Han Stegrar

Jag skulle vilja se dig leda min ettårshingst och peta honom på mulen :D :D
ettårs stoet kan man bara prata med.......men lilla gumman, lugna ner dig nu...2 HELT olika individer..

Men just detta med att tillrättavisa( hur hårt det än vara) och SEDAN vara som vanligt igen....att sätta PUNKT...tror jag är viktigast...så fort jag fått hästen att fatta så ger jag mig och fortsätter som vanligt...inget att älta.

En uppkäftig hingst är farlig om den får hållas.

Jag har inte sagt nåt annat heller! Så du tror att människan har uppfostra hästen genom våld och inte genom intelligens då med andra ord? :confused:

jag kan ju ta min (fd) hingst som exempel.
Fick han syn/vädring av snyggt sto så kan jag ju tala om för dig att då fanns inte jag i hans värld och att peta till honom på mulen skulle inte ha hjälpt :D

Det beror på hur man definierar våld.....vi har tagit in hästarna i vårat samhälle med "våld" ...en häst har ingen frihet alls i våran värld.

Att säga att man ger sin häst frihet, att jobba enl NH filosofin och TRO man ger hästen frihet och ett bra liv är bullshit....man våldar lika mycket på dom ändå...att begära att en häst skall vara millimeterlydig...stå/gå/ridas lös...finns inget att jämföra med hästens naturliga liv...alla våldar vi på hästar, på ett eller annat vis.

Jag drämmer till en häst om den fått åtskilliga chanser och inte tagit dom...jag skulle aldrig dra till en häst som inte förstår VAD jag menar...Slynglar som unghingstar testar HELA tiden gränser, och dom MÅSTE hållas kort...sen finns en o annan unghingst som uppför sig exemplariskt....men dom är mer undantag än regel....så är det.

hittar inte svaren någonstanns på dessa frågor:
men att ryta och använda kedja ÄR inga underliga redskap.
Kedja är en säkerhetssak när det gäller just HINGSTAR.
Tvivlar på att du har någon större hingstvana?

Har faktist inte sett någon häst som "förvarnat" innan den ska resa sig, hur förvarnar den enligt dig?

Har ALDRIG sagt att jag använder kedja på min hästhandelhästar, då jag vet att dom har det hårt innan dom kommer till mig.

så om en häst stegrar och jag missar att läsa av den så har jag ingen rätt att tillrättavisa den?
DET håller jag inte med om för 5 öre.

jo men efersom vi är intelligentare (undrar faktiskt ibland) kan vi utnyttja dom till vad vi önskar.
de är ju programmerade att vara till lags och men med det följer ett visst ansvar.
jag står fast vid att man inte har rätt att tillrättavisa en häst om man inte kan läsa av den då vet man ju inte vad man håller på med!

mvh rymdentusiasten :bump:

så du menar att om en häst stegrar sig och du kanske tom blir nedslagen så ska man bara låta det passera utan att yttra sig för att man missade förvarningen?

där skiljer sig din och min hantering extremt.

du har inte heller förklarat HUR den förvarnar enligt den.

varför köper du dem då om de är underliga?? JAG VILL HA EN VÄLUPPFOSTRAD HÄST OCH INGEN JAG BEHÖVER SLITA OCH DRA I!!

ja,det för står jag väl oxå, men ser du nån utmaing i att ta dig an svåra hästar eller?? jag gjorde det tills den dagen jag flög av och skadade svanskotan regält,nu rider jag inte längre. :confused:

jag köper hästarna och ger dom en chans att komma ifrån hästhandlarna till en familj. Ja jag tycker det är kul med utmaningar men det är inte därför jag köper dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar