Halti-nossele

Sv: Halti-nossele

Kära Marre!
Det vore lätt att be dig hoppa över mina inlägg, om du störs av dom. Lite för lätt.
Så jag fortsätter gärna att diskutera ditt inlägg, min, och din, person osv via PM (ett sådant kommer) men inte i den här tråden. Jag hoppas du inser det olämpliga!

Avslutningsvis gläder det mig att se, att vi har samma åsikt i sakfrågan, nämligen den om hundgrimmor.

LIA

*knapplån*
Halti är ett skarpt hjälpmedel, MEN det KAN vara berättigat som ett tillfälligt HJÄLPMEDEL medans man ARBETAR med problemet.
Det är liksom ingen LÖSNING - dvs att man sätter på halti och sedan inte låtsas om atdet är ett problem, men man kan använda det som ett hjälpmedel, helst i samråd med en duktigt hundtränare.

knapplån: jag hade halti ett tag på min labbe när jag inte orkade träna på att han skulle gå fint i koppet. bättre med halti än att vara en dålig tränare (nej jag är inte som en strålande sol varje promenad varje dag, speciellt inte på morgonen). men det var inte haltin som löste dragproblemet, det var träningen.

jag har f ö samma problem som excellent, att hunden drar som ett lokomotiv när någon annan än jag håller i kopplet. jag har visserligen lyckats lära ett par av mina hundpassande vänner hur de ska göra, men med mamma är det omöjligt. i går fick jag reda på att han dragit henne flera meter fram till en okänd människa och dennes hund. så kan det inte få fortsätta så nu får jag rota fram den gamla haltin igen så att hon kan ha den på honom på promenaderna.

jag har egentligen samma inställning som du,men ville ändå påpeka faktumet attdet är inte svart eller vitt...

som calazirya skriver,skall man riskera hundens nacke för att man imte kan hålla den om man är funktionshindrad?

lydnad och ledarskap förenklar-alltid-för alla.men jag ser ju också en hel del som tex inte kanha fullt ledarskap på sina servicehundar(senkan man tycka vad man vill om det) pga orörlighet i elrulletex och har då halti.

jag tror inte tat haltin under sådana förhållanden är speciellt farlig,det jag tror är stor risk med är om en normalstark person rycker till i den,då uppkommer nog garanterat whiplasheffekter.

likaså bör nosbandet ha en repgrimmeliknande effekt så hunden automatiskt lär sig(vid rulle o skröppelanvändning) att det är inet skönt att hoppa o dra.

jag hade själv en 70 cm,45 kg tunghane som jag hade ledarskap och lydnad över.hade ändå alti de få ggr han var i koppel,just pga att hunden vägde lika mycket som jag och jag hade ingen ork att hålla i,kan inte ens hålla i tyglarna på ett vettigt sätt..

min anuvarande hundar har jag aldirg i koppel nästan,och de få ggr vi hard et så hatar vi det lika mycket alihopa.

( ni som är oroliga för tat jag skal tappa hingstar kan slappna av,de är "fot"tränade)

haltianvändnandet är inte endast av ondo,men jag tror,liksom strypkoppel och ryck i kopplet att det kan inte ersätta et bra ledarskap och det kan ge skador på sikt om man inte vet vad man ger sig in på och i vilka lägen den verkar riskfritt(tyckerfö att ryck i kopplet aldrig r riskfritt)

Thina

Du och de flesta här på forumet verkar ha en panisk rädsla för att ta i hunden eller sätta ett riktigt koppel eller halti på en hund.
Har du eller någon annan någonsin träffat en hund som tagit skada av ett srypkoppel eller en halti? Jag menar då när den gått i vanligt koppel, alltså inte med flexi eller i löplina.
Konkreta exempel inte bara att jag hört....

I ett annat forum efterlyste en veterinär dessa skadade hundar. Veterinären påstod att det aldrig kommer en hund med skador orsakade av tex. strypkoppel till veterinärkliniken.

Det har fram till de senaste åren dresserats massor av hundar med strypkoppel och med mycket hårda ryck dessutom. Skulle det vara så farligt som ni påstår så skulle det aldrig ha fungerat.

LIA skrev:
Märkligt att du inte redan gjort det.
Men du är väl så duktig, att du inte har några brister? Men nog är det konstigt, att just din hund "drar kopiöst i kopplet" och att du "inte lyckats få bort detta fruktansvärda beteende"
Så duktig som du är?

Men då förstår jag bättre behovet av grimma och elhalsband och munkorg osv på hundar, när t o m en så duktig expert inte klarar sig utan.

LIA, som känner för att vara spydig tillbaka... Fast inte blir något bättre av det. :smirk:

Ja, du LIA, vi har ju haft våra duster förr, och nu ger jag mig in i diskussionen. Varför måste Du uttrycka dig spydigt och besserwisserlikt? Att Du är emot halti har jag förstått. Själv har jag ingen erfarenhet och inte heller något behov av att testa det, så jag tycker inte något alls.

Personen du här argumenterar med skriver ju att hon verkligen har försökt få bukt med problemet. Att hon nämner att hon är instruktör etc tolkar jag bara som att hon vill förklara att hon faktiskt är både rutinerad och seriös. Varför vara så otrevlig? Det blir väl ingen gladare av... Och jag tycker inte det är konstigt att man ibland måste låta någon annan ta hand om sin hund...

Mvh
AKO, den moralpredikande...

Ja, vi har samma grundinställning, men drar lite olika slutsatser.

Min grundprincip är (och jag talar om större hundar/brukshundar):
1 Hunden ska vara så lärd och uppfostrad, att den inte är annorlunda lös än under koppel.
2 Den ska följa föraren och kommandon, självklart, villigt och glatt.
3 Den ska vara så uppfostrad, att den uppför sig på ett acceptabelt sätt och efter givna regler, även utan att vara under kommando.
4 Den ska inte bryta mot det den är lärd.

Med en sådan hund, behövs inga fysiska hjälpmedel. Vi använder bara koppel när lag eller omgivning så kräver det, dvs mycket sällan där vi rör oss.

Men beskriver jag en robothund ovan? Inte alls!
Allt det tar, är konsekvens, uppfostran och träning. Mina hundar har varit minst lika glada och lekfulla som vilken annan hund som helst. Dom begränsningar dom haft, har varit av det självklara slaget. Skillnaden har varit och är, att begränsningarna sitter i huvudet och inte i en grimma eller staket.
Sådana hundar kan vilken quadra som helst ha på promenerad bredvid sin elstol. Lös eller i koppel efter behag. (En grimma skulle f ö inte göra någon skillnad, eftersom hundar kan dra "för hårt" även med en sådan.)
Så varför inte också en fullt frisk, ännu ej handikappad, människa? :angel:

LIA

AKO!

3 Excellent och jag har ju klarat av nivån oss emellan alldeles själva redan, så varför komma in och elda på igen?

Övrigt kommer i PM till dig.

LIA

japp,jag kan inte mer än hålla med dig om exakt det du beskriver

tittar sedan på mina Flatrtar ,somär smygande fisen i tjänstetäcke och lågtflygande reaplan(om än med appell på) som fria...

mina hundars gräsner sitter helt klart i huvudet och dte är ytterst sällan jag behöver förtydliga något..
men...

vilken quad eller lamfinger som helst kan ta dessa hundar,men et är fortfarand eås att v i har en kategori hundähgare osm vill uppfostra dem själva,men har inte fysiska förutsättningar att tex korrigera snabbt,dra til i kopplet(man kan ju allytdi kör apå dem med rullstolen i och för sig..;)) och för dessa,och gamla tanter,är haltin utmärkt..betydligt mindre säkerhetsrisker till shunden är uppfostrad,betydligt mindre brutna lårbenshalsar,fingrar och urramlande ur rullisen(vaddå rullstolsbunden;))

för denna kategori tycker jag haltin är utmärkt,men jag ser gärna halti även på deaa hundar med ägare som inte har ledarskap,hellre än att jag behöver mosa ett revben på hunden vid en attack på mina servicehundar.

i -vår-drömvärld förstår folk och kan utför aett positivt ledarskap,i verkligheten bord efolk träna på hamster inna de skaffar sig hun d,eller för den delen,barn.

Thina

Fast det där är ju kriterier du ställt upp. Jag kräver inte alls samma sak av min hund men anser inte att jag har problem. Min hund går halvdant i koppel. Kan dra rätt rejält till och från, men oftast blir det bara lite segande. Utan koppel går hon rätt behagligt, så på henne är det skillnad om kopplet är på eller av. Jag tänker dock inte träna bort dragandet eller köra någon större problemlösning för den sakens skull. Hon går så lite i koppel att jag inte anser det vara värt det. För mig är det en skitsak och jag är för lat för att lägga energi på skitsaker.

Att du anser att alla hundar ska gå felfritt kopplet oavsett vem som än håller i det är en sak, men tryck inte till folk med att det ska vara så. Det är ingen absolut sanning. Om det inte stör mig så är det inget problem och heller inget jag behöver lösa. Dock skulle inte jag heller sätta halti på en hund. Varför uppfinna hjulet om och om igen när det redan finns pigghalsband.

-vår-drömvärld förstår folk och kan utför aett positivt ledarskap,i verkligheten bord efolk träna på hamster inna de skaffar sig hun d,eller för den delen,barn.
Just, och tydligen är den drömmen bara en dröm. :crazy: Ändå tycks den så realistisk!

LIA

Visst är det mina kriterier, för hur jag vill, att mina hundar ska vara. Jag har förhoppningsvis inte påstått, att det är "absolut sanning", eller att du eller någon annan skall följa dom. Verkar det så, så var det inte meningen!
Det jag beskrev i mitt svar till Thina, var mer mot bakgrund av tjänstehundar och hundar för svårt fysiskt handikappade. Dvs, det vi var inne på där.

Det jag skrev under punkt 1, var mer tänkt "åt andra hållet". För det är väl vanligare att hundar uppför sig mer uppfostrat i koppel än lösa?
Är det f ö något annat av "mina kriterier" du inte instämmer i?

LIA

ja, min egen hund har skador på nacke och rygg som enl kiropraktorn var orsakade av ryck i kopplet (ej samma som hade halti).

Tänkte bara på hur Ni löser det med hundägarna. Frågar Ni dem om Ni får använda halti eller andra halsband än hundens egna? Bara nyfiken

Jag är mkt emot både haltinosgrimma och haltisele.

Ja, vi frågar. :) Vi skulle absolut inte använda något sånt utan att ägaren sagt att det är ok.

Kan ju berätta hur det har gått.. Dagen efter att jag skrivit tråden, när jag kom till jobbet, hade chefen redan köpt en. Sen pratade hon med hundens ägare och han funderade till nästa dag, sen sa han att det gick bra. Så nu har hunden nosgrimma på promenaderna.

Folk borde vara mer rädda i att dra och slita i sina hundars nackar än vad de är.

I en undersökning som gjorts har 63% nack/ryggproblem utav 424 utvalda och testade hundar. Utav dessa hundar har de som redan visat att de haltar eller har ont valts bort, de har alltså inte fått vara med på undersökningen.

Man har också kommit fram till att det finns ett samband mellan rygg/nackproblem och ryck-och-drag

Av dessa 63% är det 72.33% som har fel i ländryggen, 67.19% i bröstryggen, 26.87% i nacken. Detta blir ju mer än 100% men det beror på att många hundar hade fel på flera ställen.

Av de 26.87% som hade nackproblem är det 91% som blivit utsatta för ryck-och-drag och/eller dragit i kopplet hårt eller länge.

Så hundar har nästan lika hög skadeprocent som vi människor. Varför det kommer som en överraskning är förvånande med tanke på att hundar allt som oftas får börja leka i full fart utan uppvärming av sin ägare, de brottas med andra hundar, kastas omkull av sina ägare i dominanssyfte, de slits och ryck i kopplen, springer i full fart över stock och sten och får ingen nedtrappning/streching efter lek.

Senast ändrad av en moderator:

Undersökningen gjord av Anders Hallgren och hans kompanjon som var kiropraktor eller hur?
Undersökningen säger inget om urvalet av hundar. :confused:
Plockar man ut dåliga hundar och gör en forskning så kommer de hundarna att vara dåliga eller hur.

Har man plockat ut "vanliga" hundar så måste ju resultate kunna tolkas så här:

Översatt till svenska förhållanden med fn ca 950 000 hundar:

598 500 hundar med ländskador
638 305 hundar med skadad bröstrygg
255 265 hundar med skadad nacke :confused: :confused: :confused: :confused:

Konstigt att det inte märks eller hur. Jag har aldrig, under mer än femtio år med hundar, råkat på någon sådan skadad hund. Andra skador ja, på de flesta kroppsdelar, men aldrig något som kan hänföras till koppelskador. Använder själv alltid strypkoppel och det skulle ju tydligen vara rena döden. :angel: :angel: :angel:
Visserligen mest jakthundar men i alla fall :confused: :confused: så dåliga kan väl ändå inte övriga hundar vara överlag. :confused:

Undersökningen av AH och hans kiropraktor var gjord i direkt vinstsyfte, det gav otroligt genomslag för hans bok och för kiropraktorns verksamhet. AH har ju alltid sett till att hålla upp ett finger och läsa av, och sedan kommer en bok.

Faktum kvarstår, med så många hundar skadade, varför kommer de ej till veterinärer?

Mer konkret fakta önskas.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 429
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 185
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 078
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka