Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 236
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång. Därför har jag täcke på om jag börjat täcka är det sen vindstilla och fint väder och jag är hemma så självklart kan den slippa sitt täcke.

:confused: Det där får du allt komma med mer bevis på! Mina hästar lägger jag täcke på om de är svettiga eller det är snöblask ute osv o de ställer pälsen så fint sen igen... o detta gäller både klippta hästars päls o oklippta hästars! Min halvklippta dam har täcke på sig i hagen kalla o blöta dagar men inget i stallet o hon ställer pälsen efter behov så mina hästar kan jag inte påstå har pajjat nån hårsäcksmuskel!...

jag har en gräns på 7-10 plusgrader men då ska det INTe blåsa ute

Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång. Därför har jag täcke på om jag börjat täcka är det sen vindstilla och fint väder och jag är hemma så självklart kan den slippa sitt täcke.

Jag tycker att du ska göra ett expriment. Ta och lägg ett täcke på din häst några timmar och ta sedan av det. När det sedan blir kallt är det lätt att se att denna uppgift inte stämmer.
Fråga: Fick man rida hästen?
Menar din källa att denna trasiga muskulatur mirakulöst återuppstår när hästen byter päls?

*KL*

Ang diskussionen om hårsäcksmuskeln, och Malene är inte fel ute. De första stället som alltid har dåligt eller inget skydd av håren är sadelläget, här förorsakar sadeln dels slitage på fettet i strået men plattar även till håren så att skyddet uteblir.
Ett täcke ger samma effekt, men är inte så utdragen som påståendet vill göra gällande.

På Island känner man till det här, för hästar som har varit under ridning på vintern och som man sen avser släppa på vila får inte gå ut förrän ca 14 dagar efter avslutad träning. Då har håret hunnit reparera sig och återtagit sin ursprungliga skyddande form och hästen kan vara ute igen utan att får problem med köld, blåst och nederbörd.

Och vart hamnar vi då i täckesfrågan? Ryggen vill i alla fall inte jag att mina hästar ska ha ont i...

Och vart hamnar vi då i täckesfrågan? Ryggen vill i alla fall inte jag att mina hästar ska ha ont i...

Det är väl upp till var och en, eller hur. Men helt klart är ju att många gånger är risken för en överhettning större än att hästen skulle frysa. Det är helt individuellt, har för ögonblicket två klippta hästar i träning. Den ena är 21 år och har täcke, inte för att han fryser utan därför att han förbrukar mer energi utan täcke och kräver mer mat än han kan äta upp. Den andra går otäckad med spårklippning utan problem, bägge har samma premisser när det gäller stall, mat etc.

Kort sagt, man gör som man vill.

Hej!

Det måste ju få bero på hästen..

Själv har jag en häst som är typ spårklippt och än så länge går utan täcke. Hon har inte visat några tecken på att frysa, är lika glad och lycklig varje dag. Idag hade vi 8 minus och hon har inte ens börjat "resa pälsen". Övriga gänget i stallet har nu dubbla 400 gr täcken med helhalsar.. Jag undrar vem som lider mest..

/ Lavinia, som självklart sätter täcke på om häst börjar frysa.

Jag har nyss fått två shettisar till mig som är halvklippta...eller vad man ska säga...tror det är någon hitta på klippning (ska snygga till dom imorrn)...men jag har tyvärr inga täcken till dom...ska fixa det även imorrn...men dom verkar tyvärr frysa:(...så imorrn ska dom få stå inne tills jag fixat klart så får dom gå i skritten sen.

Okej men det är ju bra då vet jag att jag inte måste vara så strikt med täcke efter några dagars täckande, för jag ser då att mina hästars päls är liggandes dagen efter täckning. sen är väl hästen inte så känsliga som vi heller va? dom måste inte ha samma tjoclek varje dag trots att det är samma grader?
spelar dock inte mig någon roll då jag har tunnare regntäcken.

Jo... det är som du säger upp till var o en men när du nu nämnde Island, Hur gör de med hästarna de rider? O vad gör de med dem under de där 2 veckorna innan de släpper ut dem helt?

Jo... det är som du säger upp till var o en men när du nu nämnde Island, Hur gör de med hästarna de rider? O vad gör de med dem under de där 2 veckorna innan de släpper ut dem helt?

Alla hästar som rids vintertid, står installade. De får iofs komma ut i en gruspaddock dagligen, men då pratar vi inte om timslånga utevistelser.
2 veckor innan de ska släppas på en ordentlig vila upphör ridningen. detta för att pälsen ska få återta sin ursprungliga upprättstående form samt att fettet kring varje strå ska hinna återbildas.

Jag vet inte hur det fungerar på andra häsar men just detta med sadelläget är en sak jag verkligen studerat på Novan.
Efter ett ridpass blir pälsen ihoptryckt i sadelläget och den reser sig inte med resten av pälsen. Två timmar efter ridning (kväll) så är denna del av pälsen fortfarande lite ihoptryckt men har börjat resa sig. Morgonen efter har pälsen återtagit sin normala spänst och fungerar precis som övrig päls.
Fettet i pälsen däremot är en annan sak och det kan jag tänka mig att det tar ett par veckor att ersätta.

Hmmm, ok, men då håller jag nog fast vid min teori att är det kallt på med täcke eftersom jag har mina hästar ute MÅNGA timmar om dagen. Onda ryggar vill inte jag ha o jag vill inte ställa dem i stallet massa timmar extra bara för att de har hopklämda hår i sadelläget...

Testade igår på mina hästar att ha dom utan täcke, tyckte tyvärr inte pälsen rest sig någonting, har dock gått täckade i minst 2-3 veckor i sträck, men i dag fick de på sig täckena då det var lite snö i luften i morse, mina går oxå ute långa dagar.

Har också funderat på detta ang. ridskolorna och att deras hästar sällan är täckade FAST de är halvklippta. Idag när det var ett par minus här stod ridskolehästarna ute, alla utan täcke, halvklippta de flesta. Dessutom har de inte alls stora hagar, inget att äta under tiden, en massa lera som frusit så de springer ju knappast omkring eftersom det är så knögligt och liten yta. Iofs är de bara ute ca 4 timmar per dag men ialla fall.. Min häst som INTE är klippt har ett täcke med lite foder i när hon är ute. Absolut när de är svinkallt och blåser isvindar, eller snöar. Det har inte ridskolehästarna..

Mitt sto är helklippt men pälsen har vuxir ut till ca 1,5cm och är tät. Hon går utan täcke nu, dygnet runt på lösdriften så länge det inte är minus och snålblåst eller mkt nederbörd. Jag är ju hemma och kan kolla om hon fryser, vilket jag gör flera ggr/dag, men icke. Hnon klarar sig fint, så att ha en halvklippt häst utan täcke ser jag inte som ett problem i de flesta fall.

Min klubbs ridskola har de flesta hästarna halvklippta. Dessa samt de oklippta går oftast otäckade även om det är kallt (menar en bra bit under nollan). Fast de som är frusnast (inte de som är mest klippta) får täcken när det är "dåligt väder". Alla hästarna har dock fri tillgång på hösilage (utom tjockisarna, de har halm). Jag tror inte de fryser, men visst kan det hända att någon häst gör det någon eftermiddag när de kommer in. Men det är ju trots allt inte HELA världen om de fryser en dag, hästar är ju tåliga. Men då får den hästen ett täcke nästa gång det är liknande väder.

Har också funderat på detta ang. ridskolorna och att deras hästar sällan är täckade FAST de är halvklippta. Idag när det var ett par minus här stod ridskolehästarna ute, alla utan täcke, halvklippta de flesta. Dessutom har de inte alls stora hagar, inget att äta under tiden, en massa lera som frusit så de springer ju knappast omkring eftersom det är så knögligt och liten yta. Iofs är de bara ute ca 4 timmar per dag men ialla fall.. Min häst som INTE är klippt har ett täcke med lite foder i när hon är ute. Absolut när de är svinkallt och blåser isvindar, eller snöar. Det har inte ridskolehästarna..

men har du sett att de fryser?
annars så är det ÅTERIGEN så att du som människa tycker det ser eller bör vara kallt ut, och därmed förutsätter att det ÄR det för hästen. 4 timmar utevistelse är ingenting, och minusgrader och ganska vindstilla är betydligt bättre än nederbörd och vindar i frågan om hästens förmåga att hålla värmen. Jag är ganska övertygad om att hästarna är helt tillfredställande varma under de förhållandena - även om de är halvklippta. Så länge de som sagt har päls kvar över de kritiska ställena som är rygg, länd och kors, så håller de värmen mycket bra!
Bara för att du bestämt att din oklippta häst "nog" fryser och därmed bör ha täcke, betyder inte att den gör det.

Nej nej, var bara en iakttagelse som jag funderade över. Jo jag täckar min häst och anser inte att jag behöver förklara varför.
Undrade bara, eftersom de inte har något öht att tugga på. Och om det är vindstilla kanske det inte är någon fara, men värre när det är kallt och blåser/regnar.

Senast ändrad av en moderator:

OK jag förstår! Var inte menat att låta aggressiv, ser att inlägget kan tolkas som det. Nederbörd och blåst är helt klart faktorer som spelar stor roll hur hästarna fryser. Dock är 4 timmar utan mat och 4 timmar ute ganska lite i jämförelse. Jag hoppas att du inte läste mig som att jag krävde en förklaring varför din häst är täckad : )

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
811
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023