Halti-nossele

Sv: Halti-nossele

Ja, tack mer konkreta fakta på att dessa skador inte existerar!

Har Du pratat med flera olika vet. så märker Du snart att skadorna är relativt vanliga. Att fler inte upptäckts beror, enligt mig, på att medelsvensson inte kan se/upptäcka förändringen/skadan hos hunden. Hur många av dessa hundar som agerar utåt, får tid hos en probleminstruktör eller avlivas pga aggresivitet borde egentligen ha röntgats? Alla, anser jag! Och det är i dessa hundar vi kommer hitta alla dessa skador.

Undersökningen gjordes på hundar som inte redan visade någon symptom på skada. Hundarna blev inte utvalda utan de anmälde sig själva till undersökningen. Helt vanliga hundägare.

För att Du under Dina 50 år inte träffat på hundar med några skador ínnebär inte att de inte finns några skador. Jag har även jag många år bakom mig med ett stort kontaktnät av hundar och hundmänniskor. Jag har sett många hundar med just dessa skador och även om man inte kan till 100% säga att det beror på ryck-och-sli eller långvarigt dragande i kopplet, så är det det mest troliga.

det är inte alltid det syns att hunden har ont. förändringen kommer smygande och jag trodde bara att min hund blivit gammal och lat när hon inte busade som hon gjorde när hon var yngre. skillnaden efter behandlingen var däremot enorm. hon blev två år igen och blev mycket piggare och gladare.

Citat: "Detta blir ju mer än 100% men det beror på att många hundar hade fel på flera ställen"

Alltså du menar att det är ett representativt urval och att det visar det verkliga förhållandet eller hur.

En hundkiropraktor kan man väl räkna klarar av ca en hund/halvtimme (undersökning, uppvärmning, massage och manipulation), dvs 16-20 hundar/dag.

Med sveriges hundantal så blir det alltså 47500 arbetsdagar för att gå genom varje hund en (1) gång. Eftersom det normala antalet arbetsdagar/person är 200/år så innebär det att det behövs 2375 kiropraktorer för att klara det första akuta behovet. Eftersom det alltid återkommer dessa problem, så behövs säkert ett mångdubbelt antal.

Om GA:s undersökningar stämmer så måste det vara den mest lukrativa bransch som kan förekomma i Sverige.

Ändå hör man inte talas om mer än någon enstaka hundkiropraktor i landet.
Fan tro´t sa Rellingen och jag säger detsamma.

Vilka hundraser har du erfarenhet av?
Eftersom du så bestämt anser att det enbart handlar om ledarskap och utbildning?
Beroende av rasens egenheter kan man faktiskt stöta på problem som blir mycket svåra eller rent omöjliga att gå runt.

Ganska så många.
Någon speciell du tänker på, där ledarskap och utbildning inte fungerar?

Vilka har du själv erfarenhet av?

LIA

Svar: Nej!
Inte för dom som inte kan handskas med hund, och därför inte borde ha någon!

LIA

Jag har problem med ryggen och är under behandling. Så just nu får jag inte utsätta min rygg för ryck och slit. Gör jag de så kan allt gå åt skogen. Jag kommer troligen kunna bli helt frisk men har en malamute på snart 2 år som kan ligga på ganska bra. Samt att hon kan bli super ivrig då hon ser andra hundar. Nu har jag testat detta och kommer att ha de på henne för att slippa göra mig illa eller utsätta andra för något oväntat.

spelar det någon roll?????? för mig var det intressant läsning och ville lägga in min upplevelse :o

Vet ej om någon redan sagt detta men det finns en hundsele som har koppelknäppet fram istället för på ryggen som vanliga selar har. Så när hunden drar går den runt i en cirkel runt föraren istället för att ha styrkan att dra rakt fram.

Nu har jag ingen aning om hur bra/dåligt detta funkar men det verkar ju snällare än halti iaf...

Mäh, nu märkte jag inte att tråden är jättegammal heller :(
Men ni får gärna berätta era erfarenheter om den där selen!

alltså, din egen hälsa går först. sätt på hunden halti tills du är färdigbehandlad men var försiktig så den inte gör några ryck. de kan bli rätt starka med halti med.

Absolut!!!! :bow: jag är försiktig. kommer att ha vanligt koppel på henne och bara ta i "grimman" när jag ska korrigera henne. Testade så och det gick kanon :D och då behöver jag inte dra i den hela tiden utan tar de om hon inte lyssnar. Bara svänger in nosen lite och lägger till kommando

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 429
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 185
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 078
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka