Han Stegrar

Hehe...jag har en 3 åring nu...i ett o ett halvt år signalerade han att "Passar du dig inte så tar jag dig "....så jag passade mig :rofl: :rofl:...sen blev han valack :angel:

precis som min då, försök att bestämma över mig du fula varelse tänkte han, dock inte lika stöddig när kulorna dunsade i backen och han blev valack :)

Det intressanta med min var att det var "inte han" som var elak...utan "Grabben i Pungen"..han var uppriktigt förtvivlad över sitt beteende, och han VISSTE att jag skulle bli arg :crazy: Mina brukar få tvårs säsongen ut att skärpa till sig..och denna tog vi i höstas..

Nu har jag en två årshingst i år igen, och det är en riktig spjuver...som att leda en heliumballong :rofl: :rofl:...fast denna tar ansvar över sina handlingar...vilket den andra inte kunde göra då han inte hade kontroll över sig själv....rätt kul att jämföra alla olika "hingst typer"

Som ett svar på originaltråden så är det omöjligt eg att generellt ge råd....ett o två årshingstar är ett kapitel för sig själv...det beror helt o hållet på hästen i fråga.Det enda jag kan svara är att man INTE skall vara för snäll o förstående...en hingst blir farlig om den får övertag, och unghingstar är värst.

haha :)
ja sylvester(fd hingsten) var inte ett dugg trevlig, först vara världens gosigaste för att i nästa sekund få syn på ett snyggt sto och balansera på bakbenen med mig antingen hängandes i grimskaftet eller liggandes på backen :smirk:
Den enda som INTE uppskattade kastrationen var sylvester och sambon(som va tvungen att hjälpa till)
Mamma drömde mardrömmar om det flera nätter och sa att det va minsann sista kastrationen hon va med på :D

Såg att du hade svarat på humlibumlan (ursäkta stavningen) att hästhandlarhästar ofta har knepiga beteenden.

Det kan jag hålla med dig om att dom har, men jag har träffat tillräckligt många mentalt slutkörda hästar (som kommit från såväl hästhandlare som privatpersoner som ridskolor) för att kunna säga med hyfsad säkerhet att en häst är en häst är en häst. Och det sista en SÅN häst behöver är kedjor och skrik...

Jag har hittills inte träffat på en häst som inte svarar på en bra hantering, känner till ett fåtal som pga defekter i huvudet fått gå till slakt då de inte gått att hantera, men eftersom dina lever antar jag att de trots allt är relativt normala.

Ingen kan inbilla mig att HÄSTEN sätter nivån där kedjor och "ryta till" är tillåtet, utan det är människans begränsningar som gör att man med ursäkter som "Han kommer ju från hästhandlare" rättfärdigar att inte lära sig det som man behöver veta för att hantera hästen på ett bra sätt.

Håll med mig eller håll inte med mig, men jag tycker att du är fel ute i ditt resonemang. Man ska ta hänsyn till hästens förflutna, men man ska definitivt inte använda det som en ursäkt för att sänka sig till en nivå långt under vad som är acceptabelt.

Vart skrev jag att det var handelshästarna som jag använde kedja på?
Jag har "vanligt" köpta hästar som jag kan hela bakgrunden på och dom är inga hästhandelhästar.
Tror du har missförstått nånting

Varför tog du då upp hästhandlarhästar om de inte har nåt med det hela att göra? Att du ur det blå säger att "många hästhandelhästar är mycket underliga i början" gör att de flesta tolkar det som att du har en sådan häst - för annars är det ju fullständigt irrelevant för diskussionen, och således helt ologiskt att skriva en sådan sak.

Och att du har "normala" hästar rättfärdigar inte heller kedjor och skrik - en häst är en häst är en häst, som sagt. Alla hästar förtjänar att bli hanterade utan såna dumheter, och utan dylika dumheter så slipper "normala" hästar sluta som trasiga ök.

om du läser hela tråden borde du förstå varför hästhandelshästar togs upp.
ja jag har både hästhandelhästar och "vanliga" hästar i min ägo.
du kan inte säga till mig vad som är dumheter och inte.
sköt du dina djur på ditt sätt så sköter jag mina på mitt sätt.
Man har inte tid att dalta och hålla på med "nh-lekar" om man har flera hästar.
Jag har hållt på med hästar i så många år och hittills har mina metoder funkat väldigt bra.

Som sagt, du gör som du vill rörande att hålla med mig eller inte.

Och jag kan visst säga vad jag anser vara dumheter eller inte. Det är ett diskussionsforum där åsikter utbytts. Och min åsikt rörande att man inte har tid med "nh-lekar" när man har många hästar är att det var nåt av det dummaste jag hört hittills...

Nu ska jag ha engelska... Skola... jippie...

visst kan du säga vad du vill om vad som är dumheter, men jag kommer inte att hålla med dig.
Man har inte tid med "nh-lekar"
tror du stuterier mfl också håller på med sånt?

Ahaaa, så det som stuterierna (antar att man kan säga "läs: kända människor") gör är normen. Då förstår jag.

Förlåt mig min dumhet. :bow:

Hej!
Jag hade lite tips till dig som tyvär hamnat på Natural Horseman...
För samarbete över alla inriktningar.Hoppas du redan fått bukt med Grabben. :bump:
Skriv snart å berätta!
H / STALLY

Att man har ont om tid har aldrig varit och kommer aldrig vara ett argument jag köper. Har man inte tid att ge var individ exakt det denne behöver så har man för många hästar (ja, jag är emot "stor-stalls-principen där man har 65 minuter per häst och ridningen ska vara 60 av dessa).

Lektionen började för övrigt 13.00.

men jag tycker inte att "nh-tid" är nödvändigt i mitt stall, därför köper jag hästar efter den tid JAG har.

Han skulle kastrerats för ett par dar sen men planerna har ändrats för sommaren...han ska gå på ett annat bete där han inte behhöver vara kastrerad, han är född i sept. o har en väldigt tunn ful hals..han är inte mycke till hingst..går med ett sto vilket han inte visar nåt större intresse så jag vill låta honom bli lite mer hingst...

ta med en kompis när du går ut och du får visa vem som bestämmer,så mkt som det behövs.

lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar