Halv dörrar??

Zqathan

Trådstartare
Håller på att renovera ett gammalt hus och nu har vi kommit till ytterdörren.
Funderar på sådana där halv dörrar som man hade för, skulle bli väldigt snyggt tror jag.
Men verkar inte vara så många som har det.
Så undrar om det är några nackdelar med det, eftersom de inte är mer populära?

Fördelarna är som jag sett det många, man kan kolla vem som ringer på bara genom att öppna den övre dörren.
Barn/hundar kommer inte ut när man öppnar och kollar.
Man kan vädra utan att vara rädd för att hundar/småbarn ska komma ut osv.
Förutom att jag då tycker de är charmiga/snygga!

Sv: Halv dörrar??

Jag har aldrig sett den typ av halvdörrar du beskriver på ett svenskt hus??
Men jag har naturligtvis inte koll på hela landet ;)

Tror att du kan få mycket hjälp genom att kontakta ett byggnadsvårdscentrum. Det jag känner bäst till ligger i Gysinge men det flinns fler av dem spridda runt landet.

Ring och fråga! Det finns säkert en hel del begagnat att köpa!! Då får du ju "rätt" sorts dörrar till just ditt hus.

Jag bor i skåne och har var det mer regel än undantag med halvdörr "föritiden"

När vi hyrde ett hus på Öland får några somrar sen så hade den tvådelad dörr, det var rätt praktiskt faktiskt, kan inte se några nackdelar men vi bodde bara där en vecka på sommaren med fint väder så det kan ju vara massa saker man inte tänker på då.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag mest funderar på det är om de håller värmen på vintern.
Pratade med en tillverkade och han så att det inte är några problem.
Men han ville ju sälja...
Blev dock lite betänksam över att det verkar vara så ovanligt med halvdörrar hittar ingen här i byn som har det, här är många hus i gammal stil.
Är ju otroligt praktiska och även väldigt snygga så vad kan orsaken vara..
Jag ska köpa en ny inte en begagnad just för kvalitén skull (kan ju vara lite si och så med det på begagnat) och med fast termoglas i.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand