Hanhund för parning!

Det du skriver om, dolda fel förs. m.m skulle jag ta för givet fanns med när man köper en renras för 8000- uppåt!

Men köper man en blandras för 500... nä, inte då...
Då kostar jag själv på min lilla "gris i säcken". :smirk:

Blandras för 500:-? Blandraserna kostar ju upp mot fem tusen numera.

varför skulle du inte förvänta dig en valpkullsföräkring hos en blandras? Det kostar lika mycket att behandla ett hjärtfel hos en renrasig som en blandras, eller får du rabatt hos veterinären för att hunden var billig i inköp? :p :smirk:

Dessutom så är det som någon så, blandisarna kostar idag runt 4-5000 och inte några 500.

Vill bara påminna om att Hundis varje år omplacerar hundratals hundar, medelhunden är en svart hanhund på 1 år med någon av de vanligare jakt- och bruksraserna i sig (ex. rottis, dobberman, labbe, golden osv.) De flesta föddes upp för att det är kul med valpar, "vi vill så gärna ha en kull" osv...

Valparna säljs till ägare som lovar guld och gröna ängar, kommer på att hund är krävande osv och uppfödaren har inga skyldigheter, inget dåligt rykte att tänka på. Antingen avlivas hunden eller omplaceras.

Som uppfödare inom SKK har du vissa skyldigheter och får ta ett större ansvar. Du har inget förutom ditt dåliga samvete om du föder upp blandraser.

Vad har du tänkt ha för kriterier på de som köper dina hundar??? Snälla?? För om du vill att de ska tävlas så får du tänka om, blandraser får enbart tävla i få grenar. Enbart sällskap är rent ut sagt idiotiskt, det är en jakhundsras och en bruksras och de bör få ha en meningsfull uppgift.

jag har inget konkret mot blandraser, bara föräldrarna är meriterade och valparna har ett syfte. Det finns enbart tre grenar som jag vet att man avlar fram framgångsrika blandraser som fyller sin funktion och där genetik är lika viktigt som inom blandrasavel. Det är jakt, drag och vallning.

jag är mkt negativt inställd till sådan här avel, pga att jag ser resultatet, lurade köpare med hyperaktiva hundar som såldes som familjehundar och knappt kan bindas i ett träd för rädsla för att trädet ska knäckas. Rädda ängsliga hundar som inte ens går fram till ägaren. Aggressiva hundarmed både dådkraft och skärpa så det smäller om det.

MEN har du meriter på din tik, HD-fri och ögonlyst och du har ett syfte med avlen så be my guest.

//E

Ditt inlägg visar ju bara på att en blandras inte är lika mycket värd som en renrasig. Det är såna argument som verkligen ger oss som ogillar blandrasavel rätt.

Stackare som skapar blandrastråd!! ville bara bättra på statistiken här litegrann och sälla mig till skara som inte har något emot att ta en kull på en tik. det har jag blivit hängd för tidigare så jag har rutin på detta!! :rofl:
fast då gällde det tik nr 2. nu är det tik nr 1 som vi gärna ville ha valpar på. det var en blandis Border Colli-Schäfer-labrador. helt underbar. tyvärr ville inte hon ha valpar så det blev inga. men jag är helt på din sida. ta en kull om du vill.
och alla blandisar är inte dyra. min kostade faktiskt 500kr. det täckte alla vaccinationer och vet.undersökningar och avmaskningar så de gjorde ingen vinst på kullen som folket vill främhärda att uppfödarna gör, utan de behöll en tik själv och sålde de resterande.

strunta du i paragrafryttarna här och sug åt dig av de konstruktiva råden istället. :idea:

Tänk att det ska vara så svårt att hitta rätt hund bland flera hundra renrasiga så att man måste hålla på med blandrasavel.

Jag har fött upp Golden i snart 10 år och MIN erfarenhet att man skall alldrig para en tik för att hon är så "TREVLIG",

Men det måste väl ändå vara en del i helheten? För du skulle väl inte ta en kull på en frisk, meriterad hund med ett dåligt temperament?

Det har de inget intresse av, bara de får ta sina små lurviga valpar på sin trevliga tik.

De flesta inom jakten tar inte valpar i andra generationen, av den anledningen att lotteriet på vilken ras som slår igenom mest är för riskfyllt. Men där har man ett intresse av en användbar hund som ska funka i de flesta situationer, exempelvis vill du ju inte ha en skotträdd hund.

Har själv en underbar labbetik, import, blåblodig, otrolig fin jakthund, extriört fin, lyhörd, fria höfter osv. Vi tog inga valpar av den anledningen att hon biter för hårt vid apportering, dvs hon uppfyller ju inte raskraven, så varför avla på henne??? Tre av valparna kanske hade kunnat apportera, tre andra hade inte kunnat, lurade köpare blir resultatet. En hund som inte kan apportera är värdelös för en fågeljägare, han har då lagt 8000 kronor på en hund som han inte kan använda...

Inom blandraserna är det ungefär samma sak, inte lika mycket pengar och mål. Men se exemplet på gårdshunden BC/rottis som är så förvirrad att hon vallar allt, sedan flyger hon på det och biter tills någon drar henne därifrån. Väluppfostrad hund osv, men det slår slint i hjärnan...

//E

Du har dessutom ansvar mot dolda fel hos valparna i två år. Om det t ex visar sig att valpen har ett hjärtfel som kan härledas till innan den levererades så är det du som uppfödare som pröjsar. Till renrasiga kan man teckna en s.k avelsförsäkring som täcker detta men jag vet inte om man kan det till blandraser, de är ju inte "avelshundar" i den bemärkelsen.

Kan bara instämma med Zoya, och jag tycker att ovanstående är en nog så viktig faktor! Jag skulle aldrig "våga" ta en valpkull på en tik som jag inte kan avelsförsäkra! Det kan bli otroligt DYRT! I AGRIAS villkor för avelsförsäkring står det: Agria Avel är ett tillägg till veterinärvårdsförsäkringen för avelsdjur, stambokförda och registrerade i SKK . Du kan alltså INTE teckna en avelsförsäkring för en blandrastik (i Agria i alla fall).
Och som Zoya också skriver; Du kan bli ersättningsskyldig och till och med skadeståndsskyldig till "fel" på hundar som du är uppfödare till (till hunden är 2 år gammal).
Ett par exempel: 1/ Du är uppfödare till en valp som vid 1 års ålder visar sig ha höftledsfel och måste avlivas. Eftersom föräldrarna är friröntgade (ett krav i rasen innan individen används i aveln) så täcker hundägarens försäkring detta och ägaren får ut livförsäkringen. Detta gäller INTE blandraser - utan du som uppfödare får vackert ersätta köparen både för avlivningskostnaden och med inköpspriset!
2/ Du är uppfödare till en valp som när den blivit 6 månader visar sig ha ett invärtes fel pga en medfödd missbildning och måste opereras. Ägarens försäkring täcker inte detta (de flesta försäkringar täcker inte dolda/medfödda fel)- men det gör uppfödarens avelsförsäkring! Har du en blandrastik som är mamma till ovanstående hund så får du som uppfödare betala denna operation - och det vet väl alla hur dyrt det kan bli!

Och en "orsak" till att "alla" blandraser anses vara så friska är ju att de INTE finns med i försäkringsbolagens statistik! Eftersom bolagen inte ersätter för alla medfödda/ärftliga problem på dessa hundar, så "verkar" de ju så klart vara friska!

Tänk efter INNAN det är försent - det är mitt råd!

Till exempel? :confused:
De 3 stora "vanligaste" bolagen (Agria, If och Folksam) har alla som krav att valp ska vara registrerad i SKK för att "dolda fel försäkring" ska kunna tecknas.

Till exempel Folksam. Jag vet att om man lusläser deras texter så ser det ut som om det finns krav på reggning i SKK, men det går även att försäkra blandras. Jag har det t.o.m skriftligt hemma, och kollat upp det via flertalet telefonsamtal med Folksam. De går inte ut med det, bara.

Tänk att det ska vara så svårt att hitta rätt hund bland flera hundra renrasiga så att man måste hålla på med blandrasavel.
Ja!Du tycker oxå det är kontigt..Det finns ca 400 olika hundraser..Men tydligen så passar ingen av dessa :confused:

hon biter för hårt vid apportering
men ärligt....föder man upp endast robotar och alla skall gå på samma gångbana???

Jag säger som jag sagt så mpnga ggr innan...så länge man med berått mod föder upp hundar "seriöst" med riktigt fysiska defekter och tror man är serlös...så länge kommer jag att hålla mig till blandraser själv...VEM kan försvara en pekingese t ex :mad:
Sånt gör mig ÄNNU mer upprörd än att nån vill avla på sin blandras....

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar