Sv: Halvhalt

Ang de där gubbarna:

De var ju väldigt olika och olika förutsättningar, det går inte att bara föra över och säga att det är jämförbart riktigt och att man bara kan välja "sort" av halvhalt, tycker jag.

Baucher: jo handridning, och inte så följsam sits, det var ju också det han fick kritik för bla.

Guerinere: annat tänk och inte bara handen, men man ska komma ihåg att både han och Baucher red i dessa äldre sadlar som gav stolsits och dessutom på blank stång. Det var den utrustning man hade då och gav de förusättningar det gav, s a s. Vilket påverkade hjälperna rätt mycket antar jag.

Steinbrecht (senare): förnyade dressyrsitsen och förespråkade mera moderna sadlar och var emot att använda enbart stångbett och den ridning som detta gav upphov till. Tvivlar på att han sa att man skulle höja handen som tex Baucher, hans beskrivning av halvhalt är inte sån, utan handlar mera om den typ av halvhalt vi gör idag.Minns inte exakt hur han skrev, men har det nog kvar nånstans. Han använde kramning av tygeln, mera säteshjälper, som flera här skriver. Mera modern ridning.
Håller med om förutsättningarna och att det är att ta saker ur sitt sammanhang. Referatet var mest i syfte att få nått å diskutera kring och att man kan uppfatta/göra olika. Min förhoppning var mer att nån historiekunnig skulle hoppa in å rätta mej :D
(Fast Baucher red väl inte på stång uteslutande. Jag har iaf uppfattat det som att Philippe Karl är väldigt inspirerad av B. Höja nacken och flexa lös munnen och nacken).

Synd att du inte minns mer om S. Hade varit intressant att läsa en mer moder definition! Får ta tag i saken vid tillfälle.

KL

Det viktigaste med halvhalterna är att de verkligen går igenom tycker jag, och då räcker det med att räta upp sig och en aning krama ytter, och för mera aktivitet lägga till skänkeln vid behov. Det viktigaste jobbet är att få hästen att svara lätt och kvickt och som sagt att den går igenom.
Det är ju tycker jag ett av tecknen på om en häst är "välriden" eller inte, det hjälper ju inte med tusen halvhalter om ingen av dem går igenom och får någon effekt.

Själv har jag alltid mera ridit på känsla och använt halvhalterna mera automatiskt i ridning utomhus, i hoppning osv, men i dressyrsadeln blir jag paralyserad och tappar lätt den känslan av nån orsak som säkert är psykologisk ;) och har varit tvungen att "tänka" på att använda halvhalterna på ett annat sätt, men det har nu äntligen blivit bättre så att jag kan använda känslan och "automatiken" mera, troligen tänker i alla fall jag för mycket när jag rider dressyr cool:

Halvhalter genom kramning av yttertygel (för att ha innersidan fri) har jag eg alltid fått lära mej, och använder "spontant" ute tex, men det är svårt att ha hästen ärligt på ytterhjälperna, (och en av mina förebilder Hubbe sa nån gång ungefär att det egentligen är ganska få som verkligen klarar det, vilket kan vara en tröst. )

Minns redan på min ridskoletid hur man alltid fick höra detta tjat om ytter, (och en av dem sa att hon ville att jag hela livet skulle höra hennes röst om ytter inom mej så fort jag fuskade, ha ha, och det har jag faktiskt gjort.....fast jag vet inte om det hjälpt direkt:cool:)
MMmm. Håller med om det mesta. Utomhus och vid skuttning ger det sig lite själv med halvhalter känns det som. Har också problem med för mkt tankeverksamhet.

Själv tänker jag dock mera att ha hästen mellan hjälperna, mot ytter. Och checkar med överstrykningar. Det där med mot funkar bättre för mig :)

Allmän fråga: Är det någon som fått lära sig att driva först och förhålla sedan?

Såhär har jag uppfattat dej nu :D: Du vill ställa häst på högkant genom att korta upp steget? Och lära den använda bakbenen till annat än skjuta på. Koordinera först, sen bära? Du ser ett steg som en sekvens av fyra (i skritt alltså-4 takten)?
Har jag fatta ;) hehe, eller snarare vad har jag inte fattat...

