E
Egonson
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??
Glömde säga att hon har täcke när det regnar, men det kanske framgick ändå.
Glömde säga att hon har täcke när det regnar, men det kanske framgick ändå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och kanske även att behålla uppvärmd luft intill skinnet... Vid blöt päls fungerar inte den funktionen så bra. Och det är väl det som sker då man tränar en raggig häst så den blir svettig och sedan ställer ut den i kylan.Pälsen hjälper endast till att hålla vätan borta från skinnet.
Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång.
Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång. Därför har jag täcke på om jag börjat täcka är det sen vindstilla och fint väder och jag är hemma så självklart kan den slippa sitt täcke.
Jo men har man lagt täcke på sin häst en dag så har du "pajat" hårsäcksmuskeln och hästen kommer inte kunna ställa sin päls efter väder och vind förren den bytt päls nästa gång. Därför har jag täcke på om jag börjat täcka är det sen vindstilla och fint väder och jag är hemma så självklart kan den slippa sitt täcke.
Tyvärr har jag ingen källhänvisning men på en utav Margareta Bendroths föreläsningar, hon är projektledare i häst i sjuhärad.
Jo, jag håller med dig där om att de ju är nakna där det inte är täcke ändå men det är ju lite som med väst för oss brukar jag inbilla mig... armarna är fortfarande "nakna" men vi blir varmare i kroppen eftersom vi har extra värme över ryggen o så.
De har ju vinterpäls på HELA kroppen av en anledning. Tar vi pälsen från dem på delar av kroppen kompenserar vi med att ge mer värme där det går... är jag helt ute o cyklar nu eller?
I know!en klippt päls på lite gång till utväxt har inte på långt när samma kvalitet eller funktion att bidra till att behålla värme, som en helt oklippt päls.
Helt sant!!Jag tror inte att det handlar så mycket om hur många grader kallt det är, utan mer om hur det förhåller sig med luftfuktighet, regn och blåst.
5+ i Skåne kan vara mycket, mycket kallare än -5 i Norrland.