Hanhund för parning!

*Lånar*

Jag är både emot och för blandraser. Jag är emot blandrasavel med tex rottweiler och schäfer för att de ofta hamnar hos någon som inte kan hantera dessa två raserna i hopa. Jag kan tycka att det inte gör något att jaktintresserade avlar på sina hundar för de vet många gånger vad de gör och sådana hundar säljs ofta till likasinnade personer, alltså jägare.
Jag är emot blandrasavel för alla sjukdomars skull och vissa blandraser blir direkt fula och jag vill ha en frisk och fin hund.
Jag är för blandrasavel för ekonomins skull. Jag vill ha en hund till min nuvarande tik, men har inte råd att köpa en renrasig hund för 8000 kr. Men det betyder inte att jag köper första bästa jag ser. Nej, jag kollar vilka raser hundarna är. Jag vill inte h en hund som innehåller rottweiler, bc eller schäfer och jag köper inte en hund där jag redan i annonsen får intryck av att de inte är seriösa. Känns det inte bra så ger jag 17 i att ringa på hunden! Jag kan tänka mig att köpa en ompaceringshund, inte för att det är ett billigt alternativ utan för att jag vill hjälpa hunden ifråga. Men även där vill jag undvika vissa hundar eftersom jag vet vad jag har att erbjuda hunden.
Allt detta har gjort att min tik inte har fått sällskap trots att det har gått två år sedan hon ble ensam.

nej, men dom faller för grupptryck och nåt som rör sig snabbt...vilket är helt normalt och inget att dissa dom i avel för..eller hur??

En apportör som är hård i käften på apport/dummy är knappast mindre hård på vilt. Greyhounden sliter säkert sönder en hare lika ivrigt som den försöker slita sönder trasan, börjar den däremot gruffa med andra hundar på banan är det garanterat avelsstopp.
PL

Skrev jag på japanska kanske? :p

En hund som jag köper för 500 svenska kr kräver inte jag dessa försäkringar på.
Jag får det jag betalar för så att säga ;) (en blandis)
Men köper jag en hund för 10 000 (!) så tycker jag att det är så mycke pengar att då vill jag ha "garanti" på valpen.

NÄ, det är inte som någon sa!! :confused: :crazy:
Det finns visst hundar att få GRATIS om man så vill!!!
JAG köpte min ena för 500 svenska kr eller kan jag ha varit så virrig att jag glömt att det egentligen va 5000!!!! ;)

Jasså!? :confused:
På vilket sätt då?
Jag betalar ju ändå veterinären.
Bara för att jag inte behöver ha sådana försäkringar
så skulle mina hundar vara mindre värd? :confused:

Med den inställningen så anser du att en blandras är mindre värd. En hund som är billig ska man alltså inte lägga ut pengar på?

fast greyhound är ju ingen apporterande hund, utan en jägare..

normalt borde ju hundar se skillnad på olika saker, speciellt en apport mot ett dött djur...dom kan ju bära sina valpar varsamt t ex..

Självklart väljer man ju inte en tävlingsgreyhound till att apportera fågel..

..fast jag orkar inte tjata om att hålla apporter hårt eller inte, tyckte bara att det lät lite underligt..men rasaveln har en hel del underligheter för sig....

Vad ÄR den perfekta hunden??? ur människans perspektiv och ur hundens...tror pekingesen att han är den perfekta hunden, han som ser ut som en långhårig självgående dammsugare?? eller är det malamuten och andra polarhundar??

Apportören o Greyhounden var två olika exempel på när man låter något konstgjort representera det verkliga. Visst vet väl hundarna skillnad men beteendet som utlöses är detsamma med det konstgjorda föremålet.
En perfekt hund precis som en perfekt häst är den som passar perfekt till det/de ändamål man vill ha den till.
Den bästa hund vi haft var en bordercollie som vallade fåren hemma tävlades i vallning, lydnad, rapport o som ledarhund i hundspann o dessutom var en fantastisk familjehund.
Var korsning mellan engelsk o newzeeländsk bc, samma ras men helt olika varianter korsningseffekten var nog en viktig del.
PL

:smirk:
Skulle nu den jag köper valpen av ha en försäkring på valpen så skulle jag naturligtvis inte säga;
-Nä STOPP där, den vill jag inte ha!Det är den inte värd!

Men kostar valpen 500 så Brukar den inte vara försäkrad...

Kanske ska tillägga att jag köper ingen blandis för 4-5000.
Då köper jag hellre en renras för den summan. Men det kommer inte att hända än på länge... :)
Så; Ja. jag anser nog att en blandras är mindre värd ur den synpunkten. :p
Men annars är den precis lika mycket värd som vilken annan hund som helst!! :love:

du menar alltså att om du köper en billig hund så blir du inte överraskad om ett hjärtfel (t ex) dyker upp som ett brev på posten, och du blir inte alls "arg" på uppfödaren för att du får projsa 25.000 i veterinärkostnader? Medans om du köper en dyr (allt är relativt) så tycker du att det är självklart att uppfödaren står för ett sådant kalas?

Konstigt resonemang....

Mäh! Har JAG konstigt resonemang?

Oavsett hund så vill man väl inte att den ska bli sjuk! :crazy:
Oavsett hund vill man väl inte att det ska kosta skjortan att åtgärda felet! :crazy:
MEN, åter igen. Köper jag en valp för 500 kr så kräver jag inte dessa försäkringar.
Tycker det är stor skillnad på att betala 500 och 10 000.

(Men som jag har tolkat vissa inlägg så måste uppfödaren ha dessa försäkringar och då är det ju bara bra. Men jag kan ju ha tolkat fel.)
När jag köpte min första hund visste inte jag ens att det fanns sådana försäkringar.

Jag förstår egentligen inte vad du disskuterar med mej om?
Förutom att du har fått för dej att jag tycker att billiga hundar är mindre värda :eek: :confused:

Eller har du missförstått mej så helt galet att du tror att jag tycker att INGEN av valparna (500kr valpen och 10 000 kr valpen) ska ha dessa försäkringar? :eek:
Att jag inte skulle kräva pengar av den som sålt den billiga om den blev sjuk, men utav den dyra?
Äh, detta blev knasigt!
Men så är inte fallet i alla fall! :o :crazy:

Jag vet en jättefin schäfer som var räddningshund, men för att få kunna få bli godkänd avelshund så var han tvungen att göra nåt sökprov i en fyrkantsruta och leta upp folk...hunden klarade det galant...ALLA proven...MEN...han gick i fel ordning

Det finns inga sådana krav hos varken SKK eller Schäferhundklubben. Det måste ha varit uppfödaren själv som ställde dessa. Söket du skriver om är bruksprov i sök och där är det idag petigt med att hunden ska gå rakt i rutan. Det blir enklare för föraren att se till att allt är avsökt då. Jag tycker också att det är rätt fånigt. Själva sökarbetet måste få vara viktigare än lydnaden och raka skick.

Att bära apport och bära valp utlöses av olika stimuli och är egentligen två olika beteenden så de kan inte jämföras. När det gäller själva apporteringen så är det ett svårt moment, i alla fall om man ser det rent tävlingsmässigt. Det är uppbyggt av många delar och mycket som kan gå fel. Just hur hunden är i munnen är svårt att korrigera, då den kan koppla korrigeringen till något annat än den felaktiga handlingen. Om hunden tuggar och man försöker korrigera kan den få för sig att det är själva bärandet som är fel eller liknande. En hund med dålig mun kan också stöta på problem då det är dags att lära in tung- och metallapport.

Det går som sagt att lära en hund att hålla fastare i apporten, men hur går man tillväga för att lära dne att bära mjukare. Med en träapport så syns det inte förrän hunden släppt apporten att den burit för hårt. Det blir lite sent att korrigera då.

En hund som biter hårt i fågel ser uppenbarligen heller inte skillnad på apport och äkta vara. Inget att avla på alltså.

Inget illa ment, martha, men det här har du ingen koll på. Dte kan låta underligt för dig som oinvigd, men de som pysslar med apportering av ett eller annat slag vet hur viktigt gripandet och bärandet är och att det dessutom nedärvs.

Ok...då var det sök som gjordes i rutan och detta var det "sista" provet för att han skulle få gå i avel, men han "misslyckades"
Men har var dessutom utbildad räddningshund och hade t om varit ute på riktiga uppdrag utomlands..

Visst är det så att jag inte är involverad i apporter odyl...men jag tycker ändå att det är konstiga regler om hur man avlar, det är "fel" att bära en apport för hårt men att ha långa tunga öron är ok :confused:(typ spaniel)

Jag vill inte fördjupa mig i bara en enda grej, för min grundinställning av de flesta renrashundar, mest sällskapshundar....det stinker...och jag mår t om illa när jag ser en del raser...

Nu i helgen såg jag en pekingese(därför jag tjatar om just den rasen just nu :D)....och det var grymt att se....den kunde tamejfan knappt gå utan gungade sig fram, benen(som man knappt såg för all päls)satt alldeles för långt i från varandra om man tänker på hundens storlek...nosen var intryckt mellan ögonen och den protesterade hela tiden mot att gå framlänges....konstigt :mad:

Näää, jag blir rent förbannad när jag ser sånt...och det är GODKÄNT :crazy:...och det skulle inte förvåna mig om den var utställningschampion eller nåt...ju extremare, ju bättre :mad:

Att jämföra utställningsaveln och funktionsaveln är som att jämföra äpplen och päron eller varför inte travaraveln och arabaveln. Utställningsnissarna avlar ju bara för att det ska vara snyggt och struntar i om användbarheten får stryka på foten. Inom funktionsaveln så kan man vists ta hänsyn till utseende, men då för att det fortfarande ska synas att det är en Schäfer eller Labrador. Funktion får alltid gå före utseende. Om hunden har för långa öron eller inte bryr man sig inte i så länge hunden kan jobba utan problem. Därför diskuteras inte sådana saker inom funktionsaveln i någon större utsträckning.

Jag är inte heller förtjust i utställningsaveln och anser att det alltför ofta dras åt det mest extrema hållet. Okej att vissa raser ska ha kort nos, men de ska för sjutton kunna andas också. Trynet får inte bli för platt. Det vore dock tråkigt om alla hundar så likadana ut, men som sagt, utseende får inte gå före funktion.

Det är lite utav två olika världar vad gäller avel. Det är därför det kan kännas så snett att en grupp debatterar bärande av fågel och plockar bort den som biter för hårt när en annan grupp gladeligen kan avla på deformerade skallar, skinn i överflöd osv. De grupperna har dock oftast väldigt lite med varandra att göra och ägnar sig mest åt att fnysa åt varandras avel.

Funktionsuppfödarna gör ju vad de kan. De föder upp hundar som ska fungera och kan egentligen inte ställa lägre krav på sina avelsdjur. Det må kännas som en petitess att diskutera gripande osv, men det är dessa petitesser som behåller hundarna funktionsdugliga. Utställningsfolket borde ägna sig mer åt dessa petitesser då de avlar.

Jag vet inte hur noga du läste mitt inlägg men jag antar att du inte läste så mycket av det.

Jag skrev att jag skulle kunna tänka mitt att para min blandras tik OM hon bli RIKTIGT bra i någon eller flera grenar, med det menar jag att vi tävlar aktivt i flera år och hon ska ha en jäkla massa meriter och placeringar.
Dessutom ska hon vara dokumenterat frisk som jag också skrev, hon ska med andra ord testas för varenda grej som finns i någon av hennes raser är hon då frisk och kry ska man hitta en renrasig hanne som är MINST lika bra som hon. Hur lätt tror du det blir? Även om hon nu är kanon duktig så tror jag knappast att jag ens hittar en hanne som är lika bra inom de raser (mer utsällningsraser, räknar inte jag som meriterande)som finns i henne och isåfall skulle dom nog inte låta sin hanne paras med en blandras tik-oavsett hur bra hon är.

Om vi nu skulle lyckas med detta skulle det om hon ska uppfylla mina krav säkert bli en av sveriges mest meriterade blandraser och troligtvis bättre en många renrasiga, dessutom skulle jag med gott samvete säga att hon är helt och hållet frisk från div. sjukdommar och fel.
Det innebär att jag har en riktigt bra hund trots att hon är blandras, då skulle jag kunna tänka mig att avla på henne.

Men mitt uttalande om att det redan finns en massa blandras uppfödare medande jag mer eller mindre alla som föder upp blandraser, jag kallar dem oseriösa eftersom de inte vet vad de avlar på, avel med en hund med mycket meriter och en dokumenterad "friskhet" tycker jag är en seriösare avel än många renrasiga-uppfödare (inte alla), där har avelsdjuren få meriter om några alls och i de flesta fall är de inte mer än ad/hd röntgade.

Nu är min tik av helt fel raser för att ens bli någon superhund inom lydnad eller ena agility så chansen att jag parar henne är lika med noll.
Dessutom är jag inte särskilt tävlings intresserad utan tränar hellre

Till trådskaparen:
Som någon annan skrev (jadzia?), det går inte att säga rakt av att en hund är exakt 50% av den rasen och 50 % av den rasen för det stämmer inte genetiskt, dock så avlar man då med den ena rasen igen är ju chansen större att avkomman liknar den som den fått mest "blod" ifrån men chansen finns ff att det blir åt andra hållet.
Ex. min tik är 75% dv.pudel och 25% Chinese Crestes dog (kinesisk nakenhund). Hon är HELT naken med bara en tofs på huvudet och lite på svansen, likaså hennes kullsyskon förutom en som har hela huvudet lockigt och två lockiga sockor. Alltså av 4 möjliga fick inte någon mycket päls trots sina 75% pudel, dock är 2 av syskonen bla. min väldigt lik en dv. pudel i psyket medans de andra två är som en kines.
Så det är inte alltid avkomman blir emst lik den rasen den ska ha mest av.

Jag vet en jättefin schäfer som var räddningshund, men för att få kunna få bli godkänd avelshund så var han tvungen att göra nåt sökprov i en fyrkantsruta och leta upp folk...hunden klarade det galant...ALLA proven...MEN...han gick i fel ordning :crazy:

Han hade aldrig någonsin missat NÅGON..men det var hans fall...han gick i fel ordning...stackars hund, eller korkade människor kanske man ska säga...

Det är så mycket vi inte vet om vad våra hundar kan eller förstår....vi ligger ljusår bakom dom i uppsök t ex, och detta var hans sätt att söka folk....

Hundar kan ju t om upptäcka cancer på folk..

Vi ska alltid lägga oss i och tro att vi gör det bästa för djuren, vilket vi inte alltid gör...varken man är renras eller blandrasägare..

Ja där håller jag med. Så är det ju i sök. Hunden "får" inte springa förbi en figurant utan ska ta dom i ordning. Men sånt går ju lära hunden och det är väl inte fel i sig. Fast de tänker nog att * jag vet ju vart alla figgar är, låt mig visa direkt* :D

Fast stackars hund vet jag inte om man kan säga. Han lider ju inte av det.

>>>>>>Nu i helgen såg jag en pekingese(därför jag tjatar om just den rasen just nu )....och det var grymt att se....den kunde tamejfan knappt gå utan gungade sig fram, benen(som man knappt såg för all päls)satt alldeles för långt i från varandra om man tänker på hundens storlek...nosen var intryckt mellan ögonen och den protesterade hela tiden mot att gå framlänges....konstigt >>>>>

Visst är sånt här tråkigt och självklart ska en hund kunna röra sig ordentligt.

Nu kommer nog du bli förbannad på mig. Men alla har vi skyldighet att våra djur mår bra. Det gör säkert dina. Men den gamla du har är fruktamsvärt tjock, och så ska det heller inte vara. Finns inget försvar att det är en gammal hund heller. För man får ge sån mat så de inte blir tjocka.
Hon gungar också fram när hon går. Det är också illa tycker jag.

Borde inte trycka på knappen, för nu var jag nog lite elak. Men jag tycker att det är illa med tjocka hundar också som inte orkar springa.

ok....jag fattar.

Men när jag började skriva i tråden var det inte egentligen den diskussionen som jag ville ha upp, av enskilda raser...utan att man ojar sig för saker som blandraser, men inte inom renraser..

Du vet också vart jag står inom blandras aveln, jag tycker inte heller det är helt ok, men jag skriker mig heller inte hes enot det..det beror helt på vad man blandar, och naturligtvis är jag emot allt som är rent oseriöst, men det gäller båda sidor...och jag tycker det finns mycket oseriöst inom renrasaveln..ur hundens perspektiv...men det är helt ok tycks det :crazy:

Och att ta 3-5000 för en blandis verkar sticka i ögonen på många, samtidigt som det är oseriöst att ta 500 eller inget... :crazy:, så om det har med inköpspriset att göra så är det ju bättre att ta 5000 om man får det, då borde ju alla vara lyckliga.....eller :confused:

***Jag vill inte fördjupa mig i bara en enda grej, för min grundinställning av de flesta renrashundar, mest sällskapshundar....det stinker..***

Visst kanske det gör det. Men skriva att de flessta renrasiga hundar är väl ändå att ta i. Jag undrar fortfarande hur ni/du kan köpa en blandis när det är så mycket fel på alla hundar. För inte blir en blandis bättre för ni blandar med dåliga renrasiga (som de flesta är enligt dig)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar