga någon innan man klampar på i någons privata hem.

Folk gör så gott dom kan, grattis till alla som orkar hålla allt i skick nog att visa upp men så är inte läget för alla. Om jag inte orkat med att fixa iordning allt och någon frågar kan jag få en chans iallafall att ursäkta att det inte är på topp och att dom får vara beredda på det.
 
Och jag tycker det är fruktansvärt osympatiskt att ta för givet att alla alltid är i psykiskt skick att ha det såpass städat och fint att man är okej med att visa upp hela sitt hem utöver dom utrymmena som ska fixas. Därför är det respektfullt att fråga någon innan man klampar på.

Men nu ger du ju helt dubbla signaler? Det blir ju inte mer eller mindre städat för att de frågar först, eller hur menar du? Du skrev ju i tidigare inlägget att det är okej, men att du just vill ha frågan.

Du behöver inte överdriva, jag har inte skrivit att man ska städa och visa upp "hela sitt hem". Jag hänvisade specifikt till badrummet, som man ju ändå får ta för givet är ett rum som kan komma att användas om man har besök i sitt hem.
 
Och jag tycker det är fruktansvärt osympatiskt att ta för givet att alla alltid är i psykiskt skick att ha det såpass städat och fint att man är okej med att visa upp hela sitt hem utöver dom utrymmena som ska fixas. Därför är det respektfullt att fråga någon innan man klampar på.
Men hela sitt hem är väl ändå väldigt överdrivet? Flera i tråden har ju dessutom redan påpekat att de inte är okej med att hantverkarna traskar runt i rum som inte ska fixas till men att hantverkarna gärna får låna toalett/kök vid behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 872
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp