Sv: Halvhalt

Skrev jag bakvikt? Rätt säker på att jag inte gjorde det utan "bak på rumpan" med det menar jag helt enkelt sittbenen, vilket många VD-tränare strävar efter. Istället för att sitta mer på skrevet (utan att tippa fram bäckenet).
Bakvikt blir det såklart om man vill ha axlarna bakom lod, eller som du säger - om det blir fel, och att vissa tränare använder axlarna något bakåt som ett verktyg att kompensera för en obalanserad häst. Tro´t eller ej så har jag t o m läst det i ett par ridhandböcker, så att det inte förekommer det köper jag inte! ;)

Precis, det säger inte emot varandra. Men - det finns sitsar där ryttaren med flit vill bli mindre påverkad av hästen, på bekostnad av att det blir svårare med kommunikationen åt andra hållet också. Det grundar jag på en dressyrtränare som ville just det, att jag skulle sitta ordentligt bak på rumpan och med lite bakåtlutade axlar, spjärnandes framåt med fötterna emellanåt för att klara av att hålla sig kvar i den positionen.

om detta inte är bakvikt, förklara gärna rent fysiologiskt vad det är.
sittbenen är placerade i ett utmärkt läge för en lodrätt sits utan bakvikt, så länge du är kapabel att vinkla ditt bäcken och fixar din bålstabilitet.

Om man med "bjuda framåt" menar katapulta iväg så ja ;) Men det tror jag inte du menar. För bjudningen blev sämre när den kände sig låst och ryggen skjöts bort. Nu ska jag inte bara skylla på just den sitsen, men det tog 1-2 veckor innan vi började komma tillbaka till samma rygg-status igen i jobbet. Klart det är lättare hänt att man blir avskräckt då jämfört med om man hade strävat efter "rätt" från första början och inte överdrivit! :p

Detta visar ju snarare på att du helt enkelt inte är förmögen att sitta så som det avses med en bra sits, ingen normal häst blir så skadad av att man sätter sig i korrekt läge att den försvinner från jordens yta och blir traumatiserad i två veckor innan den är tillbaks i tidigare läge. Kan du inte bara se att det inte är positionen så som den är avsedd som är problemet, utan att du inte hade förmågan att sitta korrekt helt enkelt?

Senast ändrad:

KL
*försynt* Jag är intresserad av HUR ni gör halvhalter.

Som vanligt har jag svårt att veta/förklara framför datorn - men efter att ha "känt efter" en stund så inser jag att jag gör olika inte bara beroende på vilken häst (hur den tar det och vad jag är ute efter) utan också på vilken sadel jag använder. Med dotterns bomlösa skolsadel är det (nog) så att jag bara hejdar mig en aning för att han ska "vänta in". Med den vanliga dressyrsadeln är jag tydligare och använder även handen (förhållning - hästen med - eftergift).

Blev lite nyfiken nu. Hur är det med er - har ni samma erfarenhet (hur olika man egentligen rider beroende på sadel)?

Läs från början, många har beskrivit hur de gör sina halvhalter och i vilket syfte :)

sadeln har massor med saken att göra, fast jag skulle nog vilja säga som så att HAR sadeln så pass stor inverkan att man upplever drastiskt skillnad, så ska man nog se över sin sadel. Sadeln och hur man sitter i den och hur den påverkar en att inverka på hästen, är ju faktiskt inte en fix variabel som liksom skall räknas in som ett faktum i den bemärkelsen att man bara ska konstatera att man får svårt att få igenom halvhalter i den. Har man svårt för det, så tar det sig förvisso uttryck även i resten av ridningen då det ju handlar om hur sadeln hjälper eller stjälper ryttarens balans och position . Om man befarar att sadeln har så stor (negativ) inverkan behöver man byta sadel. Finns tillräckligt mycket andra variabler i ens egen ridning för att man inte ska behöva blanda in en sadel som sätter en i fel sits, i ekvationen ridning - då kan man snacka om att verkligen skapa ytterligare odds emot sig.

Jag upplever inte problem att få igenom halvhalter (vad i det jag skrev fick dig att uppfatta de så?).
Tycker inte heller att det är någon "drastisk skillnad".

Jag har ridit med bomlös sadel ett halvår och börjat rida i dressyrsadeln igen ganska nyligen. När jag nu skulle känna efter hur jag gör halvhalter insåg jag att det skiljer sig (inte är det drastisk - men väl skillnad).

Du säger i inledningen att sadeln har massor med saken att göra - på vilket sätt, för dig?

Om man med "bjuda framåt" menar katapulta iväg så ja ;) Men det tror jag inte du menar. För bjudningen blev sämre när den kände sig låst och ryggen skjöts bort. Nu ska jag inte bara skylla på just den sitsen, men det tog 1-2 veckor innan vi började komma tillbaka till samma rygg-status igen i jobbet. Klart det är lättare hänt att man blir avskräckt då jämfört med om man hade strävat efter "rätt" från första början och inte överdrivit! :p

+ ditt nästa inlägg efter detta.

Varför blev det att "skjuta bort ryggen"? Det kan ju inte ha varit avsikten:confused: Kanske att du missförstod helt enkelt så att det blev fel. Du tror väl inte att man inom VD sitter och med avsikt försöker trycka undan ryggen:confused:

Skrev jag bakvikt? Rätt säker på att jag inte gjorde det utan "bak på rumpan" med det menar jag helt enkelt sittbenen, vilket många VD-tränare strävar efter. Istället för att sitta mer på skrevet (utan att tippa fram bäckenet).
Bakvikt blir det såklart om man vill ha axlarna bakom lod, eller som du säger - om det blir fel, och att vissa tränare använder axlarna något bakåt som ett verktyg att kompensera för en obalanserad häst. Tro´t eller ej så har jag t o m läst det i ett par ridhandböcker, så att det inte förekommer det köper jag inte!

Du har mycket märkliga föreställningar om mycket inom VD i alla fall, det är ett som är säkert. :cool: Varför skulle att sitta på sittbenen bli "skjuta bort ryggen" eller att hästen drar iväg, eller bakåtlutat, och hur i all världen skulle sitta på skrevet kunna vara bättre för hästen:confused:

Att verkligen sitta på sittbenen i en lodrät sits innebär varken trycka undan ryggen eller bakvikt? Det finns en god anledning för att en korrekt lodrät sits ser ut som den gör och det har med balans och inverkan att göra. Kan du verkligen klara det, skulle du inte ha balansproblem, att hästen ångar iväg, eller annat som faktiskt i första hand är sitsrelaterat.
Det är inte för att man vill sitta vackert som den lodräta sitsen är idealet utan för att den är mest i balans med hästen och ger ryttaren möjlighet att inverka rätt.
Sen att det är svårt, och de flesta av oss har svårt att klara av det på ett perfekt sätt, pga egna brister i kroppskontrollen ändrar ju inte vad det optimala faktiskt är. Man kan sträva åt det hållet.

Återigen, du tänker och funderar så mycket runt ridningen så det är synd att du inte riktar den energin åt ett vettigt håll och får hjälp att förstå vissa av de största missuppfattningarna, du skulle kunna få aha-upplevelser.

Senast ändrad av en moderator:

va? det var ju du som tog upp olika sadlar. detta parat med Totolas inlägg där det skylls på sadeln, föranledde min kommentar.

Mitt inlägg hade inget med Totolas att göra. Jag frågade - appropå trådens titel - hur ni gör halvhalter och om huruvida ni upplever skillnad beroende på sadeltyp. Jag uppfattade att Totolas inlägg handlade om sitsen - inte problem att få igenom halvhalter. Fanns inte mycket att missuppfatta där tycker jag.

Men strunt i det. Jag drar mig ur tråden för nu och är lika glad ändå.

Men hur kan du säga att ingen VD-ryttare förespråkar bakvikt när jag redan beskrivit ett scenario där JAG blivit förespråkad bakvikt av just en VD-tränare?
Det är absolut inte samma sak som att alla VD-tränare förespråkar bakvikt, men att det förekommer och finns olika preferenser känns svårt att argumentera emot. Och rätt onödigt.
F ö tycker jag sitsen överhuvudtaget är rätt ointressant att diskutera utifrån en viss inriktning. "god sits är alltid god sits" så länge den anpassas efter hästen tänker jag, men självklart väljer man en tränare där det finns hopp om att gå i rätt riktning snarare än någon som förespråkar det rakt motsatta.

Men hur kan du säga att ingen VD-ryttare förespråkar bakvikt när jag redan beskrivit ett scenario där JAG blivit förespråkad bakvikt av just en VD-tränare?
Det är absolut inte samma sak som att alla VD-tränare förespråkar bakvikt, men att det förekommer och finns olika preferenser känns svårt att argumentera emot. Och rätt onödigt.
F ö tycker jag sitsen överhuvudtaget är rätt ointressant att diskutera utifrån en viss inriktning. "god sits är alltid god sits" så länge den anpassas efter hästen tänker jag, men självklart väljer man en tränare där det finns hopp om att gå i rätt riktning snarare än någon som förespråkar det rakt motsatta.

Pja, jag vågar ta gift på att ingen VD tränare förespråkar att sitta i bakvikt som en eftersträvansvärd sits, svårare än så är det väl inte? Jag vågar påstå att isåfall har du missuppfattat, eller så var tränaren kass och kunde inte fullfölja sina instruktioner hur hon egentligen ville att du skulle inverka när hon började korrigera dig, eller så missförstod du helt och hållet. Nyss svarade du ju att du aldrig snackat om bakvikt för den delen eller hur ? : )

det är väl inte svårare än att du skulle säga att ingen AR tränare skulle förespråka att hästen hasar runt utan aktivitet eller energi, eller hur?

det är ju du själv som tagit upp sitsen och beskrivit hur den instruerades vara optimal om du satt i bakvikt, så därav får du räkna med kommentarer.

Pja, jag vågar ta gift på att ingen VD tränare förespråkar att sitta i bakvikt som en eftersträvansvärd sits, svårare än så är det väl inte? Jag vågar påstå att isåfall har du missuppfattat, eller så var tränaren kass och kunde inte fullfölja sina instruktioner hur hon egentligen ville att du skulle inverka när hon började korrigera dig, eller så missförstod du helt och hållet. Nyss svarade du ju att du aldrig snackat om bakvikt för den delen eller hur ? : )

det är väl inte svårare än att du skulle säga att ingen AR tränare skulle förespråka att hästen hasar runt utan aktivitet eller energi, eller hur?

det är ju du själv som tagit upp sitsen och beskrivit hur den instruerades vara optimal om du satt i bakvikt, så därav får du räkna med kommentarer.

KL! men på var o varje bild eller video man ser på, så sitter ju jätte många vd-ryttare i bakvikt oavsett om de rider i samling eller i en låg form, dvs de tippar bäckenet rätt kraftigt bakåt.

gör det de så är de väl icke optimala/färdigutvecklade ryttare, snarare än att läran är sån att de ska sitta så eller hur? Precis som, återigen: att AR ryttare som har hästar som hasar fram utan energi, strävar efter detta? Ett exempel. vi kan dra paralleller som hästar bakom hand, över tygeln, osv osv om vi vill det också- det finns ju inten skola eller tränare som förespråkar det eller hur, än mindre är det inskrivet som en riktlinje för bra ridning inom skolan?

skilj på person och skola här så blir det lättare! Vi är väl få hobby ryttare med perfekt sits och inverkan? för min del kan jag skriva under på det, men för den skull skulle jag aldrig få för mig att påstå att min skola FÖRESPRÅKAR att jag ska inverka på det sättet. Jösses.

gör det de så är de väl icke optimala/färdigutvecklade ryttare, snarare än att läran är sån att de ska sitta så eller hur? Precis som, återigen: att AR ryttare som har hästar som hasar fram utan energi, strävar efter detta? Ett exempel. vi kan dra paralleller som hästar bakom hand, över tygeln, osv osv om vi vill det också- det finns ju inten skola eller tränare som förespråkar det eller hur, än mindre är det inskrivet som en riktlinje för bra ridning inom skolan?

skilj på person och skola här så blir det lättare! Vi är väl få hobby ryttare med perfekt sits och inverkan? för min del kan jag skriva under på det, men för den skull skulle jag aldrig få för mig att påstå att min skola FÖRESPRÅKAR att jag ska inverka på det sättet. Jösses.

Men det kan väl inte ha undgått dig att även de i eliten rider i bakvikt både i träning o tävlings sammanhang?? tex anky va den senaste jag såg på youtube o fler med henne....

Kl

tror det är rätt lätt att hamna i en lurig sits.. (nä, ingen ordvits alls..) Om man är för försiktig och aldrig kommer ur avlastninssitsen och börjar ställa krav på bärighet så lär sig hästen att flippa då man råkar sitta till
OJ krav jag hetsar lite så kanske jag slipper det, för matte brukar lyfta rumpan om jag ser stressad ut..
Avlastningen är ju bra för att släppa upp ryggen och vara övertydlig med framåtsökning och längning, men för att komma ur det in i mer samling och styrka måste ju hästen tåla belastning.

Vet inte om jag tänker fel, men jag ger signal till ökad samling gneom ökad belastning. Sitter jag till samlar de sig. Det var högst intressant då en nybörjare med mkt korta adduktormuskler (Ljumskar o innanlår) och kutrygg red i somras.. Ryttaren satt i extrem belastningssits och ville rida sakta o lugnt. Hästen svarade med ökad intensitet, ryttaren höll emot i handen och satt på svanskotan och hästen svarade med maximal energi uppåt..
Ryttaren försökte bromsa men hästen pumpade på i nått slags spansk trav med lyfta framben..
En aha-upplevelse! jag sitter aldrig så hårt i ryggen på dem men tydligen gick den röda tråden igenom där.

Så, om de svarar med att hetsa vid belastning i ryggen är den nog inte på plats och redo, eller så har hästen lurat sin ryttare för att slippa jobba..
Man kan ju inte sitta och belasta en icke bärig arbetande rygg, men heller inte bli fast i försiktighetsträsket och aldrig komma till arbete.. Svårt!

Blir ju rätt snedvriden diskussion när man först påstår att JAG skulle ha missförstått EN tränare om man ska skilja på skola och person. Vad spelar det då för roll?

det spelar väl en jäkla roll om det är en enskild individ eller flera som missförstått eller inte rider som skolan avses, och sen påstår att det är skolan som förespråkar dessa brister, inte de själva som inte varit förmögna.

Så, om de svarar med att hetsa vid belastning i ryggen är den nog inte på plats och redo, eller så har hästen lurat sin ryttare för att slippa jobba..
Man kan ju inte sitta och belasta en icke bärig arbetande rygg, men heller inte bli fast i försiktighetsträsket och aldrig komma till arbete.. Svårt!

Det beror ju också på hur pass väl man kan utföra avlastningssitsen (är det pest eller kolera det är frågan om eller är det verkligen avlasta vs. belasta på ett balanserat sätt?) och vad man lägger för innebörd i avlastningssits.
Ex. så har ju vissa som filosofi att avlastningssitsen är bara att rumpan ska vara "lätt" och inte tung, oberoende av bäckenvinkel, och att ryttaren per automatik kommer sitta ner mer och mer ju mer hästen släpper ner denne.
Då finns egentligen inte ditt scenario ovan utan skulle ses som ett större fel att med flit börja belasta mer.
Ser man bäckenvinklingen som belastning så håller jag med, det är lite lurigt, att inte bli fast i sina egna felmönster eller hästens avlastning, men inte heller belasta för mycket för tidigt.
Å ena sidan märker man på hästen om den tappar ryggen (förutsatt att man någonsin haft den! ;) ) å andra sidan kan man då få backa tillbaka onödigt långt/spendera massor med tid på att få den våga höja ryggen igen.

Vilket är värst? Belasta för mycket eller för lite?
Det är väl det som är kärnfrågan. Själv tycker jag ju det är värre att belasta för mycket, men respekterar att andra har motsatt åsikt. Beroende på vart man står i den frågan kommer man nog titta med helt olika glasögon på olika ekipage/sitsar.

det spelar väl en jäkla roll om det är en enskild individ eller flera som missförstått eller inte rider som skolan avses, och sen påstår att det är skolan som förespråkar dessa brister, inte de själva som inte varit förmögna.

Om det hade varit någon som påstått att det är representativt för hela skolan, ja. Nu var jag väldigt tydlig med att påpeka att det var en tränare det gällde, inte en hel skola, och du väldigt noggrann med att påpeka att nej nej, jag har missförstått den tränaren, för ingen VD-ryttare kan ha som optimalsits att sitta något i baklut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits