Hanhund för parning!

"Men ju längre fram i leden man går ju mer försvinner rottweilern."

Dock kommer hundarna aldrig att bli renrasiga goldens. Hundstamböckerna är gällande den asboluta majoriteten av raser stängda. Det spelar ingen roll hur långt man rör sig från rasblandningen - det kommer aldrig att bli en renrasig hund av det och detsamma gäller avel med oregistrerade hundar.

Efter att ha läst om dina funderingar - om det är så att du vill avla goldens (eftersom du vill "ha bort" rottweilerinslaget i din hund) - så köp en presumtiv avelstik och hälsoundersök och meritera henne för att se om hon duger. Undvik att avla fram fler blandraser. Stora brukshundskorsningar verkar dessutom vara överrpresenterade bland svenska blandraser och även bland omplaceringarna.

Alla hundar behöver inte användas i avel och detta gäller inte bara blandraser. Jag och min sambo har under vår tid tillsammans haft sex hundar. Hittills har ingen av dem gått i avel. Nu har vi dock två tikar som eventuellt skall göra det. En är på foder från uppfödaren, så där bestämmer denna. Det är dock tveksamt om vi kommer att ta några valpar efter uppfödarens kull p.g.a. att marknaden för rasen är begränsad och vi inte känner oss beredda att sitta med ett gäng stora vinthundsvalpar kvar långt efter normal leveranstid. Vårt nuvarande boendesituation passar inte för detta.

I det andra fallet kan det mycket väl bli en kull. Detta är en mindre ras, så här funkar boendesituationen tillfredssställande och även "nya" uppfödare verkar här inte ha problem att kunna hitta bra hem till valpar. Omplaceringar är inte heller så vanligt. Tiken är hd-röntgad grad A, ögonlyst ua, meriterad så att valparna kan annonseras genom rasklubben och har generellt ett mycket trevligt temperament tycker jag: hon är lite lugnare än som jag uppfattar rasens genomsnitt, men mycket arbetsvillig och mån att vara till lags. Hon är stabil, skottfast och lugn och sansad oavsett miljö och hänger gärna på allt jag föreslår. Min målsättning är att få fram lämpliga sällskapshundar för aktiva ägare/familjer och en som kunde vara lämplig till utställning och eventuellt fortsatt avel till mig själv. Min bedömning är att min tik för denna målsättning borde vara lämpligt avelsmaterial, så nu kikar jag efter hane åt henne. Men som sagt - det är ett stort ansvar och jag är glad att ha personer som dels är erfarna uppfödare, dels känner till min tiks familj sedan lång tid att fråga.

Det jag har gjort inför min eventuella kull är att gå igenom min egen hunds härstamning och markera alla bärare av ärftliga sjukdomar samt hd-statistik tre generationer tillbaka i tiden. Sedan gör jag detsamma på hanhundar jag är intresserad av. Ännu har vi inte kommit så långt som att ta kontakt med hanhundsägare för "träff" utan det finns en del alternativ som snurrar runt och jag tänkte titta närmare "i smyg" på de av dem som finns tillgängliga i samband med några utställningar i slutet av månaden. Sedan kollar jag in varje avkomma/släkting jag stöter på noga.

Jag har vissa kriterier jag tycker är bra hos min tik, samt några svagheter. Dessa vill jag undvika att hanen också har.

Ungefär på detta sätt tror jag att många uppfödare arbetar inom många raser och OM man väljer att planera en blandraskull antar jag att man går till väga på samma sätt.

Anneli

Para inte en rottweiler-korsning och definitivt inte med en rottweilerhane. Det finns inte en enda ägare av en bra rottishane som kommer att upplåta den till din blandistik. Du kommer enbart att hitta hanar som förvisso är renrasiga, men inte lämpliga för avel.

Rottweiler är en svår ras att avla och rasen drar ofta till sig fel klientel. De rätta köparna väljer renrasiga rottisar istället för en blandras. Att det är golden i hunden kan locka barnfamiljer, men ofta har de inte vana nog att kunna hantera rottisdelen i hunden.

Jag råder dig å det bestämdaste att inte avla på din tik.

*lånar*

I stället för att "hacka" på en som inte alls verkar "pucko"
och som skriver och vill ha råd för denna ev parning, GÅ ut och ta dom "riktiga" bovarna.
Dom som avlar för snabba pengar, struntar i hälsa och mentalitet, som säljer till oseriösa m.m
Dessa finns bland både ren och blandrasavel. :crazy:

Men det är väl enklast att "ta" dom som sitter i burken framför en.
Men jag tror knappast dom ni är ute efter sitter här...

OM jag nu skulle vija ha en rottis så skulle jag kunna tänka mej att köpa en blandning...

Billigare vettu... ;)
Då jag inte är en som avlar, ställer ut el dylikt så gör det inte mej något att det skulle finnas en gnutta pudel eller chihuahua med i den.

Det är på många sätt ett mycket stort ansvar att vara hunduppfödare.

Den tik man tänkt sig avla på bör självfallet vara av högsta tänkbara kvalitet, frisk och sund och med bra härstamning. Tanken är ju att föräldrarna ska vara så kvalitetsfulla att resultatet förväntas bli minst lika bra som rasens genomsnitt i landet, helst bättre. Det ligger i uppfödarnas händer att skapa och bevara mentalt och fysiskt friska hundar. I naturen fortgår en ständig och mycket omfattande gallring av djur inom varje art för att artens livskraft ska bevaras och förstärkas. För arten hund har uppfödarna ansvaret att genomföra den nödvändiga gallringen. Försummas ansvaret kommer många hundar att belastas med genetiskt betingade brister vad gäller hälsa, psykisk balans och prestationsförmåga.

Flertalet hundar är mycket omtyckta av sina ägare. Långt ifrån alla är så bra att de bör användas som avelsdjur. Det är uppfödarens ansvar att se till att de hundar som används till avel verkligen också är bra avelsdjur. Följande enkla regler skulle ensamma kunna bidra till en bättre hundavel om de tillämpades konsekvent:
- Avla aldrig på en hund bara för att du tycker om den.
- Avla heller aldrig på en hund som du inte tycker om.

Min rasklubb har följande avelspolicy:
Uppfödare ska vara väl förtrogna och följa rasklubbens avelsrekommendationer, SKK:s grundregler, konsumentköplagen, europarådets konvention till skydd för sällskapsdjur, djurskyddslagstiftningen samt rasstandarden.

Kanske något att tänka på....

Jag tycker att diskussionen är väldigt bra och lärorik.
Många med erfarenhet och kunskap har delat mig sig.
Det är långt ifrån en "blandras pajkastning" om ni frågar mig.
Hoppas att alla ser det så!

Förresten, är det första gången din hund skulle få valpar?

I så fall, någon som vet, är hon inte lite över medelålder för förstföderskor? 4år?

Är man bara en "duktig" hundägare om man har renrasiga hundar. Själv har jag en schäfer o 2 st blandraser. Man kan vara lika seriös med en blandras som med en renrasig.Du ska nog inte dra alla över en kam. Min dotter har en rottis som är en omplacering. Uppfödaren på den hunden producerar valpar på löpande band.Med alla de fel som rottisar har. Dotterns rottis har nog fått alla de fel som en hund kan ha på benen. Hur ställer du dig till de som köper valpar av denna uppfödare med kennelnamn?

Jag har fött upp Golden i snart 10 år och MIN erfarenhet att man skall alldrig para en tik för att hon är så "TREVLIG", dom barn jag genom åren har sparat efter mina tikar, har INGEN varit lik sin mor(till sättet), men vissa sin mormor, kusin mm.

Som uppfödare av renrasig hundar skall jag inte säga vad jag tycker om blandras avel för det tror jag dom flesta förstår!

Men det beror inte på dålig erfarenhet av blanraser, tvärt om! men stor erfarenhet av dumma ägare!! det verkar som många som har svårt att få köpa rensasigt, köper blandras för det brukar kanske vara mindre krav då?! kanske beroende på att dom flesta ej har så stor erfarenhet av att bedömma blivande valpköpare, som många uppfödare av rasrena hundar.

Och priset brukar vara en orsak till att köpare väljer icke rasrent, fast i min åsikt att priserna är hutlösa på blandraser ca 4-5000:- och då vet man oftast ej vad slut resultatet blir, medan rasrena kostar från 7000- och då vet man mycket mera om den slutliga individen!!

Sedan till kommentaren att hon skulle bli en bra mor! det vet man ej före valparna är födda, har sett dom trevligaste snällaste tikar bli "hulkar" och hata sina valpar!!

Så jag ställer mig till dom flestas åsikt TÄNK EFTER FLERA GÅNGER!! det är inte alla tikar som ska gå i avel varken renrasiga eller blandras! Sedan så håller jag med att dom flesta som lånar ut sin renrasiga hane till blandras tik inte troligtvis är en kunnig seriös ägare, utan dom flesta vill ha en valp gratis eller tjäna pengar!!

Låter som inte ni tog reda på någonting om den kenneln innan ni köpte hunden. Det är viktigt även när man köper renrasig hund att ta reda på allt om kenneln och dess djur innan man köper hund annars köper man ju även där grisen i säcken.

Det är riskabelt med tanke på att rottweilern är en ras som inte ska blandas med vad som helst och psyket är hemskt viktigt för en ras som besitter både styrka och skärpa. Det sista man vill ha i en sådan hund är rädsla, feghet och oförmåga att avreagera och det blir vanligare både inom rasen och rasblandningarna. Därför anser jag det viktigt att köpa en renrasig rottweiler efter goda föräldrar. Det är väldigt mycket som kan gå himla fel annars.

Hellre lägger jag 10 000 på en hund efter bra föräldrar än riskerar en mentalt instabil korsning.

Just de här raserna med skärpa, kamp och liknande i ska man vara försiktig med. Det är inte bara att para eller blanda.

Man kan vara skitduktig oavsett om man har blandras eller renras, men en riktig duktig uppfödare blir man inte förrän man satt sig in i arv och genetik. Därtill ska man ha ett mål och syfte med sin avel och kunna granska tilltänka avelsdjur kritiskt. Det uppfyller sällan blandrasuppfödare, men finns faktiskt inom exempelvis jakt- och draghundskretsar.

Alla här pratar om vad man ska tänka på innan man parar så det kommer jag inte dra utan jag vill få dig att tänka på det som händer EFTER det att du parat.

Det är då du ska börja ta hand om en tik som du hoppas är dräktig. De sista två veckorna av dräktigheten skall tiken helst inte lämnas själv alls, det rekommenderas dessutom att man inte fraktar tiken under den tiden och det innebär då att någon hela tiden måste vara hemma med henne.
Valpkullen kan inte heller lämnas själv utan någon måste vara hemma med demunder hela tiden och man tvingas då ta tjänsteledigt eller dyl, har du råd med ett sådant inkomstbortfall?

Sedan ska hon valpa. Hon kanske fixar att valpa själv om du har tur. Har du däremot otur så kanske hon inte fixar det och du måste åka till djursjukhus, de flesta börjar dessutom valpa mitt i natten och alla kanske inte har nära till ett nattöppet djursjukhus.
Väl på plats på kliniken kanske tiken inte lyckas få ut valparna trots kalkdropp och tånghjälp utan måste kejsarsnittas. Det är en billig historia det. Vi fick snitta vår tik förra året och det var en vardag inte ens på jourtid - kostade 17.400 kr. Föräkringen täckte en del iofs men om jag inte totalt missminner mig så täcker inga försäkringsbolag kejsarsnitt för blandraser (kan ha ändrats dock!).

Sedan ska du hitta lämpliga hem till valparna. Av 10 samtal är i allafall 5 relativt oseriösa, speciellt om du annonserar i Gulan, blocket etc. Med de raser du har i din lockar du lätt "fel" klientel t ex barnfamiljer utan hundvana som inte "fixar" det hela om deras valp råkar få rottismentalitet, det syns nämligen inte på valpen hur den kommer bli som vuxen.
Har du kunskapen att sålla ut de mindre seriösa?

Du har dessutom ansvar mot dolda fel hos valparna i två år. Om det t ex visar sig att valpen har ett hjärtfel som kan härledas till innan den levererades så är det du som uppfödare som pröjsar. Till renrasiga kan man teckna en s.k avelsförsäkring som täcker detta men jag vet inte om man kan det till blandraser, de är ju inte "avelshundar" i den bemärkelsen.

Det är också du som uppfödare som skall vara mentorn, det räknar många valpköpare med. Det är dig de ringer om det är något konstigt med hunden, den vägrar äta, inte vill bli dresserad etc. Har du kunskapen att kunna svara på deras frågor?
Det är du som uppfödare som får stå till svars om hunden får höftproblem eller liknande och då är det bra att veta att man avlat på linjer helt fria från t ex sådana problem, vet du tillräckligt om linjerna bakom din tik och bakom den tilltänkte hanen?

En seriös uppfödare tar också tillbaka en valp som denne fött upp om någon mot förmodan inte kan ha kvar den, har du möjlighet till detta?

Tänk på att avlar du fram en kull valpar så tar inte ditt ansvar som uppfödare slut så fort valparna levererats utan det ansvaret varar tills kullen dör.

Och ja, jag är själv uppfödare (av renraser) och allt detta är självupplevda saker.

Mycket bra skrivet! Sådana viktiga saker som många "uppfödare" inte tänker på. :bow:

Jag har själv en blandras tik, nu är hon visserligen vara 13 veckor men jag skulle själv kunna tänka mig att para henne OM hon har mycket meriter och är frisk.
Det innebär att jag måste jag lägga ner mycket tid och pengar på träning och tävling, dessutom måste tiken vara duktig på sin uppgift. Om det går vägen och hon får en hel hög med meriter ska hon röntgas, ögonlysas och kollas efter alla sjukdomar som kan finnas i de raser som finns i henne. Om allt är UA så ska jag leta upp en renrasig hanne av någon av "hennes" raser som har minst lika mycket meriter som hon och dessutom fri från alla sjukdomar, vilket säkert är ganska svårt eftersom det inte är några direkta bruksraser vi pratar om. Dessutom måste ägaren då tycka det är ok att para hannen med min blandras tik.
Om allt detta skulle gå igenom tänker jag gladeligen ta en kanske två kullar, då har jag ju bevisat att min hund är lika bra som en renrasig.
Dock så tänker jag kolla upp intresse för den tilltänkta blandning INNAN jag parar, för att minska risken att bli stående med hälfter eller mer av valparna.

Det finns hur många blandras-uppfödare som helst just nu, det behövs inte fler, dessutom inte blandningar så som din, tyvärr men så är det. Det är poppis att ha "tuffare" raser, folk utan hundvana köper dessa hundar och reder inte ut dem.
Det är onödigt att bidra till detta.
Din blandning tilltalar varken en barnfamilj (pga rottweilern, varför? läs tidningarna) eller någon som är seriöst intresserad av bruks, då återstår de utan hundvana och de som vill ha sällskaps hundar, jag tvivlar på att en sådan här blandning funkar som sällskapshund.

Men om du ändå ska para henne, välj en renrasig hanne av Golden tycker jag, se till att den är reg i skk och är röntgad och mh-testad. Det är åtmintorne något. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar