Hanhund i avel

Jag tycker att en hanhundsägare har lika mycket ansvar som tikhundsägaren.

Vad gäller ålder på hane så tycker jag inte att man kan sätta en siffra då det skiljer sig stort vad gäller ras. Många här skriver inte yngre än 3 år, men det är stor skillnad på en 3-årig Rottis och en 3-årig chihuahua både var gäller hur färdig hunden är i kroppen och hur den är mentalt. Generellt tycker jag att hunden ska vara färdigvuxen i kropp och knopp vid en första parning. För en liten hund är detta då ofta tidigare än 3 år.
Jag ser inget fel i att använda en ung hane några gånger men sedan är det viktigt att utvärdera och se vad det blir av avkommorna innan man sätter in hanen igen. Kanske ska hanen inte alls gå i avel något mer.
Jag själv skulle helst vilja ha äldre hanar till mina tikar (alltså typ 7-8 år och äldre) som lämnat ett antal kullar efter sig. Många sjukdomar kommer ju inte förrän senare.

Nu vet jag inte om det blir några Rio-barn någonsin. Hans bror har blivit hjärtsjuk och man kan inte med 110 % säkerhet säga att det är förvärvat. Dessutom så har hans syster redan fått 2 kullar, och han har även halvsyskon som gått i avel. Det skulle vara någon utländsk tik i så fall, men först om ett gäng år om det inte dykt upp någon mer med hjärtproblem i släkten.

Jag kommer hänvisa till uppfödaren i första hand. Hon har järnkoll på rasen! Men naturligtvis vill jag inte låta honom para en tik som inte är bra. Och även om hon är bra, så har Rio sina styrkor och svagheter, och det är viktigt att tiken inte har samma svagheter. Om tiken är lika livlig som Rio så vill jag också vara säker på att uppfödaren kan hitta köpare till valpar som blir ett snäpp mer gasade.

Min andra hane är kastrerad för han har inte i aveln att göra. Hela kullen har presterat bra på tävling (en LCH som deltagit på SM, en BCH och flera på väg till elitklass), flera inkl min är korade, men det finns ett par individer som är betydligt bättre än min. Två av dem kan vara aktuella för avel och en ska få en kull nästa år. Ska bli spännande att se vad som slår igenom!

Jag tror vår gräns är vid två år, men det är svårt att säga innan man är i den åldern. Men då lär man kunna se hur han går jaktmässigt och gått någon utställning för att få på pappret att han är snygg (lär gå mycket bra på utställning).

Eftersom vi kommer vilja ha en valp efter honom kommer vi vara extremt kräsna med tiken, men kommer kanske bli tvungna att släppa på kraven då det är svårt att hitta schillerstövare som jagar hare numera.
Rasen är frisk så vi kommer inte behöva tänka något större på det (väldigt skönt att kunna skriva det).
Vår gamla hane gick inte i avel pga lynnesfel men väldigt udda för rasen att de har det.

Vi kommer låta honom paras minst en gång max två. Men jag tror det bara blir en gång då det finns tre syskon här i Värmland och två lär få egna valpar.

Han kommer från en kull med högintressant stam (rasvårds projekt som blivit renrasigt) och det bästa vore att para honom utanför Värmland för att få geografisk spridning på dem.
Jag tror att en stor del av hans syskon överlag kommer få valpar så som sagt blir det nog bara en kull.
(jag tycker i alla fall det är viktigt att se hur många valpar syskonen får för annars är de snart med i varje schiller som finns i Sverige)

Jag jobbar natt och är trött, ursäkta att det är osammanhängande ge mig kritik och jag förklarar bättre imorgon ;)
Jag tror det jag vill ha sagt är att det inte bara är viktigt att se på hur många kullar ens egen hund lämnar utan på hela syskonskaran. Speciellt om det är en liten ras.

(sen så skulle jag kunna tänka mig att använda vår hane till rasvård hos tex. smålandsstövare men då han jagar hare är det nog otänkbart;))

Lite OT men kan du berätta mer om rasvården? Godkända "korsningsprojekt" eller vad? Låter intressant!

Och ja, absolut att syskon etc är viktigt att kolla på! Både kvalitetsmässigt och hur många som går i avel/vad de ger.

Lite OT men kan du berätta mer om rasvården? Godkända "korsningsprojekt" eller vad? Låter intressant!

Och ja, absolut att syskon etc är viktigt att kolla på! Både kvalitetsmässigt och hur många som går i avel/vad de ger.
Ja! För att minska inavelsgraden brukar vara det vanliga.
Vår hane är då fjärde generationen och då räknas de som renrasiga.
Det har i schillerstövarna använts bland annat luzernstövare vilken kändes lite konstigt (jag bifogar bilder på raserna i slutet)
Då valde några att istället ta in rasen Serbski gonic (serbisk stövare) som gentypades och de visade sig vara väldigt lika schillerstövaren genetiskt. De tog in ca fem hanar har jag för mig för några hundra tusen (tidigt 2000 skulle jag tro det var)
Du kan tänka dig vilket liv det blev inom rasföreningen ;)

Vår hane har då serbisk stövare i sig vilket visade sig vara en bra kombination. Dock hade de stövarna könsbunden aggressivitet i sig men det är inget som märks idag på hundarna då de tog tag i det direkt i aveln.
Annars har det blivit bra jakthundar som är rastypiska, vår hunds mormor (andra generationen då) är jaktchampion, svensk och internationell utställningschampion.

Schillerstövare

Luzernstövare

Serbski gonic

Hur funkar det, godkänner rasklubben varje sån kombo i förväg, finns nån generell "dispens" eller mönstras valparna in i nån slags utvärdering?

Här finns lite mer information om projektet (längre ner i artikeln). De skriver om att HD fel var anledningen till att de behövde nytt blod från början men schillern var bland de första stövarraserna som började röntgas och de ville då ha in luzernstövare för de inte hade HD, en ras som inte behövde röntgas...

Det var här några valde att ta in Serbski gonic.

Idag är det inget större problem med HD men är något som kollas innan.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/hundar/schiller---en-adel-jaktmaskin/

Det står också om att schillerstövaren är Sveriges första egna ras, men anledningen att hamiltonstövaren är Sveriges nationalras är pga Hamilton var en greve till skillnad mot schiller som bara var en vanlig lantbrukare.

Hur funkar det, godkänner rasklubben varje sån kombo i förväg, finns nån generell "dispens" eller mönstras valparna in i nån slags utvärdering?
Jag tror att det är så att rasklubben godkänner kombinationen innan. Nu har det inte varit några nya sådan parningar på några år var jag vet.
Men jag kan kolla med de som var med då om hur det gick till!

På Smålands verkar det vara så att första generationen får avelsförbud och så måste man ansöka om att få para dem och om parningen ses som vettig så får de godkänt och kan paras. Lär ha varit något liknande på schillerstövare.
Andra generationen måste godkännas av rasklubben och första av SSK

Senast ändrad:
Här finns lite mer information om projektet (längre ner i artikeln). De skriver om att HD fel var anledningen till att de behövde nytt blod från början men schillern var bland de första stövarraserna som började röntgas och de ville då ha in luzernstövare för de inte hade HD, en ras som inte behövde röntgas...

Det var här några valde att ta in Serbski gonic.

Idag är det inget större problem med HD men är något som kollas innan.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/hundar/schiller---en-adel-jaktmaskin/

Det står också om att schillerstövaren är Sveriges första egna ras, men anledningen att hamiltonstövaren är Sveriges nationalras är pga Hamilton var en greve till skillnad mot schiller som bara var en vanlig lantbrukare.
Kommenterar inte bara det här inlägget: Jag tror att detta är en väg aom MÅNGA raser borde ta, framför allt för hälsans skull. Dessvärre verkar det inte ha slagit så väl ut inom flera av de raser där man tagit till inkorsning, uppfödarna har inte velat ta vara på det nya blodet.
Jäkligt synd!

Ännu mer OT: Vad jagar man med stövare och skiljer det mellan de olika raserna? Jag trodde att det var just hare men hade uppenbarligen fel...

Kommenterar inte bara det här inlägget: Jag tror att detta är en väg aom MÅNGA raser borde ta, framför allt för hälsans skull. Dessvärre verkar det inte ha slagit så väl ut inom flera av de raser där man tagit till inkorsning, uppfödarna har inte velat ta vara på det nya blodet.
Jäkligt synd!

Ännu mer OT: Vad jagar man med stövare och skiljer det mellan de olika raserna? Jag trodde att det var just hare men hade uppenbarligen fel...
Stövare jagar framförallt hare och räv, Småland och schillerstövare är mer räv än hare till skillnad från dom andra stövarena som mest går på mer hare, finns även några få stövare som går på rovdjur dock mycket ovanligt.

Stövare jagar framförallt hare och räv, Småland och schillerstövare är mer räv än hare till skillnad från dom andra stövarena som mest går på mer hare, finns även några få stövare som går på rovdjur dock mycket ovanligt.
Inte så ovanligt längre att folk använder dem till rov, har ju varit ovanligt innan när beståndet av rovdjur var mindre.
Men nu tänker jag bara på de svenska, jag orkar inte hålla koll på de baltiska

Jäkligt synd!

Vi har ju en hane från er väldigt projekt mellan två kennlar som samarbetat ändå från när de serbiska tog in.
Sen så eftersom de blev så lika schillerstövaren så tror jag att en hel del användes i aveln, fler än med de andra inkorsningarna.

Det jag inte förstår bara är varför man inte korsa smålandsstövare och schillerstövare och lät de som var lika schiller gå till den rasen och de som var lika smålandsstövare gå till dem

+ @Kethets Det var väl till viss del stövare som användes vid vargjakten förra året?
Det verkar skjutas en del björn och lo för dem också :)
Kanske främst smålandsstövare dock.
Det beror på ägaren vad som skjuts för dem :p
Ja det var en del stövare med på vargjakten förra året. Vi har fått frågan om årets men kommer hoppa det av mängder av olika orsaker. En del av dem är att det är mattes bebis ;)

Lo är ett hyfsat vanligt djur det jagas med dem faktiskt.

Hur "kräsna" är ni vid parningsförfrågningar? Jag säger verkligen inte ja till alla. Det är många saker som jag ska tycka är bra för att någon ska få låna mina hanar. Det ska vara en tik jag tycker om, hon ska ha en stamtavla jag tycker är bra utan alltför mycket sjukdomar (finns inga hundar som inte har något skit i stamtavlan), det ska vara en uppfödare vars tänk jag sympatiserar med och som ser till att iaf några av avkommorna kommer ut och visas. Och dessutom måste jag känna att det kan bli bra valpar.
Säger ni nej till tikar ni inte tror kommer passa? Självklart! Hanhundsägaren har lika mycket ansvar som tikägaren.
Säger ni nej till tikar med sjukdomsbelastad nära släkt?(ep hos kullsyskon tex). Ja, det skull jag göra om jag visste om det.
Berättar ni hur många tikar er hane har parat/planerat in parning hos? Nej, det kan man se på hunddata och jag kan inte veta hur många kullar hanen kommer få totalt. Däremot berättar jag varför jag är ganska dyr i språng och valpavgift, och den anledningen är att jag hellre lånar ut till få personer och tar mer betalat än att låna ut till alla som frågar. Inte alla som frågat som blir nöjda med det svaret utan en del har valt andra billigare hanar. Men många tycker att det är positivt att de vet att inte hanen kommer användas jätte mycket.
Hur många kullar tycker ni är okej utan utvärdering mellan? Jag tycker man kan låta en hane få 1-2 kullar vid ca 18-24 månaders ålder. Sedan kan man utvärdera dessa något år innan man lånar ut igen.

Jag kan för lite om rasen/linjer för att kunna ta beslut om att låta honom para någon tik. Med tanke på hans stigande rädsla för åskväder o smällare så har han knappast i avel att göra, även om han fick 2a på skott i MH.

Tar och knuffar upp den här tråden lite..
Hur skulle ni ställa er till att använda en hanhund som har gjort operation i tillväxtzonerna som unghund? Jag har själv ingen erfarenhet av operationen eller avel så jag vet inte om det innebär att hanen borde strykas ur avel?

Tar och knuffar upp den här tråden lite..
Hur skulle ni ställa er till att använda en hanhund som har gjort operation i tillväxtzonerna som unghund? Jag har själv ingen erfarenhet av operationen eller avel så jag vet inte om det innebär att hanen borde strykas ur avel?
Vad för operation ? Pga av skada eller tillväxtfel ? Skada är en sak, men pga tillväxtfel är absolut förkastligt.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 969
Senast: AraSlei
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar