Halti-nossele

Sv: Halti-nossele

LIA skrev:
Märkligt att du inte redan gjort det.
Men du är väl så duktig, att du inte har några brister? Men nog är det konstigt, att just din hund "drar kopiöst i kopplet" och att du "inte lyckats få bort detta fruktansvärda beteende"
Så duktig som du är?

Hur kan du få det till att jag är sååå duktig? Jag lägger mig ju platt och säger att jag inte fått bort "problemet". Jag insåg inte ens att det var ett problem tills jag fick höra att jag inte var kompetent nog att ha hund eftersom den gjorde på detta viset.

LIA skrev:
Men då förstår jag bättre behovet av grimma och elhalsband och munkorg osv på hundar, när t o m en så duktig expert inte klarar sig utan.

Jag personligen klara mig utan.... Men jag var ju inte kompetent till att ha hund då jag inte kan se till att han inte drar i kopplet när andra har honom. :confused:

LIA skrev:
LIA, som känner för att vara spydig tillbaka... Fast inte blir något bättre av det. :smirk:

Ah! Visst känns det lite bättre? ;)

Dean skrev:
Jag vet att skulle jag ta den typen av hunden så kommer sluta dra i kopplet och jag kommer också inom 30min få honom att sitta nära en annan hane utan problem.

Han kan ha en annan hane nosandes honom i häcken utan att röra en fena.... Men det skulle han garanterat inte heller klara av med någon annan i andra änden av kopplet.....

LIA skrev:
Kurs eller hjälp eller vad som helst. Eftersom det tydligen är ett stort problem, behöver det lösas. Och inte med grimma!

Jag har inte skrivit att jag använder grimma, men du har skrivit att folk som inte kan lära sina hundar att gå i koppel utan att dra för andra människor bör inte ha hund....

LIA skrev:
Det kan hon ju tydligen inte.
LIA

Korrekt! Jag har inte lyckats instruera folk att "klara" min hund. Jag vill fortfarande gärna ha tips på hur jag ska få andra människor att klara detta enkla problem som inte har lyckats för mig.

Jag ska aldrig använda en halti på någon av mina hundar i allafall. Tycker inte alls det verkar sunt.

Har en par vänner som använde det på sina hundar innan som tyckte det var ett bra alternativ till deras bökiga hundar men jag tycker bara det är att gå förbi problemen och bära dom med sig istället för att lösa dom istället.

Han kan ha en annan hane nosandes honom i häcken utan att röra en fena.... Men det skulle han garanterat inte heller klara av med någon annan i andra änden av kopplet.....

De på din klubb som anser att du inte ska ha hund pga att han drar i kopplet med dem och andra människor tycker med största sannorlikhet att det är pinsamt att de inte klarar av din hund när han går så bra med dig.
Kör på, du verkar ha ett bra ledarskap och så länge han fungerar med dig strunta i vad folk säger.

Kurs eller hjälp eller vad som helst. Eftersom det tydligen är ett stort problem, behöver det lösas. Och inte med grimma!

Helt rätt, man löser inga problem med grimma. Man lägger bara problemen på hyllan.
Men vem har sagt att detta är ett problem som hunden har. Det är inte hunden som är problemet utan de personer som ska gå med honom när han drar.
Det värsta är att det är de som klagar verkar vara instruktörer...eller?

Det var ingen på min klubb som sade något... Det var LIA som inte verkade tycka att man skulle ha hund om man inte kunde få den att gå med andra utan att dra i kopplet och när jag bad om råd fick jag tipset att vända mig till min brukshundklubb.

Fast jag måste rätta mig lite. Jag skrev att jag inte använde grimma, men vid ett tillfälle förra året gjorde jag faktiskt det. Jag skulle utomlands och ville att min pappa skulle ha min hane då de kommer så himla bra överens. Pappa är pensionär och hemma hela dagrna och min hanne formligen tok-älskar min pappa. Men eftersom pappa hade sådan problem med sin gikt då så skulle han inte orka med mitt dragdjur och då valde jag att sätta en halti på honom under den perioden. Jag får väl leva med att somliga då kommer att tycka att jag inte borde ha hund... Tror nog det går ganska lätt...*s*

Äsch, det blir alltid så överdramatiserat här på Buke!
Jag tror att du är fullt kapabel att själv avgöra om du bör ha eller inte bör ha Halti...

Jag skulle inte välja den utvägen, även om någon annan skall promenera med Atlaz
( som förövrigt kan studsa likt en känguru ) Kanske för att jag i min värsta syn ser hur hans långa giraff hals ( japp han är ju en GD ;) ) blir sådär böjd som hästarnas och hans långa rygg blir som en hängmatta och sedan kommer känguru hoppet ( ve och fasa )

... men nu är ju inte alla raser byggd som han .. :)

Calazirya skrev:
Äsch, det blir alltid så överdramatiserat här på Buke!

Håller med. Och tyvärr drogs jag väl med lite i diskussionen och dramatiserade lite själv också. Men lite kul tycker jag också att det är.... ;)

Calazirya skrev:
Jag tror att du är fullt kapabel att själv avgöra om du bör ha eller inte bör ha Halti...

Jag skulle inte välja den utvägen, även om någon annan skall promenera med Atlaz
( som förövrigt kan studsa likt en känguru ) Kanske för att jag i min värsta syn ser hur hans långa giraff hals ( japp han är ju en GD ;) ) blir sådär böjd som hästarnas och hans långa rygg blir som en hängmatta och sedan kommer känguru hoppet ( ve och fasa )

... men nu är ju inte alla raser byggd som han .. :)

Om jag hade haft samma problem med min tik så hade jag aldrig satt halti på henne. Hon hade säkert brutit nacken av sig... - lång, smal hals och kan ha stora reaktioner på olika retningar. Min hane är stenkool, gör "aldrig" några ryck, har tjurnacke och segdrar endast. Sätter man på haltin så gör han det inte, så hans kroppsställning och rörelsemönster är högst normal. Jag kan nog tänka mig att ha en halti på honom igen om hundvakten behöver det.

Men visst är det lite tråkigt att zoo-affärerna inte informerar det minsta om vad riskerna skulle kunna vara.... :confused: I alla fall var det inte någon som gjorde det när jag införskaffade min.

Nej dom informerar inte alls ( Eftersom dom som ofta står i djuaffären är mer vilsna och okunniga än ägaren själv )
Dock tycker jag att det är hundägarens "förbannade" skyldighet att titta upp hur hjälpmedlet fungerar på sin hund innan man provar.

Kan väl dra till med att nästan 80-90 % av dom som använder en Halti säkerligen inte förstått exakt vilka skador och hur allvarliga skador som kan uppkomma.

Hur kan du få det till att jag är sååå duktig?
Dina överlägsna spydigheter?
Jag har inte skrivit att jag använder grimma, men du har skrivit att folk som inte kan lära sina hundar att gå i koppel utan att dra för andra människor bör inte ha hund....
Jaså, har jag det? Då kanske du kan visa var?
Samtidigt kan du visa var jag menat, att du använder grimma? Men nu har du ju själv tillstått att du gjort det, så därmed är den detaljen avklarad.

Det var LIA som inte verkade tycka att man skulle ha hund om man inte kunde få den att gå med andra utan att dra i kopplet och när jag bad om råd fick jag tipset att vända mig till min brukshundklubb.
Återigen samma felaktighet! Att jag rekommenderade en Brukshundsklubb, var ren välvilja. Observera att jag då inte visste vilken sjutusan till hundmänniska du är på di Brukshundsklubb. Men där brukar kunna finnas hundduktiga människor, även om jag sprungit på dom som inte är det. Men som varande instruktör borde du väl veta, hur du ska lösa uppgiften med din dragande hund??

Håller med. Och tyvärr drogs jag väl med lite i diskussionen och dramatiserade lite själv också. Men lite kul tycker jag också att det är....
Kul med lögner och överdrifter?

Vore det inte bättre för alla parter att föra en sansad och repektfull diskussion istället? På en någorlunda intelligent nivå? Både om det eventuella behovet av grimma och alternativen?

LIA

Men vem har sagt att detta är ett problem som hunden har. Det är inte hunden som är problemet utan de personer som ska gå med honom när han drar.
Orsaken till problemen sitter sällan i djuren. Men i deras människor. Det är därmed dessa som kan lösa dom.

Det värsta är att det är de som klagar verkar vara instruktörer...eller?
Du sa de!

LIA

LIA skrev:
Vore det inte bättre för alla parter att föra en sansad och repektfull diskussion istället? På en någorlunda intelligent nivå? Både om det eventuella behovet av grimma och alternativen?

LIA

Det kan jag ju hålla med om... Men då förstod jag inte detta....:

Citat:
Är det inte lättare att lära hundarna kommandot fot, i stället för att he på dom halti ???
Svar: Nej!
Inte för dom som inte kan handskas med hund, och därför inte borde ha någon!
LIA

Jag har själv ingen erfarenhet av halti men av det jag hört om den skulle den nog inte användas på mina hundar iallafall.

Kära Lia. Jag hoppas verkligen att du skriver inlägg i detta forum enbart för att provosera. Du kan väl ändå inte vara en sådan osäker person så att du hittar fel hos alla andra som finns här. Alla gånger jag stött på ditt namn är du fruktansvärt otrevlig i din ton.

Som sagt vad jag hoppas du inte menar allvar med dina inlägg för om du gör det så borde du nog söka för det...

Senast ändrad av en moderator:

Vissa är bara sånna ... Det finns flera.... På alla forum finns dom, inte bara på bukes.. :crazy:

Citat:
Är det inte lättare att lära hundarna kommandot fot, i stället för att he på dom halti ???

Svar: Nej!
Inte för dom som inte kan handskas med hund, och därför inte borde ha någon!

LIA

tänk om livet ändå vore så här enklet..kan du inte hantera ett koppel o ett halsband med tillhörande hund så skal du inte ha hund!

jag vet i och med det att flera servicehundsekipage,med bra tränade hundar(det är inte vilket skit som helst som får bli servicehundar) som skule bi av med sina hundar om man resonerade såhär..de har halti,just för att de är så svaga att de inte klarar att hålla hunden i koppel o halsband,ens när den går normalt..det gör inte dem till sämre hundtränare,det gör inte hudnen sämre,det gör bara attd e sökt en lösning på problemet och det blev då en grimma...

timingen sitter som bekant inte i fingrarna.....

halti anser jag är ettfarligt redskap om man inte förstår det,men samtidgt kan det vara av avgörand ebetydlese för att vissa skal kunan gå ut med sinahundar.

frågan är vad man skal kalal den kategorin hunägare som behöver det pga fysiskt funktionshinder?oansvariga de också?

Thina

Just den delen är svår, riktigt svår ( med fysiskt handikappade )

För en del av mig säger som så att det inte är hunden som skall lida för att husse/matte inte klarar av att hålla, att utsätta den för en Halti varje dag för att man som ägare inte orkar...

Men sedan är det bekant precis så som du skriver, livet är inte alltid så enkelt. Det kanske händer något i livet som gör att ens styrka nedsätts kraftigt, ska man då behöva göra sig av med sin hund .

Jag är kluven, för rent procentuellt hur står risk löper en hund att skadas allvarligt om den använder en halti varje dag, är det värt att riskera hundens välbefinnande för att man själv inte orkar... Eller är risken så liten att man kan riskera ?

Svamligt såhär på morgonen, men jag tror att du förstår mitt resonemang ?

/ C

Senast ändrad:

Thina,
livet är fullt av undantag och specialfall, så ock i Bukefalos. Skulle man i varje diskussion gardera sig in i minsta detalj, skulle varje inlägg bli kilometerlånga och hela verksamheten därmed omöjlig.

Jag är, minst lika väl som du, medveten om behovet av speciella hjälpmedel i det dagliga livet för många handikappade. Nu är det inte det vi (eller åtminstone jag) talar om här, utan varför man använder grimma på sin hund i st f lydnad och uppfostran mm.

Dom servicehundar jag kommit i kontakt med, har egentligen inte behövt någon fysisk kontaktlina alls, utan haft sin uppmärksamhet på föraren, varit oerhört lyhörda och för dom har fritt följ varit det naturliga. Dom koppel, selar mm som använts, har vanligen varit till för den handikappades skull.

Som Calazirya skriver, kan man drabbas av en kraftig nedsättning av den fysiska styrkan. Har man då en "vanlig" hund, som är van att dra i kopplet, och dessutom inte vet vad fritt följ är, blir det givetvis problem. Nu tror jag inte att grimman är svaret i dessa fall heller, eftersom hunden antagligen ändå drar för starkt, utan hellre bör man (någon kunnig) förbättra hundens beteende. Min uppfattning om sambandet "svaga" människor och hundar (och hästar) är att djuren anpassar sig och visar stor hänsyn. Den utvecklingen har jag sett ett antal gånger, bl a på mina egna.

Hoppas att du nu bättre förstår min inställning till hundgrimma.

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 429
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 185
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 078
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka