Sv: Halvhalt

Tror inte ngn här anser att bakåtdragande eller låsta tygeltag skulle vara alternativet till vibrationer i tygeln.

Men vibrationer i tygeln kan användas likafullt och säkert vara ett bra sätt för några? Oavsett ridstil?

Jag tycker det är svårt att säga oavsett ridstil för en ridstil är ju ett sammanhängande system och det är därför det blir svårt tycker jag att bara plocka något, och för mej måste det hänga ihop med annat. Som vad vill man åstadkomma med vibrationen och varför?

Funderar på om det du hörde har att göra med ryttaren, dvs att skakningen inte är för hästen utan för att få loss ryttarens armar, att känna efter att de är loss, jag har fått ett vagt minne av att ha hört det någon gång, att liksom lossa sig själv i armarna genom någon skakning typ, men det är väldigt vagt så jag minns inte egentligen....

Vilket det känns risk för om man sitter och rider med bakåtdragande tygeltag t ex. En pulserande/vibrerande signal med vältimad eftergift tycker jag t ex lättare lär hästen att söka sig framåt med huvudet snarare än att lägga vikt i handen eller korta sig bakåt jämfört med ett fixerat tygeltag (tryck-eftergift). Om man nu ska gå på bara tygeltagen, det är ju helheten och resultatet som räknas såklart. För vid ett fixerat tygeltag blir det lätt eftergift per automatik av att hästen strävar bakåt, då släpper ju kontakten

Ok jag tror inte varken jag eller andra talar om fixa, stumma eller bakåtverkande tygeltag som alternativ i en bra halvhalt:cool: Men jag ser inte alternativet som pulserande eller vibrerande, utan om en lätt kram inte går igenom (tillsammans med säteshjälp) så får man backa och ta om lite grundjobb.

Det vore jätteintressant! :)
Finns ju också varianten som du säkert varit i kontakt med att "stänga handen" genom att använda tummen som en hammare och nypa ihop tygeln ovanpå tummen. Bara för att ge ett tydligt men väldigt lätt motstånd. Eftersom man släpper direkt borde inte underarmen hinna spännas märkbart.
Ojsan.

så är gängse tygelfattning!
Sen använder man fingrar, vridning av handloven. Armbågarna intill sidan- för att inte kunna fibbla eller ta armen/ handen bakåt.

just en stadig hand ger en häst som håller sig i en ram o inte har behov av ngn skakning eller dubbelförhållingar i vart steg. Därför krävs även bålstabilitet för att handen inte ska leva sitt eget liv.

Menar du när vi som inte förstår har nått din och Totolas nivå och insikter så kommer vi att förstå:confused: Eller vad menade du nu?
Nej det har inte med nivårer att göra. Mycket mer hur man tänker. Ett öppnare sinne och ett vidare sätt att se på träning hjälper till. Tidigare när jag var mycket smalare i mitt sätt att se på träning hade inte jag förstått. Det handlar om att öppna upp och se många flera sidor och nyanser i träningen.

Halvhalter genom skakningar och vibrationer kommer jag nog heller aldrig att förstå, och jag tvivlar på att hästen skulle göra det heller...det fungerar alldeles utmärkt med en lätt kram vad tygeln beträffar, en halvhalt är snabb reaktion och det kan man knappast få om man man ska sitta och skaka i tygeln:o

Nej helt obegripligt alltihop, så jag är nog mycket låst är jag rädd.

Nej halvhalter genom vibrationer är inte vad jag pratat om. Som Jacko (tror jag det var) sa så är det oftast en uppmärksamhetsgrej (även om det kan ha andra betydelser beroende på sammanhang och vad kroppen gör)

tummen skall vara låst över tygeln när man håller den, rent generellt. det är en bra tygelhållning. Som Fio redan påpekat, mjukhet och följsamhet i "handen" sitter i armbåge och underarm, inte i fingrarna.
Och i handleden. Att den är mjuk och fjädrande är jätteviktigt förutsättning för en bra hand.
ang. vibrationer och ryckningar och diverse benämningar: jag ser inget effektivt i detta i sig ö.h.t, så länge inte halvhalten härstammar ur sitsen.
Håller helt med. Sätet är det centrala. jag kanske kom in fel som inte var med från början, men vibrationerna blir det inten halvhalt av. De kan vara förtydligande om det behövs, men sätet är det centrala.
KL
Tror jag tackar för mig nu. Diskussionen har tagit kostiga vändningar. Ligger nog lågt ett tag.

Senast ändrad:

KL

Nu blev det mkt fokus på Totolas vibrationer men har ändå en fråga kring det. Rider du enhändigt på stången när du vibrerar? Tycker det låter mer som ett uppresande tygeltag när du beskriver att bara kedjan ska inverka. Finns det ingen film när ngn rider så? Jag hänger liksom inte me :)
Har sett en som ridit med nått liknande men mer använde kramningar och mer med syfte att lösgöra än att få uppmärksamhet. Just den gången tyckte jag dock att det hade funkat bättre med en skänkel.
Sen att inverka i olika faser av samma steg? Krävs det inte att du exakt känner bakbenets rörelse då?
Och att du måste inverka ensidigt med tränsbett för att få rätt effekt på rätt bakben.

Ska reservera mig för om du svarat på mina frågor i annat inlägg. Har fullt upp just nu. Ska läsa ikapp ikväll :laugh:

Snabbfråga. Går det att inverka så att bara kedjedelen på en stång verkar? Ot jag vet men.

Sen e det väl fler som gör halvhalter? :D var e ni?

Jag vet. Men vibrationer i tygeln kan användas likafullt och säkert vara ett bra sätt för några? Oavsett ridstil?

Det är en uppmärksamhetssak, en quick fix att ta till när man rider program egentligen och hästen har lagt sig på ena sidan.

I arbetet är det ju bara att gå förbi det egentliga problemet dvs att grunderna inte funkar, att hästen inte är rak nog och inte arbetar mellan ryttarens skänklar mot respektive tygel och inte sällan i samband med att man är stum i underarmarna.

Dock fattar jag fortfarande inte vad detta har att göra med Totolas "flera halvhalter i varje steg" ändra skrittstegen, påverka takten för respektive ben osv..

Men det kommer väl då när jag blivit en bättre ryttare antar jag, :p
För det är väl då man börjar fixa och trixa och gå ifrån det rena hjälpgivningssystemet och slutar att utbilda sina hästar och istället tar till lite quickfix om man får tro folk i tråden här, dock är jag nöjd med min enkla nivå och tillvaro där sådant är överflödigt :cool:

Men det kommer väl då när jag blivit en bättre ryttare antar jag, :p

*klappar fio på huvudet*
Var inte orolig, käre vän. Det kommer att uppdagas för dig tids nog. Du har ju typ bara ridit internationell ***-FT eller något sådant, vilket är ungefär vad vi andra roar oss med när vi har tråkigt på söndagarna. :cool:

Ett tips på vägen: Man skall hålla sig innanför de vita staketen :angel: Fast det är klart, du florsockrade väl inte tygeln i det momentet. Å andra sidan verkar du ha skapat ett nytt uttryck: "Att göra en fio" :devil:

KL

Nu blev det mkt fokus på Totolas vibrationer men har ändå en fråga kring det. Rider du enhändigt på stången när du vibrerar?
ver inte om det var till mig, (eftersom det stod
kL) men jag, som inte rider enhändigt ofta, använder inte vibrationer/skakningar då.
Tycker det låter mer som ett uppresande tygeltag när du beskriver att bara kedjan ska inverka.
uppresande tygeltag går ju framåt/uppåt. och i kombination med framåtdrivning) inte samma sak för mig.

Sen att inverka i olika faser av samma steg? Krävs det inte att du exakt känner bakbenets rörelse då?
sån snabbhet och timing har inte jag, så att jag kan inverka flera gånger i samma steg. Visst kan jag inverka o olika faser av ett steg,men inte flera i samma steg.

För det är väl då man börjar fixa och trixa och gå ifrån det rena hjälpgivningssystemet och slutar att utbilda sina hästar och istället tar till lite quickfix om man får tro folk i tråden här, dock är jag nöjd med min enkla nivå och tillvaro där sådant är överflödigt :cool:
[/QUOTE]
Men om man ska komma framåt i utbildningen så måste man hålla sig till hjälpgivningssystemet. Det funkar inte att fixa och trixa. En quickfixlösning är ju bara till för stunden och inget som hjälper i längden. Bättre att strunta i det helt och ha ett längre perspektiv (tycker jag)
Sen är det ju upp till var och en hur långt perspektiv man har i sin träning, men vill man träna hållbart är quickfix helt fel.

Men om man ska komma framåt i utbildningen så måste man hålla sig till hjälpgivningssystemet. Det funkar inte att fixa och trixa. En quickfixlösning är ju bara till för stunden och inget som hjälper i längden. Bättre att strunta i det helt och ha ett längre perspektiv (tycker jag)
Sen är det ju upp till var och en hur långt perspektiv man har i sin träning, men vill man träna hållbart är quickfix helt fel.
Fast nu är jag inte med, nu får du nog förklara vad det i så fall var som vi andra skulle förstå när vi blev öppnare, klokare och kunnigare:confused:
För det som jag inte förstod i alla fall var totolas invecklade resonemang om halvhalter och inverkan flera gånger i varje steg gärna med små korta vibrationer i tygeln- ja typ i alla fall (med reservation då att jag inte förstod....).

Det var ju då du kom in och sa att det var väldigt klart och tydligt beskrivet bara man hade kommit så långt att man förstod.

Och det var ju sen vibrationerna som var detta quickfix, så jag hänger inte med alls nu:confused: Än:idea:

Tror inte ngn här anser att bakåtdragande eller låsta tygeltag skulle vara alternativet till vibrationer i tygeln.

Nej, det tror inte jag heller. Men något tygeltag använder de flesta sig av.
Ett "fixerat" tygeltag tycker inte jag behöver vara dåligt, inte heller låst, då har jag formulerat mig luddigt. Om det blir låst eller inte avgörs av om man är låst i sig själv. Tygeltaget kan vara konstant som i lättar inte förrän effekt uppnåtts för det.

Fast det handlar fortfarande inte om det. Vaddå tygeltag? du skriver som om det är en aktion, dvs ett tygel TAG. Jag pratar om tygelkontakt, vanlig sund sådan, som man har när man rider, dvs bibehållen kontakt.

använder du halvhalten som ett korrigerings verktyg först och främst?
själv använder jag den för att stämma av, och uppmärksamma samt fysiskt förbereda hästen på vad vi ska gå in i härnäst.

Om du ser det som korrigeringsverktyg så kan vi kalla det så, för jag använder ju bara halvhalter (eller avstämningar rättare sagt) när de behövs. Inte som en ritual inför varje moment eller av ren vana, tvärtom så skulle jag märka att det börjar bli "på rutin" utan att behov finnes så skulle jag lägga upp övningar för att lära av mig ovanan.
Inför vissa moment vet jag iofs att jag kommer behöva en avstämning, för att det blir för klurigt att fixa i nuläget annars, och då blir det lätt på rutin. Men målet är alltid att det till slut inte ska behövas någon medveten avstämning, för då räknar jag inte med avstämningar som man kan göra för endast sätet - eftersom jag ser sätet som grundhjälpen.

Slarvade visst lite :) det var egentligen till totola :)

Har inte heller den tajmingen och kommer förmodligen aldrig att få den heller, men försöker efter bästa oförmåga :cool: tycker det e svårt nog med ett steg jag me!

Nej, jag ser det inte som ett korrigerings verktyg i första hand, vilket jag skrivit, jag frågar om DU ser det som ett, eftersom jag tolkar din beskriving av halvhalten som mer i korrigerings syfte än ngt annat.

att halvhalten sker för sitsen primärt har jag redan förkunnat, så anser du att sitsen är det primära är du inte unik : )

Fast nu är jag inte med, nu får du nog förklara vad det i så fall var som vi andra skulle förstå när vi blev öppnare, klokare och kunnigare:confused:
Hur ska man kunna förklara för någon vad de ska förstå? Det går ju inte. Förståelse kommer ju när det kommer. Det kan inte beställas. När vissa pusselbitar är på plats så får man en insikt som leder till förståelse. Jag är övertygad om att du är medveten om det också.
För det som jag inte förstod i alla fall var totolas invecklade resonemang om halvhalter och inverkan flera gånger i varje steg gärna med små korta vibrationer i tygeln- ja typ i alla fall (med reservation då att jag inte förstod....).
Det jag tyckte var tydligt förklarat var hur hon använde sig av vibartionerna i tygeln. (inte halvhalter flera gånger i varje steg) Nu böir jag förvirrad. Är det kanske jag som missuppfattat??
Det var ju då du kom in och sa att det var väldigt klart och tydligt beskrivet bara man hade kommit så långt att man förstod.
Nej, flera gånger har jag sagt att det handlar INTE om hur långt man kommit. (utan hur vid man är i sitt sätt att tänka.) Ja i och för sig. Hur långt man kommit med sitt tankearbete kanske? Jag menar att insikter kan man få utan att ha jättestora kunskaper, så det hänger ju inte helt ihop med om man är en bra ryttare eller inte.
Och det var ju sen vibrationerna som var detta quickfix, så jag hänger inte med alls nu:confused: Än:idea:
Det jag läste var att någon TRODDE att det var quickfix. Inte att det var det. Det är rätt stor skillnad.
Nu blev det riktigt snurrigt. :D

Senast ändrad:

Hur ska man kunna förklara för någon vad de ska förstå? Det går ju inte. Förståelse kommer ju när det kommer. Det kan inte beställas. När vissa pusselbitar är på plats så får man en insikt som leder till förståelse. Jag är övertygad om att du är medveten om det också.

Det jag tyckte var tydligt förklarat var hur hon använde sig av vibartionerna i tygeln. (inte halvhalter flera gånger i varje steg) Nu böir jag förvirrad. Är det kanske jag som missuppfattat??

Nej, flera gånger har jag sagt att det handlar INTE om hur långt man kommit. (utan hur vid man är i sitt sätt att tänka.) Ja i och för sig. Hur långt man kommit med sitt tankearbete kanske? Jag menar att insikter kan man få utan att ha jättestora kunskaper, så det hänger ju inte helt ihop med om man är en bra ryttare eller inte.

Det jag läste var att någon TRODDE att det var quickfix. Inte att det var det. Det är rätt stor skillnad.
Nu blev det riktigt snurrigt. :D

Vad har du för anledning till att börja skaka hästen i munnen om allt funkar ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama