Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 236
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

när jag dressyrar har jag ett fleece täcke när jag skrittar fram o tar av det när jag börjar roda, men när jag rider ut har jag som sagt inget, han blir svettig under av att skritta 30 minuter.

Ridskolor har inte täcken på sina hästar för att dom inte har råd att köpa täcken. Ridskolehästar är jättestela att rida. Varför skulle man inte täcka sin halvklippta häst? Varför skulle man vilja ha en stel och frusen häst att rida som lättre sträcker sig eller tvingas till arbete som den inte är mjuk nog i musklerna för att utföra?

tror en hel del på det som du skriver att dom inte har råd. men tycker att om man inte har råd att kunnat täcka hästen om du klipper så GE F*N i att klippa tycker jag ( inte riktigtat till dig)
Sen att dom är stela det är mkt pga hur dom rids xD

Nu orkade jag inte läsa igenom heeeela tråden men svarar ändå.

Jag har en haflinger = mycket päls och han är halvklippt. Trots det så har han täcke på sig ute. Vintertäcke ska inhandlas i morgon.

när jag dressyrar har jag ett fleece täcke när jag skrittar fram o tar av det när jag börjar roda, men när jag rider ut har jag som sagt inget, han blir svettig under av att skritta 30 minuter.

Han var heklippt? VAr det länge sen du klippte?

Och fråhan är, handen på hjärtat, vilka hästar som har det bäst ur naturlig hästlivssynvinkel; privathästar gående två och två i små leriga rasthagar påbyltade täcken (min egen privathäst inget undantag) eller ridskolehästar gående i flock, uatn täcke i jättehagar på flera hektar (som våra gör på mitt jobb)...

Och självklart generaliserar jag, för det finns privathästar i stor flock o ridkolehästar i "skithagar" oxå, men om man ser till vad som fgaktiskt är vanligast...

Kan säga att det där med små leriga hagar är inge som jag känner igen i dom stallen jag varit i.

Alla dom hästar som jag känner som går i små vinterhagar, står i uppgrusade hagar som har BRA dränering och där det inte blir några vatten pölar.
Våran hage där jag har hästen är stor och inte upptrampad hon går i en trevlig 3 häst flok med 0 bråk.

Kan säga att jag heller väljer en liten lugn flock eller TOM att den går själv än att släppa ihop en massa hästar och har små bråk hela tidden som det oftast är på ridskolor. tror hästarna mår bättre av att gå färre och i en lugn flock eller själva än att släppa ihop en massa hästar för flock skull.

En häst som blir av med sin varma vinterpäls behöver bra täcken både inne i det kalla stallet som ute för att få skydd från kyla/blåst/regn och snö. Hästar som är klippta under magen är det extra viktigt att se till att de har en varm bädd att ligga på så att inte njurarna ta stryk:smirk:

Och fråhan är, handen på hjärtat, vilka hästar som har det bäst ur naturlig hästlivssynvinkel; privathästar gående två och två i små leriga rasthagar påbyltade täcken (min egen privathäst inget undantag) eller ridskolehästar gående i flock, uatn täcke i jättehagar på flera hektar (som våra gör på mitt jobb)...

Våra hästar går tillsammans, de är ungefär 7-8 stycken. Deras hagar är inte så stora, men det inte pgr av skaderisk utan att det helt enkelt inte finns så mycket mark. Och min häst är defenitivt inte övetäckad :smirk:
Ridskolan jag i fråga menade, har pyttehagar. De är lera upp till knäna på dem. Tänka sig sedan när det fryser... Och i kyla samt regn/blåst tycker jag man gott kan lägga på klippta hästar täcken. Pälsen finns ju där för att skydda dem, klipper man av den får man ersätta det på något sätt. har man inte råd el dyl att fixa täcken bör man inte klippa av dem pälsen heller :crazy:

En häst som blir av med sin varma vinterpäls behöver bra täcken både inne i det kalla stallet som ute för att få skydd från kyla/blåst/regn och snö. Hästar som är klippta under magen är det extra viktigt att se till att de har en varm bädd att ligga på så att inte njurarna ta stryk:smirk:

men ligger inte njurarna längre upp ? :crazy:

har hört av folk och även fått skit för att jag klippt min häst över ländryggen då njurarna sitter där?

Jag täckar min häst då jag tycker det är inte rätt att första klippa bort pälsen och sen inte täcke.

KLIPPER DU SÅ MÅSTE DU ERSÄTTA DET PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT !

Bara som en liten tanke.

Om ni rakar av er (huvud) håret på vintern så behöver ni mössa, inte vantar..

det stämmer, njurarna sitter nära länddelen, inte magen.

I övrigt så är det inte stället man klipper på i sig som bör kompenseras med ett täcke bara sådär rakt av principiellt. Det har att göra med hur mycket värme som släpps ut/filtreras via den kroppsdelen, huruvida det är ett ställe som bör ersättas med täcke.

rygg, länd och kors är sådana ställen.
Halsen är INTE ett sådant ställe, då hästen släpper ut yttest lite värme den vägen.
Magen är inte så känslig den heller, även om täckesindustrin försökt sig på att marknadsföra magplattor på täcken osv : )

Magen är inte så känslig den heller, även om täckesindustrin försökt sig på att marknadsföra magplattor på täcken osv : )

Haha, allvarligt?
Nä det är väll endå lite väl :D

ja nu är det är över en månad sen o han har vintervila o rids inte öht.
Han blev svettig under direkt när han var nyklippt, vi hade ganska kallt här i början av novemner, flera minusgrader.

Då klipper du alltså BARA hästen på ryggdelen?!

Eller du kanske har ett varmt magtäcke, och halstäcke?

nää klipper HELA hästen.

har inge magplatta till min häst eller halstäcke (ska köpa)

det stämmer, njurarna sitter nära länddelen, inte magen.

I övrigt så är det inte stället man klipper på i sig som bör kompenseras med ett täcke bara sådär rakt av principiellt. Det har att göra med hur mycket värme som släpps ut/filtreras via den kroppsdelen, huruvida det är ett ställe som bör ersättas med täcke.

rygg, länd och kors är sådana ställen.
Halsen är INTE ett sådant ställe, då hästen släpper ut yttest lite värme den vägen.

Det är så jag tänker.

Iom att rygg, länd och kors är känsligare än hals tex.

Det jag menar är att hon man klipper ska amn sätta ett täcke inte att du sak sätta täcke där du klipper ( kan bli sbårt i vissa fall :smirk:)

Det är så jag tänker.

Iom att rygg, länd och kors är känsligare än hals tex.

Det jag menar är att hon man klipper ska amn sätta ett täcke inte att du sak sätta täcke där du klipper ( kan bli sbårt i vissa fall :smirk:)

Och med mackans inlägg i bakhuvudet så kommer vi gemensamt fram till att täcke sällan behövs på hästar som halvklipps.

Om du klipper länd, rygg och kors så JA, då behöver du ersätta med ett täcke.

Klipper du underhalsen och magen enbart tex. så är det inte alls självklart att du behöver täcka. Halstäcken är fullständigt onödigt om det handlar om att hästen ska hålla värmen.

LitenC: ja allvar :D Har du inte sett magplatte täcken? :angel::D Jag tycker dock det har blivit lite bättre (läs ngt mindre hysteriskt) på marknadsfronten gällande halstäcken... för några år sen fanns det ofta till täcken med hals alternativ, halstäcken i i olika tjocklekar, så man kunde variera tjockleken på halstäcket dessutom , så att det blev exakt "rätt" antal gram även på halsen. :angel:

Senast ändrad:

Det beror ju lite på vilken typ av häst det är, men jag skulle inte ha släppt ut någon häst utan täcke nu särskilt inte en klippt häst! men kanske är jag som pjåskar:crazy: fast jag tycker faktiskt att de minst ska ha regntäcke till skydd mot vind och nederbörd.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
811
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka