Hannoveranerstam 381

Jeps

Trådstartare
Ni som kan tyska stammar. Vad säger hannoveranerstam 381 er? Jag som inte är så hemma på dessa tycker mig se att min nyinköpta hopphäst är dressyrstammad. ;)
Nu spelar det väl ingen större roll om hon bara gör jobbet. Men om man nu skulle få för sig att i framtiden betäcka skulle det vara svårt att välja inriktning på híngsten.

Sv: Hannoveranerstam 381

Jag kan ju tala om att hästen är e. Don frederico - Pik Bube II och tillhör stostam 381. Ni som kan mer om dessa stostammar för gärna upplysa en vilsen Jeps.

Har du köpt en Don Frederico - Pik Bube II som hopphäst så kan man minst sagt säga att du köpt en dressyrstammad häst som mot förmodan kan hoppa! ;)

Nej, så illa behöver det inte vara, men nästan ;). Jag har ingen info om stostammar här, vad har du i tredje och fjärdeled på henne?

Fast Pik Bube II har mig veterligen gett fler hopp- än dressyrhästar. Har jag fel?

Har du köpt en Don Frederico - Pik Bube II som hopphäst så kan man minst sagt säga att du köpt en dressyrstammad häst som mot förmodan kan hoppa! ;)

Nej, så illa behöver det inte vara, men nästan ;). Jag har ingen info om stostammar här, vad har du i tredje och fjärdeled på henne?

Det var väl min känsla med. ;) Men som sagt var, bär hon runt mig i 1.30-1.40så är jag nöjd. :laugh:
Hon har faktiskt en syster som gått 1.35 den med så det verkar finnas fler som hoppar.
Hon är Don Frederico-Pik Bube II -Werther- Graphit - Dominus.

Görel, det stämmer, Pik Bube II har avkommor i både svår hoppning (16 st) och dressyr (13 st). Däremot ser hoppindexen inte så roliga ut jämfört med dressyren.

Jeps - tittar man bakåt sett så ser är det mycket dubbeltalanger! Werther har flest avkommor som tävlat dressyr men många framgångsrika i hoppning. Graphit e Grande lämnade hopphästar och Dominus stammar från den kända D-linjen som lämnat mycket hopphästar!

Mycket info om hästarna i henne stam hittar du här:

http://www.horse-gate.com/althengste/

http://www.horse-gate.com/jh/horses/en/duellant.html

Om du ska betäcka i framtiden skulle jag dock hålla mig till gångartshingst med hoppkapacitét! :)

Fast Pik Bube II har mig veterligen gett fler hopp- än dressyrhästar. Har jag fel?

Nej, det har jag också för mig. Pik Bube är väl en hoppstammad häst som gjort sig ovanligt bra i dressyraveln, framförallt i kombination med Donnerhall-blod (Don Shufro, Don Primero, Davignon I-II, etc etc)?

De är väl dubbeltalanger de också.

Pik Bube I har 48 avkommor i svår dressyr och ungefär hälften så många i hoppning. Även han ligger på högre dressyrindex än hoppindex. Pik Bube I tävlade svår dressyr med Herbert Rehbein och vann 11 av sina 12 starter.

Stammen med Pik As xx, Abhang II, Futurist, Domspatz och Der Löwe xx visar också på dubbeltalanger.

KL

Nu har jag hittat lite mer. Mormor Wegra har bla lämnat Elwood e. Esprit som tävlar 1.60 med Karsten Otto Nagel och King of Hearts e. Escudo I som har gått bundeschapionat och zz-springen.
Mamman har lämnat hästar i zz-springen och Z1 dressyr.

Mormor Wegra har haft totalt 8 tävlande avkommor, men 2008 var det bara Elwood och King of Hearts.

Hon har också lämnat stoet Evian e Escudo som nu ägs av Dr. Jacobs, känd uppfödare i Hannover som exp mkt hästar t Sverige.

Hon har lämnat ett sto, Gera e Glüskspilz som i sin tur lämnat en godkänd som som heter Evidenz e Escudo f 2004. Han tävlade som 4-åring med Joachim Winter, Celles huvudberidare i hoppning.

Heter mamman till ditt sto Peggy? Hon lämnade 2000 ett sto e Rosentau som 2008 tävlar lätt dressyr.

Oj jäklars. Jag sitter och kollar samtidigt som jag skriver. Vilket sto!! Peggy har avkommor i både svår dressyr och hoppning! 2008 tävlade följande avkommor:

Rouge Bunny H 2004 - e Rosentau - segrar unghästklasser dressyr
Don Frieda 2002 - ditt sto? e Don Frederico - segrar i unghästklasser tom 1,30
For Tuna 2001 - sto e For Feeling placering svår hoppning
Rakkaia 2000 - stoet ovan e Rosentau
Roseberry Finn 1999 - sto e Rosentau placeringar svår dressyr med en ryttare jag känner

Du måste helt enkelt betäcka ditt sto!! :)

Wegra har haft en helbror som heter Weissdorn f 85 som ser ut att ha verkat i avel, men jag hittar inget mer.

Och jag fortsätter svara mig själv. Vilken stostam!!

Mormors mor Dorfmeise har även hon spottat ur sig framgångsrika avkommor. Bland annat stoet Ghana e Gotthard f 76 som reds av Anton Böckman med en mängd segrar i Msv hoppning och som sen lämnade en godkänd son i Corghano e Cordalme Z. Han tävlade svår hoppning och har avkmmor med segrar svår hoppning!

Hon fick också stoet Wenna e Werther som fick 12 föl på 12 betäckningar, bla Ghandara e Gernekross xx som i sin tur lämnat 7 tävlande avkommor varav en med resultat svår hoppning.

Ja Donna Frieda är min. :laugh:
Det här ser ju riktigt roligt ut! Jag ska tävla nåt år först så får vi se om det blir betäckning sen. Hon är inte så vacker, men jättebussig.
Nu kommer hon upp nästa vecka så får vi se hur det känns. I alla fall så är det alltid roligt att ha ett välstammat sto i stallet. :)

Vart hittar ni (du o görel tänkte jag närmast på) all den här informationen?

Jag brukar ringa hann.förbundet och sen skickar dom en massa papper till mig på tyska som jag inte förstår nåt av:D.

Har en ny hann. hemma och det är ju alltid kul att veta mer om dem. Jag har lyckats googla en del, men skulle vilja veta hur man hittar info lättare. Typ som vår blupsida i sverige?

Och vart kan man se på passet vilken stofamilj hästen tillhör? Jag kan bara läsa att det står hauptstutbuch framför namnen på dem, samt vilket nr (förbund) de är brännmärkta i.

Jag har förra årets årsbok med avels och sport-resultat, där kan man hitta en del. Å andra sidan så såg jag att all info om Jeps sto fanns på paardenfokken.nl men innan jag hade namnen på stona funkade det ju inte.

Skriv stammen på din häst här kan jag se vad jag kan hitta!

Tillägg - tyskarna lägger inte ut nån info på nätet som våran blup, man får köpa årsböcker varje år, och det är tyvärr inte hälften så kompletta som blup.se.

Hästen f-05 e Laudabilis u Arielle -Andiamo-Surumu xx. Jag hittar ingen stostam nånstans i passet men vet som sagt inte exakt vart jag ska kolla?

Det är fullblod på mödernet på ditt sto, så det blir helt annat än hannover.

Mamman Arielle hade 2008 två tävlande avkommor:

Enfant du Solei e Ehrenwort f 2003 med resultat i både lätt hoppning och dressyr
Florenco e Fleurop f 2001 m resultat medelsvår dressyr

Hon har dock haft två tävlande avkommor till men som inte fanns med 2008. Mormor First Game xx har haft två tävlande avkommor men ingen 2008.

Om du kollar på www.paardenfokken.nl så kan du hitta lite fler hästar från stammen där. Klicka på mödernelinje så får du upp det på ett enkelt sätt!

Om du kollar på www.paardenfokken.nl så kan du hitta lite fler hästar från stammen där. Klicka på mödernelinje så får du upp det på ett enkelt sätt!

Finns det någon annan sida n denna man kan söka info i?
Tänkte att det skulle vara kul och se om det fanns något spännande på min hannoveranares möderne men hennes mor fanns visst inte med i den databasen? :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 441
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 588
Senast: monster1
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka