Såg att du hade svarat på humlibumlan (ursäkta stavningen) att hästhandlarhästar ofta har knepiga beteenden.
Det kan jag hålla med dig om att dom har, men jag har träffat tillräckligt många mentalt slutkörda hästar (som kommit från såväl hästhandlare som privatpersoner som ridskolor) för att kunna säga med hyfsad säkerhet att en häst är en häst är en häst. Och det sista en SÅN häst behöver är kedjor och skrik...
Jag har hittills inte träffat på en häst som inte svarar på en bra hantering, känner till ett fåtal som pga defekter i huvudet fått gå till slakt då de inte gått att hantera, men eftersom dina lever antar jag att de trots allt är relativt normala.
Ingen kan inbilla mig att HÄSTEN sätter nivån där kedjor och "ryta till" är tillåtet, utan det är människans begränsningar som gör att man med ursäkter som "Han kommer ju från hästhandlare" rättfärdigar att inte lära sig det som man behöver veta för att hantera hästen på ett bra sätt.
Håll med mig eller håll inte med mig, men jag tycker att du är fel ute i ditt resonemang. Man ska ta hänsyn till hästens förflutna, men man ska definitivt inte använda det som en ursäkt för att sänka sig till en nivå långt under vad som är acceptabelt.