Sv: Halvhalt

Följsamhet är inte att sitta så lätt som möjligt o därmed få taskig balans. Kanske är det därför som du är så rädd för att galoppera.

du måste ju vara stabil för att få hästen dito. enbart följsam är man inte ens på en unghäst hela tiden, då den behöver hjälp med att lära sig att gå rakt eftersom de inte förstår o bjuder ännu.

Om man inte inser att det krävs bålstabiltet med en viss anspänning kommer man aldrig till en ibland aktiv drivande, samlande sits.

Hallå!
Jag hoppas det inte var till mej:devil: (Du svarade nämligen till mej) Galoppera är mitt minsta problem:rofl: Om man bara kunde flänga runt i galopp vore det lätt att rida......

Precis, det säger inte emot varandra. Men - det finns sitsar där ryttaren med flit vill bli mindre påverkad av hästen, på bekostnad av att det blir svårare med kommunikationen åt andra hållet också. Det grundar jag på en dressyrtränare som ville just det, att jag skulle sitta ordentligt bak på rumpan och med lite bakåtlutade axlar, spjärnandes framåt med fötterna emellanåt för att klara av att hålla sig kvar i den positionen.
Det blir ju bara ett annat "fusk" innan man lärt sig sitta rätt, ett fusk som jag personligen tycker känns ännu värre än att "råka" flyttas med emellanåt, bli för rörlig.

Nu är jag också frågande... Var det en övning - och vad skulle den gå ut på?
Jag ser stolsits framför mig av beskrivningen.:confused:

Det enda jag varit med om som liknar den beskrivningen är faktiskt en sorts halvhalt där man "pressar upp sittbenen bakifrån". Men om man skulle spjärna fram med fötterna då faller man ju bak.

Fast ung. så sa jag till min kompis förr som lutade sig framåt.
Då blev det den Gyllene medelvägen- satt rakt- fast hennes känsla var att hon lutade sig bakåt då, men...:bow:

Sen om man ni inte ens vill vara följsam kan man stå upp ordentligt eller rida lätt, men då blir det svårt att lära sig någonsin.

Det grundar jag på en dressyrtränare som ville just det, att jag skulle sitta ordentligt bak på rumpan och med lite bakåtlutade axlar, spjärnandes framåt med fötterna emellanåt för att klara av att hålla sig kvar i den positionen.

Ja det beror kanske på hur du satt från början förstås:confused: jag menar vad ni utgick ifrån... och om du missförstod eller inte, men generellt tycker jag det är knepigt med såna sitsinstruktioner som ofta bara blir spänt och konstigt. Men hur fick du in det i sammanhanget, förresten? Det låter som om du väljer mellan märkliga ytterligheter hela tiden:confused:

Kalla mig gärna korkad ;) , men jag fattar fortfarande inte. Jag kanske märker ord, kan du bena ut begreppen?
Vibrera kan en sträng göra, menar du verkligen att du har sådan kontakt via tygeln att den är spänd som en fiolsträng?
Nej, det har jag inte.
Att du har den kroppskontrollen att du kan förorsaka en vibration?
Vissa kallar det vibration, andra skakning eller darrning.
tygeltag? Vad innebär det för dig? I min värld är det ett tydligt tag.
ja det är tydligt. En vibration kan också vara tydlig,men ett tygeltag är ju ett, en vibration kan man väl översätta till att lirka tex. Du gör inte en lirkning utan flera så att det blir en vibration. Jag tror de flesta vet vad detta är och använder sig av det, men det verkar finnas många olika benämningar. Det är svårt att vara tydligt då.
Hur är det med nyanserna däremellan? Krama tygeln? Röra på ett eller två fingrar?
Ja, rör på ett eller två fingrar, men rör dem inte bara en gång utan kanske 3. Då får du en vibration. Upprepade kramningar kan också leda till samma sak.

Senast ändrad:

Nu är jag också frågande... Var det en övning - och vad skulle den gå ut på?
Jag ser stolsits framför mig av beskrivningen.:confused:

Det enda jag varit med om som liknar den beskrivningen är faktiskt en sorts halvhalt där man "pressar upp sittbenen bakifrån". Men om man skulle spjärna fram med fötterna då faller man ju bak.
Fast allt är relativt.

Om man sitter framåtlutad o på skrevet o har skänkeln tillbakaförd- låter instruktionen helt rätt:cool:

Jag hade ju en värre sadel att sitta bra i då, så man får ha lite sympati till vad tränaren hade att jobba med! :devil:

Men jämfört med "AR-sitsen" om man bortser från det lite mer extrema i dom instruktionerna (var ju för att klara av att sitta kvar öht i en sadel som snarare satte mig i hängsits) så ville tränaren gärna att man ska sitta mer "på rumpan" (inte ovanligt?) och hellre hamna lite bak med axlarna emellanåt än att sitta helt rak, för att bli stadig i sin sits oavsett vad hästen gör. Det var så jag fick förklarat det.

Flashlight:
Men det är ju det, att förbättra sitsen och t ex bålstabiliteten tar TID och bra instruktioner. Är ju liksom inte "bara" att förändra en eller ett par delar. Så innan man kommit dit blir det ju mest att välja mellan pest eller kolera. För det var felsymptom vi pratade om (de man får till ofrivilligt när man inte lyckas hålla kvar allt med sitsen). För mig är en aningens bakåtlutad och "satt" sits ett värre felsymptom än att råka följa med i rörelsen dit man inte borde, utifrån hästens reaktioner. Det är väldigt lätt att man råkar pressa undan ryggen i det förstnämnda, i det andra är det mer eller mindre bara att göra om, göra rätt så behöver man iaf inte börja om med att hästen ska våga länga överlinjen. Säger dock inte att det är så för alla, alla har vi ju våra olika styrkor och svagheter och olika individer till hästar.

Fast ung. så sa jag till min kompis förr som lutade sig framåt.
Då blev det den Gyllene medelvägen- satt rakt- fast hennes känsla var att hon lutade sig bakåt då, men...:bow:

Ja så kan det bli.. om man är van att sitta framåtlutad så kan man "tycka" att man hänger baklänges när man sitter rakt upp och ner enbart för att man är ovan vid positionen.

Som jag har sett Totola sitta så kan jag tänka mig att hon tycker att hon ligger baklänges när hon sitter rakt.

Fast allt är relativt.

Om man sitter framåtlutad o på skrevet o har skänkeln tillbakaförd- låter instruktionen helt rätt:cool:

Precis. Fast tittar man på bilderna i efterhand och jämför med det tränaren ville ha, så var det underskänkeln en bra bit fram (för att den skulle ligga vid sadelgjorden, det var viktigare tydligen än att sitsen skulle vara lodrät) och axlarna några cm bakom lodlinjen. Kan vara som du säger att det var i syfte att så småningom hitta ett gyllene mellanläge, men jag tror att jag personligen hade blivit mindre avskräckt om man försökt hitta "rätt" från början, för att kusen reagerar så starkt på den typen av sits.

Därför jag alltid försöker få foto- eller videodokumenterat från träningar så man kan titta och jämföra med känslan! :)

Precis. Fast tittar man på bilderna i efterhand och jämför med det tränaren ville ha, så var det underskänkeln en bra bit fram (för att den skulle ligga vid sadelgjorden, det var viktigare tydligen än att sitsen skulle vara lodrät) och axlarna några cm bakom lodlinjen. Kan vara som du säger att det var i syfte att så småningom hitta ett gyllene mellanläge, men jag tror att jag personligen hade blivit mindre avskräckt om man försökt hitta "rätt" från början, för att kusen reagerar så starkt på den typen av sits.

Att ha axlarna bakom lodlinjen tycker jag är förkastligt men att skänklarna skall vara vid (eller strax bakom) sadelgjorden är ju ett måste för att få hästen framför sig. Du och andra AR -ryttare har ju skänkeln ganska mkt tillbaka + ett framåtlutat överliv vilket innebär att det blir en bromsande effekt för hästen.. oxå därför många inte heller får hästen på hjälperna och inte heller får till sökningen eller takten ... så det är mkt där som bara skulle kunna rättas till genom sitsen.

och med det menar du att den började bjuda framåt ;)

Om man med "bjuda framåt" menar katapulta iväg så ja ;) Men det tror jag inte du menar. För bjudningen blev sämre när den kände sig låst och ryggen skjöts bort. Nu ska jag inte bara skylla på just den sitsen, men det tog 1-2 veckor innan vi började komma tillbaka till samma rygg-status igen i jobbet. Klart det är lättare hänt att man blir avskräckt då jämfört med om man hade strävat efter "rätt" från första början och inte överdrivit! :p

Men där får man nog skylla på sadeln (angående fötterna framför lodlinjen vs. vid sadelgjorden) för jag hade omöjligt kunna hålla kvar fötterna vid sadelgjorden utan att få dom minst 1½-2dm framför lodlinjen. Även AR-tränare hade rekommenderat att man ska känna att man håller fram fötterna jämfört med hur jag hamnade per automatik om jag inte tänkte på det, för att försöka undvika hängsitsen.
Att det skiljer säger jag inte emot (dock tror jag olika tränare har olika preferenser, både inom AR och VD) men just fötterna vid sadelgjorden är ju något man vill inom AR också, faktiskt något tränarna brukat tjata mycket om. Ska inte vara "hängsits" som utgångsläge inom AR. Avlastningssitsen påminner säkert om den om den inte är väl utförd eller om man har petiga ögon när man tittar! :p Men den normala sitsen ska ju bara inte vara lika mycket på rumpan som vissa VD-tränare vill, och absolut inte bakåtlutat utan lodrätt.

Öh, det finns nog inga VD tränare som anser att man ska sitta i bakvikt på rumpan. Däremot hamnar du i det läget om du inte har förmåga att räta upp dig och skjuta in bäckenet under dig, dvs det är en ryttarfråga. (eller möjligtvis en tränarfråga då om tränaren inte har vokabulär att förklara detta).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama