Hantera näthat

Jag vet inte vad du försöker bevisa, jag säger bara vad jag tror, jag driver ingen tes.

Att AG kan avskeda en medarbetare av andra orsaker än de uppenbara. Tex att denne skrivit rasistiska inlägg på nätet eller tatuerat sig vilket de gjort på sin privata fritid och inte har något med arbetsuppgifterna att göra.
 
Jo, jag har en tanke.

Att om inte det offentliga, riktiga polisen, tar ansvaret för vad folk anser vara rätt och riktigt så blir det "lokalpoliseraspiranter", "kukluxklan", "rättshaverister" , " 15-åriga-moppe-slynglar" etc som tar över rättskipning. Vi såg det i #metoo, vi ser det i detta exempel. Folk hetsas att engagera sig eftersom "staten" fallerat. Vi har alla dessa grannsamverkans skyltarna på hela landsbygden. Hade vi poliser på landsbygden hade inte skyltarna behövts. I det bästa av världar.

Folk tar ansvar för vad de tycker att samhället missar utanför rättsväsendets regler som vi bestämt i riksdagen. Det heter ju något och jag kommer inte på vad. Det är riktigt att engagera sig men det finns risker med Att folk agerar utanför rättssamhällets också.

Ett problem värt att diskutera. Samhället släppte kontrollen över "torget" internet. Nu med de nya lagarna börjar EU reglera innehållet på dessa offentliga " torg".

Jag fattar inte, vad är det du menar att folk tar ansvar för och som rättssamhället missat när de mordhotar en fotbollsspelare och hans barn? Eller alla kvinnliga journalister, bloggare m.fl. som blir konstant utsatta för näthat?
 
https://www.sydsvenskan.se/2017-02-...t-nog-hanger-ut-forfoljarna-pa-sociala-medier
Det finns ju fler som gjort liknande saker.

Jag är tvehågsen. Har svårt att känna sympati för människor som exempelvis mordhotar en fotbollsspelares barn - en del av mig tänker att upp på den sociala skampålen med dem...
...samt att barn och ungdomar måste möta en vuxenvärld som ifrågasätter den symboliska stenkastningen på skolgården.

Internet är en märklig mellanposition i det sociala samspelet där folk ibland bete sig så jag blir mörkrädd. Inte bara galningarna utan förhållandevis sansade människor i andra sammanhang.

Detta ledde ju till polisiära insatser iaf, och dit hör även många av hoten mot Durmaz.
https://www.metro.se/artikel/charlotte-23-tog-en-skärmdump-satte-dit-näthetsare-xr
 
Jag kan inte låta bli att bli lite beklämd över att näthatet mot en manlig fotbollsspelare tas på sånt allvar från polisens och medias håll, men alla hundratals kvinnor som mottar liknande hot får sina fall nedlagda utan omsvep. Det är skillnad på folk och folk :(

Ser vi till genusforskningen verkar det vara precis tvärtom. Se t.ex NIKKs rapport om näthat, vilka som är offer och vilka som uppmärksammas.
 
Mest fascinerad över hur folk som skriver sånt har sin arbetsgivare utskriven på FB också. Om man nu är så full av hat och har behov av att skriva om det - delar man då inte upp sitt liv lite och har arbetslivet lite separat från den hatfulla facebook-profilen?
Eller har han letat lite djupare kanske, det framgick inte av intervjun.
 
Kristian som kontaktat arbetsgivarna.
Det var ju ett radioinslag, jag vet inte om han varit i tidningar också. Varför undrar du?

Folk på buke verkar ofta tro att allt folk som syns i medierna själva kontaktat pressen. Det har de inte, det finns tusen sätt för en redaktion att få reda på saker. Och inte ens i de fall de har kontaktat en redaktion själva så är det något konstigt, tvärtom är det nu bara bra för medierna att få reda på saker. Av allting som kommer in så gör redaktionen sedan en bedömning av om det är värt att göra något av det eller inte. Så jag fattar inte ens varför man frågar om den här killen själv kontaktat radion.
 
Jag kan inte låta bli att bli lite beklämd över att näthatet mot en manlig fotbollsspelare tas på sånt allvar från polisens och medias håll, men alla hundratals kvinnor som mottar liknande hot får sina fall nedlagda utan omsvep. Det är skillnad på folk och folk :(
Är det så? Att hoten mot kvinnor läggs ner alltså.

Rossanna Dinamarca har fått folk som hotat henne fällda i två olika fall: http://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/näthotade-dinamarca-döms-till-rättspsykvård-1.4516825
 
Det var ju ett radioinslag, jag vet inte om han varit i tidningar också. Varför undrar du?

Folk på buke verkar ofta tro att allt folk som syns i medierna själva kontaktat pressen. Det har de inte, det finns tusen sätt för en redaktion att få reda på saker. Och inte ens i de fall de har kontaktat en redaktion själva så är det något konstigt, tvärtom är det nu bara bra för medierna att få reda på saker. Av allting som kommer in så gör redaktionen sedan en bedömning av om det är värt att göra något av det eller inte. Så jag fattar inte ens varför man frågar om den här killen själv kontaktat radion.
Om man inte vet hur det går till är det väl inget konstigt att man undrar? Dessutom vet jag mycket väl vem det är också ett skäl till att undra. Och ja, även varit i tidningarna.
 
Senast ändrad:
Jag frågade väl inte dig specifikt heller vad jag vet? Hur ska jag veta att han blivit kontaktad av redaktionen själv, jag vet väl inte hur det går till? Jag vet vem det är och skulle inte bli ett dugg förvånad om han kontaktade tidningar själv. Därför är det min tanke kring vad han gjort. För ja, han har varit i tidningarna också.
Du skrev att du var nyfiken på hur han hamnat i tidningarna, var det inte meningen att någon skulle svara på det?
 
Folk som tipsar tidningar har källskydd enligt grundlagen så det blir nog svårt att få reda på det - ifall det kom in som ett tips.

Varför är du nyfiken? Jag har aldrig förstått varför folk så ofta undrar det.
Som jag skrev så vet jag vem han är och jag är förvånad så därför funderade jag över detta.
 
Jag tycker att man är ute på väldigt tunn is när man ’anmäler’ till någons arbetsgivare.
För det första är det en arbetsgivare och ingen husbonde med rätt att styra sina anställdas åsikter. För det andra är det fullt möjligt att sköta sitt arbete prickfritt trots att man har vedervärdiga åsiktet. För det tredje har vi ett rättsväsende som avgör vad som är brottsligt och dömer ut straff. När det gäller leg lärare finns LAN som delar ut varningar eller drar in legitimationen för den som är olämplig.
Arbetsgivaren får agera när domstol och t ex LAN har gjort sitt. Under förutsättning att personen skött sitt arbete vill säga. Har man gjort olämpliga uttalanden i arbetet är det en annan sak.
Vi ska värna yttrandefriheten och åsiktsfriheten men givetvis hålla gränsen mot sådant som är brottsligt.
Betänk att helt andra åsikter kan bli förbjudna om ett extremistparti kommer till makten!
 
Jag tycker att man är ute på väldigt tunn is när man ’anmäler’ till någons arbetsgivare.
För det första är det en arbetsgivare och ingen husbonde med rätt att styra sina anställdas åsikter. För det andra är det fullt möjligt att sköta sitt arbete prickfritt trots att man har vedervärdiga åsiktet. För det tredje har vi ett rättsväsende som avgör vad som är brottsligt och dömer ut straff. När det gäller leg lärare finns LAN som delar ut varningar eller drar in legitimationen för den som är olämplig.
Arbetsgivaren får agera när domstol och t ex LAN har gjort sitt. Under förutsättning att personen skött sitt arbete vill säga. Har man gjort olämpliga uttalanden i arbetet är det en annan sak.
Vi ska värna yttrandefriheten och åsiktsfriheten men givetvis hålla gränsen mot sådant som är brottsligt.
Betänk att helt andra åsikter kan bli förbjudna om ett extremistparti kommer till makten!
Håller helt med, folkdomstolar och förföljelse av oliktänkande med en angiverikultur och lynchjustis är i allra högsta grad också en form av hat och otroligt destruktivt för ett samhälle. Vilka skall förföljas?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 074
Senast: Sasse
·
Samhälle "Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 396
Senast: Rhinos
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 491
Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp