Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir helt ställd över vissa svar här 😅
Att neka någon att låna ens toalett?
Ser ni på den som någon andra klassens människor eller vad är det frågan om?

Jag gillar inte besök men självklart skulle de få använda toan.
Jag brukar påminna brukar påminna besökare om att lämna dörren öppen när de är klara för katternas skull.
 
Ni som inte tycker att det är okej att hantverkare lånar toaletten hemma hos er utan måste ta sig till närmaste offentliga toalett - är ni villiga att betala för tiden/drivmedlet det tar för hantverkaren att åka fram och tillbaka?
Hur gör man om det inte FINNS en tillgänglig toalett, blir det tillägg då? Det blir ju lite extrema svar åt det här hållet också tycker jag.
 
Jag har skritvit flera gånger att jag alltid erbjuder både vattenkokare och försäkrar dem om att det är okej att använda badrum när jag går. Det brukar komma tillsammans med förmaningen om att hålla ytterdörren stängd för katten.
Är det i någon annan situation nödfall så är det ju nödfall 🤷‍♂️, jag tycker bara inte att en ska ta för givet att någon annans faciliteteter alltid är tillgängliga, och jag tycker man lämnar det så spårlöst man kan.
Fast jag undrar därför att det kan hända att du glömmer säga till och personen glömmer fråga, det är mänskligt. Vad ska personen göra då liksom. Ta för givet att hen får låna toaletten eller lägga på din faktura att det blev ett toabesök en timme bort.... Eller ringa dig? Hur ska den hantera en sådan situation?
 
Nej, men det kan vara störigt att komma hem till det om en inte förväntat sig det. :angel:
Jag har inte sett en enda användare skriva att de skulle vägra låta någon använda toaletten om det behövdes.

"Om det behövdes", ja, det är väl där det trycker liksom? Du bjuder in en människa i ditt hem men tycker att hen ska fråga snällt innan denne får utföra ett helt basalt behov, ett behov som vi alla delar. Mi baño su baño, typ. Lika självklart som att hen får ta vatten om denne är törstig, utan att behöva fråga.
 
Hur gör man om det inte FINNS en tillgänglig toalett, blir det tillägg då? Det blir ju lite extrema svar åt det här hållet också tycker jag.
Fast på vissa ställen finns inte toalett, det är så det är, men när det rent faktiskt finns anser jag man är en stor fet egoist som inte tillåter hantverkaren gå på toa på den. Att det inte finns är en del av arbetet, vilket gör att till nästa person kanske hantverkaren behöver låna toaletten innan nästa jobb ute i vildmarken....
 
Fast jag undrar därför att det kan hända att du glömmer säga till och personen glömmer fråga, det är mänskligt. Vad ska personen göra då liksom. Ta för givet att hen får låna toaletten eller lägga på din faktura att det blev ett toabesök en timme bort.... Eller ringa dig? Hur ska den hantera en sådan situation?
Ja då använder den väl toaletten, svårare än så är det inte. Återeställer sedan som det var innan. Måste man så måste man. Personligen försöker jag undvika det och hör mig för om det är okej ifall jag måste. Jag skulle i och för sig fråga om jag behövde använda en främmande människas annans glas för att ta vatten också. :) Jag tycker det är god sed helt enkelt, precis som det är god sed för mig att säga att det är okej.

Det är fortfarande inte en enda människa som skrivit att de skulle avvisa någon som behövde gå på toaletten, om jag inte missat något inlägg.
 
Hur gör man om det inte FINNS en tillgänglig toalett, blir det tillägg då? Det blir ju lite extrema svar åt det här hållet också tycker jag.
Nu jobbar inte jag mot privatpersoner (tack och lov när jag läser den här tråden...) men i våra avtal står det att kunden ifråga ska tillhanda toalett och lunchrum för våra montörer när de är ute på jobb, annars kan det tillkomma kostnader.

Jag vet att vissa företag som utför badrumsrenoveringar kollar med kunden innan om det finns ett till badrum i bostaden och annars tar de förmodligen lite höjd i offerten för att hantverkarna ska kunna åka iväg vid behov.

Sen är det förstås en himla skillnad på om det inte finns två badrum i bostaden mot att det finns två - men kunden ifråga vill inte låna ut den tillgängliga toaletten.
 
"Om det behövdes", ja, det är väl där det trycker liksom? Du bjuder in en människa i ditt hem men tycker att hen ska fråga snällt innan denne får utföra ett helt basalt behov, ett behov som vi alla delar. Mi baño su baño, typ. Lika självklart som att hen får ta vatten om denne är törstig, utan att behöva fråga.
.. och jag tycker att man frågar, helt enkelt. Särskilt när jag är en främling som är där för att arbeta. De brukar fråga om det är okej att de behåller skorna på också, och lite annat. Självklart är det det om de ska springa ut och in, men det är trevligt att folk är lyhörda när de är i mitt hem tycker jag.
 
Nu menade ju @nullo-modo hur nerblodat man vill ha det i hemmet för att man vägrar låna ut sin toalett, dock. :)

Right! Jag ar bara lite trog i bland :angel:

Hur gör man om det inte FINNS en tillgänglig toalett, blir det tillägg då? Det blir ju lite extrema svar åt det här hållet också tycker jag.

Sjalvklart maste det bli tillag, jobbet kommer att ta sa mycket langre tid som det tar att ta sig till en toalett.
 
Men det är ju minst ett par användare som anser att de får vända sig till offentliga toaletter och "planera sina behov", det tar åtminstone jag som ett kraftigt avvisande.
Jag tycker det är skillnad på att anse att det inte är husägarens ansvar att tillhandahålla toalett (Edit: förutom om det som i @Zinfernias inlägg står i kontrakt) och att neka någon som behöver använda toan. Måste man så månste man, som sagt, men personligen försöker jag i alla fall lägga upp mina toalettbesök under dagen. Jag tycker inte att det är det minsta märkligt när man är ute och far.
 
.. och jag tycker att man frågar, helt enkelt. Särskilt när jag är en främling som är där för att arbeta. De brukar fråga om det är okej att de behåller skorna på också, och lite annat. Självklart är det det om de ska springa ut och in, men det är trevligt att folk är lyhörda när de är i mitt hem tycker jag.

Så någon som inte frågar om denne får låna toaletten, bedömer du som "icke lyhörd"? Nu är vi ju återigen något sunkigt på spåren, känns det som.

Vanligast är väl att man frågar var toaletten finns, vilket väl ändå är helt rimligt eftersom man sällan vet det i andras hem. Men att de dessutom ska fråga om de får använda den, där blir det orimligt.
 
Hade min katt hamnat i toaletten hade jag duschat den oavsett om toaletten var ren eller ej, tänker jag.

Yep! När jag och Megara var borta någonstans och hon kom flygande och tog ett hopp upp på något hon trodde skulle vara där så blev det dusch, trots att toan var ren.
 
Så någon som inte frågar om denne får låna toaletten, bedömer du som "icke lyhörd"? Nu är vi ju återigen något sunkigt på spåren, känns det som.

Vanligast är väl att man frågar var toaletten finns, vilket väl ändå är helt rimligt eftersom man sällan vet det i andras hem. Men att de dessutom ska fråga om de får använda den, där blir det orimligt.
Jag kanske har bott för länge här bara. "Is it ok/do you mind if I use the restroom?" känns helt normalt och naturligt. Var toaletten är i min lägenhet är omöjligt att missa.
Det hade känts jättekonstigt om personen utan att säga någonting bara knallade in på toan.
 
Men det är ju minst ett par användare som anser att de får vända sig till offentliga toaletter och "planera sina behov", det tar åtminstone jag som ett kraftigt avvisande.
Men precis! Jag är så himla nyfiken på om de här personerna faktiskt är villiga att betala extra för att hantverkarna behöver åka iväg. Det lär ju dra iväg rätt snabbt med kostnaden om det är en bit till närmaste offentliga toalett så att säga.
 
Nu börjar hantverkarna som är hemma hos oss kännas som gamla bekanta, snickaren tar till och med ut hunden för att kissa honom. 😂 Men för mig känns det helt rimligt att hantverkare använder toa, likväl som de dricker vatten och använder Micron.

Men vi bor långt ifrån närmsta offentliga toalett och använder oss så långt det går av lokala hantverkare så vi har minst en tre gemensamma bekanta om vi inte själva är bekanta. Några av hantverkarna har jobbat åt oss i flera veckor i taget när vi gjorde i ordning huset. :)
 
Det tycker jag nog faktiskt är riktigt sorgligt, att inte kunna ta för givet att man får lov att låna toaletten. Något med människosynen där som skaver ordentligt i mig.
Ingenting i mitt hem är att ta för givet för någon, ibland orkar jag inte hålla så extremt särskilt rent att jag vill ha in vem som helst i mitt hem. Har ingenting med min människosyn att göra.

Man frågar om lov att få låna någons toalett helt enkelt, även ifall svaret mer eller mindre alltid är att det är okej så frågar man.
 
Hur nerblodat är du villig att få det hemma eller tycker du att kvinnor med kraftig mens inte skall ha vissa yrken?
Vad har detta med att jag tycker att man bör fråga om det är okej att låna toaletten att göra? Jag tycker inte man klampar in och använder toaletter eller någonting i någon annans hem övht utan att fråga om det är okej.

Måste man som sagt så måste man men det är ingenting man ska ta för givet och man bör planera sin vardag utefter att just ingenting är självklart. Och för övrigt så hade jag inte velat ha hem någon som tycker det är okej att bloda ner mitt hem, som om det skulle vara alternativet ifall inte toaletten var tillgänglig liksom. Det är ju sjukt. Och tro det eller ej men det kan faktiskt vara så att toaletten faktiskt inte är tillgänglig för stunden av olika anledningar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 872
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp