"men vi får inte någon extra betalning för att vi sköter om beten, stängslar och fixar för att djuren ska kunna gå ut. "
Detta känns som ett väldigt konstigt argument. Det ingår väl ändå i en bondes arbetsuppgifter tänker jag. Ska jag få extra betalt för att jag städar mitt skrivbord på jobbet?
Jag är själv absolut emot att ta bort beteslagen, att den sedan kanske moderniseras med tillräckligt tillgängliga ligghallar osv, om det nu brister enligt bönderna, är en annan sak.
" Bonden som släpper ut sina djur på bete skulle då troligtvis kunna få en ekonomisk ersättning för det, vilket skulle kunna bidra till ytterligare förbättringar för djuren."
Behåll lagen då och ge alla ersättning. Det är ju det det alltid handlar om ändå. Nu vill dom ju bara smita undan och tjäna pengarna på att djuren får det sämre istället för att vi betalar mer.
Edit
Sedan säger hen att "Jag liksom de allra flesta mjölkbönder vill släppa ut våra mjölkkor på bete under sommaren."
Och det är väl kul, för dom korna. Men det får absolut inte vara upp till den enskilde bondens välvilja hurvida djuren får ta del av den delen av djurskyddet/välfärden.
Om det blir bättre för enstaka "goda" bönder skiter jag faktiskt i om det öppnar dörren för det som absolut kommer hända, en mer kontinental djurindustri.
Bättre att överlag få upp djurvälfärden i hela EU, även om det är en lång, lång väg.