Halti-nossele

G

glee

Exakt hur fungerar en nossele? Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Jag har letat på internet men hittar inte så värst mycket.

Länka gärna till någon bra sida om ni vet någon. :)

Sv: Halti-nossele

När kopplet dras åt, dras det åt runt munnen och därefter styr man huvudet med det.

Oerhört farligt om hunden kan rycka till hårt, då nacken inte alltid klarar av dom påfrestningarna som kommer då.

Gillar inte Halti alls.

Det jag vet är att det ska fungera så att om hunden drar så dras nosen snett, vilket är obehagligt och hunden ska därför sluta dra.
Vet en person som använder det och tycker det fungerar bra, men jag har ingen personlig erfarenhet.

Jag hittade några gamla trådar här, och det låter ju inte som någon vidare trevlig sak..

På hunddagiset där jag jobbar har vi pratat lite om det, vissa av hundarna är ju så stora att det bara inte går att vara fysiskt starkare än dem.

jag gillar haltin.. min hund blir väldigt dragig när vi går tex. på stan.. Med haltin på går hon fint..

Idag, kl 00:26 (#1592 - obesvarat)
Salil P13 från Malmö i Skåne
Gör cp testet i mina quiz "salil" för att vara säker att du inte e ett CP BARN..!! SKICKA VIDARE...

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: när jag skulle göra ett knapplån och skriva ett inlägg och klickade på svara, så ploppade ovanstående upp... Vad i helskotta kom det ifrån ????????

*lånar min egen*
Det jag skulle skriva i föregående inlägg innan det blev "hackat" var : Är det inte lättare att lära hundarna kommandot fot, i stället för att he på dom halti ???

Jag har tävlat lydnad med min hund, hon går fot klanderfritt här hemma, på tävlingsbanan och liknande.. Men går man ner på stan blir hon rätt stressad.. Mycket folk och hon vet inte riktigt vart hon ska ta vägen.. I bland måste jag tyvär ta med henne ner, annars undviker jag det.. Då har jag på henne en halti.. jag upplever det som att hon blir tryggare av att gå nära mig, hon flänger inte lika mycket utan koncentrerar sig på mig och inte alla andra människor..
Så funkar min hund, jag vet inte hur era gör :idea:

Är det inte lättare att lära hundarna kommandot fot, i stället för att he på dom halti ???
Svar: Nej!
Inte för dom som inte kan handskas med hund, och därför inte borde ha någon!

LIA

Gnist skrev:
*lånar min egen*
Det jag skulle skriva i föregående inlägg innan det blev "hackat" var : Är det inte lättare att lära hundarna kommandot fot, i stället för att he på dom halti ???

Precis så tycker jag också.
Problemet är att en del hundar är totalt ouppfostrade och det ska ju inte vara vår sak att träna andras hundar. I så fall vill jag ha provision. ;) Nej, men även om vi skulle vilja träna hundarna så skulle vi inte hinna.

Det kan ju vara farligt att gå med en hund man inte orkar hålla. Men om halti fungerar genom att det gör ont på hunden är det inget vi vill hålla på med.

Det gör inte ont på hunden.... Om den inte kastar sig och då eventuellt får ett ryck som kan skada den. Det kan iofs ske i ett vanligt halsband också. Hörde en skräckhistoria för att par år sedan om en schäfer som kom in till Ultuna som hade gått i vanligt stryp och kastat sig med resultatet att struphuvudet blivit så skadat att den fick avlivas....

Men jag tycker det var hemskt när jag läste en hundbok som var "på tapeten" ett tag. Minns inte vad den hette, men den var skriven av Robert Mugford. Han satte en halti (eller liknande konstruktion) på en irländsk varghund som tydligen var helgalen i kopplet och sedan hade han flexikoppel!!! Sedan beskrev han hur hunden tog fart och sprang tills flexin tog slut och det blev ju tvärnit och kullerbytta.... Där kan man snacka om skaderisk! Hoppas inte att någon följt hans råd om att använda nosgrimmor på det viset.....

En fundering... Är det bättre att personalen får axlarna dragna ur led eller förslitningsskador än att hundarna eventuellt får ont i nacken? Bara en tanke... En annan tanke är det kanske ändå inte är så bra med halti om ni på dagiset går med många hundar ihop - språket kan ju bli lite märkligt för en hund om den inte kan styra sitt huvud som den vill.... Hunden kan ju också bli väldigt frustrerad av att ha en halti på sig och bete sig värre för det.

Till Lia: Min hanne drar kopiöst i kopplet så fort jag lämnar över det till en annan människa. I dina ögon ska jag väl inte ha hund då eftersom jag inte lyckats få bort detta fruktansvärda beteende? Han skulle säkert vara en av de hundar glee inte skulle orka hålla. Du får dock gärna blända mig med din expertis och råda mig till hur jag ska göra för att träna bort detta oönskade beteende, för med mig i andra änden av snöret så går han ju bra....

Nej, såklart det inte är bättre om vi gör illa oss. Det måste vara trevliga promenader för både hundar och personal tycker jag.

Kanske ska tillägga att vi som inte orkar hålla de största hundarna inte heller går på promenad med dem. Men det skulle vara bra om det gick att lösa på något sätt, för det är ganska jobbigt att hela tiden behöva anpassa allt annat efter dem.

Vi brukar inte gå med många hundar samtidigt. Går man med en stor hund har man bara den, går man med små kan man ha två.

En halti är byggd som en hästgrimma och verkar således på samma sätt.

Dock skiljer sig en hunds anatomi otroligt mycket från hästen...

En grimma/halti fungerar som många redan beskrivit, vid dragande från hund/häst så kröks nacken och huvudet dras snett nedåt. = samma för både häst och hund.

Men här slutar skillnaderna, en häst är "byggd" att gå med välvd nacke och rygg i en "likande" position och dessutom väger hästen betydligt mer än en hund vilket resulterar i att om hästen verkligen rycker till så orkar inte vi göra motstånd.

En hunds ryggform när huvudet placeras snett nedåt blir som en hängmatta.

Så tänk dig nu vad som händer om hunden i detta skeende rycker till, HUVVA!

Detta gör att jag aldrig kommer använda en HALTI trots att jag knatar omkrign med en Grand Danois.

Visst som vissa skriver, det kan sluta illa med vanligt halsband också men inte alls på samma sätt som med en Halti..

Det är upp till var och en vad man vill använda på sin hund och är beredd att utsätta sin hund för, jag vet dock vart min gräns går...

Nä fy... Vi får nog fortsätta gå ut med hundarna som vi gör.

Till Lia: Min hanne drar kopiöst i kopplet så fort jag lämnar över det till en annan människa. I dina ögon ska jag väl inte ha hund då eftersom jag inte lyckats få bort detta fruktansvärda beteende? Han skulle säkert vara en av de hundar glee inte skulle orka hålla. Du får dock gärna blända mig med din expertis och råda mig till hur jag ska göra för att träna bort detta oönskade beteende, för med mig i andra änden av snöret så går han ju bra....
Om du inte klarar av att lära hundet att uppföra sig, som du vill, oberoende av vem som håller i kopplet, så tycker jag, att du inte ska lämna den till andra. Grimma är en usel lösning på ett problem, som borde vara enkelt att lösa på annat sätt.
En kurs på närmaste Brukshundsklubb, kanske?

LIA

*asg* Jag är nog rätt välkänd på min brukshundklubb.... Är både TL och instruktör men att få andra att gå med min hund utan att han drar har jag inte kommit tillrätta med och ingen på de klubbar jag under åren har tillhört har haft något bra att komma med. Om det nu är så enkelt får du gärna tala om för mig hur??? Ser med spänning fram emot bra tips att pröva....

Själv måste jag väl tillstå att jag inte sett det som ett problem då det till 95% alltid är jag som har honom, men när jag nu får höra att eftersom andra inte kan promenera med honom så ska jag göra mig av med honom för att jag är en så usel hundägare, så har givetvis mitt intresse för att ta tag i problemet ökat.

Om du inte klarar av att lära hundet att uppföra sig, som du vill, oberoende av vem som håller i kopplet, så tycker jag, att du inte ska lämna den till andra. Grimma är en usel lösning på ett problem, som borde vara enkelt att lösa på annat sätt.
En kurs på närmaste Brukshundsklubb, kanske?

Om hunden går fint med henne i kopplet så finns väl ingen anledning att gå kurs för att den drar med andra personer? Känner hunden att den nya personen inte är lika bestämd som matte så testar han ledarskapet, det är väldigt vanligt. Det viktiga är att hunden fungerar med föraren.
Ska någon annan gå ut med hunden får hon i så fall visa hur hon gör för att den inte ska dra.

Om jag återgår till ämnet "halti" så kan jag tycka att den är bra att ha om man tex brytit benet och hunden man har drar i kopplet. Då har du Haltin som en säkerhet. Men sen finns det andra halsband som jag hellre rekommenderar än just haltin om man under en kort period inte klarar av sin hund på promenader.
Personer som alltid har halti på sin hund är jag helt emot just av den anledningen att har du en hund som drar i kopplet så har du även en massa andra problem. Jag anser att det inte ska vara några problem med att äga en hund, det ska vara roligt, det är väl därför man köpt hunden. Att slänga ut 8000kr för att få problem låter i mina ögon väldigt dumt.

*asg* Jag är nog rätt välkänd på min brukshundklubb.... Är både TL och instruktör men att få andra att gå med min hund utan att han drar har jag inte kommit tillrätta med och ingen på de klubbar jag under åren har tillhört har haft något bra att komma med. Om det nu är så enkelt får du gärna tala om för mig hur??? Ser med spänning fram emot bra tips att pröva....

Det kan vara väldigt svårt för andra personer att gå ut med din hund av den anledningen att din hund har krav på sin ledare och inte tar så lätt på att en ny individ kommer in i flocken och ska bestämma över honom. Är personen som ska gå ut med honom inte kompetent nog att veta hur man hanterar en hund samt kan läsa en hund i alla lägen så blir det problem.
Men samtidigt kan det vara lättare för en person att ta en ny hund och få den att lyda direkt. Men det kräver en erfaren och duktig person. Du och din hund har er historia, vi säger att ni skulle ha en massa problem som att han drar i kopplet, gör utfall osv. Jag vet att skulle jag ta den typen av hunden så kommer sluta dra i kopplet och jag kommer också inom 30min få honom att sitta nära en annan hane utan problem. Det handlar mkt om min inställning samt att ändra hundens inställning. Men att gå in och göra det kräver mkt kunskap för att inte förvärra de problem ägaren i dasläget har med hunden.

Märkligt att du inte redan gjort det.
Men du är väl så duktig, att du inte har några brister? Men nog är det konstigt, att just din hund "drar kopiöst i kopplet" och att du "inte lyckats få bort detta fruktansvärda beteende"
Så duktig som du är?

Men då förstår jag bättre behovet av grimma och elhalsband och munkorg osv på hundar, när t o m en så duktig expert inte klarar sig utan.

LIA, som känner för att vara spydig tillbaka... Fast inte blir något bättre av det. :smirk:

Om hunden går fint med henne i kopplet så finns väl ingen anledning att gå kurs för att den drar med andra personer?
Kurs eller hjälp eller vad som helst. Eftersom det tydligen är ett stort problem, behöver det lösas. Och inte med grimma!

Ska någon annan gå ut med hunden får hon i så fall visa hur hon gör för att den inte ska dra.
Det kan hon ju tydligen inte.

F ö håller jag med dig i att ha en hund ska vara roligt och att man förmodligen inte har det, om man måste använda grimma!

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 429
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 185
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 078
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka