Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 236
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

Nu handlar inte detta om varken din eller min hästhantering, utan me om vad som egentligen är naturligt för hästen; stor, kueprad hage i flock eller liten (oavsett väldränerad eller odränerad) ensam eller med en kompis...

Och egentligen var det inte det tråden handlade om alls.

Själv föredrar jag precis som du en stor hage och en liten flock, men hur ofta går det att lösa om man´inte har eget stall?

Men då måste ju din stackars häst frysa.
Du måste ju ersätta det du klipper bort, eller hur?!

(VARFÖR ska du köpa det???)

Köpa vad? menar du halstäcke? ska ha ett till regntäcket nämligen.

Men om jag skulle ersätta allt som jag klipper bort skulle jag få köpa en kroppstrumpa xD

Och halsen och magen fryser/ lika känsliga där som på rygg, länd och kors

Och med mackans inlägg i bakhuvudet så kommer vi gemensamt fram till att täcke sällan behövs på hästar som halvklipps.

det har jag redan skritvit innan i tråden att hästar som tex klipps på undersidan halsen eoch bogarna behöver inte täcke.

LitenC: ja allvar :D Har du inte sett magplatte täcken? :angel::D Jag tycker dock det har blivit lite bättre (läs ngt mindre hysteriskt) på marknadsfronten gällande halstäcken... för några år sen fanns det ofta till täcken med hals alternativ, halstäcken i i olika tjocklekar, så man kunde variera tjockleken på halstäcket dessutom , så att det blev exakt "rätt" antal gram även på halsen. :angel:

Tänkte lite på magplattan det kan ju ändå inte direkt värma :eek: för man kan ju inte spänna åt den på samma sätt som tex en sadelgjord. blird et inte bara en kanal för kall luft ?

Köpa vad? menar du halstäcke? ska ha ett till regntäcket nämligen.
Jo men varför?
Fryser din häst utan halstäcke? Annars finns det ju ingen anledning till att köpa ett...
Och Om den fryser utan halstäcke så kan du ju omöjligt ha den ute nu.
Jag förstår inte riktigt logiken..

Och halsen och magen fryser/ lika känsliga där som på rygg, länd och kors

Fel.

det har jag redan skritvit innan i tråden att hästar som tex klipps på undersidan halsen eoch bogarna behöver inte täcke.

Med halvklippning menar jag även övriga "halvklippningar".
dvs hals, mage och en bit av bakdelen.

Du påstår att hästen behöver mage&halsskydd, hur kommer det sig då att den inte skulle behöva "underhalsskydd" och skydd på bogen?

Med halvklippning menar jag även övriga "halvklippningar".
dvs hals, mage och en bit av bakdelen.

Du påstår att hästen behöver mage&halsskydd, hur kommer det sig då att den inte skulle behöva "underhalsskydd" och skydd på bogen?

Vänta lite här nu :S

jag har nte påstått att dom behöver det. Jag är snarare imot magplatteskyddet.

Jo men varför?
Fryser din häst utan halstäcke? Annars finns det ju ingen anledning till att köpa ett...
Och Om den fryser utan halstäcke så kan du ju omöjligt ha den ute nu.
Jag förstår inte riktigt logiken..

Fel.

Min ska ha ett halstäcke till sitt regntäcke då hon inte ska bli blöt på halsen inte för att hon fryser.

Sen menade jag inte att dom är lika känsliga på mage och hals som på rygg, länd och kors. utan är känsligare på rygg,länd och kors

Okej..

Varför är det så hemskt att hon blir blöt på halsen? :crazy:
Är hon klippt så tar det ju inte mer än tio minuter för den att torka.
Gaah. Stackars häst :p

Jag har precis flyttat och fått mitt nya förvärvstillstånd utfärdat.
I samband med det så pratade jag med djurskyddsinspektören som var ute och besiktigade gården om just täcken. Hon hade en väldigt klar uppfattning om hur hästar ska hållas.

:idea:Enligt henne ska hästar gå i bra hagar utan täcke året om. Hon säger att inte ens en klippt häst fryser. Ger man hästen fri tillgång till stråfoder och vatten så klarar de sig bra. Hon trodde att den överdrivna täckeshanteringen, i kombination med att man ger hästarna för lite hö för att man är rädda för att de ska bli tjocka, i mångt och mycket var en snobberi som utvecklats i ridstall och att folk inte vågade låta sina hästar gå utan täcken för att de kanske blir utmobbade och sedda som dåliga hästägare då. Vidare sa hon att hästar inte är människor och att vi inte ska överföra våra känslor på dem. :idea:

Personligen har jag regntecke på de hästar som rids när det regnar och blåser. Har en hage med sämre vindskydd än i de andra.

Jag har fått lära mig att hästar klarar ned mot 10* kyla utan problem men att de kan vara känsliga för regn och blåst, så därför täcker jag vid busväder. Hon trodde inte det var någon större fara heller, utan att de klarade sig bra ändå.

Först blev jag lite irriterad men sedan har jag funderat på det här och hon har kanske rätt. :smirk:Det är bara det att det är så himla svårt att insé att man kanske har gjort fel i alla år och det man tror är för hästens bästa är en björntjänst. De är ju faktiskt skapade för att gå ute.

Okej..

Varför är det så hemskt att hon blir blöt på halsen? :crazy:
Är hon klippt så tar det ju inte mer än tio minuter för den att torka.
Gaah. Stackars häst :p

kan säga att det inte är synd om min häst någonstans :crazy:

Sen skrev jag att hon skulle ha det på ett regntäcke. OCh ett tunnt regntäcke har hon inte denna årstiden utan vår/sommar.

halstäcke vil jag ha dels då det regnar rikitigt mkt och blåser oxå. den är det rätt bra för grisiga mannar ;)

Inte? Det måste det väl vara om den inte får leva på ett bra sätt?
Ännu värre om du har det vår/sommar när täcke inte behövs.

halstäcke vil jag ha dels då det regnar rikitigt mkt och blåser oxå. den är det rätt bra för grisiga mannar
Det finns borstar och vatten. :p

Vill för dig och andra citera Boj och undrar stilla varför inte fler tar åt sig av Bojs inlägg, kunskap från isisarnas liv.

*KL*

Ang diskussionen om hårsäcksmuskeln, och Malene är inte fel ute. De första stället som alltid har dåligt eller inget skydd av håren är sadelläget, här förorsakar sadeln dels slitage på fettet i strået men plattar även till håren så att skyddet uteblir.
Ett täcke ger samma effekt, men är inte så utdragen som påståendet vill göra gällande.

På Island känner man till det här, för hästar som har varit under ridning på vintern och som man sen avser släppa på vila får inte gå ut förrän ca 14 dagar efter avslutad träning. Då har håret hunnit reparera sig och återtagit sin ursprungliga skyddande form och hästen kan vara ute igen utan att får problem med köld, blåst och nederbörd.

Inte? Det måste det väl vara om den inte får leva på ett bra sätt?
Ännu värre om du har det vår/sommar när täcke inte behövs.

Det finns borstar och vatten. :p

men snälla du. jag klipper min häst sista gången i april, släppa ut min frusna lilla dam utan täcke då är ingen bra kombination kan jag lova.
kanske blir klipps i sommar oxå då hon svettas mkt. men får se då.

Hon har ett ofodrat regn täcke på sommaren när det regnar, detta är då hon inte för bli kall över länd och rygg kors. min ena tränare och en annna person som har följt oss har sagt detta och har funkat jätte bra.

Sen har hon ett flugtäcke på sig på sommaren meni nte alltid ;)

Enligt henne ska hästar gå i bra hagar utan täcke året om. Hon säger att inte ens en klippt häst fryser. Ger man hästen fri tillgång till stråfoder och vatten så klarar de sig bra. Hon trodde att den överdrivna täckeshanteringen, i kombination med att man ger hästarna för lite hö för att man är rädda för att de ska bli tjocka, i mångt och mycket var en snobberi som utvecklats i ridstall och att folk inte vågade låta sina hästar gå utan täcken för att de kanske blir utmobbade och sedda som dåliga hästägare då. Vidare sa hon att hästar inte är människor och att vi inte ska överföra våra känslor på dem.

Kan nog hålla med dig. Så länge dom har fri tillgång på grovfoder och något skydd för blåst samt regn/snö klarar dom sig nog bra. Iaf om de bara är halvklippta....
Tyvärr har vi varken bra skydd eller så dom får fri tillgång på grovfoder :( Annars hade dom nog gott och väl kunnat gå utan täcke..

men snälla du. jag klipper min häst sista gången i april, släppa ut min frusna lilla dam utan täcke då är ingen bra kombination kan jag lova.
kanske blir klipps i sommar oxå då hon svettas mkt. men får se då.

Hon har ett ofodrat regn täcke på sommaren när det regnar, detta är då hon inte för bli kall över länd och rygg kors. min ena tränare och en annna person som har följt oss har sagt detta och har funkat jätte bra.

Sen har hon ett flugtäcke på sig på sommaren meni nte alltid

Har hon täcke även på sommaren?? Så länge de går i en hage med skydd för det värsta störtregnet så behöver man väll inte lägga på täcke på sommaren? Eller har hon /har haft ryggproblem?
Ser ingen vettig anledning annars att lägga på täcke på sommaren. jag förstår om det är vinter, inga bra hagar, inget grovfoder eller skydd i hagen, blåst samt regn/snö att man kanske vill lägga på täcke. Men INTE på sommaren då det oftast är varmt och de går på sommarbete! Då är det väll bättre att ta in dem vid riktigt pissväder än att ha på dem täcke 365 dagar om året .. ?

Har hon täcke även på sommaren?? Så länge de går i en hage med skydd för det värsta störtregnet så behöver man väll inte lägga på täcke på sommaren? Eller har hon /har haft ryggproblem?
Ser ingen vettig anledning annars att lägga på täcke på sommaren. jag förstår om det är vinter, inga bra hagar, inget grovfoder eller skydd i hagen, blåst samt regn/snö att man kanske vill lägga på täcke. Men INTE på sommaren då det oftast är varmt och de går på sommarbete! Då är det väll bättre att ta in dem vid riktigt pissväder än att ha på dem täcke 365 dagar om året .. ?

Min häst har täcke även på sommaren när de regnar eller är risk för regn, när hon inte hade de så skakade hon när jag tog in henne efter en dag.

min går inte på bete då hon tävlas på sommaren och tas in på kvällarna.
Sen så har dom tyvärr inge skydd för regn i hagen :( Sen så har hon en öm rygg som hon fick från en dålig sadel när hon var ung.

Min häst har täcke även på sommaren när de regnar eller är risk för regn, när hon inte hade de så skakade hon när jag tog in henne efter en dag.

och vi klipper henne inte alls på sommaren men ändå fryser
hon i regn

eftersom My Beauty klipper hästen även vår och sommartid så har den inget som helst försvar mot vare sig kyla, väta eller vindar, så ja - under dessa förhållanden behöver den nog täcke.

KL
Det många som argumenterar att deras hästar är extremt frusna men minsann helt normala för den skull osv, verkar missa är dock att se ett samband mellan deras "extremt frusna hästar" och faktumet att de täckats mycket och tjockt största delen av året, i många konsekventa år, ofta från tidig ålder. Detta påverkar självklart hästens egen förmåga att hålla värmen själv.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
811
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka