Sv: Halvhalt
Om man med "bjuda framåt" menar katapulta iväg så ja
Men det tror jag inte du menar. För bjudningen blev sämre när den kände sig låst och ryggen skjöts bort. Nu ska jag inte bara skylla på just den sitsen, men det tog 1-2 veckor innan vi började komma tillbaka till samma rygg-status igen i jobbet. Klart det är lättare hänt att man blir avskräckt då jämfört med om man hade strävat efter "rätt" från första början och inte överdrivit!
+ ditt nästa inlägg efter detta.
Varför blev det att "skjuta bort ryggen"? Det kan ju inte ha varit avsikten
Kanske att du missförstod helt enkelt så att det blev fel. Du tror väl inte att man inom VD sitter och med avsikt försöker trycka undan ryggen
Skrev jag bakvikt? Rätt säker på att jag inte gjorde det utan "bak på rumpan" med det menar jag helt enkelt sittbenen, vilket många VD-tränare strävar efter. Istället för att sitta mer på skrevet (utan att tippa fram bäckenet).
Bakvikt blir det såklart om man vill ha axlarna bakom lod, eller som du säger - om det blir fel, och att vissa tränare använder axlarna något bakåt som ett verktyg att kompensera för en obalanserad häst. Tro´t eller ej så har jag t o m läst det i ett par ridhandböcker, så att det inte förekommer det köper jag inte!
Du har mycket märkliga föreställningar om mycket inom VD i alla fall, det är ett som är säkert.
Varför skulle att sitta på sittbenen bli "skjuta bort ryggen" eller att hästen drar iväg, eller bakåtlutat, och hur i all världen skulle sitta på skrevet kunna vara bättre för hästen
Att verkligen sitta på sittbenen i en lodrät sits innebär varken trycka undan ryggen eller bakvikt? Det finns en god anledning för att en korrekt lodrät sits ser ut som den gör och det har med balans och inverkan att göra. Kan du verkligen klara det, skulle du inte ha balansproblem, att hästen ångar iväg, eller annat som faktiskt i första hand är sitsrelaterat.
Det är inte för att man vill sitta vackert som den lodräta sitsen är idealet utan för att den är mest i balans med hästen och ger ryttaren möjlighet att inverka rätt.
Sen att det är svårt, och de flesta av oss har svårt att klara av det på ett perfekt sätt, pga egna brister i kroppskontrollen ändrar ju inte vad det optimala faktiskt är. Man kan sträva åt det hållet.
Återigen, du tänker och funderar så mycket runt ridningen så det är synd att du inte riktar den energin åt ett vettigt håll och får hjälp att förstå vissa av de största missuppfattningarna, du skulle kunna få aha-upplevelser.