Sv: Halvhalt

Det jag läste var att någon TRODDE att det var quickfix. Inte att det var det. Det är rätt stor skillnad.

Vad är det då?:confused: A) Syfte och verkan, samt B ) var det kommer in i halvhalterna:confused: (för det var ju det totola skulle förklara - det som var klart och tydligt förklarat kanske kan du göra det tydligare då)

Nej, jag ser det inte som ett korrigerings verktyg i första hand, vilket jag skrivit, jag frågar om DU ser det som ett, eftersom jag tolkar din beskriving av halvhalten som mer i korrigerings syfte än ngt annat.

att halvhalten sker för sitsen primärt har jag redan förkunnat, så anser du att sitsen är det primära är du inte unik : )

Men det kanske är här den stora skillnaden ligger.
Jag tänker inte i termen sitsen - halvhalt. Utan snarare sitsen - balansera (eller snarare inte sabba i det fallet :angel:), sitsen - styra kroppen och kroppsdelarna, sitsen - höja tonus eller "släppa ner" utan att tappa balansen. Förstärker man med sitsen ja då är ju det en korrigering, om man ändrar i sitsen för att få rätt inverkan då blir det en korrigering av sig själv.
Alltså skulle halvhalter falla inom höja-sänka tonus/balansera men förmodligen riskera att hamna i facket "korrigering" om det är utöver det man normalt sett skulle ha gjort i sitsen för att hjälpa hästen med balans och tonus.
Men nu har jag inte pratat om halvhalter för egen del utan om avstämningar. Och såna gör jag när balanserandet och styrandet i sitsen inte räcker till för att ge hästen förutsättningar till det jag vill göra. Då kan det absolut räknas in som förstärkning/korrigering.

Men det kanske är här den stora skillnaden ligger.
Jag tänker inte i termen sitsen - halvhalt. Utan snarare sitsen - balansera (eller snarare inte sabba i det fallet :angel:), sitsen - styra kroppen och kroppsdelarna, sitsen - höja tonus eller "släppa ner" utan att tappa balansen. Förstärker man med sitsen ja då är ju det en korrigering, om man ändrar i sitsen för att få rätt inverkan då blir det en korrigering av sig själv.
Alltså skulle halvhalter falla inom höja-sänka tonus/balansera men förmodligen riskera att hamna i facket "korrigering" om det är utöver det man normalt sett skulle ha gjort i sitsen för att hjälpa hästen med balans och tonus.
Men nu har jag inte pratat om halvhalter för egen del utan om avstämningar. Och såna gör jag när balanserandet och styrandet i sitsen inte räcker till för att ge hästen förutsättningar till det jag vill göra. Då kan det absolut räknas in som förstärkning/korrigering.

Nu lägger jag mig också i :)

Jag måste erkänna att jag fattar nada. Vibrationer och skakningar, det låter som Parkinsons ;)
Skämt åsido, varför skulle en halvhalt med sätet vara mer av en korrigering än att skramla med bettet? :confused: För mig är det tvärtom.
Halvhalten är ju till för att stämma av och att ge hästen en förvarning om att "nu ska det hända nåt". Om jag skulle "vibrera/skaka" (min motorik har inte det finliret att kunna vara darrhänt på "vibrationsnivå" tror jag) i tid och otid, så skulle min märr bli mäkta förgrymmad på mig ganska snart.

varför blandar du in sitsen i detta nu? jag har addresserat din redogörelse av HANDENS inverkan i en halvhalt, så som förklarat av dig, och dessa skakningar och vibrationer osv osv, som korrigerings verktyg. Inget annat.

Att det blir förvirrat är ju inte så konstigt när det diskuteras två helt olika saker, som om det vore samma sak.

Jag pratade om hur jag upplever "avstämningar", men eftersom jag väldigt sällan använder vibrationer så är det inte applicerbart som en generell del i den diskussionen.
Vibrationer var ett exempel på ett tygeltag/avstämning som hinner inverka i flera faser i samma steg. Ett annat exempel är att knyta handen och stabilisera sig - själva stabiliserande delen måste såklart vara stadig och inte som att göra om igen flera gånger efter varandra om man ska få effekt, men själva handförstärkningen att knyta handen hinner man göra många gånger - om behov finnes (dvs hypotetiskt).
Sen har jag inte påstått att det ska behöva göras flera gånger i samma steg eller att man ska sitta och göra det nu och då, diskussionen uppstod ju tvärtom från ett inlägg där jag beskrev vad som kan bli "för ofta".
Där jag då påstod att det inte är avstämningar eller halvhalter i sig jag tycker kan bli för ofta, utan snarare anledningen till att man har behov av det.

Senast ändrad:

...
Där jag då påstod att det inte är avstämningar eller halvhalter i sig jag tycker kan bli för ofta, utan snarare anledningen till att man har behov av det.

Det är nog ovanstående som är den springande punkten :)

Om jag förstår dig rätt, så är en avstämning/halvhalt enligt dig enbart en korrigering och du tycker att man därför måste se till anledningen till att dessa behövs?

Så icke för mig, utan halvhalten används i mångt och mycket för att inte överraska hästen :) Det är en signal för att tala om att nu händer det något annat.

"Skaka hästen i munnen"? Det lät konstigt. Att vibrera med tygeln kan ha olika innebörder beroende på vad resten av min kropp gör. Det kan innebära uppmärksamhet eller en förstärkning. Det beror på vad jag gör för tillfället. Ett annat sorts tygeltag helt enkelt. Till skullnad från ett mer distinkt tygeltag. Ibland passar vibrationerna bättre helt enkelt.

Nej det var inte halvhalterna jag pratade om utan enbart vibrationer i tygeln.
Jag uppfattade att det var just detta med vibrationer som var oklart för några.

Senast ändrad:

Om jag förstår dig rätt, så är en avstämning/halvhalt enligt dig enbart en korrigering och du tycker att man därför måste se till anledningen till att dessa behövs?

Så icke för mig, utan halvhalten används i mångt och mycket för att inte överraska hästen :) Det är en signal för att tala om att nu händer det något annat.

det var ju precis det här som gjorde att jag blir perpex och frågar om samma som du. Totola -svara gärna på frågan för det är tydligen inte bara jag som tolkat dig som att du primärt ser halvhalten som ett korrigerings verktyg? I samband med att jag tolkade dig som att du ser den som denna, och sen ditt fokus på korrigering via handen, så reagerade jag.

"Skaka hästen i munnen"? Det lät konstigt. Att vibrera med tygeln kan ha olika innebörder beroende på vad resten av min kropp gör. Det kan innebära uppmärksamhet eller en förstärkning. Det beror på vad jag gör för tillfället. Ett annat sorts tygeltag helt enkelt. Till skullnad från ett mer distinkt tygeltag. Ibland passar vibrationerna bättre helt enkelt.

fast det är det där jag inte riktigt fattar. det är samma anledning som jag frågar Totola.
vaddå uppmärksamhet eller förstärkning? förstärkning av vad? Rider gör du väl med sitsen och sitshjälperna primärt gällande sådan problem lösning? särskilt AR ryttarna för den delen som inte gillar att använda tygeln? ;)

när skulle man sitta och vibrera i handen såvida det inte är en beskrivning av vad som möjligen översätts som just en halvhalt? Det är väl inget man gör i övrigt rent generellt?

fast det är det där jag inte riktigt fattar. det är samma anledning som jag frågar Totola.
vaddå uppmärksamhet eller förstärkning? förstärkning av vad?
Jag behöver ibland göra min häst mera uppmärksam. Det är inte alltid vi kommunicerar på räls. Vad som förstärks beror på vad resten av min kropp gör för tillfället.
Rider gör du väl med sitsen och sitshjälperna primärt gällande sådan problem lösning? särskilt AR ryttarna för den delen som inte gillar att använda tygeln? ;)
Ja visst är sitsen det primära, men ibland behövs annat också. (för mig)
när skulle man sitta och vibrera i handen såvida det inte är en beskrivning av vad som möjligen översätts som just en halvhalt? Det är väl inget man gör i övrigt rent generellt?
Som jag skrivit innan, jag kan använda mig av en vibrerande tygel som alternativ till ett mera distinkt tygeltag. Det beror på vad som passar bäst i just den situationen.

Jag behöver ibland göra min häst mera uppmärksam. Det är inte alltid vi kommunicerar på räls. Vad som förstärks beror på vad resten av min kropp gör för tillfället.
Ja visst är sitsen det primära, men ibland behövs annat också. (för mig)
Som jag skrivit innan, jag kan använda mig av en vibrerande tygel som alternativ till ett mera distinkt tygeltag. Det beror på vad som passar bäst i just den situationen.

Kalla mig gärna korkad ;) , men jag fattar fortfarande inte. Jag kanske märker ord, kan du bena ut begreppen?
Vibrera kan en sträng göra, menar du verkligen att du har sådan kontakt via tygeln att den är spänd som en fiolsträng? Att du har den kroppskontrollen att du kan förorsaka en vibration?
Distinkt tygeltag? Vad innebär det för dig? I min värld är det ett tydligt tag.

Hur är det med nyanserna däremellan? Krama tygeln? Röra på ett eller två fingrar?

Nu pratar jag ju dessutom om avstämningar, utifrån de avstämningar jag gör, inte generellt om halvhalter! :p
Att säga att någon annan inte skulle ha behov av halvhalter med annat syfte och utfört på annat sätt även om denne har bra grunder (färdig blir man ju aldrig) det tänker jag inte påstå.

Men själv använder jag avstämningar som en "extrahjälp" ungefär som att tygeln och skänklarna i allmänhet fungerar som "hjälp"/förstärkning till sitsen när den inte räcker till. För är hästen i bra nog balans och man har hästen tillräckligt inramad, då tycker jag det borde räcka att hjälpa hästen att med sitsen reglera tonus och energi nog till det man vill göra.
Men som sagt - det är utifrån "mitt" tänk, "min" ridning, -just nu- och inget jag tycker rent generellt om halvhalter.

Som sagt, inte heller att man kan göra halvhalter för ofta, utan att utifrån vissa syften som man använder halvhalter/avstämningar så hade man kunnat önska att man funderar mer över hur man kan förbättra det som brister från grunden istället för hur många och tydliga halvhalter man behöver göra. Ex- om du "måste" göra väldigt många halvhalter för att få hästen i hyfsad balans, men med resultatet att balansen egentligen inte blir bättre, bara mer hanterbar om man gör tillräckligt många halvhalter. (Då kan man såklart också fundera på om halvhalterna var väl utförda eller mer som en nödhjälp.) Om du måste göra upprepade halvhalter/avstämningar på en volt i kombination med att reglera hit och dit för att få till en rund volt. Då kanske man ska fundera på om man verkligen har böjning/ställning i hästen och hur man ska få till det snarare än hur många halvhalter/avstämningar man ska ta till för att ta sig runt så o-illa som möjligt.
Förstår du poängen?

Senast ändrad:

Kalla mig gärna korkad ;) , men jag fattar fortfarande inte.

Vad skönt då är vi två som är korkade:D Alltid en tröst att inte vara ensam.
Jag fattar inte och ännu mindre totolas försök att förklara, och avstämningar kontra halvhalter förstår jag inte heller och inte ens om Totola och biggan är överens och säger samma sak eller inte:confused:.

Nej genom en lång tråd om halvhalter har jag inte förstått så jag måste nog rida ett tag till och se om nån polett trillar ner:crazy:

Skulle du kunna precisera i vilka situationer du måste vibrera? Det är lite tröttsamt att alltid få till svar att "det beror på situationen". Någon gång måste det ju vara samma situation som uppstår, kan du beskriva den och vad den här vibreringen då gör för nytta.

De här många "justeringarna" som du pratar om ska göras i SAMMA steg (?), har du lyckats utföra det själv i praktiken? Eller är det en teoretisk filosofi?
Själv är jag nog en enorm klumpeduns, för jag skulle aldrig klara att göra flera halvhalter i samma steg. Däremot kan jag göra en liten halvhalt i varje steg vid behov.

Att göra flera justeringar i samma steg (utifrån defenition steg - en hel "cykel" av ett ben, i marken - börjar lyftas - lyfts - sätts ner - i marken (ev. ett litet nig) - nästa steg börjar) det är något jag ofta gör, ja. Men inte specifikt med tygeln utan i första hand blir det pyttesaker i sitsen, försöka hålla koll på detaljerna. Om hästen då är snabb med att ändra sig själv under ett och samma steg, då måste även jag vara snabb att ändra mig själv om jag ska hinna inverka rätt innan steget väl har blivit fel.
I traven försöker jag tänka likadant men det är mycket svårare att hinna med än i skritt. Å andra sidan hinner hästen i regel inte ändra sig själv lika snabbt i traven heller. I galoppen känns det konstigt att räkna i benämning "steg", blir ju snarare språng, och där inverkar jag än så länge så absolut lite som möjligt så det kan jag inte jämföra.

Målet är att inte behöva ändra en massa i samma steg, men så länge man inte klarar av att rama in och balansera hästen nog att kunna "hålla kvar" den utan förändringar, då blir det att jag försöker tänka antingen inverka i rätt timing av steget, eller kanske t o m inverka flera gånger eller snarare flera faser av steget. Blir förmodligen mer behov av det ju mindre man egentligen vill sitta och peta tillbaka kroppsdelar och hålla en direktkontakts-ram, ha en häst som går utan stöd i tygeln, eftersom det tar sån tid innan man klarar av att behärska allt detta endast för sitsen. (Spekulerar bara.) Man får kompensera på andra sätt helt enkelt.

Sen är det sällan det sker flera gånger med tygeln i samma steg men det händer. Och då är det i regel genom att sluta handen ( jämförbart med en kramning i tygeln) för att "komma åt" i mer än ett av stegets faser, och då för att förstärka justeringen jag gjort i sitsen. T ex kanske jag inte hittade rätt första gången och justerade sitsen ytterligare med någon muskel/några millimeter, och vill då med kramningen underlätta den nya sitsinverkan att gå igenom =förstärkning. Eller så behövde hästen lite tid på sig att ändra om i sin kropp och då kanske jag behöver upprepa en gång innan den klarar sig själv. Men det hör till undantagen, oftast räcker det med sitsjusteringen och sporadiska förstärkningar i handen.
Där hör ju en del av poängen till att om jag utifrån ovanstående skulle behöva och förstärka med handen nu och då, då säger det ju antingen mer om mina brister i sitsen, eller brister i grunderna, precis som det alltid gör med förstärkningar - man förstärker för att man inte klarar av det för grundsignalerna, eller inte klarar av att utföra grundsignalerna.
Det är inte samma sak som vad de flesta menar med en halvhalt, därför går det inte att jämföra dessa "avstämningar" med en halvhalt. Men halvhalter i sig i den vanliga bemärkelsen gör jag sällan eftersom jag mer använder andra metoder (övningar/sits/avstämningar) för samma ändamål.

Jag är inte bara klumpig utan även trög. Jag hänger nämligen inte riktigt med på hur du menar. Om du engagerar hästen framåt, har du då verkligen ett behov av att inverka så otroligt mycket som du försöker? Jag tycker det skulle bli oerhört många signaler till hästen. Hinner den verkligen reagera på allt du hinner göra? Min egen häst är så väldigt känslig att om jag skulle försöka mig på det jag tror du beskriver så skulle det bli totalt kajko. Hon skulle inte veta varken ut eller in...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama