Hanhund för parning!

:rofl: :rofl:

Nu missförstår du mig....

Peter sa att alla hundar som springer runt i byn och gör blandisar(typ)....och då sa jag att det ofta är renrashundar som gör en blandras, för inte är det väl så att endast blandrashundar springer omkring som pilska katter och föravlar sig :crazy:

En travare avlar man så den kan röra sig på ett normalt sätt, se ut på ett normalt sätt, föda föl på ett normalt sätt och att kunna andas på ett normalt sätt....du kan inte avla fram en häst vars hud ligger i stora sjok äver kroppen, dess mule sitter upp i hjärnan...en sån häst fyller inte sin funktion, varken för sig själv eller för en rastypisk individ.
...Å du fattar också vad jag menar...

Om det vore så att man verkligen avlade på sällskapshundsegenskaperna skulle jag hålla med dig men så är det inte. Istället är sällskapshundgruppen den där man avlar mest överdrivet på konstiga exteriörer som ofta ger hunden fysiska problem.
PL

Lånar knapp!

Ja, vad ska man säga. En kompis ringde precis till mig och berättade följande.
Hon pratade i dag med en man som i våras hade gått en kurs för henne. Hunden var en boxer som är en omplaceringshund. Den gör utfall mot andra hundar och är en jobbig hund.
I våras nämnde mannen att han ville ta valpar på sin hund. Min kompis försökte avråda pga hundens temperament, men mannen lyssnade inte.
Nu har hunden gjort hd-röngen och har C på höfterna.
Mannen sa idag när de pratade att eftersom det är så petigt med detta med höfterna för att få avla med en renrasig boxer så skulle han nu istället göra blandisar. Och pappan ska helst bli en rottis.
Min kompis försökte igen avråda och säga att det kan bli en jobbig blandning. Men nej sa mannen, boxer är ju en sällskapshund så det blir säkert bra.
Han avlutade med att säga att blandisar är ju också så mycket friskare. Ja, säkert när man avlar på hd-fel :crazy:

Ja, ska man skratta eller gråta :mad:

Jag fattar vad du menar. Men jag fattar inte varför man måste avla på blandisar bara för det finns de som avlar oseriöst på renrasiga hundar?

Men jag tror fortfarande att man vill en travare ska springa fort. Inte avlar man på en häst som inte vill springa (tänkte på det att du tyckte det var dumt att ta bort en hund i avel för den var hård i munnen) Man avlar på egenskaperna man vill ha (nu syftar jag på jakt och tex brukshundar som ska jobba). Och det gäller nog både i häst och hundsammanhang.

naturligtvis är det synd om alla omplaceringshundar (inte enbart blandisar)
men det har nog framställts lite dåligt här, det mest förekommande ordet i debatten upplever jag är "defekter" inte "omplacering". Därav mitt ganska beska ord Paragraf-ryttare. :crazy:

jag tog bara ett personligt exempel. talar inte för alla andra som valt blandras, och för mig var det "bara" en vänligt sinnad familjehund jag sökte - och fick.

självklart förstår jag att de aktiva hundmänniskorna söker någonting annat när de letar efter hund, så jag tror att vi är överens ändå. :smirk:

naturligtvis är det synd om alla omplaceringshundar (inte enbart blandisar)
men det har nog framställts lite dåligt här, det mest förekommande ordet i debatten upplever jag är "defekter" inte "omplacering". Därav mitt ganska beska ord Paragraf-ryttare.

Hur menar du :confused:
Oftast är det ju defekta hundar som omplaceras..För jag kan då ofta se psykiska defekter hos många av de hundar jag sett som omplaceras :confused:

Tacksam för svar :)

fast skulle det vara ärftligt att vara hård i munnen?? det kanske har hänt nåt med hunden, den kanske har en muskelspänning i nacken, barn kanske lekt dragkamp med den osv....
samma som en häst som inte vill springa...oftast beror det ju på nåt fysiskt( dålig avmaskning, dåligt tränad, dåligt skodd, dåligt foder osv)...avlar man på en lusstam såklart KAN hästen kanske inte springa, men så var det ju inte i detta fallet...

Men klart har man som kriterie att inte avla på hund enbart för att den håller i apporten hårdare än andra så är det ju upp till var o en, men jag tycker att det är lite väl petigt...

jag menar alltså fysiska felaktigheter :D
kan inte defektlistan för hundar men har ju förstått att det här med höfter, ögon, ledvinklar, för korta nosar, svansen för nära anus mm kan ställa till problem.

omplaceringshundar vad jag tolkat det som har just snarare psykiska problem, kankse utan att vara medfött då de blir vad man gör dom till.

Gripande och hållande av apport är ärftligt. Det visar Korningar och MH rätt tydligt. Föräldrar med gott gripande lämnar överlag avkommor med bra gripande och föräldrar med sämre gripande ger avkommor som griper dåligt eller inte alls. Själva bärandet av apporten har också ärftlig faktor.

Man kan i och för sig träna en hund att gripa bättre eller hålla stadigt, men det är skitsvårt att lära dem att bära mjukt. När det gäller fågelapportörer är det viktigt att de är mjuka i munnen för annars skadas bytet. Därför plockas hårda apportörer bort från aveln. Samma gäller egentligen för seriös avel på bruksras. En hund av bruksras som griper dåligt eller är sladdrig i munnen bör inte avlas på. Vi vill ha fasta grepp, utan tugg.

Många psykiska problem är medfödda, eller i alla fall dispositionen för dem. Jag har en själv och där jag trots enveten träning inte kommer att lyckas göra henne till en normalt fungerande hund. Hennes föräldrar är inga usla hundar. De är bara inte lämpliga avelsdjur.

Hanen jag hade har en annan typ av obalans i psyket. Han har skärpa, men dåligt med dådkraft och avreagerar dåligt. Det är med andra ord en feg hund som lätt blir förbannad och har svårt att komma över det. Det går att hantera men det är inte världens skojigaste direkt. Det tråkiga är att många rottisar eller rottiskorsningar som går i avel är av just den här typen.

Som valpköpare får man en grundmaterial i handen av uppfödaren och det är sedan upp till valpköparen att förvalta detta. Valpen är dock aldrig ett oskrivet blad utan de första raderna skrevs redan då föräldrarna parades och kullen blev till. Man får en valp med vissa medfödda förutsättningar och du kan aldrig plocka fram något som inte finns i hunden, ej heller ta bort det som redan existerar.

Sedan finns det många omplaceringshundar som det inte är något fel på. Ägarna fattade bara inte vad de gav sig in på då de köpte den söta lilla valpen som nu väger 50 kg och är en aktiv brukskorsning.

Jag har ju listat lite hundar i den här tråden..Och det är inte många av dem som är/var fysikt friska.. :crazy:

Det samma gäller oxå i rasaveln men där kontrolleras det mer än i blandis avlen där det nästan inte kontrolleras alls :crazy:

Men klart har man som kriterie att inte avla på hund enbart för att den håller i apporten hårdare än andra så är det ju upp till var o en, men jag tycker att det är lite väl petigt...

Ungefär lika "petigt" som att inte avla på hästar som inte springer fort.

***Men klart har man som kriterie att inte avla på hund enbart för att den håller i apporten hårdare än andra så är det ju upp till var o en, men jag tycker att det är lite väl petigt... ***

Petigt tycker inte jag det är. Men vill man ha en mosad anka i näven så .... :D
De ska ju apportera mjukt så inte viltet blir förstört.

Tävlar du med en apportör som knäcker viltet så kan du hälsa hem :D

men ser inte hundarna skillnad på en anka och en apport :o :o :eek:
nää, då håller jag med om att man inte bör avla på dom :crazy:

Om en travare helst galopperar så är det 9 ggr av 10 nåt fel på den, galopp i lopp är inte ärftligt.

en frisk travare kan galoppera hur mycket som helst under sadel, men den vet skillnad på sadel o sulky....vilket tydligen inte hundarna gör då???!!

Våra greyhounds "ser inte skillnad" på en motorsågsdriven trasa o en hare. :rofl: :rofl: :rofl:
Travare är så osmarta att dom inte galopperar fastän det är den naturliga gångarten för en häst i det tempot.
Bara att inse att mycket av det vi håller på med med våra djur är mer eller mindre konstgjort.
PL

Jag vet en jättefin schäfer som var räddningshund, men för att få kunna få bli godkänd avelshund så var han tvungen att göra nåt sökprov i en fyrkantsruta och leta upp folk...hunden klarade det galant...ALLA proven...MEN...han gick i fel ordning :crazy:

Han hade aldrig någonsin missat NÅGON..men det var hans fall...han gick i fel ordning...stackars hund, eller korkade människor kanske man ska säga...

Det är så mycket vi inte vet om vad våra hundar kan eller förstår....vi ligger ljusår bakom dom i uppsök t ex, och detta var hans sätt att söka folk....

Hundar kan ju t om upptäcka cancer på folk..

Vi ska alltid lägga oss i och tro att vi gör det bästa för djuren, vilket vi inte alltid gör...varken man är renras eller blandrasägare..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
988
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar