Hanhund för parning!

jaha, men bara för att DU gillar DIN tik behöver inte det betyda att hennes valpar blir lika, eller ens hälften så bra! hon kanske har en drös riktigt otäcka anlag som bara inte har visat sig! varför inte glädjas åt att just din hund blev så himla fin och nöja dig med det? och kanske skaffa en ny blandras när det blir dags för hund nr 2? min tik skulle säkert bli en jättebra mamma, och efter vad duktigt folk har sagt är hon född med ritigt fina anlag, men aldrig att jag skulle ta valpar på henne! dels har hon ingen stamtavla, dels har hon brister i något jag tycker är jätteviktigt -den sociala förmågan, dels så vet jag inte vad som finns bakom. dessutom är det så att till skillnad från hästar så kan hundar få 10 valpar och mer! har du verkligen 10 seriösa köpare? vad gör du om du inte får sålt alla valparna?

föressten, är tiken besiktigad, röntgad, ögonlyst och MH-testad? har hon några tävlingsmeriter? vad är det för raser i henne? rent generellt tror jag att det är mycket lättare att bli av med små blandraser än med stora.

*lite erfarenheter*

Hund 1: Labrador/spets?
cancer/ invändig och utvändigt. problem med ögon och höfter.Rädd för män skott rädd åskrädd mm Problem med höfter...(( omplacering))

Hund 2: Howavart/schäfer/Labrador/setter
I hopväxta tarmar och njursvikt blev 3 år
Överlag dåligt hanterad.(( omplacering)) Inga levande hundar kvar från denna kull.

Hund 3: Gråhund/collie
Blev knappt ett år Jagade bilar och dennes husse och matte hadde dålig uppsyn över hunden vilket oxå tog hundens liv då den blev övekörd.

Hund 4:Labrador/ jakt ras?
Blev 2 år avlivades pga att han sprungit efter en cyklist och helt oprovecerat bitit denne i benet.Inga levande valpar kvar från denna kull.

Hund 5: schäfer/labrador
Höftproblem och väldigt jobbiga löpperioder agressiv och smällrädd ostabli överlag och väldigt oberäknelig. Hadde kunnat bli en rätt oki hund om hon fått tid och rätt start i livet. hon blev 3 år..(( omplacering))

Hund 6: Golden/ chabrador
Ganska trevlig hund men togs bort 2 år gammal då han helt oprovocerat huggit sin matte i ansiktet..Finns endast en valp i livet från denna kull. det var en kull av 8 valpar

Hund 7: nångon vallhund/ golden
Stressig vilket till sist slog över till agresivitet blev fem år gammal(( omplacering))

Hund 8: Golden/labrador
Mycket ryggproblem och väldigt dåligt kroppsspråk svårt att se hur hunden är i sin sinnes stämmning..äter medicin dagligen för besvär..är nu fyra år gammal "Diskbrock" Enda levande från sin kull..

Hund 9: Labrador/stövare
Felväxt trots meritierade föräldrar.problem med päls och stress.rygg problem och ej rumsren 3 år gammal (( ompacering))

Hund 10: Lajika/ ?
2 år agressiv man får inte ta något från denna hund då har du den i armen..Problem med en höft.. och kisseriet.(( Omplacering))

Hund 11: collie/ golden
Bitit ett antal männsikor men den lever än =/

Hund 12: Amstaff/pittbull
Agressiv gämte andra hundar

Hund 13: Akita/Doberman
Två är gammal väldigt dåligt kroppsspråk problem med päls och dåliga klor..Antagligen pga att dom var dåligt skötta i hennes valp ålder. problem med magen som kommer till och från.(( omplacering)) av 8 valpar är det tre som lever..Endast en av valparna är kvar hos den som köpte från uppfödaren resten omlacerades..

Hund 14: Labrador/golden
cancer stora delar av fortplantnings organen drabbade. vilket har lett till flertalet operationer..Hunden lider oxå av diabetes

Hund 15: Av spest typ/?
Oberäknelig felväxta framben med en extra trampdyna starx under knät på båda frambenen..hunden lider dock inte av detta..(( omplacering))

Hund 16: Rottis/ Leonberger
Problem med höfter/knän opererad flertalet gånger för magåkommor och sterelicerad pga problem med fortplantnings aparaten..allmät rädd och skygg mot män.Njur svikt.Denna är den enda som lever av 7 valpar

Hund 17: BC/ jakt ras
Rädd för tammefasen allting väldigt skygg för ljud vilket gör att hunden aldrig kan vara ensam och dennes matte kan heller inte lämna i väg hunden då ingen vill ta sig ann den då den blir aggresiv och kissar inne då den blir rädd.(( omplacering))

Hund 20: Pudel /BC
Kan inte vara ensam då den river huset..förök gjorde men den kastade sig genom ett stängt fönster när husse startade bilen..Avlivad vid 2 års ålder.(( omplacering)) blev själv erbjuden denna hund..

Så här kan jag hålla på i evigheter..Många av dessa hundar jag ovan skrivt om.har fått sina problem pga att dom inte bivit skötta och är väldigt understimulerade..Många av dem jag träffat är väldigt förvirrade pga okunskap hos deras matte och husse..Och pga deras gener..Många av dessa hundar har även testade föräldrar men det har uppstått problem i vilket fall pga okunskap och att defekterna kommer från tidigare led bakom föräldrarna..Mycket av detta skulle bli bättre om den oseriösa aveln inte fick fortgå..Hund raser finns det gott om så det vore inga problem att hitta en hund som motsvarar förväntningarna och jag kan heller inte förstå varför man ska blanda raserna utan mening för att man tycker om sin hund mm.. och vill ha en avkomma efter just den hunden..Det är otroligt självikst enligt mig att tänka så..Flertalet av de hundar ovan är avlade på det viset..
Jag skulle kunna skriva mer specifikt om varge hund som jag nämt ovan men jag låter bli för hela allt det här gör mig så fruktanskvärt förbannad..Då jag ser så många hundar lida pga okunskap och avel för att det är gullig *spy*

Jag har blandras själv och jag vill inte ens tänka på hur min hund varit om hon fått vara kvar där hon kom i från..Jag är ganska säker på att hon antagligen skulle vara väldigt farlig eller inte ens vid livet.

Q som som nu har sin sista blandras..hedan efter blir det renras som gäller..då man åt mintonde kan får uppbackning från uppfödare ,föreningar och skk,jag säger dock inte att det är enbart blandisar som har det dåligt ..det finns även hundar av renras som inte har det speciellt bra och som går samma tragiska liv till mötes som många av de ovanstående..
Men tänk till riktigt ordentligt..

Det finns massor av omplaceringshundar, företrädesvis blandrashundar. Varför inte ta hand om en sån istället för att producera nya blandrasvalpar?

*lånar*

Hund 1 Golden
Vet inte riktigt hur gammal då han var en hitte hund.
Men vart avlivad inte fullt så gammal pga usla höfter.

Hund 2 Golden
Aggresiv, vaktade allt.
Var på rymmen och dök upp hos oss och var aggresiv (blev då bortkörd av våran "vaktkatt" ! :D)

Hund 3 Golden
Aggresiv, ingen man gick förbi säker.

Hund 4 Collie
Skygg vilket ledde till att den till slut anföll.

Hund 5 Collie
Rädd för barn, höga ljud. Klen överhuvudtaget.

Hund 6 Schäfer
Hundelak så in i bomben. Usel i rygg och höft, dog trots det pga hög ålder.

Hund 7 Rottweiler
Aggresiv, ingen man tog tag i eller försökte göra nåt han inte ville. Anföll cyklist, hundar, älgkalv... :crazy:

Hund 8 Bichon friese
Söt snäll men tarmsjukdom som tog hans liv.

Hund 9 Drever
Aggresiv. Tarmsjukdom som tog hans liv.

Hund 10 Grand danois
Vaktig vilket tillslut utlöste aggression och i sin tur bitna människor och blev avlivad.

Hund 11 Grand danois
Hudsjukdom som blev så pass illa så det blev avlivning.

Kommer inte på fler nu och måste koppla ner...

Finns mycket på båda sidor av bland och ren ras.

Jag licksom många andra älskar blandrashundar. Ofta mycket friska hundar!

Inte de blandraser jag träffat. Självklart har jag träffat friska blandisar och sjuka renrasiga, men att blandraser är friskare än renraser är skitsnack. Det är bara det att deras sjukdomar och problem registreras ingenstans.

Jag jobbar med hundar av alla möjliga och omöjliga raser och älskar dem alla, rent eller inte rent! Det är inte hundarna i sig som det är fel på.

Jag vet även att min tik skulle älska rollen som mamma, och jag tror det skulle betyda mycket för henne.

Tiken blir inte ledsen om inte inte skulle få en kull. Men visst kan det stärka en tik, som det gjorde när jag tog en kull på min. Hon ökade ännu mer i självförtroende och har blivit mycket mer go i än det var innan. Men det är inget som är säkert att det kommer.

Du vet inte om du vill behålla en valp, och då ställer jag mig frågan varför du överhuvudtaget ska ta en kull? Tjäna pengar? Eller för att det är roligt med valpar?

Svar på den frågan har bara du, men då ska du kolla upp allt väldigt noga innan. Man tjänar inga stora pengar på en kull utan det kan t.o.m kosta en hel del om man har otur. Det är mkt som ska betalas och mycket som kan gå fel innan/under/efter valpning.

Gulliga är valparna helt klart, blandras eller inte. :love: Men det är en hel del jobb och det är väldigt tidskrävande. Jag hade en hel del att stå i med min tik som endast fick 6 st. Tänk om du står där med 13 st (!) inte helt ovanligt.

Då ska du även hitta 13 st mkt seriösa och kunniga ägare som du känner förtroende för. Du ska även vidare kunna hjälpa dessa valpköpare i framtiden. Blir det problem så bör en seriös uppfödare även ta tillbaka en valp/unghund om det blir ev. problem som tex allergi el. annat. Är du beredd på en sådan sak?

Skulle inte rekommendera dig att ta en kull, men valet är självklart ditt och tar du en kull så lycka till! :)

Jag har själv en underbar blandras som jag räddade ur en knarkarkvart som 7-veckorsvalp. Det blev "folk" av honom också, och han är röntgad UA. Han viftar på svansen åt allt och alla, och har inga oönskade sidor på något sätt.

Men skulle jag para honom med grannens renrasiga hamiltonstövare för det? De skulle kanske få jättetrevliga valpar, men hur seriöst är det? Och vad vill jag åstadkomma genom det? :confused:

Överlåt hundaveln åt de som vet vad de gör, sådana som du och jag ska inte mixtra.

Missade du det här stycket i mitt inlägg
:confused: jag säger dock inte att det är enbart blandisar som har det dåligt ..det finns även hundar av renras som inte har det speciellt bra och som går samma tragiska liv till mötes som många av de ovanstående..Eller är du bara förblindad av faktumet att jag skrev negativt om blandraser..?

Vill inte lägga ner min tid på den här urlöjliga och värdelösa disskussionen så jag svara till alla på en och samma gång nu.
Det har ingenting med att tjäna pengar att göra över huvudtaget. Ja jag vet vad det innebär, visst är det gulligt, men det är inte därför jag ska ta valpar.
Ni kan ju fortsätta eran disskussion här för det här är jag inte det minsta intresserad av, jag vet vad jag gör och jag vet vad jag vill och det kommer jag fortsätta med att göra! BLANDRAS valpar kommer det att bli, förhoppningsvis MÅÅÅNGA! :devil:

:crazy: ska jag tolka ditt inlägg så barnligt och naivt och okunnigt som det är skrivet eller vill du förtydliga varför du skrev så där? :crazy:

Kan du inte svara på varför du ska ta valpar då?

Den här diskussionen var intressant och jag har följt den noga. Men det blir ju lite ensidigt när det inte har dykt upp några argument FÖR blandrasavel.

Varför vill du då ta valpar?? :confused: Du skriver att du vet vad du gör, skulle vara väldigt roligt att höra om ditt avelsarbete. Hur har du tänkt? Vad kan din tik att bidra med i hundaveln. Har ännu inte sett att du skrivit om några meriter, utan bara att hon är fin och snäll. Det är många hundar som är fina och snäll.

BLANDRAS valpar kommer det att bli, förhoppningsvis MÅÅÅNGA!

Löjligt! :smirk:

Den här diskussionen var intressant och jag har följt den noga. Men det blir ju lite ensidigt när det inte har dykt upp några argument FÖR blandrasavel.

:bow: Det är som vanligt! :angel:

Varför jag inte vill fortsätta den här disskussionen är för att det handlar inte för fem öre om det jag frågade i från början. Era åsikter är jag faktsikt inte det minsta intresserad av, dem rör mig inte i ryggen. Tänker därför inte heller förklara mig varför jag ska ta valpar osv osv.
Onödig disskussion.. :smirk:

Den här disskutionen är långt i från onödig..Och inte är det väl konstigt att du inte får några råd angånde vad tråden handlade om från början eller hur?Och nu efter att du utalat dig på det vis du gjort lär ju råden inte bli fler..

Nej jag vet att råden inte blir fler. Men jag blir bara så otroligt irriterad. Det är jättebra att ni har era åsikter ochh att ni vill dela med er av dem, och självklart förstår jag att ni blir frustrerade.....eftersom vi tycker så olika så brukar det bli så.
Jag tackar för alla inlägg som blivit! Jag har tänkt över mitt beslut, och detta är faktiskt vad jag vill.

Först och främst, är din tik frisk och då menar jag dokumenterat frisk?
Är hon röntgad, kollad för PRA, hemofili eller vad nu hennes raser har för rasbundna defekter?

Hur ser hennes mentalitet ut?
Är hon mentalbeskriven eller testad på annat vis?
Finns det rädslor i hunden och ser avreaktionsförmågan ut?
Har hon skärpa och finns det nog med dådkraft för att balansera upp den?
Samarbetsvilja?
Kamp?

Då du har en komplett bild av tiken så är det dags att hitta hane. Samma frågor som jag ställt om din tik ska du ställa om hanen. Titta sedan på hur deras mentaliteter ser ut och om de verkar passa ihop. Två hundar med lite mod och hög skärpa ska inte paras. Ska avkommorna mestadels användas som sällskap, para inte med en för vek eller hård hane. Ej heller om han har mycket kamp eller om din tik har det. Hane med -1 eller sämre på nerverna ska heller inte användas och ej heller din tik om hon har det. Goda nerver är viktigt för alla hundar.

Blanda inte vilka raser som helst. Undvik att para om din hund innehåller någon bruksras. Para ej med hane av bruksras. Blanda inte vallare med Rottweiler eller Dobermann. Ej heller med herdehundraser. Undvik att para om din tik är blandning mellan amstaff och rottweiler. Välj en ras som ligger nära de raser som finns i din hund och se för guds skull till att de är kompatibla. Alla raser ska inte blandas. Om raserna i din hund ligger långt ifrån varandra i temperament och användningsområde, para inte. Blanda inte jakt- eller draghundsraser.

:bow: :bow: Tusen tack för tipsen! Blev jätteglad för ditt intressanta inlägg. Jag håller absolutmed dig. :bump:

Vad är det som är så positivt med att ta en kull blandrasvalpar? Låter mest som att det handlar just om att tjäna pengar. Uppfödare som föder upp renrasiga hundar har åtminstone ett mål med sin avel.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar