Händelserna i Köln

Om kommer från ett land där man stenar kvinnor till döds. Gifter bort kvinnor. Betraktar kvinnor som sitt ägande som man sälja mot ett giftemål. Att kategoriskt premiera män framför kvinnor.
Då får man en ung manlig population som blir en produkt av detta samhälle. Nu är en liten del av denna population i Europa.
Hur hanterar man detta?
Men det är ju att göra det så jävla lätt för sig att lägga problemet hos några andra. Som om sexuellt våld och misogyni inte finns i västvärlden, inte upprätthålls av västerländska män!?

Har du helt missat debatten om unga amerikanska sportstjärnor som begår gruppvåldtäkter och kommer pinsamt lindrigt undan? Stureplansvåldtäkterna? Alla andra gruppövergrepp och -våldtäkter som rapporteras om i media?

Att peka ut en grupp män baserat på deras nationalitet och säga att det är de som har ett problematiskt förhållningssätt till kvinnor är så fel att det bara kan vara rasism som ligger till grund för den analysen.

Med tanke på att våldtäkt inom äktenskap blev olagligt först på 90talet i Tyskland och ett par andra europeiska länder så är åsikten att kvinnor är dom som ska akta sig och inte männen så otippat.
Tyvärr.
Nja så enkelt var det väl inte.
Våldtäkt som sådan gällde bara utanför äktenskapet men användande av tvång gjorde att mannen även exponerade sig för ev. straff även inom äktenskapet.
"Vergewaltigung war bis 1997 als „außerehelich“ definiert, Vergewaltigung in der Ehe war somit kein Straftatbestand.[3][4] Der Ehepartner konnte sich jedoch gemäß § 240 StGB (Nötigung) strafbar machen"

Men det är ju att göra det så jävla lätt för sig att lägga problemet hos några andra. Som om sexuellt våld och misogyni inte finns i västvärlden, inte upprätthålls av västerländska män!?

Har du helt missat debatten om unga amerikanska sportstjärnor som begår gruppvåldtäkter och kommer pinsamt lindrigt undan? Stureplansvåldtäkterna? Alla andra gruppövergrepp och -våldtäkter som rapporteras om i media?

Att peka ut en grupp män baserat på deras nationalitet och säga att det är de som har ett problematiskt förhållningssätt till kvinnor är så fel att det bara kan vara rasism som ligger till grund för den analysen.
Grupper av unga män i kombination med alkohol har alltid varit en riskfaktor.
Därför har soldater, sjömän, rallare o vandringsgesäller alltid betraktats med misstänksamhet.
Lägger man sedan till en vriden verklighetsuppfattning om kvinnor baserad på hemlandets regler så får du en explosiv blandning. Man är långt hemifrån, utom familjens kontroll, då jävlar ska här festas...

Jag tycker att det som har hänt är fruktansvärt och ska tas på största allvar, både händelserna i Köln och varför polisen gjorde som de gjorde i Sverige. Jag reagerar dock på att de som är mest upprörda över händelserna i Köln inte direkt är de första att argumentera emot sexuella trakasserier i övrigt?

Jag tycker att det som har hänt är fruktansvärt och ska tas på största allvar, både händelserna i Köln och varför polisen gjorde som de gjorde i Sverige. Jag reagerar dock på att de som är mest upprörda över händelserna i Köln inte direkt är de första att argumentera emot sexuella trakasserier i övrigt?
Exakt vad jag också tänkt på.
Det krävs att det är asylsökande för art debatten ska ta fart.

Självklart finns kvinnohatet i Sverige också, och det lär dröja länge innan vi når jämställdhet mellan könen, om det nånsin sker. Men att inte ta hänsyn till att det finns kulturer och länder med mer eller mindre usel kvinnosyn känns ändå märkligt. Eller, om man vill, Sverige är ju ett extremt land när det kommer till jämställdhet och kvinnliga rättigheter och friheter i förhållande till resten av världen. Att det kan uppstå kulturkrockar när nyanlända som är uppväxta med en helt annan kultur bl.a. gällande kvinnosyn kommer till Sverige måste ju ändå kunna uppmärksammas och diskuteras utan att kalla det rasism.

Dock blir det såklart löjligt när SD låtsats gå i täten för att vara försvarare av kvinnliga rättigheter och jämställdhet.

Att det kan uppstå kulturkrockar när nyanlända som är uppväxta med en helt annan kultur bl.a. gällande kvinnosyn kommer till Sverige måste ju ändå kunna uppmärksammas och diskuteras utan att kalla det rasism.
Jadå men då är ju frågan om man vill betrakta det som hände i Köln och på festivalen i Stockholm som "kulturkrockar".

Jag tycker det där är dubbelt. För på ett sätt tycker jag det är individen det handlar om. Och jag tycker det är viktigt att se att det inte är alla asylsökande utan vissa individer.

Samtidigt så har jag vänner av andra kulturer och jag är rädd att man sviker vissa kvinnor om man säger att det inte finns kulturskillnader.

När min vän togs till er annat land som sjuttonåring för att giftas bort och när hon blev förskjuten av släkten när hon vägrade. Eller en vän vars pappa först vägrade låta henne gå gymnasiet för kvinnor ska inte läsa utan gifta sig och fostra barn.

Jag säger SJÄLVKLART inte att det är så i alla familjer i dessa kulturer. Men jag har aldrig hört om motsvarande i svenska familjer.

Och jag pratade med dessa vänner nyligen. Och de säger att samhället sviker när man inte är villig att se kulturer. Och se strukturer i kulturer.

Jag reagerar dock på att de som är mest upprörda över händelserna i Köln inte direkt är de första att argumentera emot sexuella trakasserier i övrigt?
DU...nu får du allt förklara! Vilka är VI som är mest upprörda över att utländska män förgriper sig på oskyldiga kvinnor och samtidigt tycker att det är OK med lite svenskt taffseri på bussar, disco, i köer eller på annan plats!! Vem av oss är inte de första att argumentera emot sexuella trakasserier?? Är det i din bekantskapskrets eller är det bara något som du "känner" lite så där allmänt????
Jag är fruktansvärt besviken!!!!! Det känns bedrövligt. ´Läste någonstans att Löven sagt att han kände sorg för det är något med Sverige som håller på att gå sönder. Jag kan inte annat än att hålla med gubben......
Jag har själv en 18 årig dotter..............och bara tanken....vet du bara den jävla tanken får magen att vilja vända sig.

Men det är klart; @sillysinta har säkert betalat en halv miljon kronor till varje anhörig till de dödade och skadade i Trollhättandådet och för dådet i Utöya. Med den uppfattningen om skuld så är det nog en alldeles självklarhet.

Ledtrådar;
1. jag har aldrig förespråkat någon slags censur, utan tvärtom.
2. jag har aldrig förespråkat att ta lätt på sexuella trakasserier, utan tvärtom.
3. SD är inte det parti som är speciellt trovärdigt i någon av frågorna 1 och 2, utan tvärtom.

DU...nu får du allt förklara! Vilka är VI som är mest upprörda över att utländska män förgriper sig på oskyldiga kvinnor och samtidigt tycker att det är OK med lite svenskt taffseri på bussar, disco, i köer eller på annan plats!! Vem av oss är inte de första att argumentera emot sexuella trakasserier?? Är det i din bekantskapskrets eller är det bara något som du "känner" lite så där allmänt????
Jag är fruktansvärt besviken!!!!! Det känns bedrövligt. ´Läste någonstans att Löven sagt att han kände sorg för det är något med Sverige som håller på att gå sönder. Jag kan inte annat än att hålla med gubben......
Jag har själv en 18 årig dotter..............och bara tanken....vet du bara den jävla tanken får magen att vilja vända sig.

En stor del av högerflanken (KD+SD) tycker att kvinnor måste tåla en hel del från män för att uppfylla sitt kvinnliga värde i samhället. Och argumentationen bakom orkar jag knappt ta upp, för den är så dum så man baxnar.

Men jag vet inte exakt vad @julgrisen avsåg.

https://www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-visar-exempel-pa-skrammande-manniskosyn/
https://www.interasistmen.se/dumhet...-ar-en-avskumsvidrig-ideologi-som-maste-bort/
https://www.interasistmen.se/dumheter/erik-almqvist-man-har-battre-asikter-kvinnor/
https://www.interasistmen.se/genus/...ill-sd-bara-brost-kan-behaga-partiets-herrar/
https://www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-berattar-om-aventyr-med-prostituerade-thailand/

Senast ändrad:
Jag har som redan tidigare sagt inte förnekat att andras upplevelser är lika sanna som mina, men från det till att påstå att det är kvinnors erfarenhet att bli tafsade på är vardagsmat kan jag inte läsa annat än som att någon generaliserar och talar för alla och det vänder jag mig skarpt emot. Det är fan inte vardagsmat och det ska aldrig vara vardagsmat att sexuellt trakassera någon! :rage:

Ja, det är jättebra att jag sluppit dagliga trakasserier på jobben, gymmet, badet, kollektivtrafiken, i kön på affären, i tvättstugan, på sjukhuset, i stallet, i mitt eget hus, av mina grannar osv osv, glömde jag något ställe? :mad: Är det någonting jag ska behöva be om ursäkt för, att jag inte vill bli ihopklumpad med alla andra, att jag har lika stor rätt som andra att tala om mina erfarenheter, mina vänners och min systers erfarenheter? För mig och mina vänner är det inte vardagsmat och det är inte ok att trakassera andra människor oavsett kön, nationalitet, hudfärg eller läggning! :banghead:

Enligt mig ska personer som trakasserar andra anmälas och de ska dömas oavsett nationalitet eller status, det spelar ingen roll om någon är svensk eller asylansökande, de ska dömas oavsett och det gäller såväl kvinnor som män. Eller har du en annan åsikt? O_o

Om "kvinnors erfarenhet" bör tolkas som "alla kvinnors erfarenheter" eller "[någon mängd, t ex många]kvinnors erfarenheter" kan diskuteras, och vi läser tydligen in olika saker där. Om du läst det som att någon skrivit att alla kvinnor utsatts, så förstår jag att du protesterar. Jag har inte läst det så.

Det borde inte vara vardagsmat med sexuella trakasserier, men tyvärr så är det ändå det för många kvinnor. Och det är bra att vi är överrens om att det inte är okej, och att vi behöver göra något åt det. Dock tvivlar jag på att så många av dessa brott har en rimlig chans till juridiska konsekvenser. Så även om det är viktigt att ta anmälan av dessa brott på allvar så är det minst lika viktigt att arbeta med förebyggande värdegrundsarbete, anser jag.

Du radade upp en rad exempel, jag saknade exempel på där KD deklarerar att "kvinnor ska tåla en hel del"
Eller är det det vanliga hittepå;et? Så källa på det vore trevligt ;)

Nej jag vet inte heller var julgrisen avsåg. Och nej jag läste inte all den skräp du länkade till. De där åsikterna bidrar INTE till att ett gäng svenska unga män grupperar sig och går på tjejer på ett sätt som är RIKTIGT JÄVLA samhällsfarlig!!!! Vad är det vi har att vänta oss? Egentligen?? Vad väntar våra döttrar?
gulan

Om "kvinnors erfarenhet" bör tolkas som "alla kvinnors erfarenheter" eller "[någon mängd, t ex många]kvinnors erfarenheter" kan diskuteras, och vi läser tydligen in olika saker där. Om du läst det som att någon skrivit att alla kvinnor utsatts, så förstår jag att du protesterar. Jag har inte läst det så.

Det borde inte vara vardagsmat med sexuella trakasserier, men tyvärr så är det ändå det för många kvinnor. Och det är bra att vi är överrens om att det inte är okej, och att vi behöver göra något åt det. Dock tvivlar jag på att så många av dessa brott har en rimlig chans till juridiska konsekvenser. Så även om det är viktigt att ta anmälan av dessa brott på allvar så är det minst lika viktigt att arbeta med förebyggande värdegrundsarbete, anser jag.
Nu sätter jag inte likhetstecken med kukbilder på nätet och rent fysiska angrepp som det var i Köln, även om även det är illa. Sextrakasserier på nätet utförs ju även av tjejer mot andra tjejer så tyvärr kan man inte heller säga att i det fallet är det bara män och kön som står för förtrycket, jag har upploppen i Göteborg för några år sedan i färskt minne. :down:

Jag håller med om att det är viktigt med förebyggande arbete för både killar och tjejer och att tjejer/kvinnor ska orka anmäla mer istället för att skämmas för att de utsatts för kränkande behandling. När det gäller näthat och nättrakasserier önskar jag att polisen hade mer resurser att lägga på att hitta de skyldiga, allt för många tror det är skyddade bakom skärmen. :yuck:

Om kommer från ett land där man stenar kvinnor till döds. Gifter bort kvinnor. Betraktar kvinnor som sitt ägande som man sälja mot ett giftemål. Att kategoriskt premiera män framför kvinnor.
Då får man en ung manlig population som blir en produkt av detta samhälle. Nu är en liten del av denna population i Europa.
Hur hanterar man detta?

@gulan skrev några förslag.

Men vad sägs om debatt och utökade föreläsningar i skolor och upplysning och diskusssion på SFI? OCH att pappor tar sitt ansvar och är goda förebilder för sina barn?
gulan

Värdegrundsarbete, lagstiftning och manliga förebilder är viktiga delar oavsett var killarna/männen är födda.

Vad tycker du själv @Rialavargen?

Nej jag vet inte heller var julgrisen avsåg. Och nej jag läste inte all den skräp du länkade till. De där åsikterna bidrar INTE till att ett gäng svenska unga män grupperar sig och går på tjejer på ett sätt som är RIKTIGT JÄVLA samhällsfarlig!!!! Vad är det vi har att vänta oss? Egentligen?? Vad väntar våra döttrar?
gulan

Jo. Det gör dem. Starkt bidrag.

Du radade upp en rad exempel, jag saknade exempel på där KD deklarerar att "kvinnor ska tåla en hel del"
Eller är det det vanliga hittepå;et? Så källa på det vore trevligt ;)

KD är lite smartare och bäddar in det i sin tolkning av religionen. Men jag hittar säkert publicerade dumheter om jag orkar leta.

Jag menar att till exempel Sverigedemokraterna och deras anhängare nu plötsligt börjar vara väldigt intresserade av kvinnors rättigheter, medan det i övrigt inte direkt är deras kännetecken att vara för jämställdhet, snarare tvärtom. Precis som jag kan se vissa tendenser här, nu kan inte jag minnas om just du brukar vara aktiv i andra trådar gällande feminism och kvinnors rättigheter, men ofta är det inte samma personer som upprörs av det män i allmänhet utsätter kvinnor för som är de som är allra mest upprörda när asylsökande utsätter en kvinna för samma sak. Jag vill alltså inte alls förminska det som hände i Köln, men det är märkligt att vissa plötsligt blir så intresserade av kvinnors rättigheter så fort det är någon från en annan kultur som betett sig illa.

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 692
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka