Handpenning betald, ångra köp

Sv: Handpenning betald, ångra köp

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt...om man kan bevisa den precisa ordalydelsen i avtalet.
Risken är att du bara kastar in pengar efter en affär som i vilket fall hamnar snett.
En bra affär är där båda är nöjda.
I det här fallet skulle du ju i praktiken försöka tvinga säljaren att sälja till ett pris som ligger under det marknaden erbjuder.

Jo jag håller med att båda bör vara nöjda.

Priset ligger inte under det marknaden erbjuder, priset var rimligt. Marknaden har ännu inte bjudit över utan den påstådda budgivaren har aldrig existerat.

Handlar det verkligen om så mycket pengar att det är lönt att dra vidare? En jurist tar c a 1000 - 1500 kr/timme, att ta det vidare kommer alltså att kosta en rejäl slant med osäker utgång.

Var kommer handpenningen in i bilden? Det är ju säljaren som har backat från avtalet och då ska ju självklart handpenningen återbetalas till köparen.

Jo, du har rätt, kanske inte är lönt att dra det vidare, jag har visserligen en bekant som är jurist som kanske vill titta på det i alla fall.

Du kan aldrig tvinga dig till att få köpa hästen. Du kan berätta vad som händer om du inte får köpa den, men jag tror inte det har någon effekt. Det lär också bli svårt att påvisa att du lidit någon skada, vilket ju inte gör det aktuellt att dra upp i rättegång (om du skulle ha så mycket pengar över att du vill lägga dem på det).

Men självklart ska du ha tillbaka eventuell handpenning, om säljaren ändrat sig.

Nej jag vet att jag inte kan tvinga mig till det. Känns bara så förbannat surt, ja jag skulle kunna punga ut med mer men vad säger att säljaren inte gör likadant igen. När jag fick löftet om att jag skulle få köpa hästen så litade jag på det och provade ut en sadel, gick med på att betala försäkring sista månaden. Hästen behövde omfattande vård både vad det gällde utfodring och hovvård då detta var ordentligt eftersatt. Jag har även börjat utbilda hästen. Känner mig ganska hatisk just nu =/. Jag har ju höjt värdet på hästen och det utnyttjas nu. Dumdristigt.

Det är därför man alltid ska skriva in i kintraktet ifall man har rätt att köpa hästen o till vilket pris.
Jag skulle inte gå vidare, förlorar du en ev tvist blir det dyrt.

Vad gör det för skillnad om det står i kontraktet? Vi har ju trots allt ett muntligt avtal med vittnen och bevis och det hjälper inte mycket.

Med kontraktet i handen hade du kunnat skicka faktura, hänvisa till kontraktet och sedan - om inte ägaren betalar - gå direkt till KFM med kontraktet som underlag. Betydligt mer hållbart än att behöva dra fram vittnen etc.

Ja det är ju iof enklare.

Får se hur det går, tänker hålla mig till det vi avtalat och hänvisa till det i första hand.

Det där med överenskommelser där varken kontrakt är skrivet eller handpenning är erlagd är ju en väldigt svår sak. Jag menar - var EXAKT går gränsen för när man kan räkna det som att man ingått ett avtal?

Det är ju inte helt ovanligt att köparen först säger att dom har bestämt sig och vill ha hästen men sen ångrar sig innan handpenningen är erlagd eller kontraktet skrivet. Som säljare har man ju då inte mycket att komma med även om det inneburit att man missat att sälja till någon annan. Visst kan man försöka kräva in handpenning för egentligen har köparen godtagit att betala handpenning när dom säger att dom bestämt sig (så som jag formulerar mig i alla fall). Men den är ju ganska svajig - det är väl inte så troligt att en köpare tänker betala handpenning för en häst som dom inte ska köpa och kanske har man inte ens i det läget hunnit diskutera hur stor handpenningen ska vara.

Har också varit med om att det dimper ner ett mail där det bara står "Hej, jag vill köpa din häst som du annonserar."...
Jamen då så! Då var den affären klappad och klar. Eller? :crazy:

Det är verkligen ingen lätt sak att avgöra när man verkligen ingått ett avtal när man inte ens kan peka på VAD som avtalats. Ett kontrakt innehåller ju inte bara uppgifter om priset utan också alla andra detaljer som båda parter rimligtvis måste vara överens om innan affären är avtalad och klar.

Som säljare kan man inte räkna med att hästen är såld förrän handpenning erlagts och/eller papper skrivits under samt att hästen genomgått ev besiktning u.a. Kommer man inte överens om vilkoren så kan ju köparen dra sig ur ändå pga av denne inte gillar vilkoren eller om hästen inte går igenom besiktningen.

Det är just det jag menar. Man säger ju att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga och detta är ett evigt återkommande ämne här på buke - att det enda som skiljer är bevisbördan. Och visst är det så men vad som faktiskt är ett avtal är inte lika självklart - oavsett om det är muntligt eller skriftligt via mail eller liknande.

Hur ska då en muntlig överenskommelse se ut för att det ska räknas som att man ingått ett avtal?

Frågan är också hur man skall se på en betald handpenning i de fall då inte något preciserat avtal om köp kommit till stånd?

Köpte en större båt för ett tag sedan (oktober)
10% handpenning, 70% vid leverans och 20% vid sjösättning och motorn igång.
Allt nedskrivet i kontrakt.
null problemo.
så fatta pennan i alla lägen och skriv ner vad ni kommer överens om.

*KL*

Jag har en liten fråga på detta ämne: Säg att X lägger handpenning på Y:s häst. Det dröjer och X kommer aldrig och hämtar hästen och skyller på att hen inte har plats/pengar osv. Har X rätt att dra ut på detta hur länge som helst då? (Ingen tidsgräns avtalad.)

Svar nej. Satt i den sitsen själv för x antal år sen. köparen (min fd bästa vän) la handpenningen och tog hand om hästen, efter ett halvår hade jag fortfarande inte fått betalt för hela hästen. Hon skickade hästen på utbildning hos en duktig ryttare och betalde för de neb som sagt betalde inte mej. Gav henne någon månad till efter de men började sen själv behöva pengarna. Gav hene då en månad på sej att betala hela hästen. Detta skedde muntligt och via sms. fick inga pengar inom sagd tid då betalade jag tillbaka handp och hävde således köpet eftersom jag aldrig fått betalt för hästen. Hon skaffade då advokat och stämde mej. Hästen som stod hos ryttaren fortfrande blev då hämtad av fd köpare som sen gömde hästen för mej. Det hela gick till rättegång där jag vann. Men "fick" tillbaka hästen först efter rättegången och det inte utav köparen då hon fortfarande vägrade lämna tillbaka den eller ens säga var den va. Efterlyste henne då här på buke och hitta henne till slut efter tips.

Så om du inte fått mer än handpenning sätt ett slutdatum då hästen måste va betald annars är handp förverkad och du kan sätta ut hästen igen.

Svar nej. Satt i den sitsen själv för x antal år sen. köparen (min fd bästa vän) la handpenningen och tog hand om hästen, efter ett halvår hade jag fortfarande inte fått betalt för hela hästen. Hon skickade hästen på utbildning hos en duktig ryttare och betalde för de neb som sagt betalde inte mej. Gav henne någon månad till efter de men började sen själv behöva pengarna. Gav hene då en månad på sej att betala hela hästen. Detta skedde muntligt och via sms. fick inga pengar inom sagd tid då betalade jag tillbaka handp och hävde således köpet eftersom jag aldrig fått betalt för hästen. Hon skaffade då advokat och stämde mej. Hästen som stod hos ryttaren fortfrande blev då hämtad av fd köpare som sen gömde hästen för mej. Det hela gick till rättegång där jag vann. Men "fick" tillbaka hästen först efter rättegången och det inte utav köparen då hon fortfarande vägrade lämna tillbaka den eller ens säga var den va. Efterlyste henne då här på buke och hitta henne till slut efter tips.

Så om du inte fått mer än handpenning sätt ett slutdatum då hästen måste va betald annars är handp förverkad och du kan sätta ut hästen igen.

Skulle aldrig betalat tillbaka handpenningen utan snarare drivit in pengarna/begärt handräckning för att få tillbaka hästen. Handpenning är ju en sorts "säkerhetssumma" för ff. säljaren.

Skulle aldrig betalat tillbaka handpenningen utan snarare drivit in pengarna/begärt handräckning för att få tillbaka hästen. Handpenning är ju en sorts "säkerhetssumma" för ff. säljaren.

Sant men då de då fortfarande fanns "hopp" om vår vänskap valde jag att göra så, + att verkligen visa att köpet gått tillbaka. Sen kan ju tilläggas att efter mkt om och men såldes hästen för ung 5 ggr de pengarna jag skulle ha fått "först".

I ett annat läge (innan ovan händelse) skulle vi sälja en häst till en person som la handpenning och även där fick ta hem hästen efter det. Hästen var en 4åring nyss inriden men utan några som helst problem (när vi red iaf) efter en vecka ringer vi och undrar om de hunnit göra något med hästen och de säger att den är "oridbar" så vi åker till ryttaren och sitter upp på hästen (UTAN PROBLEM) och rider den, ryttaren ska då sitta upp direkt efter och man bara ser hur hästen "stelnar" och blir spänd som en fiolsträng, så vi tyckte hon lika gärna kunde hoppa av igen.. Där hämtade vi då hem hästen då ryttaren inte ville ha den längre, när de sa att de ville ha tillbaka handpenningen sa vi att den va ju förverkad då det inte var vi som avbröt köpet. DÅ skickade de en faktura på uppstallningskostnad med hot om Kronofogden om den inte betalades (SAMMA SUMMA som handpenningen var på) enl nån advokat vi ringde då stod ju ord mot ord å advokaten tyckte vi skulle betala tillbaka summan...

Så nog kan de bli snack om handpenningens vara eller inte vara ....

Senast ändrad:

Vilka ord stod mot vilka enligt advokaten? Vad var det köparna hänvisade till?

Vilka ord stod mot vilka enligt advokaten? Vad var det köparna hänvisade till?

Köparen blev skitsur då vi inte ville betala tillbaka handpenningen (3500 i detta fall) och som sagt då damp det ner en faktura på uppstallning på samma summa (stallplats i utkanten av sthlm) och då vi inte kunde bestrida att hästen inte stått där (för de hade den ju) så skulle vi varit tvugna att betala fakturan först för att sen stämma henne för "falsk" faktura "typ" ..
Och hade vi inte betalat den fakturan hade vi riskerat att hamna på inkasso med hela den rättsprocessen som följd vilket skulle kostat mer i tid och ork än att betala människan "sina" pengar...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 986
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka