Hanhund för parning!

:bow:

Och jag skulle aldrig ens ha kommit på tanken att använda något annat än en meriterad rasfrände till min vackra tik som blev utställningschampion :)

Nu valde jag att inte para henne trots att hon var en mycket god representant för sin ras.

Det ena är att hålla hunden inlåst(vilket hon aldrig behövt vara på de 12 åren jag haft henne) och ge henne enbart diet foder och ta ut henne på promender.

Men nu tycker jag att du överdriver lite. Varför skulle hon behöva vara "inlåst" så att det är ett problem? Många hundar är "inlåsta" hela livet, för de bor inte på en gård. De tas på regelbundna promenader och aktiveras både inne och ute.

Det skulle du också kunna göra för att kompensera det faktum att hon inte kan gå och drälla som hon vill. Kanske skulle hunden till och med tycka att det var roligare att ha en aktiv matte än att gå som hon har lust?

Jag vet också att hon med lite mindre övervikt skulle må bättre både fysiskt och psykiskt. Jag tycker nog att det är att beteckna som livskvalité, eller hur?

Men du vill inte ändra på ditt liv och bli mer engagerad i hunden, för alternativet för dig är att låsa in henne och rasta henne lite grand. Det tycker inte jag heller är en bra lösning.

Vad sägs om en kompromiss?

Det krävs mer tid, omsorg och engagemang i en gammal hund än i en vuxen. Min erfarenhet är att man som hundägare får vara uppmärksam på hur hunden mår och lättast att upptäcka ev. bekymmer är att man är nära sin hund och engagerar sig i den utifrån vad den klarar av.

Jag menar alltså inte att man skall flänga omkring med sju spår i veckan med en tolvårig hund, men mycket av din hunds "gå-runt-på-gården-och-leta-mat-tid" kunde istället vara tid som du kelar med henne, går en långsam promenad eller gör något annat som HON gillar.

Jag tycker mig se att understimulerade hundar ofta blir tjocka, precis som människor som inget har att göra...

Nu diskuterar jag din hund, därför att du frågar om din hund. Men det jag skriver tycker jag gäller alla hundar som har lätt för att bli feta. Jag tycker synd om den hund som släpar på en massa extra kilon, i synnerhet då den är gammal och inte orkar lika mycket.

Men är det inte ett faktum att hon trots allt BLIVIT 13 år att hon har ett gott liv??? :confused: :confused:

Hon har "drällt" i hela sitt liv, varför skall hon fråntas det nu då :confused:
Att "drälla" är inte att aldrig få gå på prommis eller nåt, bara att dom har friheten att inte behöva vara kopplade eller inlåsta....

Skulle du välja att ha din inlåst om du slapp??

Som sagt så lever hon än....och det är en ganska så hög ålder för en såpass stor hund...och eftersom du inte vet hur hon i övrigt mår så tycker jag inte att jag behöver kompromissa ....och varför är den andra yngre hunden inte fet :confused:

Kan du inte bara förstå att en del hundar har problem med vikten när dom blir gamla??och att jag tar henne för det hon orkar..och att jag inte övergöder mina hundar..

Tycker du samma om människor??

Som sagt...att hon blivit 13 år talar mer för vad för sorts liv hon levt....hade hon varit 5 år och fet så skulle jag nog kunna ta dina råd på ett helt annat sätt.... :crazy:

Hellre får hon drälla i resten av sitt liv, än att jag fråntar henne det den sista tiden hon har kvar....även om det skulle förkorta livet...hon har haft ett bra liv min hund.......

Om du tittar på bilden av henne....tycker du hon ser ut som om hon skulle vilja lämna jordelivet?? för det är ju det som står närmast i hennes liv nu.....eller skulle du välja att låta henne leva det liv hon är van vid??

Som sagt...hon kan få en hjärnblödning i eftermiddag om det är så....jag är medveten om det, så kalkylerar iallafall jag när det gäller henne nuförtiden....

Jag har tagit bort livmodern på fem tikar i olika åldrar. Veterinärernas råd om efterbehandling är att direkt ge tikarna 1/3 mindre fodergiva. Gärna lightfoder. Har inte haft så stora problem med övervikt på mina tikar men de har varit mycket aktiva även i hög ålder.

Vad menar du med tycker du samma om människor?

Jag står för min åsikt och jag förstår inte hur det kan missförstås. Var jag inte tydlig?

Jag tror bara att vi (som vanligt :D) har olika åsikter, martha.

Jag skrev att jag har haft en gammal stor hund själv (som också varit livmoderopererad). Jag lyckades hålla henne ganska ok. Dock ej trådsmal, hon vägde lite, lite för mycket. Så jag VET att det är svårt.

Jag prioriterade hennes vikt, du prioriterar annorlunda. Vi är olika, så är det...

PS. Att bli 13 år är fö inget "bevis" på att hunden inte lider av övervikt. Jag tror bulldoggar kan bli 13 år också.

***Var Grana med på Värmlandsträffen o såg hunden? I så fall tycker jag definitivt att det är ett slag under bältet att ta upp det här. Skall övriga djur som folk såg hemma hos dig också diskuteras?***

Jag var på träffen, men hunden var inte hemma då. Första ggn jag såg hunden var i april förra året, och då var det ingen buketräff.

Till martha: Bara för din hund är 13 år så säger inte det att den haft ett bra liv. Nu tror jag iofs att den haft det. Men får den bara mat och inte blir sjuk, så visst kan en hund leva 13 år med dåligt liv.

Sen skriva att du måste låsa in hunden bara för den inte ska äta begriper inte jag. Vill du det ska låta illa om du måste göra något åt det? Nu går det nog inte göra något åt din tik, hon är gammal och har redan blivit tjock, lite svårt att banta en hund som man heller inte kan motionera. Men däremot hade du kunnat hindra henne från att bli tjock.
Det jag ville säga med att komentera din hunds vikt. Det var att det är så lätt att klaga på andra, när man själv kanske ska titta på sitt eget. För vad du än tycker, så tycker jag att en hund ska inte behöva bli allt för tjock, och det tycker jag din är.
I vanliga fall hade jag inte ens sagt något, men när du bara ser fel på andra så kunde jag inte låta bli.

Tänkte skriva om apporten men det har andra redan gjort, det faller sig naturligt, hon kan inte det som hon är född till, därför ska hon ur aveln. Det finns tillräckligt många dåliga hundar. Vi omskolade henne, men andra kanske inte har ambitionen att göra det. I vårt hem ser vi mänskligt på djuren, självklart. Många reagerar på att jägare anser att "ett jägarliv är för kort för en dålig hund", det anses omänskligt och visst kan det vara det. Men när hunden inte längre kan uppfylla ett raskrav ska den ur avel. Många jakthundar omplaceras eller tillochmed avlivas pga att de inte sköter sin uppgift, inte fasiken vill jag stå och stötta detta. Det blir detsamma som att stötta blandrasavel i längden.

Håller självklart med om att defekta raser som pekingnes osv inte ska få avlas på...

//E

Tillbaka till blandisar och osunda renraser...utan att ta ställning för eller emot måste jag spontant säga;
Hund raserna är ju i många fall gamla!
Då är det ju inget nytt och egentligen inte uppfödarna man ogillar utan rasen !

Visst finns det problem med vissa raser. Men de har inte kommit över en natt, de går troligtvis inte bort över en natt heller.
Men att säga att det arbetet med att få bort problemen inte existerar eller inte är något värt, tycker jag är himla synd.
Då vore det väl bättre att säga, "den rasen är så osund i sig att den inte borde finnas"?

Måste bara lägga in en sak ang. DIN hund!

Det lyser välmående om henne. Hade hon inte mått bra hade hon troligtvis inte levt idag alt. varit riktigt risig med tanke på åldern.

Äldre hundar blir tjockare, eller rättare sagt har lätt att lägga på sig, men såvida hunden inte blir dålig av fettma så tycker jag att den ska få leva PRECIS som den gjort innan!

Hälsa din "tant" från mig och mina voffar! :bow: :bow:

Ja, man får se till att inte ha gamla djur hemma nästa gång :crazy:
..eller nån mager konvalecent :crazy:

Min hund ÄR inte mager, inte heller i normalhull, men hon är inte heller Fruktanvärt tjock :crazy:
och sen jag började ge henne glukosaminer i början av detta året så har hon blivit mycket rörligare, och jag tycker det är synd att experterna talar om för mig hur min hund mår( såg hunden för 1 år sen).....hon är iallafall inte avlad till det och hon plågas inte av det heller, den dagen jag ser att hon har det jobbigt och inte orkar, då tar jag bort henne direkt....tvivlar inte ens på att göra det.

Vad menar du med tycker du samma om människor?

Jag menar att människor får ändrad ämnesomsättning och blir halvfeta o mulliga när man blir äldre...det är bara att gå in på senior så ser man....

Vilken Bulldog menar du?? Knappast engelsk tror jag, men en fransk bulldog kan jag tro kan bli såpass....

..feta kan dom ju bli, men att bli såpass gammal för den rasen torde ju hunden haft ett bra liv :crazy: vore hon så fet att det vore skadligt så skulle hon ju ha varit död för längesen...eller???

Nu tycker jag du får ta och ge dig. Du sitter och säger saker som ingen har sagt. Jag har inte sagt du ska avliva din hund. Jag har heller inte skrivit om hur din hund mår. Men jag har sagt hon är tjock.
Det är konstigt att du får säga både det ena och det anda, och även klaga på folk på tex NH hur de gör mm. Men kritik att din hund är tjock, det klarar du inte av.

Så nu är det ett försvar att en hund som är tjock är inte avlad för det, ska det vara ett försvar. En hund som är tjock lider, den kan inte röra sig som den ska och allt annat som kommer där till. Den lider inte på så vis då den är skadad eller inte kan andas mm, men den har jobbigt av att vara tjock.

Och jag struntar i att du försvarar dig med att hon är gammal, för en hund behöver inte vara tjock för den är gammal, så enkelt är det.

Det skulle inte bli så stort detta. Jag tänkte först skriva att man inte ska ha tjocka hundar heller, men då antog jag du hade tagit åt dig ändå. Så därför skrev jag som jag gjorde. Sen har du gjort detta så stort och lägger till och drar ifrån som du vill.
Men du är bäst martha, du gör allt rätt och alla andra fel.

Nog från mig, och nog av buke överhuvudtaget. Man blir trött när vissa pratar om ärlighet och rättframhet, men det gäller bara dom själva.

Ja, matar man hunden medvetet för att få den fet så är det illa.
Men jag tycker det ändå är stor skillnad på att avla på raser som har ex svårt att andas för att så ser rasstandarden ut :confused: :mad:
Förr hade det ett syfte att se ut så, vid hund-tjur hetsning.
Det är förbjudet nu, ser därför ingen anledning att dessa hundar ändå måste se ut så.

Tror inte det finns många som medvetet göder sina hundar fast dom vet att hundarna kan få ont i sina leder.

Sen så kan man väl inte banta en gammal och stel hund så enkelt heller?

Vart har jag varit oärlig :confused:

Jag har bara tagit fram fakta.Jag har inte sagt att min hund är varken ung eller smidig eller i normalhull, men jag har tagit fram att det finns vissa omständigheter...Men jag tycker det var plumt skrivet av dig, och du anade det ju själv :crazy:

Jag har skrivit att jag hellre sett henne i normalhull, men inte lyckats med det?? Jag har skrivit att hon är inte avlad att vara fet...förstår inte att DU blir upprörd, när det är MIG du har pekat på :confused:

En hund som är 13 år har nog varit stel vare sej den är tjock eller inte.
Att sen banta en gammal hund som är stel tar nog väldigt lång tid tror jag...
Då kan man ju inte göra mycket annat än dra ner på fodret...

Martha, :bow: Du tänker alldeles rätt i hur din hund ska få leva sin sista tid.

Återigen ett till inlägg där man först måste "sopa framför egen dörr" innan man öppnar munnen... :smirk:
Undra om alla gör det?
Tror inte det skulle bli många inlägg då... :p

Men är hunden så vansinnigt tjock? Svårt att se på ett foto i och för sig, men där ser hon då inte så väldans supertjock ut. Hur mycket övervikt handlar det om egentligen?

Jag vet inte hur mycket övervikt hon har, men övervikt HAR hon , hennes matchvikt ligger på runt 40 kg som hon vägde då hon var ung o vältränad(då hade hon mycket muskler som vägde..nu har musklerna omvandlats till fett) men 5-7 kg är det säkert......

Detta blir mitt sista inlägg i den här diskussionen. Eftersom du inte verkar förstå så tar jag det igen, sen bryr jag mig inte mer.

Har jag sagt du är oärlig *suck* Men du har skrivit jag tycker din hund ska avlivas, Det har jag INTE sagt och jag tycker det inte heller. Jag har heller inte sagt hur din hund mår. Men jag har sagt hon är tjock. Och det står jag för.
Och väger hon 5-7 kg för mycket så är hon tjock, det är mycket för en hund.
Självklart ska du låta din hund leva så länge hon orkar och är frisk, jag har inte sagt något annat. Återigen, jag har sagt hon är tjock, och inget annat.Och jag tycker inte det var plumt sagt, ibalnd måste folk få höra sanningen. Och jag tycker att kan man klaga och gnälla på andra, så får man allt tåla lite själv också.
Nej, hon är inte avlad att vara fet. Men det är väl inget skäl till att en hund får vara fet :confused:

Jag tycker bra om dig martha, men för det måste jag inte hålla med eller tycka som dig jämt. Hur är det folk brukar gnälla över här, att man bara håller med för man tycker bra om någon eller för man träffats. Nu gör jag tvärtom, och då passar inte det heller.

Till Norrlänning. Vem ska sopa framför sin egen dörr? Jag? Kanske är det du? Men jag behöver jag inte. Jag har ingen tjock hund och kommer aldig få det heller. Skulle aldrig klaga på något om jag vet med mig att jag gör samma sak. Själklart är det svårt att få ner en hund i vikt som är gammal och stel, men man kan se till från början att så inte sker.
Men du brukar skriva konstiga inlägg som man inte förstår.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30