Handpenning betald, ångra köp

Sv: Handpenning betald, ångra köp

Knapplån

Hur ställer ni er till följande senario: En potentiell hästköpare ringer på en annons där priset på unghästen står angivet. Köparen frågar om priset är prutbart och säljaren säger nej. Det går några veckor och sedan kommer köparen och provrider/tittar på unghästen. Det går ytterligare några veckor och sedan ringer köparen och vill pruta på hästen igen. Säljaren säger nej. Det går ytterligare några veckor och köparen ringer och säger att den vill köpa hästen för det priset som stod i den utsprungliga annonsen. Säljaren säger att nu har priset ökat (hästen är nu högre utbildad). Köparen blir jättearg och hotar med allt möjligt.

Är det mer ok att köparna försöker pruta på ett pris som säljaren från början sagt inte är prutbart än att säljaren höjer priset efter hand?

Är hästen fortfarande annonserad till utgångspriset så tycker jag det högst oetiskt att höja utan att ändra annonsen.

Att köparen försöker pruta är väl rätt normalt, om än tjatigt. Det står givetvis säljaren fritt att inte sälja till prutpriset. F ö är det ju inte särskilt intressant att sälja till en hotfull, tjatig och otrevlig köpare - eller?

Både och är väl okej, sen kanske man inte gillar det men det är en hel annan femma.

Säljaren ville givetvis inte sälja till den personen efter otrevligheterna, frågan var om det är ok att fortsätta försöka pruta efter provridning, trots att säljaren från början sagt att priset inte är prutbart. Är det inte mer oetiskt att uppta säljarens tid genom att åka och provrida en häst man ändå inte har råd att köpa? Dvs mer oetiskt än att höja priset efterhand som unghästen blir mer utbildad. En säljesannons är ju liksom inget kontrakt, de ligger ibland kvar längre på internet än vad det står att de ska göra enligt annonssidan. Får säljaren inte höja priset på hästen förrens alla gamla annonser försvunnit?

Tycker att om man tänker höja priset efterhand som hästen utbildas ska man skriva det i annonsen. Många läser annonser som legat uppe väldigt länge och ser det som att så länge annonsen finns ute är hästen fortfarande till salu. Sen när de ringer på hästen och får reda på att hästen är dyrare än vad som angavs i annonsen, kan det ge ett oseriöst intryck av säljaren.
Det är inte så svårt att skriva "priset kommer höjas vartefter hästen utbildas" alt att man går in och ändrar i annonsen eller tar bort den gamla och gör en ny med det aktuella priset.

Å andra sidan tycker jag inte det är okej att tjata om att pruta. Har säljaren sagt nej så är det nej. Tycker man kan fråga en gång om det går att pruta, blir det nej, men man åker och provrider och allt klickar mellan häst och ryttare sas kan man ju fråga lite försiktigt om det går att diskutera priset. Blir det ett nej där också ska man lägga ned och sluta tjata och antingen finna sig i det högre priset eller avstå från köp. Säljaren blir inte mer sugen på att sälja till just dig bara för att man tjatar.

Men det var ju just det, varför slösa på säljarens tid genom att först pruta på telefon och få ett nej och sedan ändå pruta efter provridning? I ovanstånde exempel så var det aldrig frågan om någon felaktig annons, säljaren hade precis hunnit lägga ut en ny med det nya priset. 'Köparen' tyckte att satt pris gäller 'för evigt' när man väl har haft kontakt med säljaren, åt ena hållet, men tydligen tyckte hon att det borde gå att ändra neråt :confused: . Vad är skillnaden, att efter provridning försöka sänka priset eller att försöka höja det?

Senast ändrad:

Men det var ju just det, varför slösa på säljarens tid genom att först pruta på telefon och få ett nej och sedan ändå pruta efter provridning? I ovanstånde exempel så var det aldrig frågan om någon felaktig annons, säljaren hade precis hunnit lägga ut en ny med det nya priset. 'Köparen' tyckte att satt pris gäller 'för evigt' när man väl har haft kontakt med säljaren, åt ena hållet, men tydligen tyckte hon att det borde gå att ändra neråt :confused: . Vad är skillnaden, att efter provridning försöka sänka priset eller att försöka höja det?

Man kan inte tillfredställa alla människor här i världen, lika bra att köra på och försöka göra så rätt man själv tycker. Betyder inte att den ena eller andra har rätt eller fel.

Känns för mig helt oproduktivt att ö.h.t älta problemet - vill säljaren inte sälja för tidigare pris och anser sig kunna sälja hästen för högre så gör säljaren det, end of story liksom. att folk åker ut och provrider och sen inte köper för att priset inte är prutbart så som de hoppades på, hör liksom till saker man får vara beredd på vid försäljning av häst. Kanske hade köparen varit villig att betala utan att pruta om provridningen visat sig vara över förväntan? bara ett exempel.

Känns för mig helt oproduktivt att ö.h.t älta problemet

Håller med helt och fullt. Har man hästar till salu så råkar man ut för en massa olika situationer (samma när man ska köpa...) - bara att tugga i sig och gå vidare!

kl
Jag har en fråga som jag tror hör hemma här...

Jag har ute en 1-åring på annons, och fick en köpare, på tisdagen ringde hon och frågade om jag kunde ta ut vet för en besiktning, då hon hade bestämt sig att hon ville köpa hästen. Jag fixade detta och vet var ute på torsdagen, ua allt. På lördagen när hon var på väg till mig för att hämta hästen ringer hon till mig och säger att hennes bank tyvärr hade kronglat, och att hon inte kunde få ut några pengar, men hon lovade att gå till sin bank direkt på måndag morgon. Eftersom jag känner ägaren till stallet där min häst skulle stå, och hon även rekomnerderat denna köpare, sa jag okey, och skrev i kontraktet att pengarna skulle vara inbetalda senast onsdagen, annars skulle köpet hävas.

På måndagen sa hon att hon hade pratat med sin bank, och överföringen var gjord, detta skulle ta 3 bankdagar. Då pengarna inte hade kommit in sen, ringde jag henne, men hon svarade inte, och så här höll det på i flera veckor, med div undanflykter, otroligt svår att få tag i, flera gånger fick jag ringa till stallägaren (som var förtvivlad över detta) som då helt enkelt lämnade över sin telefon till tjejen i fråga.

Jag vet att jag är otroligt godtrogen, och att jag väntade alldeles för länge med att agera, men efter nästan en månad fick jag reda på att tjejen aldrig haft några pengar, utan skulle låna av en man, som hon sedan tidigare var skyldig ca 250.000kr och betalt av 3.000kr på 3år av dem... + att han nu skulle lämna henne till kronofogden. Jag insåg då att jag aldrig skulle få mina pengar och åkte och hämtade hästen igen. Jag hade dragit mig för att göra det, då det är en så ung häst, ville inte att hon skulle behöva flytta igen:cry:

Vi skrev inget om handpenning, utan meningen var att jag skulle få hela summan.
Nu menar mannen som lämnat henne till kronofogden, att jag har rätt att kräva 10% av köpesumman + veterinärbes då det var hon som begärde den.
Vad har jag rätt till, och hur går jag tillväga?

Det kommer att kosta mer energi än det är värt, så om jag vore du skulle jag skippa tanken på att få henne att betala (med vad, om hon nu inte har några pengar?) vet.bes + 10% av köpesumman.

Läropengar kallas det för!

Om hon har stått för hästens kostnader under tiden så är det nog det enda du kommer att se i form av kompensation. Att ge sig efter en människa som redan har problem med skulder brukar inte ge så mycket annat än huvudvärk.

Som Gnist sa, lärpengar.

Säger samma som övriga. Det går inte att lugga en skallig. Finns det inga pengar, vad kommer du att tjäna på att lägga ut pengar för att få ärendet till KFM?

Är i ett liknande fall som ditt.

Sålde min ridhäst i slutet på december förra året. Köparna skulle ha honom på avbetalning tills midsommarafton och då ska han vara fullbetald. Fick en mini-shettis som delbetalning när dom hämtade honom som vi skrev på kontraktet att han gick som handpenning. Nu är det ju bara lite mer än en vecka kvar och dom har inte satt in en krona alls sedan dom hämtade honom. När man ringt så har de sagt att de ska sätta in lite pengar till helgen men vilket aldrig blivit. Har sagt att är han inte fullbetalad till midsommar kommer jag att ta tillbaka honom, visst har jag rätt till det ? Står i kontraktet att jag äger honom tills han är fullt betalad. I så fall har dom väl inte rätt att kräva tillbaka shettisen heller ? Han gick ju som handpenning, problemet där är att hon sa att dom skulle skicka hans pass men det har jag aldrig fått :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 986
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka