buffy_
Trådstartare
Sv: Halvhalt
(Fast Baucher red väl inte på stång uteslutande. Jag har iaf uppfattat det som att Philippe Karl är väldigt inspirerad av B. Höja nacken och flexa lös munnen och nacken).
Synd att du inte minns mer om S. Hade varit intressant att läsa en mer moder definition! Får ta tag i saken vid tillfälle.
Håller med om förutsättningarna och att det är att ta saker ur sitt sammanhang. Referatet var mest i syfte att få nått å diskutera kring och att man kan uppfatta/göra olika. Min förhoppning var mer att nån historiekunnig skulle hoppa in å rätta mejAng de där gubbarna:
De var ju väldigt olika och olika förutsättningar, det går inte att bara föra över och säga att det är jämförbart riktigt och att man bara kan välja "sort" av halvhalt, tycker jag.
Baucher: jo handridning, och inte så följsam sits, det var ju också det han fick kritik för bla.
Guerinere: annat tänk och inte bara handen, men man ska komma ihåg att både han och Baucher red i dessa äldre sadlar som gav stolsits och dessutom på blank stång. Det var den utrustning man hade då och gav de förusättningar det gav, s a s. Vilket påverkade hjälperna rätt mycket antar jag.
Steinbrecht (senare): förnyade dressyrsitsen och förespråkade mera moderna sadlar och var emot att använda enbart stångbett och den ridning som detta gav upphov till. Tvivlar på att han sa att man skulle höja handen som tex Baucher, hans beskrivning av halvhalt är inte sån, utan handlar mera om den typ av halvhalt vi gör idag.Minns inte exakt hur han skrev, men har det nog kvar nånstans. Han använde kramning av tygeln, mera säteshjälper, som flera här skriver. Mera modern ridning.
(Fast Baucher red väl inte på stång uteslutande. Jag har iaf uppfattat det som att Philippe Karl är väldigt inspirerad av B. Höja nacken och flexa lös munnen och nacken).
Synd att du inte minns mer om S. Hade varit intressant att läsa en mer moder definition! Får ta tag i saken vid tillfälle.