Sv: Halvhalt

KL
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/shoulder-in_volte.php
Under rubriken patience nämns här en vibration. Är det så ni tänker ni som utför den?

Men den vibrationen görs ju i samband med lilla snurren om inte hästen tänker tillräckligt mkt framåt neråt , är du inte i fel tråd nu :D

Den vibrationen lösgör munnen lite från marken om jag inte minns helt fel i min session med Joao Lynch

Dessutom var det ju fler bättre bilder där på lilla snurren :)

Jag tror inte att det handlar om munnen, utan nacken. Motståndet i nacken eller i övriga kroppen kan dock visa sig i munnen.

Jag är inte bara klumpig utan även trög. Jag hänger nämligen inte riktigt med på hur du menar. Om du engagerar hästen framåt, har du då verkligen ett behov av att inverka så otroligt mycket som du försöker? Jag tycker det skulle bli oerhört många signaler till hästen. Hinner den verkligen reagera på allt du hinner göra? Min egen häst är så väldigt känslig att om jag skulle försöka mig på det jag tror du beskriver så skulle det bli totalt kajko. Hon skulle inte veta varken ut eller in...

Det är ju inga megasignaler det är frågan om, tvärtom.
Hålla koll på att tyngdpunkten är rätt, annars måste man hitta ett sätt att hitta tillbaka med den, kolla att övriga kroppen är rätt, har man en rörlig häst så är det också lätt för hästen att "slinka undan" och då hamnar man själv fel också om man inte hänger med.
Alternativet är att sätta sig på ett vis där hästen mindre kommer åt att dra med sig ryttaren i sina egna kropps-ändringar, men då tycker jag det är stor risk att det går ut över följsamheten, att det blir en massa spänning eller som att skärma av kommunikation åt andra hållet också. (Ex- luta bak axlarna aningens och se till att man sitter bak på rumpan.)

Det är ju upp till mig att se till att jag dels inverkar på ett vettigt sätt som den kan svara på (men det är ofta där det kan råka bli flera ändringar, under tiden man "söker" efter exakt rätt inverkan, när man hittar det så reagerar den per automatik) återigen - oftast mycket små justeringar som ibland mer handlar om fokus än om vad man skulle se hända med blotta ögat.

Jag tror inte att alla skulle ha det behovet, nej, beroende på ridningen som helhet. Men som sagt så tror jag också det har att göra med att man väljer det ena mot det andra, så det jämnar ut sig.
Vad gör det t ex för skillnad om du har en "konstant" kvarhållande hjälp (ex. skänkel som talar om vart hästen ska vara genom att hålla om) jämfört med att du ofta är där och flyttar tillbaka direkt om hästen håller på att glida iväg från sitsinverkan?

Kan ju vara den där tunggrejen (?)som hängde ihop med nacken som CL pratade i tråden om bettlöst

Jag tror inte att det handlar om munnen, utan nacken. Motståndet i nacken eller i övriga kroppen kan dock visa sig i munnen.

Avslappning i munnen ger avslappning i kroppen även för oss människor:laugh: Har vi diskuterat förrut och jag lärde det redan på profylaxen för evigheter sen;)

Sen en annan sak med nacken, jag har lärt mej att massage på vissa punkter i nacken ger snabb avslappning längs hela ryggen på oss, (de där punkterna högst upp där nacken går över i skallen liksom och sen lite nedanför det) Jag känner det supertydligt på mej själv tex.

Det bör ju rimligtvis vara samma på hästar, så man ser hur viktig nacken är:idea: Avslappning i nacken.

Jag brukar massera där och det tycker hästen är skönt. Känslig punkt, tryck där i nacken borde motverka på en känslig häst? Tycker att sen jag började med det är hon lösare, och mera avspänd i nacken:confused: Har ju också fårskinn där på ena tränset....

Jag förstår bara så mycket av ditt inlägg (på svar på din fråga "förstår du" som att du kör en helt egen grej som inte har att göra med halvhalter, och då förstår jag inte varför du ältar på i halvhaltstråden.

utifrån din beskrivning av hur du påverkar och korrigerar i vart och vartannat steg har jag svårt att se hur du ö.h.t får rätsida på ngn ridning. Det måste bli oerhört förvirrande och störande för hästen att hela tiden få på sig alla dessa korrigeringar.

Jag kan gärna sluta älta på i halvhaltstråden, förstår inte hur man kan hitta så många saker att halka iväg på snurriga sidospår på! ;)

Jag tror att det kan vara både och.

dock har jag svårt att se hur vibrerande av bettet skulle vara på ngt sätt lösgörande. däremot av fingrar på rätt ställen- rena spånerier:o.

Om vi tar kiropraktik o även massage vid nacken om den sitter fast, så visar det sig ju oftast i munnen. Slickar eller gäspar.

Avslappad käke blir det inte om man är spänd i nacken, men när det släpper.

Iom att vi inte är ET/ kiro så kanske vårat sätt är att via munnen styra nacken o på så sätt nå en liten avslappning. gör man fel är nog risken stor för större spänning.

Senast ändrad:

Känslig punkt, tryck där i nacken borde motverka på en känslig häst? Tycker att sen jag började med det är hon lösare, och mera avspänd i nacken:confused: Har ju också fårskinn där på ena tränset....

Ser nu att jag i hastigheten återigen blev väldigt oklar och rörig vad jag menar:o

Jag menar förstås att tryck över nacken borde motverka att hästen kan släppa där ;)
Det jag börjat med är inte att ha tryck där som det kan låta utan att massera lätt i nackbasen eller vad det heter där:confused: Efter några gånger tyckte jag att hästen kändes lite "lösare" i nacken nästan vid ridning, och kopplade inte först vad det kunde handla om:confused: Det var nästan lite märkligt. Men hon har nu lättare att ställa i nacken än tidigare. TROR att massagen har en del även där.

Prova själva att massera de här punkterna på er och känn hur det påverkar längs hela ryggen och att man rör nacken åt varje sida längre och lättare. Det här finns med i EM;s video med ryttarövningar fö.

Lätt massage men framför allt värme- tänker på araberna med halsdukar;) har jag ju märkt funkar. Liniment på men även på sidan av nacken- musklerna som givetvis oxå påverkas.

Om vi tar kiropraktik o även massage vid nacken om den sitter fast, så visar det sig ju oftast i munnen. Slickar eller gäspar.

Nu skrev du om ungefär samma sak:laugh:

Ja fast slickar och gäspar gör dom även vid massage på övriga delar av kroppen:idea: Har nu insett att gäspar ihärdigt är vid större spänningar som släpper, sen är det mera tuggar, slickar (vilket hon även gör vid nackmassagen bla)

JAG kan få gäspreflex vid massage av min nacke på de här punkterna, :o

En bit in i den här visar han punkterna:idea: På människa alltså.

http://www.youtube.com/watch?v=uVgMZ4sGdyE

Hmmm tja ang halvhalter så......går dom ju igenom fint då:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Ang. våra egna nackar är jag nog inte ensam om att ibland ha spända muskler ovanför axlarna.:angel:

vet ni:cool: Jag har ätit Tokosel o då slappade dem:idea::bow:

Hm det finns selentillskott för människor:rofl:

Men det stämmer kanske med att jag ska ge lite extra selen pga KF-tendenserna hon har. :confused: Kanske ska ta av det själv också, särskilt efter en dag framför datorn:angel:

Nja, trådarna går lite i varandra här, det verkar inte bara vara jag som ibland är förvirrad...
Flash; Bra film om ryttarens uppvärmning!

Hålla koll på att tyngdpunkten är rätt, annars måste man hitta ett sätt att hitta tillbaka med den, kolla att övriga kroppen är rätt, har man en rörlig häst så är det också lätt för hästen att "slinka undan" och då hamnar man själv fel också om man inte hänger med.
Alternativet är att sätta sig på ett vis där hästen mindre kommer åt att dra med sig ryttaren i sina egna kropps-ändringar, men då tycker jag det är stor risk att det går ut över följsamheten, att det blir en massa spänning eller som att skärma av kommunikation åt andra hållet också. (Ex- luta bak axlarna aningens och se till att man sitter bak på rumpan.)

Det är ju upp till mig att se till att jag dels inverkar på ett vettigt sätt som den kan svara på (men det är ofta där det kan råka bli flera ändringar, under tiden man "söker" efter exakt rätt inverkan, när man hittar det så reagerar den per automatik) återigen - oftast mycket små justeringar som ibland mer handlar om fokus än om vad man skulle se hända med blotta ögat.

Jag tror inte att alla skulle ha det behovet, nej, beroende på ridningen som helhet. Men som sagt så tror jag också det har att göra med att man väljer det ena mot det andra, så det jämnar ut sig.
Vad gör det t ex för skillnad om du har en "konstant" kvarhållande hjälp (ex. skänkel som talar om vart hästen ska vara genom att hålla om) jämfört med att du ofta är där och flyttar tillbaka direkt om hästen håller på att glida iväg från sitsinverkan?

Jag sätter mig från början i rätt position i sadeln och jag tycker, tvärtemot dig, att det bidrar till ökad följsamhet och mjukhet. Hästen kan inte arbeta rätt förrän ryttaren sitter rätt, att sitta kvar i fel position (sned sits t.ex.) ökar istället spänningen hos hästen och omöjliggör balans och lösgjordhet.

Det jag tycker verkar fantastiskt är att du lyckas göra allt det du skriver "flera gånger i samma steg". Och att din häst hinner reagera på alla dessa signaler.

Jag vet inte var jag ska börja svara. :crazy: Du har så totalt missuppfattat och hamnat fel i ditt tänk i förhållande till hästen och ridning öht så jag önskar verkligen igen att du ska få en chans med vettig tränare någon gång och att du ska få se något annat....

Men vad i all världen anser du vara vettigt??? Nej nej nej. Sluta experimentera och trixa och fixa och håll på med egna tänk, det är mitt råd. Men det är din häst så du gör ju som vill...

Nja, trådarna går lite i varandra här, det verkar inte bara vara jag som ibland är förvirrad...
Flash; Bra film om ryttarens uppvärmning!

Visst är det:idea: Jag har faktiskt hela videon och försöker i alla fall göra övningarna, helst gå igenom varje dag, men har ännu inte vågat lägga mej i ridhuset och gympa:angel: Men det är riktigt bra för att få bättre kontroll på sej själv, och att man verkligen är fri att röra sej som man behöver göra i sadeln, jag har som många andra som sitter vid datorn lätt att bli stel i ryggen och de här övnignarna är mycket bättre än många andra jag har provat, just för ryttare.

Följsamhet är inte att sitta så lätt som möjligt o därmed få taskig balans. Kanske är det därför som du är så rädd för att galoppera.

du måste ju vara stabil för att få hästen dito. enbart följsam är man inte ens på en unghäst hela tiden, då den behöver hjälp med att lära sig att gå rakt eftersom de inte förstår o bjuder ännu.

Om man inte inser att det krävs bålstabiltet med en viss anspänning kommer man aldrig till en ibland aktiv drivande, samlande sits.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama