Sv: Halvhalt

Delvis KL
I L.Lithanders bok- nästan den enda jag har läst:rofl: skriver han om avlastningssits- unghästen. den drivande sitsen samt den samlande dito.

Nä då är det bättre att rida lätt i avlastande syfte då man fortfarande kan inverka o stötta hästen.

för långa läder ger bara usel balans o ingen bra inverkande sits alls.

Du är verkligen envis som en röd gris.
Det finns inga VD tränare som förespråkar ren och skär BAKVIKT i sitsen, jag vidhåller detta, och såvida du inte fick tränaren att bokstavligen förkunna att jominsann, ni skulle sitta i BAKVIKT, ordagrant,allihopa, så får du mig aldrig att köpa det, utan då har han rättat er utifrån att ni hade framfallna kassa sitsar till att börja med, och försökt korrigera er till ett bättre utgångsläge att börja från. Om ni sen inte kunde få med underskänkeln i bilden för en lodrätt sits, så ja, då hamnade ni i bakvikt, men det innebär fortfarande inte att det var det ni skulle harva runt i, utan att ni brister i förmågan att sitta rätt hela vägen.

Är det så jobbigt att inse att man har en massa jobb med sin egen sits? Jag har inga problem med den insikten för egen del alls.

Delvis KL
I L.Lithanders bok- nästan den enda jag har läst:rofl: skriver han om avlastningssits- unghästen. den drivande sitsen samt den samlande dito.

Nä då är det bättre att rida lätt i avlastande syfte då man fortfarande kan inverka o stötta hästen.

för långa läder ger bara usel balans o ingen bra inverkande sits alls.

Fältsitsen i galopp inte att förglömma :D

Fast i galoppen behöver den inte lika mkt support- om man inte rider den lång som ett tåg utan energi förstås:p Tänker inte nu på hästar som inte kan galoppera anständigt:cool:
Stå upp på en häst som inte bjuder är förkastligt. Först ska den framåt, sen...

Nu blev det nog lite OT ;)

Avlastningssits är ju primärt innan hästen är stark nog, därav min kommentar om galoppen. Lika lite som du sitter ned i traven på t ex en unghäst, lika lite sitter du ned i galoppen.

Hmm. kommer ihåg en clinic med Tibblin- där en av deltagarna på en mkt ung häst fick sitta ner mellan varven. Han menade på att vikten är ju densamma o unghästen gillar när man är stilla. Troligen för att hästen slapp mer vikt på framdelen. Äsch jag kommer inte ihåg...

Kan man inte sitta följsamt ska man nog lätta på rumpan:p

Vet att ämnet vart uppe förut men...det är ju alltid aktuellt så :D

Hur gör ni halvhalter?
QUOTE]

Och jag undrar hur ni som endast gör halvhalt för sitsen och "stannar upp" i rörelsen eller på annat sätt enbart använder sitsen i sadeln gör när ni står i lätt sits/fältsits?? Då kan man ju näppeligen enbart använda rumpan.... Möjligen förlägga vikten bakåt genom stigbyglarna. Vore intressant med tankar kring detta.

Jag kan inte det, men däremot under lättridning.

man kan ju däremot påverka med mer energi genom att själv strama till kroppen. Spänna till- som hästar med nervösa ryttare känner av- blir oxå på hugget.

Fast sitsen är ju hela positionen. För mig iaf. Så uppstramning som axel pratar om tycker jag funkar även vid lätt sits. Lägga om lår och räta upp sig. Tycker man ser det på hopptävlingar med.

Men visst. Står jag upp blir det mer hand men mitt mål e fortfarande att ha häst på sits.

Hmm. kommer ihåg en clinic med Tibblin- där en av deltagarna på en mkt ung häst fick sitta ner mellan varven. Han menade på att vikten är ju densamma o unghästen gillar när man är stilla. Troligen för att hästen slapp mer vikt på framdelen. Äsch jag kommer inte ihåg...

Kan man inte sitta följsamt ska man nog lätta på rumpan:p

Jo jag har kanske skrivit det förrut i ämnet, men har hört riktigt duktiga utbildare säga att det är bättre att sitta - OM man kan sitta still och inte störa, - vilket de flesta inte kan - därför säger man lättridning.

KL

Ang lätt sits och halvhalt för sätet. Jo det kan man, eller man kan göra halvhalt nästan utan att inverka med handen, genom att räta upp sej, liksom sitta till fast man står. Det är ju inte alltid man kan undivka tygeln ,ha ha , men alltså är hästen helt på hjälperna så går det. Det har hänt mej under hopplektioner när hästen kommer igång och verkligen är med på alla sätt att jag t o m varit för tydlig med att räta upp mej i halvhalt mot hinder och hästen har nästan stannat upp helt i steget, hon är så lydig att min halvhalt blir övertydlig och klumpig, trots att det bara är som sagt ett upprätande eller vad man gör. Jag har varit inställd på att hon fortfarande är den lite hetsiga som i början av passen men hästen har gått över till superlydiga "tankeläsande" läget och det blir t o m missförstånd:o

Senast ändrad av en moderator:

Vet att ämnet vart uppe förut men...det är ju alltid aktuellt så :D

Hur gör ni halvhalter?
QUOTE]

Och jag undrar hur ni som endast gör halvhalt för sitsen och "stannar upp" i rörelsen eller på annat sätt enbart använder sitsen i sadeln gör när ni står i lätt sits/fältsits?? Då kan man ju näppeligen enbart använda rumpan.... Möjligen förlägga vikten bakåt genom stigbyglarna. Vore intressant med tankar kring detta.

Jag som rider fälttävlan tycker nästan den lätta sitsen är mer effektiv än när jag sitter ner, för då riskerar man aldrig att trycka undan ryggen pga sin egen bristande kroppsbehärskning. Jag kan få precis lika effektiva reaktioner på min häst i korta terrängläder om inte bättre för då vågar han alltid när inte klumpiga matte försöker sitta ner :devil::o

Fast jag vet inte riktigt vad jag gör :o Men han kan gå från halvgalen räserhäst med framdelen i vädret och riktigt bra balans i snabb galopp med mycket i handen till lugn som en filbunke i rund, lung galopp med bara lätt kontakt i handen på typ ett språng, jag bara sätter inte mer energi i honom på något konstigt vis. På samma vis får man ju halvhalter, vändningar och byten att funka utan några stora medel så länge man behåller aktiviteten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits