Han Stegrar

Han kommer från en mindre risdkola..dom har bara inte haft så mycket tid för han :( men nu får han all tid i världen...älskar denna häst :love:

hmm..tänkte kastrera till hösten han är född sent o är inte mkt till hingst egentligen..jag har bara haft dton förr, har alltid tyckt val. vatt lite tråkiga..försvinner allt det Goo som han har när man katrerar??
Tycker ju om hästar me mkt goo :banana:

Han har inte rest sej mer men d kommer säkert tillfällen då :devil: vaknar till liv i han igen...Mycke onödigt jobb med han,som att lära han att lyfta på fötterna :confused: Det är tur att han är så foglig som han är ändå, det kunde ju varit värre...Satte på han tränset häromdan o han brydde sej typ inte :D

tid eller inte??

varför i hela friden tror vi människor att vi är SÅ oumbärliga när det gäller hästens uppfostran..?

om man låter sin häst gå i flock så uppfostras den varje minut av sina artfränder utan att ägaren behöver göra nånting

det är just många av de förmänskligade hästarna med ägare som inte låter hästen vara häst som hamnar hos hästhandlare

mycket av språket är instinkter som hästen har naturligt men får den inte träna sig att använda det så får den vad vi kallar underligt hästbeteende

mvh rymdentusiasten :bump:

jo men jag håller inte på med nh och har inga bekymmer med mina hästar uppfostran heller :)

ja men du berättade ju att många av de hästar du köper har underligt beteende och berättar även att du behöver ta till div underliga redskap och metoder för att kunna hantera dem...

du fick en trolig förklaring och en möjlig lösning på problemet som inte skulle ta din dyrbara tid i anspråk. sen om du köper den eller inte är din ensak men det är likf'bnt en häst du har att göra med

vad utgår du efter när du hanterar hästar?
anser du kanske att de är maskiner?
eller människor?
kanske ger du den kött oxå, eller bensin för de är ju inga riktiga hästar?

de flesta brukar dock ändå hävda att de utgår ifrån hästens beteende även om de inte sysslar med "NH"

ja men du berättade ju att många av de hästar du köper har underligt beteende och berättar även att du behöver ta till div underliga redskap och metoder för att kunna hantera dem...
Ojsan, vadå för underliga redskap? :confused:

Vem sa att jag behövde råd om att lösa problemen jag själv kan lösa på mina sätt?

Har jag sagt att det inte är riktiga hästar JAG hanterar.
Nu tror jag allt att din fantasi börjar skena iväg :D

OK...(*Lånar knappen*)

Nu ska jag tala om hur JAG gör med dessa hingstarna....JAG kan göra precis vadsomhelst ...helt o hållet beroende på vad det är för en typ...jag kan ha stigbett, sopa till dom ...jag kan ryta och jag kan visa tålamod...FATTAR dom inte efter 2 - 3 ggr ...(ALLA "fattar" att dom inte får klättra på människor...egentligen) så kan jag vara otroligt hård o tuff mot dom......nu kommer säkert en del tycka att jag är en hemsk hästplågare...men detta är horsemanship ända uti fingerspetsarna...1...2....3...gr...sen smäller det :devil:

Det finns INGEN häst som accepterar tillsägelse på tillsägelse och vederbörande skiter i den...en del hästar kan bli rädda för mig i vissa situationer, men det får dom ta...för det är inte obefogat...att få en ettårshingst i nacken är inget jag trånar efter :crazy:...övrig hantering( förutom ledning) funkar utmärkt...*nåja...lite alligatortag finns ju i en del av dom* ALLA kommer dom glad i hågen när dom skall in från hagen...att man är hård betyder inte att man är idiot...jag är bara så hård jag behöver....sen är det upp till hästen hur hård jag behöver vara.

Man kan inte stå och vara förstående till en hingst som vevar med benen ovanför huvudet på dig...antingen får han ta övertaget , eller så gör du nåt åt det...MEN det kan ta flera år med vissa grabbar...men vid tre års ålder brukar dom ha lugnat ner sig så det blir schyssta killar av dom iallafall :love: :love:
HAR du då hanterat dom efter hur dom "skall" hantera...då har du facit i hand på hur din hingst är som individ.....
Dom som är helt omöjliga kastrerar jag.

jag har förstått att du är en mycket duktig hästmänniska

:confused:men varför tror du att jag förespråkar mesighet?

det är ju precis det man måste göra. vara hård men på RÄTT ställe (helst utan vassa verktyg) och på ett sätt som hästen verkligen förstår inget tjatande och dragande varevciga dag.
svarade fö på samma fråga på andra forumet

vill du inte vara vänlig och svara vad jag använde för underliga redskap?

åh ryta å skrika å ledkedja å sen har du som argument att du träffar många hästhandelshästar

dessutom är det mycket underligt att du som van hästmänniska inte kan se förvarning om stegring...bara vart de brukar stegra enligt dig själv

men du kanske är van att ignorera hästens (maskinens) signaler i övrigt

å jag tycker inte man har den minsta rätt att tillrättavisa hästen om man inte ens kan läsa av den.

tycker att du verkar ha en märklig syn på varelsen hästen

Man behöver egentligen inte drämma till hästen... en hingst som jag var med i somras såg man klart och tydligt så fort han tappaade kontrollen. och om man då petade till honom på mulen eller nåt så fick han genast tillbaka koncenrationen. Man behöver inte ta till överdrivet våld för att få hästens uppmärksamhet.

men att ryta och använda kedja ÄR inga underliga redskap.
Kedja är en säkerhetssak när det gäller just HINGSTAR.
Tvivlar på att du har någon större hingstvana?

Har faktist inte sett någon häst som "förvarnat" innan den ska resa sig, hur förvarnar den enligt dig?

Har ALDRIG sagt att jag använder kedja på min hästhandelhästar, då jag vet att dom har det hårt innan dom kommer till mig.

så om en häst stegrar och jag missar att läsa av den så har jag ingen rätt att tillrättavisa den?
DET håller jag inte med om för 5 öre.

Det är ju inget fel på å använda kedjor?! Bara man inte drar i dom övedrivet mkt så är det ju ok.. det är faktiskt ganska praktiskt om man har ett stort ångvält å leda som bara vill göra som han vill. Men att skrika och använda våld är jag helt emot!

håller med dig, men jag nämde ALDRIG nått om att varken skrika eller använda våld :)

nej det vet jag, det var mer menat till Martha, hon/han skrev ju att hon brukade drämma till hästarna om dom inte lyssnade.

jag kan också "drämma till" hästarna med handen.
Hur gör hästarna i hagen?
jo dom "Drämmer till" genom att ge en/flera rejäla sparkar eller bett.

Jaa men hästar har ju verkligen inte samma relation till en människa som till en annan häst. Hästen drämmer till varandra för att bli högre i rang m.m. Men vi människor är mkt smartare än hästar så vi kan överlista dem. Det är ju p g a intelligens som människor över huvud taget kan rida på hästar.

fel, hästar som klättrar i rang gör det med pondus

. om en häst sparkar en annan har den oftast MYCKET goda skäl till det. då har den redan gått flera steg i signaltrappan (för oss nästan osynliga signaler)och varnat vederbörande när denne ignorerar dessa utdelas en spark som slutlig markering. ranghöga hästar använder nästan aldrig våld. men de kräver korrekt uppförande av flockmedlemmarna den som inte anpassar sig till gällande norm fryses ut eller jagas runt tills den har önskat beteende. sen är plötsligt allt som vanligt igen. det är klart att det finns hästar med avvikande beteende men det är ofta hästar som tillbringat mycket tid själva eller på annat sätt inte kunnat förvärva den sociala kompetens i flocken som är så viktig för att passa in i flocken

i naturen är den ranghöga ofta ett äldre sto som gärna håller sig i mitten av flocken å inte gör så mycket väsen av sig. det är naturligt eftersom stona stannar längre oftast hela livet i samma flock, hingstarna kommer å går å kanske ser ut att vara den som bestämmer men ...

"ryt till å led med kedja"
vad i friden ska man med kedjan till om man inte tänkt använda den?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar