Hanhund för parning!

Hanhunden bör väl iallafall vara någon av dom raser som din tik har i sig, det är det enda jag vet (tror jag vet) :p

Jag har fött upp två kullar med bladrasvalpar.

Den första var helt oväntad och oplanerad.
Jag tog en shäfertik som skulle avlivas för hon var "för skällig"
Men när jag var och tittade på denna magra tik så kunde jag inte åka därifrån utan henne. Ägaren var en ensamstående mamma med två barn, två hundar, fem innekatter bodde i en två mitt i stan och skulle flytta pga av att tiken skällde för mycket.
Jag tog med henne hem till landet och hon stortrivdes direkt. Tio dagar efter jag hade hämtat henne fick hon fem valpar (i min säng :o)
En valp behöll jag och de andra fick nya bra hem.

Den andra kullen var väldigt noga planerad. Jag rådfrågade både veterinär och tränare om de rekomenderade att ta en kull på "valpen" jag behöll och ingen hade något att invända. Jag kollade även upp den tilltänkte hanen.
Sju valpar blev det denna gång och allt gick som det skulle.
Jag annonserade valparna och alla var tingade efter bara två dagar. Alla köpare var seriösa och betalade handpenning efter vi hade träffats och jag hade "godkännt" dom. Jag hade tom kö om någon skulle ha ångrat sig.
Jag veterinärbesiktade valparna, vaccinerade dom och öronmärkte dom.
Har haft täta kontakter med köparna sen dess. Alla köpare hade haft hund sen innan och de var mer än nöjda.

Varför jag tog valpar på en blandrastik? Lika många som tycker om renrasiga hundar, lika många älskar blandraser.
Och visst är det en pengafråga, det kan man inte förneka. Alla har inte råd att lägga 10 000 kr på en hund.

Det finns bra och dåliga hundar innom alla raser och kategorier och det finns bra och dåliga hundägare. Hade det inte funnits någon efterfrågan på blandraser så hade det inte funnits någon "blandrasavel"

Vilken historia :eek:. Men vet du vad fadern var för ras?

För övrigt tycker jag det värsta med blandrasaveln är när det blandas arbetande raser (bruks- vall- jakt osv) som sedan säljs som familje/sällskapshundar. För hur många seriösa, aktiva hundmänniskor köper blandras? Väldigt få. :crazy:
Jag tror att det framförallt är dessa hundar som blir problemhundar, omplaceras eller hamnar i hundstall.
Många resonerar "men lilla Fia måste ju få en valpkull" och det är väl inte hela världen. Men undrar hur många generationer hundar som kan komma ur en tik? Många!

Många bäckar små... :crazy:

För att öka antalet blandrashundar så klar!
Sen tänkte jag tjäna en väldans massa pengar på valparna också. Och jag äääääälskar att vakna mitt i nätterna av pipiga valpar. Att städa i ett valprum är underbart. :love:
Att försöka få med sig 7 envisa valpar ut för att lära sig kissa är ju en utmaning för sig! :D

Nä, så var det inte riktigt. Nä, jag tänkte igenom detta väldigt noga.
Vi ville ha en hund till eftersom jag fick ta bort den äldre shäfertiken pga sjukdom. Ägaren till pappan och jag hade pratat om detta i flera månader innan hon löpte. Så det blev som det blev. Häng mig om du vill :crazy:

Ja, det är en intressant början på mitt "hundliv". Pappan till valparna var ju tikägarens andre hund. En mager stackare new foundland/ bouvier. Världens snällaste hund. När jag satt i köket och pratade med ägaren till shäfertiken så sprang hennes två pojkar omkring i lägenheten och kastade boll :o. Jag tror till och med att de råkade springa över den stackars hanen som snällt bara flyttade på sig och la sig i ett annat hörn.
Två veckor efter att valparna föddes ringde den fd ägaren och frågade om tiken visat något tecken på skendräktighet. Jag sa nej och hon svarade att "när man har en tik och en hane så är det ju svårt att hålla dom isär under löptiden"
Jag misstänker att hon visste att tiken var dräktig och när hon insåg problemet med valpar så beställde hon tid till avlivning. Ångrade sig säkert dagen innan och bad veterinären om omplacering i stället.
Jag fick alltså denna tik genom distriktsbveterinärerna.

Men om du bara ville ha en hund till varför då ta en kull?
Det finns hur många blandraser som helst att köpa.

*lånar knapp*

Jaha då får vi se ännu mera blandrasvalpar på blocket & ännu mer unghundar på hundstallet om ca 1½ år....jösses va männskan kan vara ego :devil:

Fast jag tror inte att det beror så mycket på att valparna är av blandras som gör att de finns för omplacering efter ett tag. Jag tror att det har att göra med ägaren till blandrasvalpen. Oftast är ju köparen en person som är lite fattigare, om man säger så.

Min mamma har 2 blandraser ( bc/irländsk setter på 13 år ich schäfer/ pointer på snart 8 år.) och de har varit friska hela livet, förutom den äldsta av dem som har epilepsi. Samma hund är cokså kollad från topp till tå på jakten efter rätt sjukdom. Han är rötgad i hela kroppen och mer eller mindre alla tester man kunde ta på sin hund 1992 togs på honom. Sedan konstaterades det att det var epilepsi.
Däremot är just han den enda som är kvar från den kullen och det har inte med åldern att göra utan hans syskon är avlivade pga att de visade tecken på aggressivitet. Helt ärligt så har även denna hunden haft kort stubin, men mamma har alltid kunnat hantera det.

Köper man en hund för 10000 kr så gör man sig inte av med den lika lätt som folk gör av sig med en blandras.

Tiken är blandras Golden retriver/rottweiler. Och jag skulle vilja höra med er alla hundmännsikor här på buke vad ni tycker... För att´inte blanda in fler raser i valparna så har jag bestämt mig för att antingen para henne med en renrasig rottweiler eller Golden retriverhanne. Rätta mig om ni tycker detta är fel...
Jag skrev i mitt första inlägg att jag ev skulle para tiken till hösten, men jag vill att detta ska vara noga planerat och jag vill verkligen lägga ner tid på att bestämma mig för "rätt" hane. Så det gäller ju även att hitta "han" om parningen ska ske.

ännu fler argument för att inte para! de raserna är mycket olika och du kan omöjligt veta vad du får för valpar. hade det varit labbe istället för rottis hade det varit mindre risker med valparna.

Okej. Det är därför jag har störst tankar kring att para henne med Golden. För att få bort så mycket som möjligt av rottweilern, valparna blir då 75 golden. Vad tycker ni?? Eller tycker ni att man ska välja en annan ras??

Men vaddå "få bort så mycket som möjligt av rottweilern"? Valparna blir inte garanterat 75% golden bara för att du väljer en fader som är det. Genetiken funkar ju inte så. Rottweilerns egenskaper kan slå igenom helt och hållet - ingen vet! Det går inte att räkna ut procentsatsen sådär, genetik är sällan så enkelt.

Vad ska du sälja hundarna till för personer?
Jag tror att det blir mycket svårt att hitta aktiva seriösa köpare till alla. En väldigt liten del av aktiva hundmänniskor köper ju blandraser.

Du har mycket att tänka på... :crazy:

Ja självklart kan valparna få mycket av rottweilern. Kan lika gärna få mycket i från Golden. Men ju längre fram i leden man går ju mer försvinner rottweilern. Absolut inget fel på rottweiler, men man vet ju att många gör "felköp" när de gäller dessa raser. Vilket jag inte vill ska hända.
Ja jag vet att jag har mycket att tänka, men det är även därför jag tycker det är intressant att disskutera här.
Jag kommer absolut inte sälja någon utav valparna till "första bästa".

Jag kommer absolut inte sälja någon utav valparna till "första bästa".

uhum... :confused:

Så om du får en kull på tio valpar (vilket inte är ovanligt) och fem av valpköparna verkar vettiga, de andra fem mer oseriösa - behåller du FEM hundar då?

Jag tror tyvärr att du tvingas sälja valparna även till människor som du inte känner så stort förtroende för. Du kan knappast behålla en halv valpkull själv om inte du har både god ekonomi och utrymme för så många stora hundar.

Jag håller med dig om att du borde välja en golden-hane, men största chans till försäljning får du med mer rottis. Men då får du också köpare därefter... :crazy:

Nej, avla inte på din hund, snälla! Köp en till hund istället, en renrasig och sedan kan du avla om hunden håller måttet.

I all välmening,
/Priffe

Jag kommer inte att sälja någon valp till någon där det absolut inte känns bra. Kommer jag att ta valpar på min tik så måste jag även ta det ansvaret att försöka få ett vettigt hem till dem.
Jag tar till mig alla svar jag får, och jag lovar att tänka igenom mitt beslut ordentligt. :smirk:

Jag kommer inte att sälja någon valp till någon där det absolut inte känns bra.

Det med andra ord att du kan tänka dig att sälja till dem som känns något mindre seriösa?

Jag tror inte alls att du är intresserad av våra åsikter. Du vill bara ha ett svar på vilken hanhund du skall välja.

Tro mig, jag har blandras själv och är egentligen ganska öppen inför att alla hundar inte är renrasiga. Men där är ett stort MEN. Jag tycker absolut inte att man skall avla på stora hundar med bruksras. Det blir inte bra.

Kolla Blocket.se och sök på "unghund" eller "pga allergi" eller liknande så skall du se att nästan samtliga är blandraser med bruksras.

Tyvärr kan varken jag eller någon annan få dig att inse att du gör dina valpar en stor otjänst med att sätta dem till världen. Jag hoppas bara och önskar att du tar ditt förnuft till fånga och njuter av den hund du har. Vill du gärna ha en valp, köp en valp från en seriös uppfödare och du kommer att få lika roligt med den som med en avkomma efter den egna hunden.

Du slipper dessutom oroa dig för vad som händer med valparna.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar