fast jag tycker tvärsom...hur många renraser finns det INTE som har defekter??? ...om man ser ur hundens perspektiv???
för långa öron, för nakna öron, för håriga öron, för långa nosar, för korta nosar, för korta ben, för långa ben,för mycket hud, för lite päls,för mycket päls, fel vinkar, för lite tandanlag...de flesta hundraser avlas faktiskt ur hundes perspektiv på alldeles för mycket defekter...men bara för att det är sk "rasstandard" så är det ok
För mig är det INTE ok....därför så kan jag reagera på att ta bort en tillsynes frisk hund ur aveln enbart pga att den biter för hårt i apporten
Tänk dig själv om du var avlad av föräldrar som såg ut som pekingeser, du föds med dessa defekter så du inte ens kan leva ett normalt liv...med FLIT...och det gäller alla andra raser också som avlas på det viset...titta bara på schäfern med sina vinklade haser
..sen skall man inte tala om alla sjukliga defekter som tillkommer på en hel del raser, tårkanaler, luftrör,hjärtproblem, eksem,tumörer osv osv....
så länge det inte finns nån som har ett vettigt försvar till renrasaveln istort så har jag min ståndpunkt klar....
försöka att omvända mig med dessa fakta i åtanke.