Energin ska såklart finnas, den bara omvandlas. När man pratar om snabbt eller långsamt så blir det lite luddigt, för man kan ju prata om långsam takt men ej lojt, alltså med energi, att det man förlorar framåt tar man igen uppåt, lite som du brukar skriva! ;) Man kan tänka att det är samma takt oavsett, men går man på de pyttesmå detaljerna så påverkas takten av att hästen samlas.
Nu rider ju inte du skolskritt, men där är det jättetydligt. Att man samlar så mycket att takten börjar påverkas till att bli mer mot två-takt även i skritten. Men även om man inte går fullt så långt så med fartkamera ser man att bakbenen dröjer kvar längre i backen än frambenen om hästen är samlad, tvärtom om den är i framvikt.

Om det går i avlastningssits eller inte tycker jag inte man kan generalisera om. Eftersom det finns flera varianter och syften med avlastningssits och dessutom olika grader av väl utfört och mindre väl utfört. Men förklara gärna mer ingående varför det inte skulle fungera. Är det höfterna du tycker måste stämma med hästen? är det att "sitta djupt" du tycker är viktigt?
Nej det rimmar med du kallar för "samlat"= sakta. Tassigt.

att den vinner i höjd går bara när det är 2 eller 3takt. Jo piaff är trav på stället-2-takt. Annars blir det spansk skritt- benvift med ett framben i taget.

skolskritt är ingen ren skritt vilket behövs för att vara samlat o energiskt. annars kan man kalla pass för skritt oxå.

att du inte kan stå i avlastningsits är för att du behöver sitta på bakbenen för att få en ren men energisk skritt.

Avlastningssits är just till för att avlasta- inte in/ påverka.
Det går ej heller att luta sig framåt som de allra flesta gör för att avlasta- ryggen.

Vi kan oxå ta med skrittpirueetter där en lösgjord häst gör lika bra åt båda hållen- om ryttaren kan sin sak. Det går inte heller om man inte sitter rätt iom centreringen på bakkärran. Då blir det som vi ofta har sett på filmer i AR- baken sladdar runt. Det ska kännas som när man paddlar kanot -rattar fören.

För att bakdelen ska kunna bära måste bakbenen vara på plats- inunder hästen.

Senast ändrad:

Såhär har jag uppfattat dej nu :D: Du vill ställa häst på högkant genom att korta upp steget? Och lära den använda bakbenen till annat än skjuta på. Koordinera först, sen bära? Du ser ett steg som en sekvens av fyra (i skritt alltså-4 takten)?
Har jag fatta ;) hehe, eller snarare vad har jag inte fattat...

"Ställa häst på högkant genom att korta upp steget" blir lite generaliserat, i vissa situationer/övningar - japp, rent generellt - nja, det är mer för att öht börja lära in tekniken, men klart den måste korta upp steglängden för att samla om man utgår från en normal eller lång steglängd.
"Lära den använda bakbenen till annat än att skjuta på" stämmer mao rätt bra in på ovanstående.
"Koordinera först, sen bära" ja det är en rätt bra sammanfattning. Men då är det ju inräknat att oavsett samlingsgrad (eller ingen samlingsgrad, än ;) ) också få till hyfsad jämnvikt för att ge förutsättningar att bära. Och att rent allmänt hamna i balans, få kroppskontroll och avspänning i ekipaget, börja bygga upp lite struktur.
"Du ser ett steg som en sekvens av fyra (i skritt alltså-4 takten)?"
Om man tänker att man t ex. vill påverka ett bakben, då har det bakbenet många olika faser i ett "steg". Det är i marken, det börjar lyftas, det är i luften, det sätts ner, kanske får man t o m med ett "nig" innan det kommer upp och börjar lyftas igen och nästa steg påbörjas. I detta skede händer det även annat, med andra ben. Fokuserar man på ett ben så blir det mao tills det gått runt alla sina faser vilket tar längre tid i skritt och det hinner hända mer med övriga ben under tiden än i trav.

Vad jag har för syfte med avlastningssitsen borde väl jag kunna svara bättre på? :p Utan känsla av "kontakt" med bakbenen blir det inget vidare oavsett vad man försöker sig på tycker jag.

Att jämföra pass-skritt med skolskritt går inte, det är totala motsatser.

Med "vinner i höjd" menar jag iofs inte att den ska börja ta högre steg, särskilt inte med bakbenen (passage är väl undantaget! ;) ) utan jag menar att den ska vinna i tonushöjd det man tar bort i kraft framåt, annars får man lätt för lite energi och får motorstopp när det blir jobbigt.

Om du tar flera pulseringar på raken i handen (alltså mer vibrationer än "direkt tygeltag") då hinner du iaf i skritten inverka flera gånger i samma steg. Sen om man får till vad du skulle kalla för halvhalt, det vet jag inte, men det jag kallar för "avstämning" som iaf liknar det man är ute efter i en halvhalt, det kan man få till flera gånger i samma steg. Sällan man gör det dock, men timingen tycker jag är viktig, att det blir i rätt fas i steget utifrån vad man är ute efter. Stabilisera upp sig - vibration.
På stång ska det bara vara kedjan som inverkar i det läget.

Jag undrar om du ens vet själv vad du menar att du gör nu?

Det låter helt sanslöst jobbigt för hästen om du ens försöker. "Flera på raken":cool:

Att tillfälligt i en rörelse vid behov under några steg krama lite i varje eller varannnat steg är en sak, men att sitta och försöka hinna med flera i varje steg är ju helt omöjligt för hästen att ens svara på, om du inte som sagt rider i riktigt slow motion så att du varje steg tar flera sekunder men det hoppas jag att du inte gör:cool:

Det låter mest som det där vibrerandet en del förespråkar som jag har så svårt för:cool: Det är ju inga halvhalter dessutom utan görs istället för att försöka få hästen i balans så att den slutar hänga i ena tygeln. :o Som jag förstått det där vibrerandet av en som rider för AR-instruktör.

Fast vibrationer i tygeln vet jag instruktörer utbildade i Tyskland också kan referera till. En tränare, vars lektioner jag kikade på, jämförde det med "pudra florsocker" och "retade" sig på så kallade svenska tygeltag, som var så trubbiga. Den här tränaren menade att det fanns många fler typer av tygeltag i Tyskland att utnyttja.

Edit: Hur dum lät inte den sista meningen?! Då är det ju bara att åka ner till Tyskland och hämta! :D

Senast ändrad:

Jag undrar om du ens vet själv vad du menar att du gör nu?

Det låter helt sanslöst jobbigt för hästen om du ens försöker. "Flera på raken":cool:

Att tillfälligt i en rörelse vid behov under några steg krama lite i varje eller varannnat steg är en sak, men att sitta och försöka hinna med flera i varje steg är ju helt omöjligt för hästen att ens svara på, om du inte som sagt rider i riktigt slow motion så att du varje steg tar flera sekunder men det hoppas jag att du inte gör:cool:

Det låter mest som det där vibrerandet en del förespråkar som jag har så svårt för:cool: Det är ju inga halvhalter dessutom utan görs istället för att försöka få hästen i balans så att den slutar hänga i ena tygeln. :o Som jag förstått det där vibrerandet av en som rider för AR-instruktör.

Men du läste också att jag skrev att det är rätt ovanligt va? Det var mest ett konstaterande att om man ser tygelhöjningen/avstämningen (i kombination med sitsens inverkan) som jämförbar med halvhalt, då kan man hinna med rätt många, i teorin.
Det är inte så mycket att hästen ska hinna med att svara, som att de reflexer man lärt in fungerar och ger den effekt man vill, beroende på timing och behov.

T ex så kan jag vilja "pausa kvar" lite i ett framben till förmån för att bakbenet ska ta plats, gör man det och ändrar riktning så kanske man plötsligt ville ta en avstämning i annat syfte eller för att ge plats åt den nya riktningen. Med det säger jag inte att jag gör så varje gång, utan det är ett exempel på när det kan vara aktuellt med flera i rad.

Folk gör olika. Det optimala är så små signaler som möjligt, och för mig skulle det betyda att avstämningarna verkligen bara är till som det där sista lilla finliret och att jag knappt tänker på det för att det helt enkelt blir att stabilisera upp sig/höja tonus vid behov/höja tygeln aningens vid behov men att detta går så per automatik och naturligt att det knappt känns som halvhalter/avstämningar. För att hästen redan är så skolad, i balans och mottaglig (och att min sits och kroppskontroll skulle vara kapabel till det! ;) ) att det inte blir några direkt tydliga avstämningar.
Även i nuläget så varierar det beroende på hur mottaglig hästen är just för stunden, från att bara sluta handen eller flytta den någon cm uppåt och mer utgå ifrån sätet, till vibrationer som ska inverka på kedjan snarare än i munnen, eller t o m direkta tygeltag om det verkligen behövs.

Buffy gjorde ett försök att tolka dej välvilligt ang vad du räknar som steg:p

Men ja jag har ju sett dina tankegångar förrut och förstod att du menade varje ben....

Jag har sagt det förr. Släpp det där filosoferandet och krånglandet och börja rid istället på ett realistiskt plan. Om du ens för en sekund skulle tro att du lyckas med det där i skritt något steg, så hur i all världen ska det gå i trav och galopp :eek:

Sen undrar jag fortfarande hur du kan tala om samlad skritt när hästen inte kan galoppera knappt (eller ni har väl kanske galopperat lite nu, tror jag att jag läste nånstans:confused:.) Det säger sej väl självt då att den inte har styrkan för nån samling öht, och att tala om nig i steget:confused::confused:

Återigen: Återvänd till här och nu och verkligheten och skaffa en klok tränare.

Fast vibrationer i tygeln vet jag instruktörer utbildade i Tyskland också kan referera till. En tränare, vars lektioner jag kikade på, jämförde det med "pudra florsocker" och "retade" sig på så kallade svenska tygeltag, som var så trubbiga. Den här tränaren menade att det fanns många fler typer av tygeltag i Tyskland att utnyttja.

Edit: Hur dum lät inte den sista meningen?! Då är det ju bara att åka ner till Tyskland och hämta!

Ha ha kan man hämta sitsar också?

Sen kom en annan fråga upp i mitt huvud, HUR pudrar ni florsocker:confused:

Skakar en sil fram och tillbaka??
Eller håller silen med ena handen och slår med fingrarna mot den med den andra??
Kanske framför allt då, hur gör dom i Tyskland:o

Jag bakar i stort sett aldrig så jag vet inte hur jag gör:confused:

Men inget av det känns jämförbart med att använda tygeln.....?
Där ser man hur svårt det är med bilder:D

Men på det du skrev lät det som en hjälp att få ryttaren att förstå att kontakten måste vara "levande" och inte stum, (men florsocker får jag ändå inte in:confused:) Men kanske nån mera insatt vet mera och kan rätta.

(men jag gillar ändå inte vibrerande, för något som har sitt ursprung nån annanstans och inte i munnen - tex att en häst biter fast i ena sidan, jag tycker det är rätt lite som handlar om munnen egentligen - ja om nu häst, utrustning och ridning är kollade förstås:laugh:)

KL

Intressant att läsa tråden, men ni pratar väldigt mycket förbi varandra nu.
(verkar som om flera antingen inte läser ordentligt eller inte förstår)
Ska bli spännande att se om ni "möts"

Den tränaren menade att man håller en liten tesil med florsocker i ovanför semlan och så vibrerar man försiktigt på tesilen (tygeln) för att få ett fint lager på semmellocket.

Ja, om man kunde hämta sitsar i tyskland tror jag att jag for direkt. Jag kan t o m tänka mig Malin Rinnés sits, så svensk hon är ;) - fast det är klart hon är ju duvad i Ty i många år! :D

KL

Intressant att läsa tråden, men ni pratar väldigt mycket förbi varandra nu.
(verkar som om flera antingen inte läser ordentligt eller inte förstår)
Ska bli spännande att se om ni "möts"

Du kan ju du som förstår så himla bra utveckla då eftersom jag lovar att de övriga inkl mig själv aldrig någonsin kommer förstå vad Totola menar.

Den tränaren menade att man håller en liten tesil med florsocker i ovanför semlan och så vibrerar man försiktigt på tesilen (tygeln) för att få ett fint lager på semmellocket.

Ja alltså, jag skakar nog den silen mer än jag vill sitta och skaka i tygeln, i alla fall:o (och vad sugen på semla jag blev nu:d)

Förstår inte tanken med det, om det inte är en påminnelse att inte fastna, men för mej så låter det inte som ett bra sätt att åstadkomma en levande kontakt? Jag har svårt att förstå syftet med det, måste jag erkänna, men det låter som samma sak som min bekant berättade att hennes AR-tränare lärde dem, de sk vibrationerna.

Ang halvhalt ( trådens ämne och där Totola skrev det) så är det ju inte halvhalter heller.

Men nån som känner till alla tyska tygeltag kan ju reda ut det:)

För att göra det där skaket måste du ha en stång.

Jag har bara sett det stillastående eller möjligtvis i skritt- för att påkalla hästens uppmärksamhet.

Ar-ryttare har gjort så när halsen är megaböjd o då troligen för att få upp huvudet mer:confused:

Ja, kan vi inte släppa våra förutfattade meningar då är det svårt att diskutera.

axel:
Du måste inte ha en stång för att använda dig av vibrationer. Det är bara enklare på stången, på tränsbettet behöver man verkligen lära sig känslan och lyckas inverka enligt hästens reflexer, för att få rätt svar. Det gäller ju på stång också, men på stången tänker jag att det är lättare att tro att man får till rätt svar även om man inte gör det, och olika typer av fällor att hamna i. Tror kookaburra skulle kunna förklara tränsbettet bättre än mig, mest en parentes.
Det är ju i första hand vibrationer/pulseringar man är ute efter, inte "skakning", det skulle bli mer som en tillrättavisning.

Å andra sidan tror jag det är svårare att använda sig av såna tygeltag om man är sån som hellre vill ha en tydlig och stadig kontakt och riskera att få lite tyngre kontakt i början, än att man hellre riskerar ingen kontakt/glappkontakt i början (men sökning).

Jag försöker bara förstå, och med utgångspunkt från hur du brukar resonera och jag hade ju dessutom rätt då ang steg....:p

Jag förstår fortfarande inte varför man måste skapa "pulseringar"
eller "vibrationer", räcker det inte med att känna kontakten i handen från hästens mun:confused: Hästen suger på bettet och då känner man det i handen, varför hålla på och tjafsa med munnen då? Och att få den kontakten går inte via tygeltag, jag måste i alla fall börja i en helt annan ände om jag inte har en levande kontakt.

Och dessutom drog du ín detta i samband med halvhalter:confused: Är det där vibrerandet halvhalter då, menar du?

Nej, Totola jag försöker faktiskt förstå men det går inte att få ihop vad du menar, när jag försöker få ner alla resonemangen till ridning:confused:

Det kanske är något väldigt vedertaget med dessa vibrationer som jag inte förstår finessen med, det är inte alls otroligt. :cool:

Det är bara att jag tycker det går rätt snabbt från "jag förstår inte" till "för det låter dumt/krångligt/fel" osv, då har man ju redan bildat sig en uppfattning! ;) Men det blir väl så i skrift, ännu lättare hänt att missförstå varandra om man redan pratar lite olika språk (utifrån olika utgångspunkter).

För att krångla till det ännu mer: en vibration blir som att lära in utifrån en automatisk reflex, men betinga denna att betyda "slappna av, sök dig framåt/nedåt", detta kan man då göra som en avstämning för att underlätta övriga signaler att gå igenom. Men den reflexen vill man alltså ska sitta i hästen, för att man ska ha någon nytta av sina tygeltag.
Sen behöver en avstämning inte vara just det, eller i det syftet, beror ju helt på ekipage, situation, nivå. Det kan utvecklas så att säga. Men den reflexen måste sitta om man ska ha just någon nytta av hjälpen och för att få ett bra svar på tygeln även i andra situationer (om man följer den linjen vill säga).

Klart man inte ska behöva tjafsa med hästen i munnen i onödan. I den bästa av världar. Men kan du komma åt bättre avslappning, tonushöjning etc. genom att hjälpa till med inte alls "tjafsiga" tygelsignaler utöver sitsens inverkan och övriga hjälper, då tycker jag ju att det är bättre att man gör det än att man låter hästen vara bara för att låta den vara - när man egentligen skulle ha behövt en avstämning - halvhaltseffekt. Är hästarna inlärda det på ett bra sätt och ryttarens hand skolade till det så kommer det inte upplevas tjafsigt för hästen.
Där kan jag erkänna att jag har mycket kvar att utveckla, och även sitsen som helhet, men ändå känns det inte direkt som att hästen upplever att jag är tjafsig i munnen.

Du kan ju du som förstår så himla bra utveckla då eftersom jag lovar att de övriga inkl mig själv aldrig någonsin kommer förstå vad Totola menar.

Du behöver inte vara så definitiv. Finns det inte nyanser? Om du är så låst så är det därför du inte förstår. Du ger det ingen chans då. Man måste vara mer öppen.
Jag förstår helheten, men jag tror inte jag har bättre möjlighet än Totola att förklara. Jag kan lova dig att många kommer att förstå när de är "där". Insikter och förståelse är inget man kan tvinga fram. (sen finns det ju fler än jag som förstår nu också)
Jag ska följa diskussionen för jag är övertygad om att den som verkligen läser (från båda håll alltså) kan komma att få en och annan insikt. Allt är inte svart eller vitt. Myntet har flera sidor. Det känns som om ni skulle kunna närma er varandra och det hoppas jag ni gör. (Det kan vara lika intressant att följa andra som "pratar" som att vara delaktig själv)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama