Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du inte att jag har försökt?
De glömmer liksom bort.
Schäfern var lätt, katterna fungerar när de blir litet äldre men i ena huset flyttar det in nya unga katter efter hand, så där kvarstår problemet.
Och så är det småhundarna.
De glömmer bort när de vill hoppa upp och titta ut genom fönstret.
Eller jaga flugan.
Eller något annat spännande.

Okej. Aldrig haft hundar och katter som återkommande plaskat i toaletten.
 
Men läs TS. Ingen var hemma att fråga. Förstår inte din svårighet med att informera heller, om du nu inte tycker det är så svårt att fråga. Det går ju åt båda håll, det ena är liksom inte svårare än det andra.

Antar att du aldrig haft problem med magen, då. :) Får säga grattis till det med!
Då så ordnar man det på annat vis.
Eller vet att man har problem med magen och frågar innan.

"Kan jag använda toaletten?"

Det kan ju inte har så himla svårt.
Om man nu vet att ingen kommer att vara hemma.

Och om det blir nöd så lämnar man det som de var när man kom.
Exakt som det var.
Och meddelar efteråt att man använt toaletten.

Det hör inte till arbetsbeskrivningen att hålla med toalett.
Be om det och jag ordnar det eller byter tillfälle om det är trasigt.
 
Då så ordnar man det på annat vis.
Eller vet att man har problem med magen och frågar innan.

"Kan jag använda toaletten?"

Det kan ju inte har så himla svårt.
Om man nu vet att ingen kommer att vara hemma.

Och om det blir nöd så lämnar man det som de var när man kom.
Exakt som det var.
Och meddelar efteråt att man använt toaletten.

Det hör inte till arbetsbeskrivningen att hålla med toalett.
Be om det och jag ordnar det eller byter tillfälle om det är trasigt.

Nu blir det bara rundgång, känner jag. Orkar tyvärr inte upprepa mig i blindo men konstaterar bara att vi uppenbarligen har olika uppfattning om vad som "inte är så himla svårt".

Min man var odiagnosticerad glutenallergiker i 10 år, som notis. Det är inte alltid man vet att man ska bli dålig i magen, kan jag lova.
 
Har bekanta i hantverkarsvängen som har tillgång till toalett samt utrymme att äta medavd mat som standardformulering i kontrakten - är väl rätt vettigt.
Jag har aldrig skirivit något kontrakt med min gaskille, mannen som kom för att byta elmätare eller rörmockaren som akut löste problemet med vår avloppsbrunn. :) Inte med killen som kom och tvättade heltäckningsmattan heller, det skulle förvåna mig om någon av dem Krävde tillgång till toalett faktiskt, eller ville sitta ned inne hos mig och äta medhav mat . Jag är mycket tveksam till att TS skrev något kontrakt med personalen som var ute och ordnade med ventialtionen heller. De flesta hembesök är ju ganska korta affärer, men rör det sig om heldagsskift eller längre tycker jag absolut att det är rimligt!
 
Min man var odiagnosticerad glutenallergiker i 10 år, som notis. Det är inte alltid man vet att man ska bli dålig i magen, kan jag lova.
Då lär han också veta hur han anpassar livet därefter. Som sagt, är man osäker på om toalett är tillgängligt så frågar man det innan man kommer dit. Det är inte svårare än så. Det är sällan ett problem om man säger till innan vad som ev behövs. Det blir däremot problem när man tar för givet att alla kan erbjuda toaletter osv.
 
Då lär han också veta hur han anpassar livet därefter. Som sagt, är man osäker på om toalett är tillgängligt så frågar man det innan man kommer dit. Det är inte svårare än så.

Ja, han har säkert frågat många gånger. Likväl som man kan glömma bort att fråga, eller måste planera om dagen, av olika anledningar. Det går som sagt åt båda håll. Det är ju verkligen inte svårare än så. Men märkligt att det tydligen bara är ena sidans ansvar. :)
 
Förstår inte din svårighet med att informera heller, om du nu inte tycker det är så svårt att fråga. Det går ju åt båda håll, det ena är liksom inte svårare än det andra.
När man beställer en installation av värmepump på nätet så finns det ingen sådan ruta att fylla i.

Om det är viktigt får de väl lägga till:
"Finns fungerande toalett?"
Ja
Nej
 
Men märkligt att det tydligen bara är ena sidans ansvar
Det är alltid den som behöver toalett som har ansvaret.
Jag skall inte behöva planera hantverkarnas toalettbesök.
De är vuxna människor som själva får ta ansvar för sina behov.

Typ kontrollera tillgång på toalett i förväg.
 
Ja, han har säkert frågat många gånger. Likväl som man kan glömma bort att fråga, eller måste planera om dagen, av olika anledningar. Det går som sagt åt båda håll. Det är ju verkligen inte svårare än så. Men märkligt att det tydligen bara är ena sidans ansvar. :)
Kunden har aldrig ansvar att ha toalett redo hela tiden. Det är ett plus om det finns, men ingenting man kan räkna med. Jag har kört massor av långa turer med budbil utan tillgång till toalett och sett utedass på gårdar som jag inte får använda eller vill använda ens utan att få ett godkännande från dom som bor där. Det är liksom ingenting man kan räkna med.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar i hemtjänsten och det händer att jag eller kollegor måste låna en toalett hos vårdtagare. Inte alltid det går att fråga. Om man tex sitter på en sittning.

Jag kan knappast be planeraren att lägga mina turer efter hur jag vill kissa och bajsa.
”Kl 9:30 efter att jag varit hos Bertil så vill jag ha 20 minuters lucka så att jag hinner köra in till grupplokalen och morgonbajsa. Sen vid 13:45 vill jag ha en kvarts lucka så att jag hinner till lokalen för att kissa ut förmiddagskaffet”
 
Det är alltid den som behöver toalett som har ansvaret.
Jag skall inte behöva planera hantverkarnas toalettbesök.
De är vuxna människor som själva får ta ansvar för sina behov.

Typ kontrollera tillgång på toalett i förväg.

Nej, det är ingen som säger att du ska planera in någons toalettbesök. Om du inte kan diskutera utan att dra sådana absurda argument, så diskuterar jag helst inte alls, faktiskt.
 
Inte alls.
Det ingår inte i kravet för att installera värmepumpen.
Vill man ha tillgång till toalett så måste det kommuniceras.

Massor av platser där hantverkare arbetar saknar toaletter.
Elektriker på ledningsjobb.
Grävmaskinister.
Snöröjare.

Ja, men det var ju inte sådana platser som tråden handlade om. Läs TS och håll dig till det, tack? Jag tror alla inblandade i diskussionen är väl medvetna om att det inte står toaletter utplacerade överallt.
 
Nej, det är ingen som säger att du ska planera in någons toalettbesök. Om du inte kan diskutera utan att dra sådana absurda argument, så diskuterar jag helst inte alls, faktiskt.
Jo men det är ju vad du påstår när jag skall hålla reda på att meddela om avloppet är trasigt, vattnet avstängt eller sjövatten i kranarna.
 
Ja, men det var ju inte sådana platser som tråden handlade om. Läs TS och håll dig till det, tack? Jag tror alla inblandade i diskussionen är väl medvetna om att det inte står toaletter utplacerade överallt.
Jo men då så är det ju rimligt att tro att hantverkare inte måste använda alla toaletter som finns i bostäder som de besöker.
Det är alltså möjligt att planera efter omständigheter där toaletter saknas.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, det har jag aldrig heller påstått? Märkligt att behöva dra till med överdrifter hela tiden.
Jo, du skriver att det går åt båda håll och det gör det faktiskt inte. Dom flesta fall så har kunden inte skyldigheter att tillgodose att det finns toaletter, även ifall det säkerligen sällan är ett problem om dom frågar om det innan dom kommer dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 745
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp