Hantera näthat

Jag tycker att det mest intressanta är det han berättar sist: att en del grova hot kom från 12-13-åriga pojkar. Där hade han kontaktat pojkarna men jag hade tyckt det vore en bättre grej att kontakta föräldrarna.

Att kontakta arbetsgivare - jag vet inte. Jag tycker att det är bra när folk tvingas stå för sitt näthat men det är väl inte i alla yrkeskategorier som det är problematiskt för arbetsgivaren om man beter sig som ett svin på nätet.

Jag läste för övrigt just en intressant sammanställning av Jack Werner som granskat Instagramkommentarerna. Han motsäger uppgifterna som kom för någon dag sedan att det skulle vara trollkonton bakom hoten och hatet.

http://kwasbeb.se/2018/06/25/en-nar...ommentarerna-pa-jimmy-durmaz-instagraminlagg/
 
Om det är ok med vissa arbetsgivare att man deltar i näthat, så gör det väl inget att arbetsgivaren får veta det.
#jagärhär
Fast om arbetsgivaren inte har med det att göra (för att det inte handlar om t ex en lärare som näthatar), vad ska arbetsgivaren med informationen till?
 
Det kan ju hända att det som uttryckts är brottsligt. Kanske är det relevant att veta.
Jag vet inte. Men så har jag aldrig meddelat någon arbetsgivare heller.
 
Det kan ju hända att det som uttryckts är brottsligt. Kanske är det relevant att veta.
Jag vet inte. Men så har jag aldrig meddelat någon arbetsgivare heller.
Jag tror inte att den genomsnittliga arbetsgivaren kan agera mot en anställd ens om hen är dömd för hets mot folkgrupp.
 
Meddelande till chefen - personen får skämmas ordentligt.

En butik jag jobbade på hade problem med att högstadieeleverna snattade, lärarna informerades, absolut ingen skillnad.

Till slut blev jag trött, tog in två lite försiktiga elever(som agerade vakter fick jag reda på), fick namn på alla delaktiga och ringde till allas föräldrar. DET var effektivt. Skulle någon ringa min chef skulle jag verkligen tänka efter i fortsättningen.

(Skriver detta autifrån vad ni andra har skrivit, inte lyssnat på klippet)
 
Att informera arbetsgivaren om även privata rasistisk/åtalbarbara kommentarer och uttalanden är, om inte vanligt, så förekommer. Som AG skulle jag under vissa omständigheter absolut vilja veta vad mina medarbetare anser och det är ibland direkt olämpligt uppförande kopplat till arbetsuppgifterna - tex kvinnan som var lärare och som uttryckte sig grovt rasistiskt samtidigt som hon undervisade nysvenska barn och satte betyg på dem. Eller UD tjänstemannen som återigen privat uttryckt sig islamafobiskt och tjänstegjorde i Mellanöstern.

Dessutom, som förälder skulle jag nog vilja veta att min tolvåriga son sitter och vräker ur sig grova rasistiska inlägg på nätet och ta mig ett allvarligt samtal med honom. En tolv, trettonåring är inte straffbar och det som behövs är att de görs medvetna om hur felaktiva deras åsikter är.
 
Jag tror inte att den genomsnittliga arbetsgivaren kan agera mot en anställd ens om hen är dömd för hets mot folkgrupp.

Om en AG kan avskeda en anställd pga av att denne uttryckt sig starkt kritiskt mot företaget, vilket hänt, så kan de om inte avskeda så i alla fall göra medarbetaren extremt medveten om det olämpliga i deras agerande. Och om de skulle fällas för näthat, då tror jag många arbetsgivare skulle finna anledning att avskeda någon.
 
Om en AG kan avskeda en anställd pga av att denne uttryckt sig starkt kritiskt mot företaget, vilket hänt, så kan de om inte avskeda så i alla fall göra medarbetaren extremt medveten om det olämpliga i deras agerande. Och om de skulle fällas för näthat, då tror jag många arbetsgivare skulle finna anledning att avskeda någon.
Det går ju visserligen att avskeda folk, men frågan är om det leder till något positivt? Hen lär ju hyllas som en hjälte som blivit offer för PK etablissemanget.
 
Om en AG kan avskeda en anställd pga av att denne uttryckt sig starkt kritiskt mot företaget, vilket hänt, så kan de om inte avskeda så i alla fall göra medarbetaren extremt medveten om det olämpliga i deras agerande. Och om de skulle fällas för näthat, då tror jag många arbetsgivare skulle finna anledning att avskeda någon.
Det är möjligt att de skulle, men frågan är om de kan. Jag tror inte det generellt, och med generellt menar jag alltså inte yrken som t ex lärare.
 
Tankar om detta? En man skärmdumpar delar av hatet mot Durmaz och skickar till arbetsgivarna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6984054
Jo, jag har en tanke.

Att om inte det offentliga, riktiga polisen, tar ansvaret för vad folk anser vara rätt och riktigt så blir det "lokalpoliseraspiranter", "kukluxklan", "rättshaverister" , " 15-åriga-moppe-slynglar" etc som tar över rättskipning. Vi såg det i #metoo, vi ser det i detta exempel. Folk hetsas att engagera sig eftersom "staten" fallerat. Vi har alla dessa grannsamverkans skyltarna på hela landsbygden. Hade vi poliser på landsbygden hade inte skyltarna behövts. I det bästa av världar.

Folk tar ansvar för vad de tycker att samhället missar utanför rättsväsendets regler som vi bestämt i riksdagen. Det heter ju något och jag kommer inte på vad. Det är riktigt att engagera sig men det finns risker med Att folk agerar utanför rättssamhällets också.

Ett problem värt att diskutera. Samhället släppte kontrollen över "torget" internet. Nu med de nya lagarna börjar EU reglera innehållet på dessa offentliga " torg".
 
Det är möjligt att de skulle, men frågan är om de kan. Jag tror inte det generellt, och med generellt menar jag alltså inte yrken som t ex lärare.

https://www.dt.se/artikel/dalarna/falun/tatuerad-fick-sparken-fran-jobbet

Vad tatueringar har att göra med att jobba på Finlandsbåtar har jag ingen aning om.

https://www.aftonbladet.se/sportbla...ntarer-till-jimmy-durmaz-det-var-sa-intensivt

Intressant och tycker jag bekräftar bilden av att det var yngre män som skrev, att det var ett skämt, att man var upprörd i stundens hetta, druckit öl, inte trodde att det skulle bli så stort är inte gångbara ursäkter. De skulle inte skrivit så om det inte redan finns med i deras världsbild.
 
Det finns en blogg som kallas Bloggbevakning. "Ägaren" till den bloggen hade skärmdumpat massvis med hot på diverse media innan de togs bort. Polisen kontaktade henne och bad om skärmdumparna för att kunna gå vidare med anmälningarna. Polisen, inte allmänheten.
 
https://www.dt.se/artikel/dalarna/falun/tatuerad-fick-sparken-fran-jobbet

Vad tatueringar har att göra med att jobba på Finlandsbåtar har jag ingen aning om.

https://www.aftonbladet.se/sportbla...ntarer-till-jimmy-durmaz-det-var-sa-intensivt

Intressant och tycker jag bekräftar bilden av att det var yngre män som skrev, att det var ett skämt, att man var upprörd i stundens hetta, druckit öl, inte trodde att det skulle bli så stort är inte gångbara ursäkter. De skulle inte skrivit så om det inte redan finns med i deras världsbild.
Jag vet inte vad du försöker bevisa, jag säger bara vad jag tror, jag driver ingen tes.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 074
Senast: Sasse
·
Samhälle "Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 396
Senast: Rhinos
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 491
Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp