Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet faktiskt inte, gjordes i knäna i alla fall. Men som du säger, tillväxtfel ska givetvis inte gå i avel. Tanken slog mig inte ens att det kunde göras på grund av det. Tack!
Knäna ? Båda knäna ? Låter mer som patellaluxaion. Vad för ras ?
Jag ser inga som helst hinder med att avla på en hund som blivit opererad efter en olycka...Knäet skulle det vara. Tydligen en skada från ett hopp och en dålig landning.
Jag ser inga som helst hinder med att avla på en hund som blivit opererad efter en olycka...
Med otur kan ett hopp ner för en soffa betyda en allvarlig skada... Det behöver inte betyda att hunden var ovanligt skör från början. Om även släktingar till hunden går sönder på samma ställe (t ex kan korsband vara försvagade hos vissa hundar) så ska man såklart dra öronen åt sig men om man bara vill använda hundar som aldrig råkat ut för en olycka i avel så blir avelsbasen snabbt väldigt snävFast det beror på, en del är i en "olycka" för att de hoppar ner från soffan, typ. Alltså går sönder alldeles för lätt. Jag tror man behöver mer information innan man bestämmer sig för att ta en hund i avel, en olycka kan vara inget problem alls eller så är det ett tecken på en bakomliggande skörhet.
Med otur kan ett hopp ner för en soffa betyda en allvarlig skada... Det behöver inte betyda att hunden var ovanligt skör från början. Om även släktingar till hunden går sönder på samma ställe (t ex kan korsband vara försvagade hos vissa hundar) så ska man såklart dra öronen åt sig men om man bara vill använda hundar som aldrig råkat ut för en olycka i avel så blir avelsbasen snabbt väldigt snäv
Ok, men då är det ju en skada och inget tillväxtfelKnäet skulle det vara. Tydligen en skada från ett hopp och en dålig landning.