Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ridskolor har inte täcken på sina hästar för att dom inte har råd att köpa täcken. Ridskolehästar är jättestela att rida. Varför skulle man inte täcka sin halvklippta häst? Varför skulle man vilja ha en stel och frusen häst att rida som lättre sträcker sig eller tvingas till arbete som den inte är mjuk nog i musklerna för att utföra?
när jag dressyrar har jag ett fleece täcke när jag skrittar fram o tar av det när jag börjar roda, men när jag rider ut har jag som sagt inget, han blir svettig under av att skritta 30 minuter.
Och fråhan är, handen på hjärtat, vilka hästar som har det bäst ur naturlig hästlivssynvinkel; privathästar gående två och två i små leriga rasthagar påbyltade täcken (min egen privathäst inget undantag) eller ridskolehästar gående i flock, uatn täcke i jättehagar på flera hektar (som våra gör på mitt jobb)...
Och självklart generaliserar jag, för det finns privathästar i stor flock o ridkolehästar i "skithagar" oxå, men om man ser till vad som fgaktiskt är vanligast...
Och fråhan är, handen på hjärtat, vilka hästar som har det bäst ur naturlig hästlivssynvinkel; privathästar gående två och två i små leriga rasthagar påbyltade täcken (min egen privathäst inget undantag) eller ridskolehästar gående i flock, uatn täcke i jättehagar på flera hektar (som våra gör på mitt jobb)...
En häst som blir av med sin varma vinterpäls behöver bra täcken både inne i det kalla stallet som ute för att få skydd från kyla/blåst/regn och snö. Hästar som är klippta under magen är det extra viktigt att se till att de har en varm bädd att ligga på så att inte njurarna ta stryk:smirk:
KLIPPER DU SÅ MÅSTE DU ERSÄTTA DET PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT !
Bara som en liten tanke.
Om ni rakar av er (huvud) håret på vintern så behöver ni mössa, inte vantar..
Magen är inte så känslig den heller, även om täckesindustrin försökt sig på att marknadsföra magplattor på täcken osv : )
Då klipper du alltså BARA hästen på ryggdelen?!
Eller du kanske har ett varmt magtäcke, och halstäcke?
det stämmer, njurarna sitter nära länddelen, inte magen.
I övrigt så är det inte stället man klipper på i sig som bör kompenseras med ett täcke bara sådär rakt av principiellt. Det har att göra med hur mycket värme som släpps ut/filtreras via den kroppsdelen, huruvida det är ett ställe som bör ersättas med täcke.
rygg, länd och kors är sådana ställen.
Halsen är INTE ett sådant ställe, då hästen släpper ut yttest lite värme den vägen.
Magen är inte så känslig den heller, även om täckesindustrin försökt sig på att marknadsföra magplattor på täcken osv : )
nää klipper HELA hästen.
har inge magplatta till min häst eller halstäcke (ska köpa)
Det är så jag tänker.
Iom att rygg, länd och kors är känsligare än hals tex.
Det jag menar är att hon man klipper ska amn sätta ett täcke inte att du sak sätta täcke där du klipper ( kan bli sbårt i vissa fall :smirk![]()