Hälsointyg för avel på trubbnosar

Jenka

Trådstartare
Läste nyss i en artikel att det krävs hälsointyg för att få avla på brachycephala raser. Har missat detta, någon som vet om det stämmer? Lite oklar tillförlitlighet på källan och hittar inget aktuellt på SKKs sida.

Läste nyss i en artikel att det krävs hälsointyg för att få avla på brachycephala raser. Har missat detta, någon som vet om det stämmer? Lite oklar tillförlitlighet på källan och hittar inget aktuellt på SKKs sida.

Vad för "hälsointyg"? Inte hört talas om.

Tack för svar.

@Laa ett frivilligt sådant verkar vara på väg att tas fram dock, enligt skks sida.

@FrauleinLeo stod inget mer specifikt än så.

Tråkigt att det ska vara "frivilligt", men förhoppningsvis är väl folk så pass medvetna idag om trubbnosarnas bekymmer att de kanske helt enkelt vänder sig till de som använder sig av hälsointyget sen? En kan ju hoppas.

Det borde knappast vara en stor sak för SKK. Dom krävde ju att det skulle bli ett obligatoriskt hälsoprogram för shar-pei, så förstår egentligen inte skillnaden :) Kan dom hota en ras med registreringsförbud pga ohälsa (i detta fall ögonen, eye-tacking mm), så borde det vara lika lätt med en ras där andningsproblem är vanligt förekommande.

Tråkigt att det ska vara "frivilligt", men förhoppningsvis är väl folk så pass medvetna idag om trubbnosarnas bekymmer att de kanske helt enkelt vänder sig till de som använder sig av hälsointyget sen? En kan ju hoppas.

Min gissning, även om det bara är spekulationer, är att det utvärderas och kanske blir obligatoriskt på sikt? Eller standard oavsett.

Det borde knappast vara en stor sak för SKK. Dom krävde ju att det skulle bli ett obligatoriskt hälsoprogram för shar-pei, så förstår egentligen inte skillnaden :) Kan dom hota en ras med registreringsförbud pga ohälsa (i detta fall ögonen, eye-tacking mm), så borde det vara lika lätt med en ras där andningsproblem är vanligt förekommande.

Vi med Schäfer måste ju både röntga fram och bak ( med visst resultat) plus göra .MH för att få regga avkommor, då borde andningskoller och annat också vara genomförbart.

Vi med Schäfer måste ju både röntga fram och bak ( med visst resultat) plus göra .MH för att få regga avkommor, då borde andningskoller och annat också vara genomförbart.
Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning :eek: 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.
Min vet hade inget att anmärka på vad gäller andningen :wtf::eek::banghead:

Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning :eek: 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.
När det gäller shar-pei, så finns ett gäng speciella veterinärer utspridda över landet som är knutna till projektet. Så det är dom som gäller, annars duger inte intygen. Så det lär säkerligen gå att hitta veterinärer som inte fastnat i att "sådana raser låter så" :)

Men galet tråkigt du fick hem skräphundar :(

Men så trist :( har du importerat alla?

Det borde ju gå att få till ett mätinstument i grader som veterinärer kan gå efter. 500 vettar låg ju bakom trubbnosupproret så det borde finnas en del som är kompetenta att utfärda intyg.

Det borde ju gå att få till ett mätinstument i grader som veterinärer kan gå efter. 500 vettar låg ju bakom trubbnosupproret så det borde finnas en del som är kompetenta att utfärda intyg.

Det finns tillräckligt med veterinärer som mer än gärna skulle vilja utfärda ett sådant intyg.
Det gäller ju bara att införa någon typ av skala för att få en så lika bedömning som möjligt.
Tänker på till exempel patellaintygen.

Det finns tillräckligt med veterinärer som mer än gärna skulle vilja utfärda ett sådant intyg.
Det gäller ju bara att införa någon typ av skala för att få en så lika bedömning som möjligt.
Tänker på till exempel patellaintygen.

Precis, det var så jag menade med "mätverktyg".

Problemet är ju att det även bland många veterinärer är normaliserat med den typen av andning hos brachecyphaler. "normalt för rasen" :wtf: Antar att det är de som kallas för "trubbnosvänliga"?
Det bör väl bli som det är med tex patella- och hjärtintyg att det bara är vissa veterinärer som får utfärda dessa intyg.

Förslaget på hälsointyg kom väl upp på brachykonferensen? Ligger väl just nu på remiss hos SKK. Går tyvärr alldeles för långsamt.

Men så trist :( har du importerat alla?
Japp,men jag är van,tiken skulle ev duga,men vem fan vill avla på något som duger? Och så är hon alldeles för vek för mig,jag vill bara strypa hundar som krälar på golvet trots att jag inte ens tittar på dom än mindre har skällt på dom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 186
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar