Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 236
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

Jag orkar inte läsa alla svar du fått men jag åker oxå förbi en ridskola varje dag som har hästar utsläppta iminus grader halvrakade och utan täck. de stör faktiskt mig för varför rakar man hästen jo för man vill ha kort päls pga svetten, men släpper du då ut hästen utan täcke ja då försöker ju pälsen växa ut igen i den mån de går. Och hästar är jätt känsliga i alla sina organ. Jag tycker folk gör så korkade grejer så man blir gråtfärdig i bland.:(:confused:

Men samtidigt ger en funktions klippning inte per automatik täckesbehov, bägge våra hästar har klippts på samma sätt. Den ena har ett behov av täcke, medan nästa inte har detta behov utan klarar sig utmärkt täckeslös.

Tror helt att det är från häst till häst om de måste ha täcke som halvrakade.

Ex. är en häst i vårat stall som är halvrakad och har hittat honom svettig på halsen två dagar i rad trots att han inte är särsklit tjockt täckad. Han skulle nog trivas bäst otäckad då det inte alls kan vara bra att gå runt i såna kläder att svetten rinner heller.

Som sagt olika från häst till häst....trots att min spontana tanke säger; täcke!

nä 4 timmar är kanske inte så mkt våra går ute nästan i ur och skur typ 10 timmar så det är skillnad :) Bara undrade, det är ju stor skillnad på privathästägare och ridskolor, det märks. Iaf i täckesfrågan..

Min spontana tanke säger detsamma... Man har ju "växt upp" med det där att hästar ska ha täcke om de klipps och alltså inte få ha sin päls som skydd länge... men men alla tycker ju olika. Min häst har haft ryggproblem och blir lite känslig i den när det blir kallt så då täckar jag hellre så hon slipper det.

det är så olika det där, folk gnäller på mig att jag rider med helrakade häst utan ländtäcke när det är kallt, men han blir sjöblöt av svett om jag har det.

även om du bara har det under uppvärmningen och sedan tar av honom det?

Har inte kollat i tråden på ett tag, mkt bra inlägg!:bow:vi har ganska lika åsikt om hästhållning tror jag.

Precis som du nämner är det inte många som kollar på hästarna i hagen hela dagarna eller tyder vad hästarna tycker & tänker.

De hästmänniskor jag vet som inte tar så hårt på detta med täcke reagerar bara vagt om hästarna står & skakar i hagen, DÅ tycker de att de fryser aningen.
Men hästar akn ju frysa utan att skaka, de akn inte visa hur de mår lika tydligt, därför anser jag att vi bör tänka på 2 & 3 gånger innan vi sätter på täcke, klipper osv osv.

*KL*

Ang diskussionen om hårsäcksmuskeln, och Malene är inte fel ute. De första stället som alltid har dåligt eller inget skydd av håren är sadelläget, här förorsakar sadeln dels slitage på fettet i strået men plattar även till håren så att skyddet uteblir.
Ett täcke ger samma effekt, men är inte så utdragen som påståendet vill göra gällande.

På Island känner man till det här, för hästar som har varit under ridning på vintern och som man sen avser släppa på vila får inte gå ut förrän ca 14 dagar efter avslutad träning. Då har håret hunnit reparera sig och återtagit sin ursprungliga skyddande form och hästen kan vara ute igen utan att får problem med köld, blåst och nederbörd.

Delvis KL.Detta är naturligtvis sant, skribenter får det att låta som att täcken skadar hästarna vilket inte ett väl anpassat täcke gör, många hästar får tex bogskav & det är trist men det finns ju skydd för sånt oxå.
Man ska inte skita i att sätta på täcke bara för att man är orolig att amn förstör hårsäckarna/hårsäcksmuskler, då får man ta sig en funderare på om hästen öht ska tränas så pass hårt att den riskerar att bli svettig.

det är så olika det där, folk gnäller på mig att jag rider med helrakade häst utan ländtäcke när det är kallt, men han blir sjöblöt av svett om jag har det.

jag kan väl själv säga att jag är väl en av dom som skulle reagera på detta :smirk:

men rider du med det under hela ridpasset?

jag rider med ländtäcke under hela ridpasset på min häst med då är det ett tunnt fleece( inte när jag tränar inne.).

Synd att du inte orkade läsa tråden... Jag är ridinstruktör och skrev i början av tråden både en (vetenskaplig) förklaring till varför hästar inte fryser som människor OCH varför man på ridskolor ganska ofta väljer att inte klippa.

nä 4 timmar är kanske inte så mkt våra går ute nästan i ur och skur typ 10 timmar så det är skillnad :) Bara undrade, det är ju stor skillnad på privathästägare och ridskolor, det märks. Iaf i täckesfrågan..

Och fråhan är, handen på hjärtat, vilka hästar som har det bäst ur naturlig hästlivssynvinkel; privathästar gående två och två i små leriga rasthagar påbyltade täcken (min egen privathäst inget undantag) eller ridskolehästar gående i flock, uatn täcke i jättehagar på flera hektar (som våra gör på mitt jobb)...

Och självklart generaliserar jag, för det finns privathästar i stor flock o ridkolehästar i "skithagar" oxå, men om man ser till vad som fgaktiskt är vanligast...

Ja, saken är väl som sagt att det är individuellt o det är ju självklart men jag sitter oxå o funderar vart ifrån kommer den där debatten om att hästar börjar hamna i riskzonen för att frysa vid + 5 grader? Antar att det är menat MED full bepälsning... sen utan full päls... vad gäller då? Individuellt det är klart, bara en tanke återigen...

Vid CIRKA + 5 grader behöver en TUNNPÄLSAD HÄST AV HALVBLODSMODELL (detta är vad undrsökningen är gjord på för typ av hästar - fullpälsade som inte tränas och går ute mycket har sin nedre kritiska temp vid BETYDLIGT lägre temperaturer) ökar energibehovet, vilket man kan åtgärda genom att antingenöka grovfodergivan eller lägga på täcke. Det handlar alltså egentligen inte om ifall hästen FRYSER utan om att behovet av energi ökar för att hästen ska hålla värmen. Det är därför det kan vara vettigt att täcka en häst som har tendens att falla ur, just för att energin i fodret inte ska gå åt till att hålla hästen varm.

Sedan är det också en väsentlig skillnad på att gå ute 4-5 timmar jämfört med 8-10...

Håller dock mer om att om hästarna börjar skaka så är det teckan på att de fryser, och om det händer annat än någon enstaka gång (t ex vid kraftigt regn) så bör man öka grovfodret eller täcka. Även hästar med päls fryser dock vid regn och blåst, som är betydligt värre än torr kyla.

Synd att du inte orkade läsa tråden... Jag är ridinstruktör och skrev i början av tråden både en (vetenskaplig) förklaring till varför hästar inte fryser som människor OCH varför man på ridskolor ganska ofta väljer att inte klippa.

Inte täcka menade jag ju ;). Var nog trött...

Ridskolor har inte täcken på sina hästar för att dom inte har råd att köpa täcken. Ridskolehästar är jättestela att rida. Varför skulle man inte täcka sin halvklippta häst? Varför skulle man vilja ha en stel och frusen häst att rida som lättre sträcker sig eller tvingas till arbete som den inte är mjuk nog i musklerna för att utföra?

Mmm, det är ju sant... men det är väl som alltid. Det står si o så i undersökningar o sen inget mer om närmre fakta. En raggig ponny/kallblod lär ju inte frysa lika fort som en tunnhårig fullblods/halblodshäst... o som du säger det är ju STOR skillnad på 4 timmar o kanske 12 som t.ex. mina är ute. 4 timmars utevistelse i kyla är nog ingen större fara men att ställa mina hästar ute i hagen heldagar klippta utan täcke i dagens -10 även mitt på dagen känns grymt.

Och fråhan är, handen på hjärtat, vilka hästar som har det bäst ur naturlig hästlivssynvinkel; privathästar gående två och två i små leriga rasthagar påbyltade täcken (min egen privathäst inget undantag) eller ridskolehästar gående i flock, uatn täcke i jättehagar på flera hektar (som våra gör på mitt jobb)...

Och självklart generaliserar jag, för det finns privathästar i stor flock o ridkolehästar i "skithagar" oxå, men om man ser till vad som fgaktiskt är vanligast...

Hej och hå! I sthlm kankse alla privathästar går i små leriga rutor men i resten av detta land där det faktiskt finns plats för att ha häst har våra privathästar det bra mycket bättre (i stora hagar med normalt mycket täcken) än vad ridskolehästarna har med sin utevistelse på 5 timmar om dagen!

Har man det så är det ju jättebra, men man behöver definitivt inte bo i huvudstaden för att man på de allra flesta större privatstall kunna se och konstatera att väldigt många hästar går i små, trista hagar, ofta för att man som ägare inte vill riskera skador om man släpper ut i flock. Har man sina egna hästar hemma eller i ett mindre stall är läget ofta ett annat.

Och märk väl, jag skrev själv att jag generaliserade till viss del...

Och OBS att jag inte på något sätt är täckesmotståndare (även om jag mår ganska dåligt av att se täckade hästar i +15 grader och sol...)- jag försöker bara förklara dels de praktiska skälen till att många ridskolor inte täckar (och nej, vi som jobbar på ridskolorna är inga hemska människor som gillar att plåga djur - vi är tvärtom både kunniga och intresserade och vi gillar våra fyrbenta arbetskamrater hemskt mycket, MEN vi måste se till vad som fungerar med 25 hästar och inte som privathästägaren till vad som fungerar med 1...), SAMT även lite fakta kring hur hästar klarar köld. Allt är inte heller svart och vitt, och flera sätt kan vara helt OK.

Angående stela ridskolehästar; De är stela på sommaren också... Man kan och ska inte begära av en häst som går med allt från nybörjare (där den SKA stå ut med ovanna hjälper etc) till elever som vill rida på tygeln att den ska vara som ens egen privathäst som rids med samma konsekvens varje dag. Tycker de är fantasiska som fixar att ställa om så, våra lektionshästar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
811
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023