Händelserna i Köln

Just om upploppen i Göteborg finns det en bra dokumentär gjord av P3.

Den är väldigt intressant att lyssna på och ganska så skrämmande. Den kulturen (och då tänker jag främst på nätkulturen) är helt främmande för mig.

Ungdomarna är inte snälla mot varandra direkt och många gånger (de flesta gånger?) verkar det vara tjejer som är mest elaka mot andra tjejer.

Jag menar att till exempel Sverigedemokraterna och deras anhängare nu plötsligt börjar vara väldigt intresserade av kvinnors rättigheter, medan det i övrigt inte direkt är deras kännetecken att vara för jämställdhet, snarare tvärtom. Precis som jag kan se vissa tendenser här, nu kan inte jag minnas om just du brukar vara aktiv i andra trådar gällande feminism och kvinnors rättigheter, men ofta är det inte samma personer som upprörs av det män i allmänhet utsätter kvinnor för som är de som är allra mest upprörda när asylsökande utsätter en kvinna för samma sak. Jag vill alltså inte alls förminska det som hände i Köln, men det är märkligt att vissa plötsligt blir så intresserade av kvinnors rättigheter så fort det är någon från en annan kultur som betett sig illa.

Som i artikeln "Kvinnors rätt att festa säkert kan inte offras" som @Mia_R länkade till tidigare:

"Män i grupp som sexattackerar kvinnor kan ha flera syften. För offren är motiven ointressanta.
Det enda som spelar roll är att samhället visar nolltolerans."
Och så en lång utläggning om olika brott i Sverige och utomlands.

Som så många andra redan skrivit så välkomnar jag att det ska vara nolltolerans, både juridiskt och moraliskt, mot dessa brott. Men varför från och med januari 2016? Varför var det inte viktigt med nolltolerans mot sexuella trakasserier när jag var ung? Eller i svenska skolor förra året?

Som i artikeln "Kvinnors rätt att festa säkert kan inte offras" som @Mia_R länkade till tidigare:

"Män i grupp som sexattackerar kvinnor kan ha flera syften. För offren är motiven ointressanta.

Som så många andra redan skrivit så välkomnar jag att det ska vara nolltolerans, både juridiskt och moraliskt, mot dessa brott. Men varför från och med januari 2016? Varför var det inte viktigt med nolltolerans mot sexuella trakasserier när jag var ung? Eller i svenska skolor förra året?
Ju mer jag läser desto mer känns det som de senaste(?) åren är en backlash? Jag läser med avsmak kommentarsfälten på bl a Metro och har många gånger undrat hur det är ställt med en del personer och om de verkligen har ute i samhället att göra. :crazy: Det sorgliga är ju att när det kommer till feminism så är det många yngre kvinnor som tycker det är mossigt och någonting fult. :(

Ju mer jag läser desto mer känns det som de senaste(?) åren är en backlash? Jag läser med avsmak kommentarsfälten på bl a Metro och har många gånger undrat hur det är ställt med en del personer och om de verkligen har ute i samhället att göra. :crazy: Det sorgliga är ju att när det kommer till feminism så är det många yngre kvinnor som tycker det är mossigt och någonting fult. :(

Ja, det är riktigt tragiskt. Jag vet inte om folk har sämre moral idag än när jag var ung, men det blir ju på ett helt annat sätt nu i och med nätet. Sprids på ett hel annat sätt, och många människor verkar tycka att inte samma moral gäller på nätet som i köttlivet. Men det lär ju funnits en massa människor med både taskig kvinnosyn och taskig moral i landets alla hörn även förr, dessa personer får ju helt annat handlingsutrymme nu.

Mest knapplån förutom meningen om nolltolerans.
Nolltolerans är att någon säger orden fördömer och avsky i en tidning och så är det bra med det.

Jag var ca 11 år när jag blev tafsad på första gången och det var i mitten på 80-talet.

Fast jag är 40 år och en fet trebarnsmor är det svårt för vissa män att hålla fingrarna i styr i tex simhallen.

Vad tänkte de råna mig på där om ni nu tror att rån är det primära syftet. Så sent som förra våren fick jag kliva upp ur bassängen när tre män bara kom närmare och närmare.

Så sjukt dåligt.

Ja, det är riktigt tragiskt. Jag vet inte om folk har sämre moral idag än när jag var ung, men det blir ju på ett helt annat sätt nu i och med nätet. Sprids på ett hel annat sätt, och många människor verkar tycka att inte samma moral gäller på nätet som i köttlivet. Men det lär ju funnits en massa människor med både taskig kvinnosyn och taskig moral i landets alla hörn även förr, dessa personer får ju helt annat handlingsutrymme nu.
Det som är mest skrämmande är att det kan vara ens granne, släkting eller partner som har ett alter ego på nätet och spyr ut allt hat de håller tyst om till vardags. :nailbiting:

Värdegrundsarbete, lagstiftning och manliga förebilder är viktiga delar oavsett var killarna/männen är födda.
Jo visst visst!! Men du förstår säkert att ett mammahjärta önskar så att ens dotter ska kunna få fira nyår utan att råka ut för det tjejerna i Köln gjorde. Just nu känner jag en fruktan som jag aldrig känt förut. Det skämmer...
Jo. Det gör dem. Starkt bidrag.
Vi tror olika där!

Mest knapplån förutom meningen om nolltolerans.
Nolltolerans är att någon säger orden fördömer och avsky i en tidning och så är det bra med det.

Jag var ca 11 år när jag blev tafsad på första gången och det var i mitten på 80-talet.

Fast jag är 40 år och en fet trebarnsmor är det svårt för vissa män att hålla fingrarna i styr i tex simhallen.

Vad tänkte de råna mig på där om ni nu tror att rån är det primära syftet. Så sent som förra våren fick jag kliva upp ur bassängen när tre män bara kom närmare och närmare.

Så sjukt dåligt.

När jag skriver moralisk nolltolerans så menar jag att det som visas socialt i en grupp om vad som är okej och inte, dvs jag tycker att omgivningen bör reagera och visa att det som sker inte är accepterat.
När jag var yngre var det ofta tvärtom, omgivningen visade och sade att det var accepterat.

Jag vet inte om jag ingår i "ni"? Troligen inte, om det var knapplån. Jag har inte skrivit något om rån i alla fall.

Det som är mest skrämmande är att det kan vara ens granne, släkting eller partner som har ett alter ego på nätet och spyr ut allt hat de håller tyst om till vardags. :nailbiting:

Ja, det kan ju faktiskt vara det :wtf: Det var ju en användare här för ett tag sen som menade att nätet var hans avreageringskanal, och att det dessutom var helt okej att använda det så :banghead:

En sak jag uppskattar Buke för är att jag tycker att nivån här är bättre än på många andra forum, och att andra användare faktiskt reagerar när övertramp sker.

Jo visst visst!! Men du förstår säkert att ett mammahjärta önskar så att ens dotter ska kunna få fira nyår utan att råka ut för det tjejerna i Köln gjorde. Just nu känner jag en fruktan som jag aldrig känt förut. Det skämmer...

Och därför måste vi ju jobba för att bygga det där samhället där allas barn kan få känna sig trygga, både i hemmet, i offentliga rummet och på nätet. För att nå dit måste vi jobba konstruktivt, och inte hänga på de hatvågor som försöker tilltala just sådana mammahjärtan som ditt för att du ska gå deras ärenden.

Och därför måste vi ju jobba för att bygga det där samhället där allas barn kan få känna sig trygga, både i hemmet, i offentliga rummet och på nätet. För att nå dit måste vi jobba konstruktivt, och inte hänga på de hatvågor som försöker tilltala just sådana mammahjärtan som ditt för att du ska gå deras ärenden.
... och underblåsa rädslan, dra alla över en kam och spä på främlingsfientligheten.

Individer ska straffas för brott de begår. Inte alla män - och inte alla av ett visst ursprung.

Det är inte det jag säger men att direkt skylla på "annan kultur" i fallet med Köln och liknande är jag jävligt tveksam till.
Ja jag gillar inte heller att säga att det bara beror på kultur. Det tror jag inte på. Då missar man alla övergrepp etc som begås av svenskar.

Jag tror det beror på en rad olika faktorer.
Dock så tror jag att det påverkar att växa upp i en kultur med dålig kvinnosyn. Sen behöver det inte innebära att man är med och begår en gruppvåldtäkt

Är det bara jag som är helt förfärad över polisens agerade? Över att detta inte kommit ut i medier tidigare?

Sen tycker jag det är illa att skylla på SD, hade varit bättre att säga rasister. Jag tycker inte polisen ska vara politisk.

(och men jag är inte ens i närheten av att rösta på SD eller liknande)

... och underblåsa rädslan, dra alla över en kam och spä på främlingsfientligheten.

Individer ska straffas för brott de begår. Inte alla män - och inte alla av ett visst ursprung.
Helt rätt. Och då är ett mörkläggande klart kontraproduktivt. Det bara spär på ryktena vilket gynnar SD

Precis. Det de här krafterna vill är att vi ska se det här som en fråga - invandring. När vi egentligen borde kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Att det finns skillnader mellan olika kulturer och att det också finns gemensamma, liknande strukturer inom dessa olika kulturer.

Att varje kultur består av en massa individer. Men hat- och rädsledrivna ideologier vill sällan se individer, tvärtom gynnas de av avhumanisering av Den andre.

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 692
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka