Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läste nyss i en artikel att det krävs hälsointyg för att få avla på brachycephala raser. Har missat detta, någon som vet om det stämmer? Lite oklar tillförlitlighet på källan och hittar inget aktuellt på SKKs sida.
Som uppfödare av brachy-ras, med (förhoppningsvis) dräktighet just nu, kan jag bestämt säga: nej. Däremot tror jag inte det är en dum idé.Läste nyss i en artikel att det krävs hälsointyg för att få avla på brachycephala raser. Har missat detta, någon som vet om det stämmer? Lite oklar tillförlitlighet på källan och hittar inget aktuellt på SKKs sida.
Tack för svar.
@Laa ett frivilligt sådant verkar vara på väg att tas fram dock, enligt skks sida.
@FrauleinLeo stod inget mer specifikt än så.
Tråkigt att det ska vara "frivilligt", men förhoppningsvis är väl folk så pass medvetna idag om trubbnosarnas bekymmer att de kanske helt enkelt vänder sig till de som använder sig av hälsointyget sen? En kan ju hoppas.
Det borde knappast vara en stor sak för SKK. Dom krävde ju att det skulle bli ett obligatoriskt hälsoprogram för shar-pei, så förstår egentligen inte skillnaden Kan dom hota en ras med registreringsförbud pga ohälsa (i detta fall ögonen, eye-tacking mm), så borde det vara lika lätt med en ras där andningsproblem är vanligt förekommande.
Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.Vi med Schäfer måste ju både röntga fram och bak ( med visst resultat) plus göra .MH för att få regga avkommor, då borde andningskoller och annat också vara genomförbart.
När det gäller shar-pei, så finns ett gäng speciella veterinärer utspridda över landet som är knutna till projektet. Så det är dom som gäller, annars duger inte intygen. Så det lär säkerligen gå att hitta veterinärer som inte fastnat i att "sådana raser låter så"Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.
Min vet hade inget att anmärka på vad gäller andningen
Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.
Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.
Det borde ju gå att få till ett mätinstument i grader som veterinärer kan gå efter. 500 vettar låg ju bakom trubbnosupproret så det borde finnas en del som är kompetenta att utfärda intyg.
Det finns tillräckligt med veterinärer som mer än gärna skulle vilja utfärda ett sådant intyg.
Det gäller ju bara att införa någon typ av skala för att få en så lika bedömning som möjligt.
Tänker på till exempel patellaintygen.
Problemet är ju att det även bland många veterinärer är normaliserat med den typen av andning hos brachecyphaler. "normalt för rasen" Antar att det är de som kallas för "trubbnosvänliga"?Fast frågan är ju vem som ska intyga det, bara att se på skitet jag hämtade igår,uppfödaren sa att dom har MYCKET bra andning 2 låter som en mix mellan ett ånglok+gris,dom andra 2 är godtagbara,resultat? Alla 4 åker ut ,helt oanvändbart.
Japp,men jag är van,tiken skulle ev duga,men vem fan vill avla på något som duger? Och så är hon alldeles för vek för mig,jag vill bara strypa hundar som krälar på golvet trots att jag inte ens tittar på dom än mindre har skällt på dom.Men så trist har du importerat alla?