Sv: Halvhalt

Vilket är värst? Belasta för mycket eller för lite?
Det är väl det som är kärnfrågan. Själv tycker jag ju det är värre att belasta för mycket, men respekterar att andra har motsatt åsikt. Beroende på vart man står i den frågan kommer man nog titta med helt olika glasögon på olika ekipage/sitsar.

Belasta vad? Du belastar ju även i avlastningssits, det du riskerar där är att belasta framdelen genom att hänga fram över hästens framdel.
Belasta rätt är väl också viktigt, eller hur? Att en häst går på bogarna framtungt för att ryttaren envisas med nåt slags "avlastningssits" och i den inte får till varken balans eller inverkan så kan det väl knappast vara något positivt för hästen:confused:

Svarar på din fråga eftersom det blir för snurrigt annars: Belasta ryggen.
Sen finns det säkert massvis med olika defenitioner av belasta/avlasta, bevisligen, men ett jämförelse-exempel är att man med muskler hjälper till att hålla sig aningens "uppe" ur sadeln jämfört med att sitta med mindre tonus (upplevs tyngre) och mer på rumpan (inte nödvändigtvis bakvikt, men bakvikt är helt klart belastande). Eller ett annat exempel: man låter tyngdpunkten börja på samma håll som hästen vill ha sin tyngdpunkt för att därifrån sträva efter att jobba bak tyngdpunkten, sitter med i hästens "fel" först mao =avlastar, men försöker därifrån hamna i ett mer belastande läge i takt med att hästen klarar av att lyssna på sitsändringarna.
Ett tredje exempel som är en klassiker inom AR-kretsar, att man vinklar fram bäckenet aningens för att "låta" även hästens bäcken vara aningens framåtvinklat, men sen vinkla bak bäckenet lite i taget ju mer man vill belasta. Lättridning är en annan klassisk avlastning för att bjuda in hästen att höja överlinjen.

Huvudpoängen för alla är ju att hästen ska våga börja jobba med överlinjen, huvudpoängen med vissa men inte alla är "först följer ryttaren hästen, sen ska hästen lära sig följa ryttaren".

Å ena sidan märker man på hästen om den tappar ryggen (förutsatt att man någonsin haft den! ) å andra sidan kan man då få backa tillbaka onödigt långt/spendera massor med tid på att få den våga höja ryggen igen.

Vilket är värst? Belasta för mycket eller för lite?
Det är väl det som är kärnfrågan. Själv tycker jag ju det är värre att belasta för mycket, men respekterar att andra har motsatt åsikt. Beroende på vart man står i den frågan kommer man nog titta med helt olika glasögon på olika ekipage/sitsar.

Men, jag har aldrig upplevt att de inte "vågar" höja ryggen plötsligt, det är ju det sadeln är till för, att fördela trycket så det inte blir obehag av ryttarens rumpa, snarare att de inte fattar vad man ber om, har låsningar/spänning i sig eller går runt inaktiva.
Eller då, som försvar om de normalt sett jobbar med ryggen på plats.
Tex om ryttaren rider omkring på avspänd häst i välvd form med sökning, ber om lite extra och fjong, åker halsen upp och ryggen ner. Brist på styrka ofta, men ibland ett försvar mot högre krav.
Det kan vara så att man måste komma över sådana pucklar och bara sitta kvar i lod med lite belastande sits (i lod) och rida sig igenom det. Visa hästen att jo, trots att du är ovan så går det skitbra att bära utan stress..
Vissa hästar struntar i vad man gör, andra reagerar direkt på sitsförändring. Det är ganska lätt att man får den där reaktionen (undflyende rygg) som svar på alla ökade krav sedan, och måste lulla runt i bekvämlighetszon ett lite för länge.
Att få igång motorn ärligt brukar ju ge en stabilare rygg som håller att sitta på!
Tycker att det mer är en signalfråga. sadlar som fördelar tryck väl ska inte kunna ge en obehagsreaktion av belastningssits att de blir rädda, tror mer att de fjärmar sig från ökade krav. Att man gått fortare fram än de är beredd på, men ibland måste man ju ta det ett steg till för att hitta harmonin i det svåra.
Bara resonerar, det är ju en salig väg att vandra! :laugh:

Belasta vad? Du belastar ju även i avlastningssits, det du riskerar där är att belasta framdelen genom att hänga fram över hästens framdel.
Belasta rätt är väl också viktigt, eller hur? Att en häst går på bogarna framtungt för att ryttaren envisas med nåt slags "avlastningssits" och i den inte får till varken balans eller inverkan så kan det väl knappast vara något positivt för hästen
Som jag lärt mig lägger man vikten mer i stigbyglarna och släpper upp bakre delen på sadeln -Den del av ryggen som kan höjas mest. -Mer framtung position ja!!
Som en grund, för att få igång ryggen, sedan förlägger man ju vikten bakåt och rider i lodrät mer belastande (av bakre delen av sadeln) för att komma till arbete bakifrån.
Då de är lyhörda kan man ju sedan länga o stretcha bara genom att tippa fram bäckenet lite och hästen följer fram o ner (och då ha med sig bärigheten in i längningen- undvika framtunghet) och samla genom att spänna ihop maggördeln och vinkla bäckenet bakåt, belasta mer i ryggen och iom det få "mottryck" i mer aktiverade bakben.
Håller inte hästen ihop för den ökade samlingsgraden så visst, då faller hela konceptet, men inte bra att fastna i ridning på innanlåren i framåttippat läge för länge!

Om det hade varit någon som påstått att det är representativt för hela skolan, ja. Nu var jag väldigt tydlig med att påpeka att det var en tränare det gällde, inte en hel skola, och du väldigt noggrann med att påpeka att nej nej, jag har missförstått den tränaren, för ingen VD-ryttare kan ha som optimalsits att sitta något i baklut.

Japp, jag påstår att ingen sund VD tränare skulle ha det som ett mål nej. Endera (som jag redan skrivit) är tränaren kass, eller så har du missförstått.

Ja men jag tycker de flesta man ser har väldigt svårt att få till det idealet du beskriver, i verkligheten blir det svårt med balansen pga de långa lädren, ryttaren tippar framåt och belastar hästen som blir framtung, och det blir inte så lyckat vilket gör att ryttaren fortsätter i avlastningssits i hopp om att det ska bli bättre, vilket inte händer, eftersom ryttaren inte kan få sitsen att fungera:o

Det vore ju bättre att rida lätt då, kan man tycka. :confused:

Kortar du upp lädren blir det ju bakvikt direkt fattar du väl :devil:

Jag hade faktiskt en bra dressyrsits en gång för flera år sedan... jag undrar vart den tog vägen :D

Det är ju något man får träna på och blir inte bättre av att sitta i en hoppsadel i x-antal år heller :p

Ha ha, fast vet du vad, numera är jag mera inne på att det är hästens fel:devil:
Om hästen pallrar sej upp på hjälperna och inte maskar kan man ju ägna sej åt sitsen i lugn och ro och om den dessutom som Djurjourens häst kunde bekväma sej till att rätta mina fel och inte vara så pipig, så skulle man ju kanske kunna sitta i en dressyrsadel sen:mad: Är det för mycket begärt egentligen om man jobbar en timme om dagen:eek:

Nä nu blir det andra krav här framöver
Cheval-sabre-03.gif

Ja men jag tycker de flesta man ser har väldigt svårt att få till det idealet du beskriver, i verkligheten blir det svårt med balansen pga de långa lädren, ryttaren tippar framåt och belastar hästen som blir framtung, och det blir inte så lyckat vilket gör att ryttaren fortsätter i avlastningssits i hopp om att det ska bli bättre, vilket inte händer, eftersom ryttaren inte kan få sitsen att fungera

Det vore ju bättre att rida lätt då, kan man tycka.
Jo, det kan man tycka!! :D
Jag har gillat AR för att det inte maskerar felen, men det tappar ju charmen då man inte kommer förbi felen, utan stannar upp för tidigt..
Med felen menar jag att man som ett simpelt exempel inte styr omkring med tygeln, utan är inte hästen böjd korrekt och placerad spårande då man tänkt svänga så kommer den inte kunna svara på fin vikthjälp och vända utan fortsätta framåt.. Typ så..
Men om man blir kvar i vimsande i lång och låg oengagerad form så är det inge kuul!
Men skitintressant grund, gäller bara att få ihop det hela!!

Nej precis, typ så....:D

Det jag inte är med om är väl AR som intressant grund, men det ska vi inte gå in på, det blir tråkig stämning:) Annars håller jag helt med.

Men bara av nyfikenhet, vad tänker du och hur tränar du nu? :idea:

Japp, jag påstår att ingen sund VD tränare skulle ha det som ett mål nej. Endera (som jag redan skrivit) är tränaren kass, eller så har du missförstått.

Säger som förrut::D
.... var utgångsläget framåtlutande:o kan det nog kännas som bakåt troligen om tränaren försöker placera ryttaren mera lodrät:confused:

äsh vet inte.. Försöker anpassa mig efter de arma djurens fysiologiska förutsättningar och hitta något som känns sunt.. Känns kul om den röda tråden gör att det hux flux händer saker långt bortom det man kunde i går pga en synnerligen bra dag kroppsligt. Så att man inte behöver pressa fram svårigheter utan att de bara finns där då förutsättningarna skapats.
Dyker det upp nån trevlig tränare i busken här i det ensliga norr så är jag med på direkten!! :D Bästa tränaren hittills råkar bo sisådär 120 mil bort.. :(

Dyker det upp nån trevlig tränare i busken här i det ensliga norr så är jag med på direkten!! :D Bästa tränaren hittills råkar bo sisådär 120 mil bort.. :(

Vad trist, det måste vara jobbigt med avstånden på det sättet. Jag är så beroende av någon som återför mej då och då till vad jag håller på med egentligen, inte minst för det där du skrev ovan till Totola om att bli kvar i bekvämlighetszon för det håller jag verkligen med om.
Har ju varit utan egen träning en hel del år, av andra skäl (prioriterat barnens av ekonomiska skäl) och det innebar att jag tappade massor och framförallt inte kom vidare. Känslan är så lurig, eller jag lurar mej själv.

Hoppas att du hittar någon som har hållbar röd tråd att följa, det finns väl några neråt kusten (uppfattat att du bor mera inåt landet?)

(har inga smileys på den här datorn just nu, vilket gör det väldigt svårt för mej som är beroende!! *ler* )

Säger som förrut::D
.... var utgångsläget framåtlutande:o kan det nog kännas som bakåt troligen om tränaren försöker placera ryttaren mera lodrät:confused:

Säger som tidigare: inte i detta fall, jag har ju "bildbevis" som jag själv kunnat titta på i efterhand, just för att inte bli lurad av känslan (dessutom har vi speglar).
Men vill mackan tycka att tränaren isåfall är kass tänker jag inte strida emot det! ;) (Det tycker inte jag, kanske ska tilläggas, även om jag inte skulle kunna/vilja följa dennes linje till 100% så har denne bra öga och intressanta övningar.)

kl
Som svar till Lusidors inlägg angående "våga höja ryggen" så instämmer jag också i att avlastningssitsen inte känns som det viktigaste för att rygglinjen ska börja välvas.
Däremot kan jag tycka det är ett effektivt verktyg just när man ska börja snudda på det där lite jobbigare, för att försöka undvika att rygglinjen kortas. Utöver att man bara kräver lite och sen går tillbaka till lägre krav/eftergift från kraven och försöker få till sitsinverkan öht så gott man kan.

Diverse olika verktyg är inte alltid fel tycker jag (lättridning är ju ett annat exempel) men med det mesta finns det andra vägar också som går lika bra men kräver olika kriterier för att bli väl utfört, tänker jag.

Det skulle vara intressant att se det där bildbeviset :angel:

Jag ser nämligen framför mig Totola liggandes baklänges med skänklarna nästan framme vid bogen, skulle hemskt gärna vilja bli av med den föreställningen. :D

Haha, det vore en syn! :p

Min dator är paj så bildbevis är uteslutet. Men för att ändra bilden lite så kan du snarare tänka dig underskänklar som spjärnar framåt med tårna vid armbågarna på kuse, inte liggandes bakåt utan snarare bara ett par cm bakom lodlinjen med axlarna, rak rygg (alltså inte svank eller framåttippade höfter) vilket väl egentligen var det enda positiva med den synen! :devil:
DET var ju inte idealsitsen, men jag uppfattade det som att tränaren hellre såg en del onödig spänning och knasiga skänklar till förmån för hur han ville ha rumpa och överkropp, om man måste välja.

Men hur kan du säga att ingen VD-ryttare förespråkar bakvikt när jag redan beskrivit ett scenario där JAG blivit förespråkad bakvikt av just en VD-tränare?

och på fullt allvar påstår du fortfarande att denna tränare avsåg att du skulle sitta och inverka så?

DET var ju inte idealsitsen, men jag uppfattade det som att tränaren hellre såg en del onödig spänning och knasiga skänklar till förmån för hur han ville ha rumpa och överkropp, om man måste välja.

Jag tror fortfarande, såvida tränaren har alla indianer i kanoten, att denne ville visa dig en kontrast från din egen sits, eftersom du använder en väldigt extrem sits med framåttippad överkropp, tyngdpunkten på ditt skrev, samt skänklarna bakåtskjutna, så var nog direktiven ett försök att visa dig ngt slags utgångsläge för vart sitsen iallafall i utgångsläget skulle vara placerad för att du sen skulle kunna positionera dig i närheten av rätt. Inte att du skulle rida så som det blev : )

Senast ändrad:

Jaja, vi kommer inte så mycket längre i den diskussionen tror jag. Men jag tror som sagt helt enkelt tränaren förespråkade att bry sig mer om överkropp/rumpa/rygg än om fötterna och ev. spänningsgrad i det enstaka fallet. Och när då överkropp/rumpa var RÄTT enligt tränaren var den i bakvikt, detta alltså förklarat av tränaren själv att denne ville ha lite bakvikt för att lättare sitta kvar i balans (vi hade en diskussion om det efter träningen för han sa något om sadeln och om "AR-sits" och hans skillnad i hur han vill ha det) och detta såg man genomgående även på de ekipage som kommit längre. Ex. ett ekipage som tävlar MSV, utifrån instruktioner från tränaren. Att axlarna var bara aningens bakåttippade och vikten "bak på rumpan" (inte stolsits, men inte "neutral" utan ngt i bakvikt).

Men som sagt, det är ju rätt irrellevant i sammanhanget. Det var iaf utifrån ditt påstående att INGEN skulle kunna ha det som ett ideal jag reagerade på (man får såklart anpassa ideal från nivå också, det som är idealiskt för att hantera ett problem kanske inte är idealiskt för GP-nivå, men i detta fall fanns ändå bakvikts-likheten oavsett nivå) för uppenbarligen har folk olika ideal oavsett inriktning. Att man generellt inom VD vill ha si eller så har jag inte påstått och tänker inte göra heller! :p

Jaja, vi kommer inte så mycket längre i den diskussionen tror jag. Men jag tror som sagt helt enkelt tränaren förespråkade att bry sig mer om överkropp/rumpa/rygg än om fötterna och ev. spänningsgrad i det enstaka fallet. Och när då överkropp/rumpa var RÄTT enligt tränaren var den i bakvikt, detta alltså förklarat av tränaren själv att denne ville ha lite bakvikt för att lättare sitta kvar i balans (vi hade en diskussion om det efter träningen för han sa något om sadeln och om "AR-sits" och hans skillnad i hur han vill ha det)

Ja jag kan inte gå i god för dina tränare men i o m kommentaren om AR-sits så tror jag att det handlade om utgångsläget, och kontrasten till det, samt ev då sadel som kanske skapar hängsits :confused: OM det är ok med spänningar undrar jag om tränaren sa elller om det var din tolkning:confused:

Men vad vet jag? Jag tänker lite samma om diskussionen om "avlastningssits" som enligt min mening är något annat än den man ser här på forumet på bilder o filmer, med läder som är så långa att ryttaren står på tå och inte kan ha balans utan fälls framåt:o
En a-sits måste ju ha balans och det ska gå att inverka i den, den ska vara en hjälp för hästen, inte hängande ryttare som bara står där:confused:.

För att återgå till trådämnet så hur man halvhalter i dessa sitsar (som man ser på forumet alltså,)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama