Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 236
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

Glömde säga att hon har täcke när det regnar, men det kanske framgick ändå.

min fjording vare spårklippt o gick utan täcke, frös inte ett dugg, många övertäckar sina hästar.

okkk. tack ;P har funderat på om ja skulle klippa nu lr inte, men sen vill man ju inte han ska svettas en massa, o bli blöt. får fixa maskin ska klippa han senare i helgen kanske då.:P

Själv tycker jag det är taskigt att lägga täcke på hästen.

En häst utan täcke har möjlighet att resa pälsen upp för att få luften att strömma igenom så hästen torkar, en häst med täcke på kan aldrig få pälsen att resa sig.
Och när det nu är halvklippta hästar vi pratar om så är de ju oftast klippta på "undersidan" och täcket ligger i så fall på "översidan".

Förstår inte då varför man ska ha täcke faktiskt. På en klippt häst har man ju tagit bort möjligheten för den att resa pälsen upp så där behöver man täcke till en början. Men sen när pälsen växer ut kan man ta bort täcket.

Hästar fungerar ju inte som vi människor som behöver kläder för att hålla oss varma. Hästen håller värmen genom att hålla igång blodcirkulationen, alltså genom att äta och röra på sig.
Pälsen hjälper endast till att hålla vätan borta från skinnet.

Det är mina åsikter.

/M

Jag klippte min pålla för nån månad sedan och hon går utan täcke. Regnar det och ligger under 5 grader får hon ett fodrat regntäcke och är det under 10 minus (nästan aldrig) så får hon ha ett mellantjockt vintertäcke. Hon är inte frusen av sig alls.

Pälsen hjälper endast till att hålla vätan borta från skinnet.
Och kanske även att behålla uppvärmd luft intill skinnet... Vid blöt päls fungerar inte den funktionen så bra. Och det är väl det som sker då man tränar en raggig häst så den blir svettig och sedan ställer ut den i kylan.
(här har det varit 25 minus redan..)
Samma med klippt häst, vinden kan driva bort den värme som då strålar rätt ut från skinnet på hästen. Då det vuxit ut lite så det finns lite som kan resa sig och behålla en aning luft omkring sig kan de väl klara sig utan täcke, men jag vill inte utsätta hästarna för avkylning.

en klippt päls på lite gång till utväxt har inte på långt när samma kvalitet eller funktion att bidra till att behålla värme, som en helt oklippt päls.

Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång. Därför har jag täcke på om jag börjat täcka är det sen vindstilla och fint väder och jag är hemma så självklart kan den slippa sitt täcke.

Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång.

Stämmer verkligen det där? Källa?

Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång. Därför har jag täcke på om jag börjat täcka är det sen vindstilla och fint väder och jag är hemma så självklart kan den slippa sitt täcke.

det var den bästa storyn hittills i år på Bukefalos tror jag.
vart har du fått denna ifrån - källa tack!

Tyvärr har jag ingen källhänvisning men på en utav Margareta Bendroths föreläsningar, hon är projektledare i häst i sjuhärad.

Haha.. den var ju kul ju!

Tur ingen sa det till mitt arabsto, som gick från otäckad, till att vid jul det aktuella året få 380 grams täcke, och i februari ryckte jag av henne täcket. Hennes hårsäcksmuskler fungerade utmärkt både före och efter ska tilläggas ;)

Tyvärr har jag ingen källhänvisning men på en utav Margareta Bendroths föreläsningar, hon är projektledare i häst i sjuhärad.

ursäkta men påståendet är helt befängt och saknar totalt grund. Du måste ha missförstått kapitalt - för jag vill inte uttala mig om kunskapen hos en människa du nämner vid namn, som inte är med i tråd diskussionen.

Hästar är oavsett om de är klippta eller ej, MYCKET mer köldtåliga än människor. Detta då de har en mycket mindre del av sin totala kroppsvolym direkt under huden än vad vi har.

Täcket sitter ju faktiskt ofta ändå på de delar där en halvklippt häst har päls (om man inte packar in pålle i luva o halstäcke), så just det där att ersätta pälsen blir det ju inte så mycket med egentligen.

Jag är ridinstruktör och jobbar på ridskola. Ridskolehästarna går ju oftast inte ute så länge (våra är ut mellan 8 och 13- sedan behöver de gå in för att hinna äta och vila innan lektionernq börjar), och vi klipper våra t o m mindre än halvklippning; bara hals, bog, bringa. Jag ser dem ju och arbetar med dem varje dag, och de verkar fullt nöjda och visar inga tecken på att frysa.

Att täcka ridskolehästarna i hagen känns för oss på vår ridskola inte som något bra alternativ (självklart görs undantag om vi får en häst som visar att den behöver det)- det tar för mycket betald arbetstid för att vara vettigt, och dessutom har vi inte möjlighet att torka alla tjugo hästarnas täcken den dag det ösregnar. Det hade heller absolut inte varit något alternativ att inte klippa dem och låta dem stå med svettvåt pälsa på kvällarna efter lektionerna. De hästar som ändå är fuktiga när de kommer in efter "jobbet" får sova med fleecetäcke.

Själv täckar jag min häst - mest av bekvämlighet för att slippa lång päls och mycket lera, men ser till att ha får lufta pälsen ordentligt varje dag ändå.

Jag skulle faktiskt tro att det finns fler hästar som far illa av för mycket täcken än vad det finns de som far illa av för lite. Personligen mår jag riktigt dåligt när man ser hästar som går i täcken (inte sällan till och med fodrade sådana) när det fortfarande är så varmt att vi människor, som är MYCKET MER köldkänsliga, går omkring i bara tröja...,

Senast ändrad:

Jo, jag håller med dig där om att de ju är nakna där det inte är täcke ändå men det är ju lite som med väst för oss brukar jag inbilla mig... armarna är fortfarande "nakna" men vi blir varmare i kroppen eftersom vi har extra värme över ryggen o så.

De har ju vinterpäls på HELA kroppen av en anledning. Tar vi pälsen från dem på delar av kroppen kompenserar vi med att ge mer värme där det går... är jag helt ute o cyklar nu eller?

Ofta är det människan som fryser mer än hästen, därför vill vi gärna täcka dom mera än vad det egentliga behovet kräver.

En klippt häst behöver inte per automatik ha täcke på sig, man måste se till individen. En spårklippt häst där päls finns kvar över rygg, kors samt även mage vi pratar alltså om en enkel bogklippning lär knappast kräva täckning om hästen inte har speciella behov.

Man kan överhetta en häst med för mycket täckning, fast det tror jag inte många känner till eller tänker på.

Jag tror inte att det handlar så mycket om hur många grader kallt det är, utan mer om hur det förhåller sig med luftfuktighet, regn och blåst.
5+ i Skåne kan vara mycket, mycket kallare än -5 i Norrland.

Mina hästar är iofs inte klippta, men det händer att de går utan täcke även när det är minusgrader - men då får det vara vindstilla och sol.

Immer

en klippt päls på lite gång till utväxt har inte på långt när samma kvalitet eller funktion att bidra till att behålla värme, som en helt oklippt päls.
I know!
Men en cm päls borde ju skydda lite mer än en-två mm.
Och jag menar att hästen som nyklippt och helt naken i mitt tycke borde skyddas, även om den efter någon månad kanske tål lite mer väder pga att pälsen hunnit växa ut lite. Men inte helklippta! En sån skulle jag aldrig släppa ut otäckad!

Jag tror inte att det handlar så mycket om hur många grader kallt det är, utan mer om hur det förhåller sig med luftfuktighet, regn och blåst.
5+ i Skåne kan vara mycket, mycket kallare än -5 i Norrland.
Helt sant!!
Här frös vi som hundar strax över nollstrecket, men nu med tio grader kallt och nedåt känns det riktigt skönt ute.
Hästarna har torra pälsar och det är vindstilla och nice.

Värsta vädret är väl fukt, blåst och regn. Då kan vem som helst frysa! Även en rund häst med björnragg, iaf över rygg och bakdel! och de delarna vill man ju ha varma och fina om man ska träna dom i slutet av en ruggig dag!

Enkelt är det ju att iaktta dem, känna och undersöka dem i olika väder. Det märks ju om de är spända och kalla!

*knapplån*
Jag undrar hur många som verkligen är där och ser hur hästarna reagerar under sin hagvistelse. De flesta arbetar eller är i skolan medan hästarna är ute.
Jag undrar hur många av de oklippta och / eller otäckade hästarna som har fri tillgång på grovfoder under sin utevistelse? (Eftersom tuggandet hjälper till med värmehållningen)
Jag är heller inte säker på att alla är kapabla att avgöra om hästen fryser eller ej. Hästar är ju rätt duktiga på att dölja smärta och obehag.
Jag har nog heller aldrig sett en häst frysa, men jag har sett sura hästar stå väldigt stilla i dåligt väder. Jag har sett dem kura bakom träd, buskar eller varandras bakar mot piskande vind och regn.Kan vi vara säkra på att de inte upplever sig frysa? Jag har åtminstone sett hästar bli ryggömma och stela efter kallt och blött eller blåsigt väder.

Det ÄR skillnad på vad vildhästar utsätts för och hur vi bör vårda våra tamdjur. Vi har andra krav och förväntningar på dem, och bör nog sätta kraven på oss själva som vårdhavare lite högre än att tillåta allt som naturen utsätter djuren för... ska vi vara sådana behöver man ju varken hovvård, veterinärvård, fodertillskott eller någonting "konstgjort" sålänge hästarna inte klagar eller dör... men sådana är vi ju inte.

Jag tycker generellt att det är självklart att päls som rakas bort ska ersättas med täcke när hästen inte tränas. Det är ju oftast bara under träningen den blir så varm att pälsen är överflödig - annars behövs den. Men visst - om hästen är spårklippt bara, tjock och go, har vindskydd, grovfoder och vädret är tämligen milt - då kan den säkert vara utan täcke. Jag skulle dock vara uppmärksam på ryggömhet för säkerhets skull. Särskilt vid väta.

Sedan tycker jag att det både är täckes och klippninghysteri många gånger. Att täcka en häst i sommarvärme är nära nog djurplågeri, anser jag. Att klippa en häst som inte arbetar nämnvärt bara för att kunna klä på den snygga täcken har jag sett mer än en gång. Onödigt är förnamnet. Plågsamt lär det ju inte vara dock. Bättre är väl att se till att skritta av och torka hästen ordentligt de gånger den faktiskt arbetas svettig, kanske täcka med ylle eller fleece över natten. Då kanske den inte behöver klippas alls och kan slippa täcke övrig tid?

Jag har hittills inte klippt ett normalarbetande halvblod som tränas ca 1 h, vara v för tränare 1-2 ggr / vecka. Istället åker täcket på när hösten kommer, så sätter han inte så tjock päls. Jag plockar också gärna av täcket för några timmar under soliga vinterdagar för att lufta pälsen på en annars täckad häst.
Jag täckar inte oklippta hästar i stallet. Helklippta hästar tycker jag ska ha täcke där också, eftersom det inte ska vara så varmt i ett stall.

Personligen tycker jag att det bara finns två orsaker till att täcka en häst:
1. Om man helklipper.
2. Om hästen är frusen el har känslig rygg (Detta kan ju självklart variera beroende på väder då.)

Är hästen bara halvklippt och ej nr 2 så finns det ingen som helst anledning att täcka den.
Täcket (vanliga) täcker ju ändå bara övre delen av hästen och det är ju inte där man klipper den.
Att då säga att man ersätter pälsen med täcke är ju bara fånigt och för att inte tala om helt fel :p
(Ska man ersätta pälsen måste man ju täcka de delarna man klipper, eller hur!)

Om man nödvändigtvis ska täcka en halvklippt häst så bör man ju inte ha mer än ett tunt täcke som bara skyddar mot blöta/blåst.
Mer än så ska inte behövas!
Jag tvivlar på att det är bra att ha på FÖR varmt på hästen (även om den inte svettas), vilket de tjocka täckena oftast borde vara.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
811
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023